abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166465539
Als ik al in de supermarkt kattenvoer koop, is het van het merk Purina. Maar ik koop eigenlijk alleen maar eigen merk van Intratuin.

De meeste mensen kopen voor hun kat merken zoals Felix, Whiskas, Gourmet of het huismerk van de supermarkt. Dat deed mijn moeder vroeger ook, maar de dierenarts zei dat ze ermee moest stoppen als ze wilde dat mijn kat ouder dan 15 jaar zou worden. Ze had ernaar geluisterd en ging over naar Science Hill. Ze gaf de kat nog weleens een half blikje Gourmet, maar ik zag dat de poes daar uitslag van kreeg bij de slapen, dus ik stond erop dat mijn moeder daarmee zou stoppen. De kat is uiteindelijk 20 jaar geworden. We moesten haar laten inslapen vanwege ernstige artrose, maar afgezien daarvan was ze eigenlijk nog erg gezond. Veel mensen schatten de kat een jaar of 12 ipv 20.

De buren van mijn moeder hadden pas afscheid moeten nemen van hun kater. Het beest bezweek aan een hartstilstand toen hij 7 jaar oud was. Hij was ook veel te dik en daarom stond hij jaren op dieet. Hij mocht maar twee keer per dag 35 gr eten.

Wat ikzelf niet begrijp, is dat ze hun kat felix-brokken gaven, terwijl ze echt wel geld hebben om hun kat duurder voer voor te schotelen.

Het is maar een aanname van mij, maar ik denk dat kattenvoer van Felix, Whiskas, etc kwalitatief gelijkstaat aan magnetronmaaltijden. Als jij leeft op magnetronmaaltijden ipv dat je voor jezelf kookt met verse ingredienten, krijg je niet genoeg essentiele voedingsstoffen binnen, maar wel teveel zout, vet en conserveringsmiddelen. Op lange termijn zal je gezondheid daaronder lijden.

Nogmaals, ik ben maar een leek en het is een aanname van mij. Maar ik denk dat die kat van de buren van mijn moeder ten eerste ander voer had moeten krijgen en zeker niet op dieet met Felix-brokken. Er moet wel meer gespeeld hebben dat die kat op 7-jarige leeftijd het loodje legde, maar wellicht had hij wat langer geleefd met betere voeding.
pi_166465880
Komt allemaal van de zelfde fabrikanten, met ongeveer dezelfde ingredienten. Allemaal bedacht om de eigenaar van de kat (of hond) het gevoel te geven gezonder voeer te kopen. Dat zal voor een klein deel waar zijn, maar het grootste verschil zit hem vooral in de winstmarge; die is voor de 'speciale voeders' veel hoger..
Whatever...
  zondag 6 november 2016 @ 22:47:33 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_166466330
Mijn kat kreeg de eerste 14 jaar het goedkoopste voer dat er was (eigen merk supermarkt, euroshopper, tompoes etc) en hij vond het heerlijk. Hij is nu bijna 17 en wordt kieskeuriger.. mevroi blieft alleen nog maar de zakjes van Whiskas en voor de grotere honger tussendoor de brokjes van Whiskas.
Ze heeft echt nog nooit wat gemankeerd.. en nu op bijna 17 nog steeds levenslustig en speels op z'n tijd.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_166466756
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
Komt allemaal van de zelfde fabrikanten, met ongeveer dezelfde ingredienten. Allemaal bedacht om de eigenaar van de kat (of hond) het gevoel te geven gezonder voeer te kopen. Dat zal voor een klein deel waar zijn, maar het grootste verschil zit hem vooral in de winstmarge; die is voor de 'speciale voeders' veel hoger..
Onzin. Brokken van merken als Royal Canin hebben een heel andere samenstelling dan brokken van een merk als Felix. Dat merk je ook direct als je overstapt.
pi_166466780
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 22:47 schreef E.T. het volgende:
Mijn kat kreeg de eerste 14 jaar het goedkoopste voer dat er was (eigen merk supermarkt, euroshopper, tompoes etc) en hij vond het heerlijk. Hij is nu bijna 17 en wordt kieskeuriger.. mevroi blieft alleen nog maar de zakjes van Whiskas en voor de grotere honger tussendoor de brokjes van Whiskas.
Ze heeft echt nog nooit wat gemankeerd.. en nu op bijna 17 nog steeds levenslustig en speels op z'n tijd.
Whiskas is ook niet veel soeps.
  zondag 6 november 2016 @ 23:06:15 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_166466907
Mijn katten zijn nu 10 en 15 jaar oud en hun hele leven opgevoed met het goedkoopste voer van de Action of de Supermarkt. Ze vinden het heerlijk en zijn volgens de dierenarts kerngezond en prima op gewicht.

Waarom zou een beest duurder moeten eten dan ik zelf doe?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_166467291
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 23:06 schreef karr-1 het volgende:
Mijn katten zijn nu 10 en 15 jaar oud en hun hele leven opgevoed met het goedkoopste voer van de Action of de Supermarkt. Ze vinden het heerlijk en zijn volgens de dierenarts kerngezond en prima op gewicht.

Dit ja.
Mijn kat krijgt brokjes van de lidl en water...niks mis mee :{w
pi_166467305

Test van de belgische consumentenbond
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_166469738
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 23:06 schreef karr-1 het volgende:

Dit ⤴ dus!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_166470239
Och al dat voer moet aan bepaalde eisen voldoen, dus het zal allemaal wel goed zijn, maar ik geef het mijn kat niet hoe lekker mijn kat het ook vind met al die geur kleur en smaakstoffen, mijn katten krijgen gewoon kvv en vers vlees. ( 1 euro de kilo )

De reden, al die geur kleur en smaakstoffen uit dat prachtige voer gaat ook lekker door dat hele darmkanaal van de kat, gevolg, ik kan direct bij heel veel mensen ruiken dat ze katten in huis hebben, die kattenbakken ruiken enorm. Ben verderop bij mensen in huis geweest en zegt ze ook nog vol trots, je ruikt hier geen kat, vervolgens ik zit met enorme traanogen omdat ik wel de kattenbak ruik.
Komt gewoon door die brokken en dat blikvoer is helemaal ranzig hebben sommige mensen ook nog zo'n bakje staan te stinken in hun keuken op de grond of nog erger op het aanrecht.
pi_166471376
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 23:19 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

Test van de belgische consumentenbond
De Belgische variant van Kassa heeft een jaartje geleden ook een test gedaan van kattenvoer. De conclusie was dat over het algemeen geldt: hoe duurder hoe beter. Daar waren echter wel een paar uitzonderingen op; met name het voer van de Lidl (Opticat) scoorde ook heel goed.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2016 10:19:38 ]
pi_166471510
Goede voeding speelt zeker een belangrijke rol in de gezondheid van een kat. Er zijn er zat die oud worden op Felix/Whiskas, maar er zijn er net zoveel die bijvoorbeeld an ernstige nierproblemen overlijden. Daarbij speelt voeding met teveel zouten/fosfor/eiwitten vaak een grote rol. En laten veel goedkopere voeders daar nou erg rijk in zijn. Verder speelt voeding natuurlijk ook mee in de gezondheid van het gebit (en daar hebben echt ontzettend veel dieren problemen mee), de werking van maag/darmen en ook de werking van de huid.

Ik zal niet beweren dat je gelijk de duurste voeder uit het rek moet trekken, maar zelf zou ik nooit voor whiskas/felix kiezen als hoofdvoeding. Misschien heel af en toe een zakje whiskas natvoer voor wat extra vocht en de lekkere trek (hoewel ik dan toch ook liever iets als Royal Canin/ Hills/ Trovet zou voeren) maar verder gewoon goede brokken of vlees. Ik eet zelf ook niet elke dag bij de snackbar ;)
pi_166491727
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2016 23:01 schreef k_man het volgende:

[..]

Onzin. Brokken van merken als Royal Canin hebben een heel andere samenstelling dan brokken van een merk als Felix. Dat merk je ook direct als je overstapt.
Hoezo, smaken ze jou beter?
Whatever...
pi_166492243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 00:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoezo, smaken ze jou beter?
Wat een vermakelijk grapje. :)
pi_166492549
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 22:26 schreef Zaebos het volgende:
Nogmaals, ik ben maar een leek en het is een aanname van mij.
Inderdaad. Al kun je beter kattenvoer uit Albanie bestellen.
pi_166543335
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 november 2016 00:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat een vermakelijk grapje. :)
:*
Whatever...
  zondag 13 november 2016 @ 09:43:13 #17
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_166620475
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 08:23 schreef LittleLady het volgende:
( 1 euro de kilo )
Hoe kom je aan voer voor die prijs als ik vragen mag? Ik betaal zelf iets over de 3 euro gemiddeld (wel vooral wild).
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_166620613
Een echte kattenliefhebber maakt zelf zijn voer.

Chemische voorverpakte troep, je reinste dierenmishandeling.
pi_166620798
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 09:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan voer voor die prijs als ik vragen mag? Ik betaal zelf iets over de 3 euro gemiddeld (wel vooral wild).
Hebben hier verderop een particulier die het verkoopt, maar in Friesland zit er al 1 die het verkoopt voor 60 cent de kilo
  zondag 13 november 2016 @ 12:50:19 #20
pi_166622955
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 10:15 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Hebben hier verderop een particulier die het verkoopt, maar in Friesland zit er al 1 die het verkoopt voor 60 cent de kilo
Is het dan wel compleet, met meerdere diersoorten en goede verhoudingen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 13 november 2016 @ 12:56:34 #21
pi_166623068
Er was dacht ik een keer vastgesteld dat alle soorten compleet kattenvoer in elk geval genoeg van alle voedingsstoffen hebben. Echter, als je je leven lang alleen cornflakes en kipnuggets met een vitaminepil eet is dat nutritioneel gezien misschien ook compleet, maar goed is het niet. En het gaat natuurlijk ook om wat niet nodig of zelfs schadelijk is, maar er wel in zit.

Ik denk dat je naar kattenvoer hetzelfde moet kijken als naar je eigen voedsel; natuurlijk, gevarieerd en zoveel mogelijk onbewerkt is het beste.
pi_166624706
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 12:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Is het dan wel compleet, met meerdere diersoorten en goede verhoudingen?
Dit is gewoon gemalen kip, maar goed die van mij krijgen ook hele makrelen, die krijg ik gratis, krijgen ook kabeljauw koppen, die krijg ik ook gratis en smuildier compleet dat kost 69 cent 400gram, verder vreten ze hier muizen, vogels en soms ruiken ze naar pizza, bloerenkool of zelfs augurk
pi_166625260
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik denk dat je naar kattenvoer hetzelfde moet kijken als naar je eigen voedsel; natuurlijk, gevarieerd en zoveel mogelijk onbewerkt is het beste.
Nee, dat is niet zo. Gevarieerd eten is voor katten niet nodig. Geldt trouwens voor zo ongeveer elk beest.
  zondag 13 november 2016 @ 15:56:50 #24
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_166626446
Wat ik vooral begrepen heb is dat brokken die gekleurd zijn, zoals wiskas. Niet echt t beste zijn voor een kat. Voor de rest lijkt het me stug dat ze dood gaan door niet te duurste te geven.en duurder is niet altijd beter.

Ik heb van One, en mix diverse soorten. Goed genoeg.
  zondag 13 november 2016 @ 16:06:51 #25
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_166626708
Onze katten krijgen bozita. En ze gaan er lekker op.

Voordeel van duurder voer is dat het meer voedingswaarde heeft en ze dus minder eten .
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')