abonnement Unibet Coolblue
pi_166452348
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en misschien is dit niet de juiste plaats voor dit topic..
Ik ben eerstejaarsstudent bachelor elektromechanica aan Vives Kortrijk. In de loop van het jaar moet ik een keuze maken wat ik de volgende 2 jaar ga verderstuderen.

Nu twijfel ik tussen de 2 onderstaande studies:
-Bachelor elektromechanica (wat ik nu doe)
-Bachelor automatisering

Ik ben al een tijdje research gaan doen over de lonen met dit diploma.
Ik zie steeds altijd hetzelfde getal terug en dat is 2000 bruto. Wat ik persoonlijk wat telleurstellend vind.
Een vriendin van mij is pas 2 weken bezig als bejaardeverzorgster en heeft maar een bso diploma secundair onderwijs en verdiend 1650 euro NETTO. Dat zou al veel meer zijn dan ik zou krijgen volgens die bronnen. Terwijl ik met mijn secundair diploma al veel hoger zit.

Kan er iemand mij een realistisch getal geven hoeveel ik ongeveer zou kunnen verdienen en ev. een verschil zou kunnen geven tussen elektromechanica/ automatisering. En tot welk getal dat max. zou kunnen groeien.

Alvast bedankt

Groetjes
Nick
  PR en moderator zondag 6 november 2016 @ 14:27:23 #2
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_166452638
Ik zou je niet al te veel blind staren op getallen en salarissen. Die verschillen vaak ook per werkgever waar je uiteindelijk terecht komt, en je hebt hier en daar altijd wel mogelijkheden om door te groeien en meer te gaan verdienen. Een starterssalaris is altijd magertjes en ligt voor zover ik weet vrijwel altijd rond de 2000 bruto.

Ik zou meer gaan kijken wat je jezelf de rest van je leven wel (met plezier) ziet volhouden. Welke van de 2 krijgt jou het meest enthousiast? Kijk naar wat de mensen in de elektromechanica en automatisering elke werkdag uitvoeren bij een bedrijf, wat spreekt jou het meest aan? Het zou zonde zijn als je uiteindelijk in een veld terecht komt waar je misschien een paar honderd per maand meer verdient, maar wat je niet langer dan een paar jaar volhoudt voordat je er zat van bent. Dan liever even starten met die paar honderd minder en doorgroeien en meer gaan verdienen in een branche die je bij wijze van spreke tot je pensioen kan uithouden.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_166478552
Als er een tekort is aan technici, dan trekken werkgevers een blik Indiers of Chinezen open. Kijk, als jouw vriendin alleen Bengaals, Mandarijn of Engels sprak, dan kon ze niet aan de slag in de zorg. Maar een Chinees die Engels spreekt, is prima in een technische omgeving te plaatsen. Dat drukt de lonen.

Dus zul je er aan moeten wennen dat je als technicus nooit loon naar werken zult krijgen. Maar het is wel vaak verdomd leuk werkt. Gelukkig!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_166478655
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 16:16 schreef Lyrebird het volgende:
Als er een tekort is aan technici, dan trekken werkgevers een blik Indiers of Chinezen open. Kijk, als jouw vriendin alleen Bengaals, Mandarijn of Engels sprak, dan kon ze niet aan de slag in de zorg. Maar een Chinees die Engels spreekt, is prima in een technische omgeving te plaatsen. Dat drukt de lonen.

Dus zul je er aan moeten wennen dat je als technicus nooit loon naar werken zult krijgen. Maar het is wel vaak verdomd leuk werkt. Gelukkig!
Ach dat valt ook nog wel mee, in de WTB in ieder geval. :P

Het probleem is gewoon dat er sommige sectoren/beroepsgroepen lonen krijgen die totaal niet in verhouding staan tot de geleverde prestaties / toegevoegde waarde. :D
pi_166492911
Dat het werkt niet zo leuk is? Om heel eerlijk te zijn, er zijn wel eens dagen dat ik me afvraag waarom ik geen vak heb geleerd (ja, dat is sarcastisch bedoeld). Het is juist al die rompslomp waarvoor ik nou juist niet gestudeerd heb, wat dit werk soms uitermate vervelend maak. Politieke spelletjes bijvoorbeeld.

Verder snap ik niet waarom technici het pikken, dat er zo weinig betaald wordt. In de VS krijg je zo het dubbele of driedubbele.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')