Zoals de TT zegt. Ik weet niet meer hoe ik verder moet.
Ik loop mijn hele leven al vast met mezelf en heb al tig therapieen achter de rug. Ik heb o.a. een klinische behandeling bij de Zwaluw gevolgd voor persoonlijkheidsproblematiek en in een later stadium van mijn leven mentalisation based treatment: een therapie speciaal voor borderline-problematiek.
Qua diagnose verandert het ook elke keer. Ten tijde van de Zwaluw had ik wel een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis en een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, maar absoluut geen borderline, want daar was ik niet impulsief genoeg voor. Ik vermoedde toen zelf ook ADD. Ik was eerst op autisme getest. Als de uitslag autisme positief zou zijn, was de behandeling op de Zwaluw niet geschikt voor mij. De uitslag was negatief: ik ben niet autistisch. Ik had zelf veel research gedaan over autisme en ook over ADHD. Ik herkende mijzelf veel meer in ADHD en de daarbij gepaard gaande concentratieproblemen dan in autisme. Ook uit het autisme-onderzoek bleek wel dat ik een verbaal-performaal kloof heb en dat ik vooral laag scoor op gebieden waarbij aandacht- en concentratie voor nodig is. Maar naar mij werd niet geluisterd. Het werd afgedaan als een angststoornis. Met andere woorden: ik pieker gewoon teveel.
Na de Zwaluw ging het weer niet goed met mij. Ik kwam weer in een sociaal isolement terecht en had veel moeite met mijn emoties. Ik kwam op den duur bij de Viersprong getest en voor de zekerheid werd ik daar opnieuw getest. Er kwam uit dat ik toch aan voldoende criteria voldoe voor een borderline-stoornis. Er werd besloten dat ik mentalisation based treatment ga doen.
De therapie heeft wel opgeleverd dat ik wat minder explosief en primitief reageer. Maar ik vond het nog teringmoeilijk om een betere dagstructuur op te bouwen. Elke dag leverde mij het gevoel op dat ik mijn dag verkloot heb. Daarop kreeg ik de feedback te horen die ik al zolang hoor: ik stel te hoge eisen, ben te streng voor mezelf, etc. Dat ik psychische problemen heb, wil niet zeggen dat ik achterlijk ben. Als ik mezelf vergelijk met andere mensen, ben ik ontzettend veel minder productief. Opruimen in mijn huis is al een enorme uitdaging. Ik doe standaard overal veel langer over dan de meeste mensen. Dit heeft niet alleen maar te maken met dat ik gevoelsmatig met mezelf in de knoop zit.
Mijn vermoedens dat ik ADD zou kunnen hebben, werden dit keer wel wat serieuzer genomen en ik had daarvoor samen met mijn moeder ook een gesprek bij de psychiater. De psychiater concludeerde dat ik te weinig kenmerken heb voor zowel ADD als autisme en dat mijn problemen qua structuur eerder te wijten zijn aan de verbaal-performaal kloof die eerder bij mij is geconstateerd.
Na mijn therapie mentalisation based treatment ging het dus weer niet goed. Ik bleef mezelf maar terugtrekken en heel veel moeite houden met organiseren en plannen. Ik bleef stilstaan, terwijl mijn wens en behoefte vooral is om alle achterstand in mijn leven in te halen. Ik heb lang tevergeefs geGoogled of trainingen en therapieen zijn die zich niet richten op iemands emotie, maar om de discipline te verbeteren. Alleen maar inzoomen op emoties werkt op den duur zelfs averechts. Ieder mens heeft immers emotionele bagage. Maar cru gezegd: je moet ook een beetje ballen kweken om daarmee om te gaan en je er gewoon overheen zetten.
Uiteindelijk kwam ik vanzelf weer op ADD uit. Ik besloot mij hierop nog een keer te laten testen bij PsyQ in Den Haag Noord. Ik ging er maar vanuit dat die test negatief zou zijn. Want als ik op internet lees hoe mensen met ADHD of ADD hun klachten omschrijven, is dat minimaal 10x zo erg dan bij mij. Ik vind het tegenwoordig wel meevallen met al die concentratieproblemen van mij.
Tot mijn verrassing bleek de uitslag positief. Ik voldoe aan alle criteria voor ADD. De QB-test bevestigde ook nog dat ik een aandachtsstoornis heb. De psycholoog die ik toegewezen heb gekregen, twijfelt bij mij helemaal niet dat de diagnose bij mij onterecht is.
Het is wel jammer dat de medicatie niet goed aansloeg bij mij. Ik werd er depressiever en angstiger door en kreeg allemaal dwangmatige zelfmoordgedachten. Ik heb de startdosering methylfenidaat Sandoz toegewezen gekregen. Mijn huidige psychiater wil mij sowieso geen stimulantia voorschrijven. Ik snap ook helemaal niet wat zij zegt, want zij overlaadt mij elke keer met een berg informatie waardoor ik overrompeld wordt. Ik dacht zelf om in plaats van mijn huidige antidepressiva wellbutrin te proberen, maar dan zegt zij dat dat niet voor angst geschikt is. Met andere woorden, met haar kom ik geen steek verder.
Welke diagnosen ik ook heb, het is godverdomme de bedoeling dat ik verder kom met mijn leven en niet stil blijf staan zoals dat eigenlijk mijn hele leven aan de gang is. Ik trek het gewoon niet meer. Ik ben helemaal niet suicidaal ingesteld, maar ik mis nu gewoon perspectief in mijn leven en voor mij hoeft het gewoon niet meer op deze manier.
Ik weet niet meer hoe ik nu verder moet. Voor mijn gevoel is mijn hoofd een harde schijf die geformatteerd moet worden om verder te kunnen. Mijn leven is zo ontspoord, dit komt niet meer goed, tenzij ik met al mijn falen af kan rekenen en helemaal opnieuw kan beginnen.
Ik heb niks aan psychologen en zieleknijpers die keer op keer mij proberen te overtuigen dat ik wel OK ben. Het is gewoon niet OK!!!!! De wereld is hard. Het is mijn wens dat ik genoeg weerbaar ben en levenslustig om mee te kunnen doen. Er moeten patronen veranderen. Ik wil ervaren dat het leven anders kan dan ik tot nu toe gewend ben. Dat ikzelf anders ben dan ik tot nu toe gewend ben. De angst, depressies en blokkades moeten veranderen in positieve agressie of eigenlijk gewoon als agressie.
Ik heb altijd en nog steeds het gevoel dat er best mogelijkheden in mijzelf zitten om mij te kunnen ontplooien. Ik heb een creatieve geest en kan dingen heel erg in het groot zien en romantiseren. Ik heb iemand nodig die kan zien wie ik ben, die kan zien wat mijn huidige blokkades zijn en mij kan helpen begeleiden die te overwinnen.
Maar goed, waar begin ik? Is mijn verhaal iemand op een aantal punten bekend?