Ok thanks.. de thermostaat op de foto hing er al toen we t huis kochten. Welke slimme thermostaat kan er aangesloten worden?quote:Op donderdag 3 november 2016 19:19 schreef Barrah het volgende:
Modulerend is niet nodig bij stadsverwarming. Bij stadsverwarming wordt de klep open of dicht gezet, er is niet zoiets als op lagere temperatuur stoken.
Ah, je was nog niet klaar met typenquote:Op donderdag 3 november 2016 19:19 schreef Barrah het volgende:
Modulerend is niet nodig bij stadsverwarming. Bij stadsverwarming wordt de klep open of dicht gezet, er is niet zoiets als op lagere temperatuur stoken.
Mij is verteld dat de simpelste thermostaat vaak de beste is. Slimme thermostaten zoals de Nest worden vaak zelfs (officieel) niet ondersteund.
Verder ben ik wel benieuwd naar andere reacties hier. Ik wil ooit mijn simpele Honeywell draaischijf nog eens vervangen door een klokvariant.
Nee nee nee, absoluut niet! Ik heb ook stadsverwarming en die worden echt modulerend "gestookt".quote:Op donderdag 3 november 2016 19:19 schreef Barrah het volgende:
Dank voor de toelichting! Volgens mij heb ik een AGH Northrop small. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op donderdag 3 november 2016 20:49 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Nee nee nee, absoluut niet! Ik heb ook stadsverwarming en die worden echt modulerend "gestookt".
Het water-circuit door alle radiatoren heen zit water in dat word rondgepompt door de CV pomp.
In plaats van dat dit water word opgewarmd word dit (deels) vervangen door heet water van de warmtebron. Het koude water word weer retour gevoerd naar de centrale.
Hierdoor kun je dus op "halve kracht", "volle kracht", "geen kracht" en alles wat daar tussenin zit warmte toevoeren in je huis.
Dit is handig want als je huis nog maar 1 graad hoeft op te warmen is het onzin te verwarming te laten loeien.
Modulerend heeft alleen zin als je afnameunit (de "ketel") dit ondersteund. Aangezien er nu een modulerende thermostaat hangt neem ik aan van wel. Maar voor de zekerheid moet ik het type van de unit hebben.
Daarbij komt dat het "te moduleren" percentage aan de ketel moet worden doorgegeven. Dit kan niet via simpel "aan/uit" dus daar zijn communicatieprotocollen voor.
OpenTherm is daar een van. Maar niet iedere ketel ondersteund dit. Fabrikanten verzinnen vaak zelf een protocolletje waardoor je een set van ketel/thermostaat nodig hebt om dit te gebruiken. Een andere thermostaat aansluiten zal dan alleen met aan/uit kunnen. Wat zonde is. Ook hiervoor heb ik het type afnameunit nodig.
Ik heb even gezocht maar ik kan geen handleiding vinden. Als jij iets kan vinden kan ik daarin kijken voor je.quote:Op donderdag 3 november 2016 22:08 schreef Funkel het volgende:
AGH Northrop small. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik ga zoeken.. Heb in ieder geval interesse in de Tado thermostaat V3 (compatible met homekit)quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:04 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht maar ik kan geen handleiding vinden. Als jij iets kan vinden kan ik daarin kijken voor je.
Bij stadsverwarming komt het water al warm binnen toch, je verwarmt zelfs niets? Dus is het klep open/dicht.quote:Op donderdag 3 november 2016 20:49 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Nee nee nee, absoluut niet! Ik heb ook stadsverwarming en die worden echt modulerend "gestookt".
Het water-circuit door alle radiatoren heen zit water in dat word rondgepompt door de CV pomp.
In plaats van dat dit water word opgewarmd word dit (deels) vervangen door heet water van de warmtebron. Het koude water word weer retour gevoerd naar de centrale.
Hierdoor kun je dus op "halve kracht", "volle kracht", "geen kracht" en alles wat daar tussenin zit warmte toevoeren in je huis.
Dit is handig want als je huis nog maar 1 graad hoeft op te warmen is het onzin te verwarming te laten loeien.
Modulerend heeft alleen zin als je afnameunit (de "ketel") dit ondersteund. Aangezien er nu een modulerende thermostaat hangt neem ik aan van wel. Maar voor de zekerheid moet ik het type van de unit hebben.
Daarbij komt dat het "te moduleren" percentage aan de ketel moet worden doorgegeven. Dit kan niet via simpel "aan/uit" dus daar zijn communicatieprotocollen voor.
OpenTherm is daar een van. Maar niet iedere ketel ondersteund dit. Fabrikanten verzinnen vaak zelf een protocolletje waardoor je een set van ketel/thermostaat nodig hebt om dit te gebruiken. Een andere thermostaat aansluiten zal dan alleen met aan/uit kunnen. Wat zonde is. Ook hiervoor heb ik het type afnameunit nodig.
Komt inderdaad warm binnen. Maar kan het niet zo zijn dat ie een beetje open en dicht gaat? Dus op die manier moduleert? Ik zeg maar wat hequote:Op maandag 7 november 2016 05:58 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Bij stadsverwarming komt het water al warm binnen toch, je verwarmt zelfs niets? Dus is het klep open/dicht.
Zoals Funkel al zegt een klep kan ook half open, 1/4 open etc.quote:Op maandag 7 november 2016 05:58 schreef xaban06 het volgende:
Bij stadsverwarming komt het water al warm binnen toch, je verwarmt zelfs niets? Dus is het klep open/dicht.
Handleiding heb ik nog niet gevonden, maar wel een typenr en de volgende link. Ook heb ik van de 2 stickers die ik kon vinden een foto gemaakt, en voor t gemak ook maar van de unit zelf. Please helpquote:Op vrijdag 4 november 2016 10:04 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht maar ik kan geen handleiding vinden. Als jij iets kan vinden kan ik daarin kijken voor je.
Op dat witte vlak links staan niets. Komt een kabeltje uit waarop staat Thermostaat AGH TR-01quote:Op maandag 7 november 2016 15:29 schreef Nixxor het volgende:
Thanks voor de foto's. Kun je ook iets van een typenummer vinden op het klep ding waar de thermostaat heen gaat?
Het witte doosje links is de regelaar van je systeem. Die bepaald nou net of ie modulerend is of niet...quote:Op maandag 7 november 2016 15:52 schreef Funkel het volgende:
[..]
Op dat witte vlak links staan niets. Komt een kabeltje uit waarop staat Thermostaat AGH TR-01
Op het grijze ronde ding staat Type RS15/5-3 C
Hopelijk weet je zo voldoende, want zie verder vrij weinig nummers/types staan..
Ik dacht dat de monteur ooit heeft gezegd dat ik een aan/uit systeem heb. Ik heb in ieder geval weer foto's gemaakt. Aan de binnenkant van het witte ding staat tekst. Iets over vloerverwarming (wat wij niet hebben) Linkse gedeelte kreeg ik niet los.quote:Op maandag 7 november 2016 20:13 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Het witte doosje links is de regelaar van je systeem. Die bepaald nou net of ie modulerend is of niet...
Kun je het kastje misschien open maken? (Voor de veiligheid wel even de stekker eruit)
Misschien staat er een typenummer op de printplaat intern. (die dingen gaan vrij eenvoudig open om de draden aan te sluiten voor de thermostaat en je regelklep)
Dat grijze ronde ding is je CV pomp trouwens. Die pompt het water rond.
Die witte "verwarmingsknop" met een draad eruit naar dat witte kastje is je aansturingsklep voor je verwarming (die laat warm water binnen)
Dat metalen "schijf" links verticaal is de warmtewisselaar, die warmt drinkwater op met het hete water van de stadsverwarming.
Dat even ter info, mocht je het leuk vinden om te weten
Edit:
Je thermostaat ondersteund in ieder geval OpenTherm
https://www.kijkvoelbelee(...)onotherm-Modulation/
Nu is het de vraag of je ketel daar ook iets mee doet, of het gewoon tot "aan/uit" versimpeld.
Thanks! Ja stekker moet er eigenlijk uit, maar t klepje was al los voordat ik er erg in had, dus dacht maak maar snel n fotoquote:Op maandag 7 november 2016 22:42 schreef Nixxor het volgende:
Ik kan geen indicatie vinden dat je een modulerende ketel hebt, maar ook geen defintief bewijs van niet. Dus ik vind de combinatie met de modulerende thermostaat maar vreemd.
Echter, op deze pagina: https://nl.hardware.info/(...)rmostaat-installatie
Staat dat de tado zowel met opentherm (wat je huidige thermostaat spreekt) als met een simpele aan/uit (wat je ketel waarschijnlijk is) Dus het kan eigenlijk niet mis gaan.
p.s. haal je volgende keer wel de stekker uit het stopcontact? ik zie het ledje nog branden, en op sommige onderdelen kan 230V staan...
Kun je altijd gewoon de oude thermostaat nog terugzetten hoor. Zo erg fout kan het niet gaan. Ook niet als je de draden kortsluit (dan blijft ie gewoon aanquote:Op dinsdag 8 november 2016 07:54 schreef Funkel het volgende:
Misschien wacht ik nog wel tot na de winter, want als het dan fout gaat zit ik tenminste niet in de kou
Ah, dus oude thermostaat eraf, en nieuwe aan de draadjes aansluiten en that's it? Nja bridge aan router hangen dan..quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:49 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Kun je altijd gewoon de oude thermostaat nog terugzetten hoor. Zo erg fout kan het niet gaan. Ook niet als je de draden kortsluit (dan blijft ie gewoon aan)
Precies ja, meer is het niet. Als je een account aanmaakt bij installatie krijg je uitgebreide instructies over het aansluiten. Dus dat moet wel lukkenquote:Op dinsdag 8 november 2016 19:23 schreef Funkel het volgende:
[..]
Ah, dus oude thermostaat eraf, en nieuwe aan de draadjes aansluiten en that's it? Nja bridge aan router hangen dan..
Dat moet nog wel lukken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |