abonnement Unibet Coolblue
pi_166793169


[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 00:57:24 ]
  maandag 21 november 2016 @ 08:36:40 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166795041
Het unieke van de wiskunde is natuurlijk dat zij zich aan waarneming kan ontrekken en in principe voortkomt uit een zuiver denkproces. Om 2 bij 2 op te tellen heb ik geen appels nodig, dat kan volstrekt virtueel en abstract. Ook de bewijsvoering is helemaal abstract.

Voor de natuurkunde is dat anders, die is primair gebaseerd op waarnemingen waarna er een theorie met behulp van wiskunde aan gekoppeld is. Die kan inderdaad heel anders zijn. De nazi's waren al op weg met het ontwikkelen van een eigen natuurkunde. En dan heb je het over een periode van 12 jaar op een afstand van 50 km.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_166795346
"Wat een geoudehoer".
Aldus.
pi_166795351
Waarom heb je the Donald als avatar geselecteerd loewies?
Aldus.
  maandag 21 november 2016 @ 09:23:01 #205
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166795455
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2016 09:14 schreef Z het volgende:
Waarom heb je the Donald als avatar geselecteerd loewies?
Omdat die de presidentsverkiezingen in Amerika gewonnen heeft. Ik zal binnenkort weer eens terug naar mijn oude vertrouwde Chinese jongetje schakelen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_166795554
Fijn.
Aldus.
pi_166796743
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 08:36 schreef LXIV het volgende:
Het unieke van de wiskunde is natuurlijk dat zij zich aan waarneming kan ontrekken en in principe voortkomt uit een zuiver denkproces. Om 2 bij 2 op te tellen heb ik geen appels nodig, dat kan volstrekt virtueel en abstract. Ook de bewijsvoering is helemaal abstract.
Maar wiskunde komt helemaal niet voort uit een zuiver denkproces. Het heeft zich aan waarneming kunnen onttrekken na waarneming van objecten die in de geest gecategoriseerd werden. Het is niet voor niets dat kinderen rekenen leren a.d.h.v. plaatjes van een opgedeelde appeltaart. De waarde van symbolen wordt kinderen a.d.h.v. empirische voorbeelden duidelijk gemaakt omdat de symbolen voortgekomen zijn uit onze empirische interpretatie v.d. realiteit. Als jij geboren zou worden zonder werkende zintuigen maar een wel werkende geest dan zou jij nooit tot het idee 1 kunnen komen. Filosofen die gezegd hebben dat wij kennis a priori kunnen ontwikkelen negeerde de oorspronkelijke bron (die van ervaring) van de voorbeelden (zoals wiskunde) die ze aandroegen. Als ze bedoelde dat wij het een groot getal (5 biljoen) bedacht hadden voordat wij dat getal in de realiteit weerspiegeld gezien hadden (5 biljoen appels), dan is dat inderdaad enerzijds een teken van kennis ontwikkeld voor de ervaring maar anderzijds evengoed van kennis die voortgekomen was uit kennis (1) die gebaseerd was op wat wel waargenomen was (1 appel). Zo is het getal 0 alleen tot bestaan gebracht omdat wij 1 hebben geconceptualiseerd. En daarop verdergaand is 0 hetzelfde als 'afwezig van iets (1 of meer)'; het (niet bestaan) bestaat niet in de realiteit maar het concept is er wel uit voortgekomen.
Wel is het zo dat het kunnen van categoriseren -voor de ervaring- aangeboren is en wiskunde is misschien niet veel meer dan dat maar dan heb je het eerder over een kunde dan een theoretisch systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 11:19:38 ]
pi_166796886
Jaren terug was er iets op tv over een stam, ergens in Azi. Die leefden nog heel traditioneel, maar dreven wel een beetje handel met de moderne mensen in het nabijgelegen stadje. Sinds kort kregen ze ook bezoek van mensen van een hulporganisatie. En van de dingen waarmee die hielpen was de handel. De mensen van de stam hadden namelijk het idee dat ze daarmee vaak werden opgelicht, maar ze snapten niet precies hoe dat zat. Wat bleek? Binnen de stam werd slechts geteld in: niets, n, twee, meer.
pi_166797007
Nou ja, dan zou ik ze aanraden op de Trump variant in hun stam te stemmen. Die kan de beste deals maken. Muur of meer voor niets!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 11:20:07 ]
pi_166797111
(vanaf 1;00)

Vrij indrukwekkend. 500.000. tot 700.000. man in Zuid-Korea op straat omdat bekend is geraakt dat de regering in dienst lijkt te staan van een malafide groep oligarchen. Een homogene bevolking die zich niet laat uit elkaar laat spelen (racist! nazi! cuck!) lijkt in staat gezamenlijk het grootste gedeelde probleem aan te pakken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 11:28:52 ]
  dinsdag 22 november 2016 @ 00:51:22 #211
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166817465
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 11:01 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar wiskunde komt helemaal niet voort uit een zuiver denkproces. Het heeft zich aan waarneming kunnen onttrekken na waarneming van objecten die in de geest gecategoriseerd werden. Het is niet voor niets dat kinderen rekenen leren a.d.h.v. plaatjes van een opgedeelde appeltaart. De waarde van symbolen wordt kinderen a.d.h.v. empirische voorbeelden duidelijk gemaakt omdat de symbolen voortgekomen zijn uit onze empirische interpretatie v.d. realiteit. Als jij geboren zou worden zonder werkende zintuigen maar een wel werkende geest dan zou jij nooit tot het idee 1 kunnen komen. Filosofen die gezegd hebben dat wij kennis a priori kunnen ontwikkelen negeerde de oorspronkelijke bron (die van ervaring) van de voorbeelden (zoals wiskunde) die ze aandroegen. Als ze bedoelde dat wij het een groot getal (5 biljoen) bedacht hadden voordat wij dat getal in de realiteit weerspiegeld gezien hadden (5 biljoen appels), dan is dat inderdaad enerzijds een teken van kennis ontwikkeld voor de ervaring maar anderzijds evengoed van kennis die voortgekomen was uit kennis (1) die gebaseerd was op wat wel waargenomen was (1 appel). Zo is het getal 0 alleen tot bestaan gebracht omdat wij 1 hebben geconceptualiseerd. En daarop verdergaand is 0 hetzelfde als 'afwezig van iets (1 of meer)'; het (niet bestaan) bestaat niet in de realiteit maar het concept is er wel uit voortgekomen.
Wel is het zo dat het kunnen van categoriseren -voor de ervaring- aangeboren is en wiskunde is misschien niet veel meer dan dat maar dan heb je het eerder over een kunde dan een theoretisch systeem.
Misschien zou je eens wat kortere berichten moeten maken. Er staan hier zoveel aanknopingspunten en beweringen in dat het moeilijk is er op te reageren zonder zichzelf daarbij onnodig uit te putten en/of het risico te lopen maar al te snel langs elkaar heen te gaan lullen. Dat is sowieso een beetje het probleem van internetfora. In een normaal gesprek onderbreek je elkaar zo nu en dan en weet je het aan de hand van dat soort schijnbare onbeleefdheden toch redelijk centraal te houden. Dan zeg je: 'Wacht even, eerst even dit, eerst even dit.' Als het iemand zomaar vrij staat te blijven oreren, dan verliest hij zichzelf maar al te snel in allerhande schijnbaar gerelateerde, maar daadwerkelijk ongerelateerde zaken. De ontwikkeling van het getalbegrip bij mensen in de loop van hun leven heeft niet zoveel te maken met de ontwikkeling van het nul, bijvoorbeeld.
Om dan toch een poging te wagen het gesprek terug te brengen op de vraag die mij interesseert, het volgende. De wiskunde wordt hier door LK gezien als een studie, een kunde, die zoals alle andere studies en kunde hun oorsprong vinden in de waarneming. Bij Louis komt deze voort uit een zuiver denkproces en onttrekt deze zich van de ervaring. Dat zijn jullie met elkaar eens, want zie, je hoeft geen vijf miljard appels bij elkaar te hebben gezien om tot het idee van vijf miljard - appels of andere zaken - te komen, maar toch tenminste twee appels (een zal niet volstaan). Daar schreef Kafka al over:

Een filosoof hield zich altijd daar op waar kinderen speelden. En als hij een jongen met een tol zag, dan wachtte hij vol spanning. Nauwelijks draaide de tol of de filosoof ging er achteraan om hem te grijpen. Dat de kinderen schreeuwden en hem van hun speelgoed probeerden af te houden, deerde hem niet, greep hij de tol terwijl die nog draaide, dan was hij gelukkig, maar slechts een ogenblik, dan gooide hij hem op de grond en ging weg. Hij geloofde namelijk dat inzicht in iedere kleinigheid, dus bijvoorbeeld ook een draaiende tol, toereikend was voor het inzicht in het algemeen. Daarom hield hij zich niet bezig met de grote problemen, dat leek hem oneconomisch. [etc.]

...maar om tot beantwoording van de daadwerkelijk interessante vragen te komen, dan moeten we eerst tot een ander verstaan van wiskunde komen. Waar de (goede en verstandige, althans) wiskundigen zich mee bezig houden is het uitbreiden van de wiskunde. Wonderlijk daarbij is, dat puur door het denken, er dingen blootgelegd worden die we pas vele jaren later, na hun wiskundige ontdekking, in de werkelijkheid terugvinden. Er gaat zodoende een grote voorspellende kracht uit van de wiskunde (of beter, het wiskundig model) en wel zulk een voorspellende kracht, dat je je welhaast af zal moeten vragen of de werkelijkheid eigenschappen heeft die niet wiskundig van aard zijn.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166817954
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2016 00:51 schreef JAM het volgende:
maar toch tenminste twee appels (een zal niet volstaan)
Goed punt.

quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2016 00:51 schreef JAM het volgende:
...maar om tot beantwoording van de daadwerkelijk interessante vragen te komen, dan moeten we eerst tot een ander verstaan van wiskunde komen. Waar de (goede en verstandige, althans) wiskundigen zich mee bezig houden is het uitbreiden van de wiskunde. Wonderlijk daarbij is, dat puur door het denken, er dingen blootgelegd worden die we pas vele jaren later, na hun wiskundige ontdekking, in de werkelijkheid terugvinden. Er gaat zodoende een grote voorspellende kracht uit van de wiskunde (of beter, het wiskundig model) en wel zulk een voorspellende kracht, dat je je welhaast af zal moeten vragen of de werkelijkheid eigenschappen heeft die niet wiskundig van aard zijn.
Ik weet om eerlijk te zijn niets van diepgaande theoretische wiskunde. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of wiskunde op enige wijze eerder aangetast is of kan worden door externe wetenschappelijke observaties (buiten de initile waarneming van objecten en de categorisering daarvan) en/of theoretisch onderzoek binnen andere wetenschapsdomeinen en naast de bevestigende rol van toetsing (middels raketkunde of zoiets dergelijks). Heeft een latere observatie de wiskunde van eerste (die van 2 appels) om de oren geslagen, zeg maar. Of zou dat kunnen?

Op een andere wijze dezelfde vraag; De hypothese van een buitenaards wezen impliceerde de mogelijkheid dat een andere interpretatie v.d. werkelijkheid een andere vorm van wiskunde zou kunnen opleveren. Zou een geheel nieuwe manier van observeren of het observeren van iets nieuws (QM?) hetzelfde kunnen doen voor de mens?

Is het niet kunnen toetsen van alle nieuw bedachte wiskundige formules door gebrekkige kennis op andere wetenschapsvlakken (i.c.m. mogelijke pragmatische barrires) het enige dat jou vraag onbeantwoord kan laten? En wanneer en waar eindigt wiskunde; wanneer is de cirkel definitief rond? Weten we dat pas wanneer we dat weten? Zullen we waarschijnlijk genoegen nemen met de notie dat 'de werkelijkheid, zover wij kunnen weten, wiskundige eigenschappen heeft'? Wat eigenlijk een rare stelling is die minder romantische en krachtige wijze stelt; de werkelijkheid begrijpen wij, denken wij, alleen echt via de wiskunde. Of toon ik nu aan dat ik niet begrijp dat een 'wiskundige eigenschap' wel degelijk iets betekent. Voor mij klinkt het als, stel dat we de werkelijkheid alleen zouden kunnen begrijpen via waarneming, dat we alles wat we via waarneming waarnemen/begrijpen een eigenschap van waarneming zouden noemen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Zouden we op een dag tot de eventueel onontkoombare conclusie komen dat de werkelijkheid binnen een wiskundig model past (ik begrijp, dat is niet hetzelfde als wat jij postuleert), dan zouden we moeten concluderen dat de mens (zijn brein), van geboorte af, op zo een wijze in elkaar steekt dat het de werkelijkheid kan bevatten, in wiskundige termen althans. Dat is een vrij spannend idee, me dunkt. Het subject (mens) als onderdeel van het object (universum) zou daarmee een maker zijn van objectieve kennis; het universum zou zichzelf via de menselijke vorm begrijpen. Daaruit volgt welhaast een (centrisch) godsidee.

Je had het over kortere berichten n.a.v. een overvloed aan aanknopingspunten en beweringen. Dat is me helaas niet gelukt. Liet mijzelf even vrij. Leuke oefening voor mijzelf. Je hoeft van mij niet elke ongerelateerde zaak aan te kaarten of van toelichting te voorzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2016 01:57:46 ]
  dinsdag 22 november 2016 @ 02:58:04 #213
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166818211
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 01:53 schreef LelijKnap het volgende:

[..] dan zouden we moeten concluderen dat de mens (zijn brein), van geboorte af, op zo een wijze in elkaar steekt dat het de werkelijkheid kan bevatten, in wiskundige termen althans. Dat is een vrij spannend idee, me dunkt. Het subject (mens) als onderdeel van het object (universum) zou daarmee een maker zijn van objectieve kennis; het universum zou zichzelf via de menselijke vorm begrijpen. Daaruit volgt welhaast een (centrisch) godsidee.
Kijk, dat is nu een spannend idee. Daar kan je vast wel een leuk stukje over schrijven (hoewel ik dat godsidee erbij nu weer niet zo nodig vind, maar goed).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166818331
Terwijl mijn vriendin achtereenvolgens masterchef Australia, de tweede helft van dwdd, met het mes op tafel en man of steel keek op televisie, heb ik uit pure verveling een lange novelle van Simone de Beauvoir uitgelezen. Volgens recensenten is de hoofdpersoon autobiografisch genspireerd, hetgeen interessant is omdat de hoofdpersoon op pagina twintig het volgende zegt:

quote:
'Ze is echt zo'n "supervrouw", zei Nicole. 'Zo zijn er veel in Parijs. Ze hebben een vaag beroep, willen graag goed gekleed gaan, doen aan sport, houden het huis keurig op orde, voeden hun kinderen onberispelijk op; ze willen zichzelf bewijzen dat ze in staat zijn op elk niveau succesvol te zijn. Maar eigenlijk zijn ze met te veel zaken tegelijk bezig en komt er niets uit. Dat soort jonge vrouwen doet het bloed in mijn aderen stollen.'
Simone de Beauvoir was zoals men weet een feminist; ik noem mezelf ook een feminist, het is een begrijpelijke en belangwekkende stroming, zoals alle stromingen dat zijn die het opnemen voor onderdrukte bevolkingsgroepen. Daarom is zo het fijn te zien dat ze fulmineert tegen de ambitieuze vrouw, die net als de ambitieuze man een ideaalbeeld is dat te allen tijde bestreden moet worden. Ik ben dan ook blij dat mijn 22-jarige vriendin de hele avond televisie kijkt en daar content mee is; een lijdende hedonist zoekt niets anders dan afleiding en ontspanning.
  dinsdag 22 november 2016 @ 11:01:25 #215
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166820945
Altijd dat belerende. Daarom vind ik die stukjes van je dus zo irritant. Dat me dat nu pas opvalt!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166821222
Altijd fraai, als een feminist, bij voorkeur een man, gaat vertellen hoe de ideale vrouw dan wel moet zijn. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166821294
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 03:50 schreef Mainport het volgende:
Terwijl mijn vriendin achtereenvolgens masterchef Australia, de tweede helft van dwdd, met het mes op tafel en man of steel keek op televisie, heb ik uit pure verveling een lange novelle van Simone de Beauvoir uitgelezen. Volgens recensenten is de hoofdpersoon autobiografisch genspireerd, hetgeen interessant is omdat de hoofdpersoon op pagina twintig het volgende zegt:

[..]

Simone de Beauvoir was zoals men weet een feminist; ik noem mezelf ook een feminist, het is een begrijpelijke en belangwekkende stroming, zoals alle stromingen dat zijn die het opnemen voor onderdrukte bevolkingsgroepen. Daarom is zo het fijn te zien dat ze fulmineert tegen de ambitieuze vrouw, die net als de ambitieuze man een ideaalbeeld is dat te allen tijde bestreden moet worden. Ik ben dan ook blij dat mijn 22-jarige vriendin de hele avond televisie kijkt en daar content mee is; een lijdende hedonist zoekt niets anders dan afleiding en ontspanning.
Ze lijkt in dat stukje vooral te ageren tegen de waanzin van die vrouwen om op alle vlakken succesvol te willen zijn omdat het in niets resulteert; het alleen schijn produceert. Dat zegt niet zoveel over haar houding tegen het ambitieus zijn in het algemeen. Gezien haar intensieve levensstijl lijkt me dat ook moeilijk hard te maken. Ik vermoed dat ze liever had gehad dat die vrouwen ambitieus waren geweest op een enkel gebied zodat ze voor haar konden bewijzen dat haar levensdoel zinvol was geweest i.p.v. dat het tot dit soort wanpraktijken leid. Daarom stolde haar bloed.

Voor de rest vraag ik mij af of jouw vriendin er wel zo content mee is als jij beweerd. Wie weet zou ze liever meer doen. Vooral meer anderen. Stel haar anders voor, ter controle, het soort relatie die Beauvoir had met Sartre na te bootsen. Instemming zal ongetwijfeld tot wat leuke anekdotes leiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2016 11:30:37 ]
  dinsdag 22 november 2016 @ 22:19:12 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166836218
Jullie herinneren je Breaking Bad vast nog. Ik ben dat nu aan het kijken. Veel mensen zeggen een hekel te hebben aan de vrouw van Walt (Skyler, rare naam overigens voor een vrouw).
Ik kan dat niet helemaal plaatsen. Dat ze wantrouwend is omdat haar man telkens met smoesjes hele en halve dagen weg is zonder te zeggen waarheen snap ik wel. Verder weet ik niet wat ze fout doet. Ze irriteert me ook niet. Wat denken jullie daar van?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 22 november 2016 @ 22:22:21 #219
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166836289
Skyler. :9~
Ik waagde het ooit om in gezelschap toe te geven dat ik haar geweldig sexy vond, maar daar werd ik heel hard om uitgelachen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 22 november 2016 @ 22:50:49 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166837098
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 november 2016 22:22 schreef Ringo het volgende:
Skyler. :9~
Ik waagde het ooit om in gezelschap toe te geven dat ik haar geweldig sexy vond, maar daar werd ik heel hard om uitgelachen.
Dat vind ik ook! Zeker nu ze niet meer zwanger is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 22 november 2016 @ 22:53:20 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166837180
En dan klagen mensen dat ze zo wantrouwend is. Haar man kookt 40kg meth zonder dat ze er iets van te horen krijgt. Mijn vrouw zou al na 5 kilo gaan vragen wat ik uitspookte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_166837831
Ik ben ook pas net aan Breaking Bad begonnen. DVD's geleend van een vriendin. Ben net klaar met seizoen 1.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2016 23:07:57 ]
pi_166838042
Ik heb de serie drie keer gekeken en ik kan je verzekeren dat het een irritant kutwijf is. Al moet ik toegeven dat ik de derde marathon alle scenes van het gezin doorgespoeld heb.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2016 23:14:39 ]
pi_166838200
Waarschijnlijk mag ik haar dan wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2016 23:16:09 ]
  dinsdag 22 november 2016 @ 23:16:30 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166838225
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2016 23:07 schreef k_man het volgende:
Ik ben ook pas net aan Breaking Bad begonnen. DVD's geleend van een vriendin. Ben net klaar met seizoen 1.
Oh, leuk. Dan kunnen we samen opkijken.

Vind jij Skyler irritant tot zover?

Misschien is het irritant vinden van Skyler wel iets voor mannen zonder vaste relatie (die in ieder geval nog niet met een vrouw samenwonen). Ik vind haar voor een vrouw niet bijzonder irritant.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')