Ik heb sinds een tijdje wat in m'n hoofd waarvan ik denk: dit zou zomaar eens de toekomst kunnen zijn. We hebben hier in Nederland overal billboards staan; in winkelcentra, bij bushokjes en langs de weg.
De meeste van deze billboards zijn gewoon nog van papier (ofzo), maar er zijn steeds meer digitale billboards te vinden.
Maar wat is nou hetgene waar ik steeds aan moet denken? Nou, dat deze digitale billboards in de toekomst persoonlijke advertenties zullen laten zien. Soort cookies, maar dan in het echt.
Stel, je staat als enige in het bushokje te wachten op de bus. Je hebt laatst op je telefoon gezocht naar een nieuwe laptop, maar deze nog niet gekocht. Het billboard weet door de smartphone die je bij hebt dat jij in de buurt van dat billboard staat. Omdat het ook weet door je zoekresultaten wat je leuk vindt/waar je van houdt of waar je naar zoekt, laat het de advertentie zien die voor jou op dit moment van toepassing is, ofwel die ene laptop.
Of eentje in een winkelcentrum. Er zijn een X aantal mensen die in het gebied van dat billboard staan. De software zoekt uit waar de meerderheid van deze mensen van houden. Er zijn er veel mensen die McDonalds lekker vinden, dus laat het billboard een advertentie over McDonalds zien. Even later staan er weer nieuwe mensen in het gebied, met andere interesses, en wordt de advertentie weer aangepast.
Tl;dr: Ik denk dat in de toekomst billboards persoonlijke advertenties laten zien, door cookies gehaald uit bijv. je telefoon.
(she/her)