abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:31:11 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_166109698
Welkom in de Topicreeks: Vragen over vliegen

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in de Topicreeks: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
• of over pijn in je oren : TRV / Last van de oren met vliegen?
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in de Topicreeks: Hoe kom ik goedkoop van A naar B
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in de Topicreeks: Travel: aanbiedingen

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:14:28 #2
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_166110580
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 15:06 schreef Nielsch het volgende:
Dan komt het personeel in actie; op zoek naar rugzakken zoals die van mij met de vraag of ik die uit de overhead locker wil halen en onder de stoel voor me neer wil leggen zodat die hutkoffer erin kan.
KLM heeft heel even op Schiphol het beleid gehad dat er een gekleurde tag om de handbagage heen moet waarin stond dat deze bovenin kon of onder de stoel voor je, daar zal ongetwijfeld een boel gezeik mee geweest zijn, want er komt simpelweg geen tag om mijn handbagage, doe je het erom gaat deze er direct weer af en de handbagage komt altijd zonder tag het toestel in, want ik ga KLM natuurlijk niet makkelijk maken door op één oogopslag direct te kunnen zien welke kleur tag eromheen zit.

Mijn handbagage gaat ook niet onder de stoel voor mij, simpelweg omdat ik niet mijn beenruimte ga inwisselen voor het beleid van KLM dat er voor in te checken bagage betaald moet worden en daardoor de handbagagebakken voller worden, dan ga je maar strenger bij het instappen voorselecteren en die bagage alsnog in het ruim stoppen.

De laatste tijd, ook bij volle vluchten, zie ik het niet meer op Schiphol, maar op Budapest was men bezig met deze onzin, en ik snap ook wel dat het de opdracht is die ze meekrijgen, en men wordt daadwerkelijk gecontroleerd of men dit beleid uitvoert, die tag haalt het vliegtuig dus niet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:39:41 #3
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_166111252
Wat? op Boedapest is zo'n tag, meestal na wat discussie, bij mij nog nooit verder dan de eerste prullenbak gekomen. Tegenwoordig ga ik geeneens meer in discussie en is die al verdwenen vóór de 5 euro kaartjes automaat voor de priority lane bij de security, waar ze overigens tegenwoordig blijkbaar een paar vrouwelijke gewezen kampbewaaksters hebben ingehuurd. Wat mij dan altijd weer de uitspraak ontlokt van "wow, you must love your job"
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_166111499
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 19:39 schreef buzz1291 het volgende:
Wat? op Boedapest is zo'n tag, meestal na wat discussie, bij mij nog nooit verder dan de eerste prullenbak gekomen. Tegenwoordig ga ik geeneens meer in discussie en is die al verdwenen vóór de 5 euro kaartjes automaat voor de priority lane bij de security, waar ze overigens tegenwoordig blijkbaar een paar vrouwelijke gewezen kampbewaaksters hebben ingehuurd. Wat mij dan altijd weer de uitspraak ontlokt van "wow, you must love your job"
jij hork jij
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:53:49 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_166111623
Bij mij zijn die tags ook altijd direct weer pleite. Ze weten het soms te presteren om het om mijn laptoptas te willen doen, terwijl dat mijn enige bagage is.

Gaat er direct in de slurf weer af
  Moderator vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:45:11 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_166112981
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 14:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat een ballenclub is dat zeg. Het is verdomme easyjet met een gratis kopje koffie.
Treffende omschrijving :D

Geen moeite met tags hier trouwens. Hang d'r maar aan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_166113597
Mij boeien die tags ook echt voor geen meter.

Maar ik moest wel vreselijk lachen toen een vriendinnetje haar rokje een paar jaar geleden werd getagd! Want er zat een zakje op het rokje! :D

Te grappig gewoon!
pi_166113904
Ik heb daarnet mijn ticket geboekt voor JFK - AMS met KLM, maar ik moet bijna $22(!) betalen om een stoel te kiezen, zelfs voor economy. Is dit nieuw ofzo? Normaal gesproken wanneer ik met KLM vloog kon ik gewoon altijd zonder bijbetaling een stoel kiezen? Zeker voor transatlantische vluchten.
pi_166114051
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:10 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb daarnet mijn ticket geboekt voor JFK - AMS met KLM, maar ik moet bijna $22(!) betalen om een stoel te kiezen, zelfs voor economy. Is dit nieuw ofzo? Normaal gesproken wanneer ik met KLM vloog kon ik gewoon altijd zonder bijbetaling een stoel kiezen? Zeker voor transatlantische vluchten.
vooraf stoel kiezen is tegenwoordig weer betaalt. Bij checkin gratis.
pi_166116143
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:10 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb daarnet mijn ticket geboekt voor JFK - AMS met KLM, maar ik moet bijna $22(!) betalen om een stoel te kiezen, zelfs voor economy. Is dit nieuw ofzo? Normaal gesproken wanneer ik met KLM vloog kon ik gewoon altijd zonder bijbetaling een stoel kiezen? Zeker voor transatlantische vluchten.
Ik vlieg nooit met KLM, maar normaal gesproken kan ik altijd een voorkeur instellen. Daar is verder niets aan verbonden (van beide kanten niet, het is slechts een voorkeur).

Wat ik altijd wel merk, is dat ook als ik geen voorkeur opgeef, ik toch altijd wel heel mooie plekjes krijg als vrouw alleen. Meestal aan het raam, en in een nachtvlucht vaak ook zonder mensen naast me.
pi_166118031
Laatst vloog ik standby met KL en toen kreeg ik ook een van die economy stoelen die normaal het meest gewild zijn en $40 extra kosten ofzo. :') Maar ja, ze proberen er gewoon wat extra omzet uit te slepen en de stoelen voorin zijn vaak toch wel populairder. :)

Overigens werd SAS hier ietwat afgekraakt en ze hebben inderdaad geen service meer op hun Europese vluchten, maar ze zijn wel punctueel en georganiseerd en vliegen op veel prima bestemmingen, zeker in Noord-Europa, dat kan je van LCC's niet zeggen.
Jack does it in real time...
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:49:53 #12
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_166118896
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 15:52 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nee hoor, bij Qatar airways mag je 30 kg bagage meenemen.
Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.
Het ging me meer om de maatschappijen die de kantjes eraf lopen
pi_166119184
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 23:49 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.
Het ging me meer om de maatschappijen die de kantjes eraf lopen
Je stelde het als een feit voor alle intercontinentale vluchten. En dat is gewoon niet zo.

Alle maatschappijen hebben daar zo hun eigen regels voor.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 00:17:39 #14
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_166119262
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 23:49 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.
Het ging me meer om de maatschappijen die de kantjes eraf lopen
Het heeft ook met de CAO te maken - als ik over KLm mag spreken - de begage-handelaars mogen niet meer dan 32 kilo tillen.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_166119491
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 23:10 schreef DeeBee het volgende:
Laatst vloog ik standby met KL en toen kreeg ik ook een van die economy stoelen die normaal het meest gewild zijn en $40 extra kosten ofzo. :') Maar ja, ze proberen er gewoon wat extra omzet uit te slepen en de stoelen voorin zijn vaak toch wel populairder. :)

Overigens werd SAS hier ietwat afgekraakt en ze hebben inderdaad geen service meer op hun Europese vluchten, maar ze zijn wel punctueel en georganiseerd en vliegen op veel prima bestemmingen, zeker in Noord-Europa, dat kan je van LCC's niet zeggen.
maarja, ik hoef niet zo nodig naar stavanger of cristiansand :P

Op een oslo > amsterdam vond ik het niet heel spannend. Vooral omdat we een eeuwigheid bleven wachten op een andere vertraagde vlucht. Als ik dan mag kiezen tussen de koffie of wifi van norwegian weet ik het wel. Vooral omdat die in de regel goedkoper zijn.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 01:09:18 #16
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_166119695
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 00:09 schreef Tayu het volgende:

[..]

Je stelde het als een feit voor alle intercontinentale vluchten. En dat is gewoon niet zo.

Alle maatschappijen hebben daar zo hun eigen regels voor.
De stelregel is een feit, daar is niks aan te veranderen. Maatschappijen mogen daar zelf uitzonderingen op maken. Als ze meer geven prima, als ze minder geven kan dat ook als ze daar gegronde redenen voor hebben (wat static zegt) maar dat betekent wel dat ze van de internationale regelgeving afwijken. 23kg is standaard en 32kg voor overweight, dat is de norm bij 90% van alle maatschappijen.
pi_166120304
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

vooraf stoel kiezen is tegenwoordig weer betaalt. Bij checkin gratis.
Nou we zullen zien wat er bij check in nog over is dan. Vraag me af hoeveel mensen echt gaan betalen om economy class stoelen uit te kiezen.
pi_166120316
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:51 schreef Operc het volgende:

[..]

De enige overtreffende trap zijn de mensen die dat doen en daarna bij het uitstappen tegen de stroom in gaan om hun koffer op te halen. :X
Nu ja, dat heb ik juist een keer moeten doen dankzij de trolkoffertrollen. Ik had een stoel vooraan maar het vak daar zat al vol met koffers (ook al zaten er nog niet veel mensen geloof ik).

Heb uiteindelijk toch nog, ook al zat ik vooraan, een paar minuten moeten wachten voor ik mijn tas kon pakken en eruit kan. Was echt niet van plan om buiten mijn schuld gvd ook nog te wachten tot het hele vliegtuig leeg is.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:39:24 #19
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_166121638
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 05:34 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Nou we zullen zien wat er bij check in nog over is dan. Vraag me af hoeveel mensen echt gaan betalen om economy class stoelen uit te kiezen.
Niet zoveel mensen voor de reguliere economy classe stoelen, en dat is ook één van de opzetten van deze regel, op deze manier kunnen frequent flyers, welke wel kosteloos een reguliere stoel mogen kiezen, uit veel meer stoelen kiezen bij het boeken van een vlucht, vroegâh bij het boeken kwam het voor dat op rij 12 pas de eerste stoel al beschikbaar was omdat men de rest van de stoelen ook al had vastgelegd, tegenwoordig kan ik vrij eenvoudig een stoel selecteren.

Hoewel ik persoonlijk het liefst achterin het toestel zit, kost dat bij een reguliere luchtvaartmaatschappij toch wel extra tijd bij het uitstappen, op Europese vluchten scheelt dat 10 minuten, nog wel te overzien, maar op vluchten buiten Schengen waar ook een paspoortcontrole noodzakelijk is en meerdere vliegtuigen tegelijk aan kunnen komen die door het zelfde paspoortcontrolefilter moeten kan dat zo 45 minuten schelen, en als ik 1 x per jaar een vakantievlucht zou maken en toch op bagage moet wachten prima, maar ik het geen bagage en wil gewoon naar huis, zeker in de avonduren als de NS frequentie qua treinen ook minder is, kan een zitplaats voorin zo een uur schelen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:44:22 #20
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_166121708
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 19:39 schreef buzz1291 het volgende:
Wat? op Boedapest is zo'n tag, meestal na wat discussie, bij mij nog nooit verder dan de eerste prullenbak gekomen. Tegenwoordig ga ik geeneens meer in discussie en is die al verdwenen vóór de 5 euro kaartjes automaat voor de priority lane bij de security, waar ze overigens tegenwoordig blijkbaar een paar vrouwelijke gewezen kampbewaaksters hebben ingehuurd. Wat mij dan altijd weer de uitspraak ontlokt van "wow, you must love your job"
Bij de incheckbalie delen ze deze mogelijk ook uit, maar daar kom ik niet, dit was bij de boarding gate zelf.
De veiligheidscontrole op Budapest Airport, zeker aan de KLM zijde valt eigenlijk altijd wel mee, priority of niet, je moet wel een beetje verstandig een rij kiezen als ik met Wizz Air vlieg, maar ook in de reguliere rij hoe ik nooit echt lang te wachten, Budapest heeft meer poortjes open dan Schiphol in de vroege ochtenduren met aanmerkelijk minder vluchten en men doet actief mensen naar de priority line doen gaan als het daar rustig is.
Dat gezegd hebbende, de B-kant van deze luchthaven, ja daar is het wel eens druk, maar je hoeft niet via die kant door de beveiliging.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_166121945
Iemand hier die ervaring heeft met Tara Air/Yeti Air in Nepal?
Ik ben van plan om over een maand van Kathmandu naar Lukla te vliegen en zag op hun site dat ik maximaal 10 kilo bagage mee mag nemen. Is dit ruimbagage of ook handbagage erbij?
Als het in totaal 10 kilo is dan zal ik creatief moeten inpakken :7
pi_166130996
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef kaiserhenk het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met Tara Air/Yeti Air in Nepal?
Ik ben van plan om over een maand van Kathmandu naar Lukla te vliegen en zag op hun site dat ik maximaal 10 kilo bagage mee mag nemen. Is dit ruimbagage of ook handbagage erbij?
Als het in totaal 10 kilo is dan zal ik creatief moeten inpakken :7
Handbagage is apart (met een max van 5 kg).

Je kunt altijd (kosteloos) bagage achterlaten in je hotel in KTM, en dat bij terugkeer daar weer ophalen.
pi_166132724
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 19:40 schreef Tayu het volgende:

[..]

Handbagage is apart (met een max van 5 kg).

Je kunt altijd (kosteloos) bagage achterlaten in je hotel in KTM, en dat bij terugkeer daar weer ophalen.
Ah, dat dacht ik al. Ik was al van plan om niet veel mee te nemen naar Lukla, zal waarschijnlijk iets van 12 kilo ofzo worden, ik moet alles zelf meesjouwen, dus less=more :)
pi_166133974
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 20:45 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Ah, dat dacht ik al. Ik was al van plan om niet veel mee te nemen naar Lukla, zal waarschijnlijk iets van 12 kilo ofzo worden, ik moet alles zelf meesjouwen, dus less=more :)
Je moet alleen wel warme kleding meenemen, de temperatuur in Lukla is vergelijkbaar met die in Nederland in december.
pi_166165451
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 00:17 schreef static het volgende:

[..]

Het heeft ook met de CAO te maken - als ik over KLm mag spreken - de begage-handelaars mogen niet meer dan 32 kilo tillen.
Dat is werelwijd, niet enkel om ruggen van baggage handelaars te sparen, maar ook het transport system in de kelder heeft een maximum van 32 kg.
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')