abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 december 2002 @ 13:54:01 #1
16105 Oliver
...laat het het zand zijn...
pi_7140167
Ik hoor net dat ik verplicht 2 vrije dagen op moet nemen (27 en 30 december). Dat is op zich niet zo erg, want vrij zijn is heerlijk. Alleen deze dagen gaan wel af van de schamele 25 dagen die ik per jaar(!) krijg. Het is absoluut geen probleem voor mij om te werken en ik heb zat werk liggen. Kan ik hier iets aan doen? Ik baal er goed van...
- Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan! -
  woensdag 4 december 2002 @ 14:01:00 #2
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_7140344
Staat meestal iets over in je contract. Het moet geloof ik van te voren wel duidelijke zijn welke dagen dat moeten zijn!!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_7140368
quote:
Op woensdag 4 december 2002 13:54 schreef Oliver het volgende:
Ik hoor net dat ik verplicht 2 vrije dagen op moet nemen (27 en 30 december). Dat is op zich niet zo erg, want vrij zijn is heerlijk. Alleen deze dagen gaan wel af van de schamele 25 dagen die ik per jaar(!) krijg. Het is absoluut geen probleem voor mij om te werken en ik heb zat werk liggen. Kan ik hier iets aan doen? Ik baal er goed van...
nee hier kan je niets aan doen want het zijn VERPLICHTE vrije dagen...

en wees blij dat je lekker een daggie niet hoeft te werken, anders wordt je zo'n workaholic

Het leven is als een [i]aardbei[/i]...veel lekkerder met slagroom erop...
pi_7140370
Volgens mij, maar pin me er niet op vast... Als een bedrijf besluit om dicht te gaan op een bepaalde dag, dat dit niet automatisch van je vrije dagen af mag gaan...

Ze snijden zichzelf zo ook in de vingers... want stel je hebt je 25 dagen al opgenomen... dan kan je geen vrij krijgen, maar je kan ook niet werken want het bedrijf is dicht...

Maar voor de zekerheid zou ik eens bellen met het GAK ofzo...

woensdag 4 december 2002 @ 14:02:42 #5
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_7140389
quote:
Op woensdag 4 december 2002 13:54 schreef Oliver het volgende:
In de meeste CAO's is opgenomen dat het bedrijf iom de OR twee collectieve vrije dagen kan vaststellen.
Daar kun je vrij weinig aan doen.
Misschien iom je chef op die dagen overwerken en zo via tijd voor tijd de uren weer terugkrijgen? Of via thuiswerk?
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_7140428
Meestal heb je de regeling van X verlofdagen (bij jou 25) en Y roostervrije dagen, die door het bedrijf ingedeeld mogen worden (voor bijvoorbeeld de brugdagen 27 en 30 december. Het is volgens mij niet vanzelfsprekend dat ze van je verlofdagen afgaan.
pi_7140438
Voor het vaststellen van collectieve vrije dagen is de werkgever verplicht om overleg te voeren met de werknemers (de ondernemingsraad in de meeste gevallen).
pi_7140541
dat staat in je CAO....
Waar ik nu werk staat in de CAO het volgende..

"De werkgever kan ten hoogste 2 dagen van de vakantie als collectieve snipperdagen aanwijzen. Uiterlijk 31 januari zal de werkgever mededelen of hij het lopende kalenderjaar van deze mogelijkheid gebruik maakt en zo ja, welke dag(en)
word(t)(en) aangewezen."

Vaak zijn de dagen al ingevuld, bij ons dit jaar op de dag na hemelvaart en de dag na de kerst (2x een vrijdag).
Dus mocht mijn baas ook met zo'n geintje komen dan heeft hij pech.. ik kom gewoon werken, of blijf thuis maar dan niet ten koste van mijn uren.

pi_7140765
quote:
Voor het vaststellen van collectieve vrije dagen is de werkgever verplicht om overleg te voeren met de werknemers (de ondernemingsraad in de meeste gevallen).
Dan moet je wel een ondernemingsraad hebben. Hiervoor dient het personeel zorg te dragen. Indien er geen OR is, maakt je baas zelf uit wat hij/zij kan doen.

Overigens kun je hier alleen maar tegenin gaan indien het gaat om dagen die niet geaccepteerd zijn.

Een werkgever mag geloof ik (maar dit veranderd per CAO en per werkjaar) 3 dagen verplichten.

En 25 dagen is niet SCHAMEL. het is heeeeel erg standaard.
Dan ga je maar 36 uur werken ipv 40, krijg je 24 ATV-dagen naast je vakantiedagen.

Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
  woensdag 4 december 2002 @ 14:20:53 #10
16105 Oliver
...laat het het zand zijn...
pi_7140800
quote:
Op woensdag 4 december 2002 14:09 schreef B03S het volgende:
dat staat in je CAO....
Ik werk in de ICT sector, wat een vrije sector is. Ik weet dat er iets in mijn contract hierover moet staan. Ik zal eens kijken straks.
- Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan! -
pi_7141133
quote:
Op woensdag 4 december 2002 14:19 schreef dmace het volgende:

[..]

Dan moet je wel een ondernemingsraad hebben. Hiervoor dient het personeel zorg te dragen. Indien er geen OR is, maakt je baas zelf uit wat hij/zij kan doen.

Overigens kun je hier alleen maar tegenin gaan indien het gaat om dagen die niet geaccepteerd zijn.

Een werkgever mag geloof ik (maar dit veranderd per CAO en per werkjaar) 3 dagen verplichten.

En 25 dagen is niet SCHAMEL. het is heeeeel erg standaard.
Dan ga je maar 36 uur werken ipv 40, krijg je 24 ATV-dagen naast je vakantiedagen.

Als het niet met de OR of MZ geregeld kan worden, dan is de werkgever verplicht om met ieder personeelslid afzonderlijk hierover te overleggen. In dat laatste geval is er een goede kans dat er geen collectieve dagen kunnen worden afgesproken omdat in feite iedereen een soort veto heeft.
pi_7273145
Ik heb dit jaar 4 verplichte vrije dagen.
Gelukkig kreeg ik 1 dag "gratis".
Ik hoef er dus maar 3 voor in te leveren.
Pffff... moeilijk man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')