abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:56:29 #1
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165923607
Hoi chefs

Enige tijd geleden heb ik een DeBuyer mineral B aangeschaft..

Na me goed te hebben ingelezen ben ik begonnen met inbranden voor gebruik. Paar druppen arachideolie mooi uitgesmeerd in de pan en eventjes laten walmen. Af laten koelen en weer opnieuw.. Dit heb ik 6x herhaald en de pan werd mooi egaal zwart van kleur.

Toen wilde ik hem voor het echt gaan gebruiken maar wat ik er ook in bak, alles brand aan :N
Aardappeltjes, kip, rund, ei.. Geen succes. Olie of boter maakt ook niet uit.

Ik lees overal lovende reviews over deze pannen dus ik ga er van uit dat ik iets niet goed heb gedaan.
Heeft dit tijd nodig? Of moet ik de methode met aardappelschillen en zout proberen?

Hij ligt nu al enkele weken in de kast, zonde hč :+
pi_165923696
Ik stook ze op totdat hij blauw verkleurd. Dan pas olie insmeren en dat meteen een aantal keer herhalen. Dat walmt inderdaad vrij aardig. Met bakken meen ik te herinneren dat het de eerste keren even wennen was. Maar na een eitje met spek was dat zo over. Ondertussen heb ik sommige al eens opnieuw geschuurd en ingebrand. Vanaf de eerste keer geen last van aanbranden gehad eigenlijk.
pi_165923789
Zo een pan had ik ook al lang gehad als je die niet na elk gebruik ingevet terug zou moeten zetten }:|

Ergo: dit is meer een beetje een vraag of dat wel zo nauw komt. Vaatwasser gaan de pannen niet in want die hebben we toch niet. Moet je die echt invetten en terug in de kast zetten of kan het zo ook wel zonder dat het kut wordt of stuk gaat? :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:11:53 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165923808
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:56 schreef Mubassie het volgende:
....Toen wilde ik hem voor het echt gaan gebruiken maar wat ik er ook in bak, alles brand aan :N
Hahahaha. Joh!
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:15:01 #5
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165923841
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:11 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hahahaha. Joh!
Ik mis iets :D
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:16:14 #6
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165923856
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:02 schreef Stratotanker het volgende:
Ik stook ze op totdat hij blauw verkleurd. Dan pas olie insmeren en dat meteen een aantal keer herhalen. Dat walmt inderdaad vrij aardig. Met bakken meen ik te herinneren dat het de eerste keren even wennen was. Maar na een eitje met spek was dat zo over. Ondertussen heb ik sommige al eens opnieuw geschuurd en ingebrand. Vanaf de eerste keer geen last van aanbranden gehad eigenlijk.
Thanks zo kan ik het ook nog ns proberen
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 00:18:04 #7
230491 Zith
pls tip
pi_165923873
De eerste keer dat ik met die pannen ging werken ging ik ook zo netjes inbranden.

Werkte niet echt, in het begin blijft het inderdaad plakken.

Gewoon blijven gebruiken, nooit zeep of zure dingen erin doen, en na gebruik afspoelen en eventjes weer op het vuur om te drogen en terwijl het droogt licht invetten (ik heb een katoenen doek daarvoor ).
Nu zijn het hele mooie zwarte pannen, niets brandt aan... zou zelfs durven om een eitje erin te bakken zonder boter of olie :P

zal even fotos maken

EDIT:

Onder links gebruik ik het meest, dat zie je ook want die is het zwartst - heeft de dikste laag.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 00:25:40 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:18:30 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165923878
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:15 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Ik mis iets :D
Ik ben een teflonmeisje. ;)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 00:28:21 #9
230491 Zith
pls tip
pi_165923968
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:10 schreef Geralt het volgende:
Zo een pan had ik ook al lang gehad als je die niet na elk gebruik ingevet terug zou moeten zetten }:|

Ergo: dit is meer een beetje een vraag of dat wel zo nauw komt. Vaatwasser gaan de pannen niet in want die hebben we toch niet. Moet je die echt invetten en terug in de kast zetten of kan het zo ook wel zonder dat het kut wordt of stuk gaat? :)
Ik doe het wel, maar denk niet echt dat het nog hoeft als hij al aardig ingebrand is. Elke keer dat je hem gebruikt genereert hij weer een klein laagje, Hij gaat wel mooi glimmen en kost me niet veel werk (katoenen doekje die al redelijk met olie verzadigd is erover halen en klaar). Op mijn foto is alleen onder-links goed ingevet, de rest niet echt want lang niet gebruikt, die zijn wat doffer.

Zou wel zeker ervan zijn dat het droog is.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_165924352
Blijf hem gebruiken voor minder plakgevoelige dingen, op een gegeven moment brandt er niks meer in aan en dan kun je eens iets als een eitje proberen. Dan eens gebakken aardappeltjes, en de ultieme plaktest zijn pannenkoeken.

Techniek van bakken is ook anders, een eitje doe je op hoog vuur en dan gauw van het vuur af, ipv op laag vuur zoals je normaal zou doen. Sowieso werkt de pan bij plakgevoelige dingen beter kort + heet. Bij niet plakgevoelige dingen maakt het niet zo veel uit.

Je mag officieel geen zuur (tomaat) in zo'n pan doen. In mijn ervaring wordt je mooie zwarte laag dan wat midner mooi, maar na een keer of twee iets anders bakken is die gewoon weer terug. Zonder plakken. Je hoeft niet bang te zijn voor schadelijke stoffen want er komt alleen ijzer vrij en dat is goed voor je. Beter dan teflon iig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_165924894
CUL / Nieuwe pan nodig want die antiaanbakkutdingen gaan telkens kapot

In dat topic gaat het vanaf pagina 7 ongeveer los. Mijn bezwaar was toen en nu nog dat dat "inbranden" een nogal amateuristische benadering kent. Maar daar kwamen we toen niet uit. Als je al een laag aanbrengt (en dat kan op honderden manieren blijkbaar, en dat stoort me) dan is die laag gemaakt van verbrande olie gemaakt en dat lijkt me niet gezond.

Deze goede post van mevrouw Ook nog even quoten:
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 00:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dan ga je toch even voorbij aan de controverse van teflon vs eigengemaakte anti-aanbaklaag.
De eerste is getest en bewezen veilig enzo, alleen kan ie kapot. De tweede is nooit bewezen en kan ook kapot (als je er een zoetzure saus in laat sudderen bijvoorbeeld), alleen kun je 'm dan (nadat je hem opgegeten hebt) weer zelf opnieuw opbouwen. Mensen roepen dat teflon giftig is en liever zelf een anti-aanbaklaag maken. Maar of dat die giftig is, dat boeit dan opeens niet.

Nogmaals: iedereen moet lekker zelf weten waar ie in bakt, dat zal me helemaal worst wezen, maar sommige redenaties erachter en het jehova-achtige gedram, daar krijg ik enorme jeuk van. Lijkt een beetje op de vetsin discussie.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:13 schreef sirdanilot het volgende:
Je hoeft niet bang te zijn voor schadelijke stoffen want er komt alleen ijzer vrij en dat is goed voor je.
Behoorlijk dubieuze uitspraak m.i. Heb je daar ook een bron bij?

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 13-10-2016 06:55:18 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165924920
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:56 schreef Mubassie het volgende:
Toen wilde ik hem voor het echt gaan gebruiken maar wat ik er ook in bak, alles brand aan
Op de site van DeBuyer beweren ze dat je er eerst een keer of 10 rood vlees in moet bakken voordat ie goed is. Heb je dat al gedaan?

How to season my iron pan? When is it seasoned?
Pour about 1mm of oil into your iron pan and heat it. Once the oil slightly steams, empty it into a recipient and wipe the pan with a paper towel.
The seasoning of your pan will be optimal and efficient after having cooked red meat 10 times. The more your pan is used, the best the cooking results are. The more it blackens, the less it sticks. Once your pan is well seasoned, you will be able to cook more delicate food such as eggs, fishes...
  donderdag 13 oktober 2016 @ 08:06:01 #13
280165 Preston_Marlowe
Cool. Cool, cool, cool
pi_165925194
Ik gebruik deze pannen ook, maar alleen voor vlees. Een eitje bak in een pan met anti aanbaklaag. De langer je de pan gebruikt de beter de natuurlijk anti aanbaklaag.
I have a time machine at home. But it only goes forward at regular speed.........
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:10:40 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165925698
Om te beginnen moet je een nieuwe stalen pan eerst heel goed schoon maken om de beschermlaag te verwijderen, daarna pas gaan inbranden met olie, aardappelschillen en zout.
Als hij dan eenmaal goed zwart patina heeft, blijven onderhouden en niet in vaatwasser stoppen of met sop schoonmaken, alleen met heet water en een borstel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165926941
Ik gebruik de methode met lijnzaadolie (of een andere onverzadigde olie, die nog goed kan crosslinken).

Dit filmpje is zoals ik het doe:

Je hebt ook mensen die hem heel lang in de oven zetten, in theorie werkt dat nog beter. Ik doe dat niet. Ik brand een pan dus een keer of 5-6 in op bovenstaande manier en je krijgt dan een zeer egale zwarte laag, let wel op dat je geen te dikke laag aanbrengt of een hete pan opnieuw behandelt! Helemaal laten afkoelen, anders krijg je oneffenheden.

Zodra je hem echt gaat gebruiken wordt hij steeds beter, maar ik doe soms na gebruik weer een extra laagje (zo gedaan). En als de pan goed is ingewerkt, kun je hem zelfs wel eens snel met sop afwassen! Dingen als zure sauzen met tomaten tasten de laag wel aan trouwens.
Whatever...
pi_165926965
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 06:27 schreef Bart2002 het volgende:

In dat topic gaat het vanaf pagina 7 ongeveer los. Mijn bezwaar was toen en nu nog dat dat "inbranden" een nogal amateuristische benadering kent. Maar daar kwamen we toen niet uit. Als je al ee
Ja, gezond verstand. De pan is enkel gemaakt van ijzer. De laag op de pan is geen 'verbrande olie', maar pure koolstof. Chemische formule is C. Meer is het niet. IJzer met een koolstoflaag.

Ik wil overigens niet aanraden om tomatendingen in zo'n pan te maken hoor, want het is en blijft beter om dat in een ander pannetje te doen, blijft je laag mooier. Maar ik doe het wel gewoon en heb nergens last van.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 13 oktober 2016 @ 11:05:02 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165927118
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Om te beginnen moet je een nieuwe stalen pan eerst heel goed schoon maken om de beschermlaag te verwijderen, daarna pas gaan inbranden met olie, aardappelschillen en zout.
Als hij dan eenmaal goed zwart patina heeft, blijven onderhouden en niet in vaatwasser stoppen of met sop schoonmaken, alleen met heet water en een borstel.
Na iets van 15kg aardappels bakken (in twee pannen) waren die aan mij echt perfect
Kranplätze müssen verdichtet sein
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 12:28:53 #18
230491 Zith
pls tip
pi_165928360
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 06:27 schreef Bart2002 het volgende:

In dat topic gaat het vanaf pagina 7 ongeveer los. Mijn bezwaar was toen en nu nog dat dat "inbranden" een nogal amateuristische benadering kent. Maar daar kwamen we toen niet uit. Als je al een laag aanbrengt dan is die laag gemaakt van verbrande olie gemaakt en dat lijkt me niet gezond.

quote:
The development of a seasoned cast iron pan is actually a two part process: polymerization and carbonization. The first part involves developing a thin layer of polymerized oil on the cast iron.This is done by applying a very thin coat of unsaturated oil (e.g., canola, flaxseed or grapeseed oil) to the cast iron surface and heating it in an oven until it dries. Unsaturated fats work better since they have less hydrogen's and therefore have less non-carbon components. Once the polymerization process is complete the layer of oil cannot be easily removed. To complete the seasoning, which involves laying down of a carbon matrix on to the cast iron surface, heat must be applied slightly above above the smoke point of the oil. If you do not heat above the smoke point only the polymerized oil coat will be present instead of having an added rich black carbon matrix.

Je droogt in principe de laag olie op (polymiseren), en verbrandt het dan om een laag koolstof te krijgen. Koolstof (C) is niet giftig, bijna alles wat je eet bevat C.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 12:36:29 ]
pi_165928497
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:28 schreef Zith het volgende:

[..]

[..]

Je droogt in principe de laag olie op (polymiseren), en verbrandt het dan om een laag koolstof te krijgen. Koolstof (C) is niet giftig, bijna alles wat je eet bevat C.
En gegarandeerd niet dit:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/paks.aspx

Ik vraag het u af. :)

Op die Wiki is ook een kopje:
Industrial safety in carbonization
Ik bedoel maar, kunnen we dat thuis ook? Iedere amateur kan het blijkbaar en het resultaat is altijd als gewenst. Zelfs als we met zout en aardappelschillen gaan knutselen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 13-10-2016 12:47:18 ]
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 12:50:08 #20
230491 Zith
pls tip
pi_165928726
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En gegarandeerd niet dit:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/paks.aspx

Ik vraag het u af. :)
In de laag zelf niet nee. Maar zit je nu te trollen?

Daar zit de PAKs in. Bak ik wel eens vlees op zo'n manier? Zorg ik express voor een lekker aangebakken laag? Zeker!

Eet u geen gebakken vlees? Ik vraag het u af. :)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 13:02:23 #21
230491 Zith
pls tip
pi_165928897
Reactie op de edit:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Op die Wiki is ook een kopje:
Industrial safety in carbonization
Ik bedoel maar, kunnen we dat thuis ook? Iedere amateur kan het blijkbaar en het resultaat is altijd als gewenst. Zelfs als we met zout en aardappelschillen gaan knutselen.
Ja als je op industrieel niveau houtskool gaat maken met tonnen per batch dan moet men denken aan zaken als koolstofmonocide vorming ja :')

Maar je eet dus geen vlees dat gebakken is, geen gerookte makreel, je bakt niet met olie of boter of als je het wel doet ontruim je het huis als je de boter iets te warm laat worden? Je werkt uberhaubt niet met een pan?

---

De laag in een gietijzeren of plaatstalen pan is niet giftig als je het per ongeluk in je eten laat komen (het is pure C). Bij het maken van de laag - het inbranden - komt er inderdaad rook vrij. De hoeveelheid PAKs die er in een aangebakken biefstukje of worstje zitten is een tigtal hoger dan in de rook die je maakt.Want olie bevat veel, veel, veel minder PAks dan vlees -- olijfolie bevat enkele ĩg's aan PAKs per kilo product. Als rookvorming in de keuken je angstig maakt kan je er beter ver van wegblijven, of overstappen tot alles koken in water, in plaats van in een pan.

Ik vraag me echt af of je zit te trollen of dat je gewoon je punt tot in den boze aan het verdedigen bent.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 13:31:24 ]
pi_165928951
Wat goor die zwarte pannen. Als je die pannen gebruikt heb veeg je ze schoon met een stuk papier en water. Dan blijven ze prima bakken zonder zo'n ranzige laag.
  Moderator donderdag 13 oktober 2016 @ 13:17:42 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165929110
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:06 schreef machtpen het volgende:
Wat goor die zwarte pannen. Als je die pannen gebruikt heb veeg je ze schoon met een stuk papier en water. Dan blijven ze prima bakken zonder zo'n ranzige laag.
Over wat voor pannen heb jij het dan? Je Tefal pannetjes misschien.
Zo'n stalen pan is niets waard zonder zo'n laag
pi_165929363
misschien raar, maar dit alles lijkt me nogal ongezond. of valt dat mee? ik bedoel, die koolstof laag, verbrand vet. die zich blijft opbouwen maar ook ongetwijfeld blijft loslaten, op je biefstukjes.
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 13:31:57 #25
230491 Zith
pls tip
pi_165929387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:30 schreef pokkerdepok het volgende:
misschien raar, maar dit alles lijkt me nogal ongezond. of valt dat mee? ik bedoel, die koolstof laag, verbrand vet. die zich blijft opbouwen maar ook ongetwijfeld blijft loslaten, op je biefstukjes.
Het zal je misschien verrassen, maar koolstof is niet giftig. Sterker nog, je eet gemiddeld rond de 300 gram koolstof per dag.

Verder geeft de pan deze koolstoflaag niet in grote getallen af. Als ik een ommeletje bak dan is de onderkant mooi licht bruin, en niet bedekt in een teerlaag ofzo...

Ik heb wel eens in een domme bui tomatensaus gemaakt erin, daarna was mijn pan weer glanzend staal :') Wel lekker gegeten :Y)

[ Bericht 7% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 13:38:14 ]
  Moderator donderdag 13 oktober 2016 @ 13:47:34 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165929671
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:31 schreef Zith het volgende:

Ik heb wel eens in een domme bui tomatensaus gemaakt erin, daarna was mijn pan weer glanzend staal :') Wel lekker gegeten :Y)
Oeh, wat zuur
pi_165929793
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:31 schreef Zith het volgende:

[..]

Het zal je misschien verrassen, maar koolstof is niet giftig. Sterker nog, je eet gemiddeld rond de 300 gram koolstof per dag.

Verder geeft de pan deze koolstoflaag niet in grote getallen af. Als ik een ommeletje bak dan is de onderkant mooi licht bruin, en niet bedekt in een teerlaag ofzo...

en je leeft nog, dus ja t zal ook wel meevallen.
pi_165930000
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:50 schreef Zith het volgende:
In de laag zelf niet nee. Maar zit je nu te trollen?
Nee, eerlijk niet. Maar zoals in dat andere topic ook te lezen heb ik mijn twijfels bij de methoden zoals beschreven in diverse niet-onverdachte (amateuristische) bronnen. Iedereen doet maar wat. Maar het resultaat is in alle gevallen geslaagd (een uitstekende anti-aanbaklaag) en van pure koolstof gemaakt, zoals gewenst. Ik heb daar dus mijn twijfels over. Zie ook #11 waar ik RobinOok quote en vooral dat dikgedrukte.

En die link die je gaf:
https://en.wikipedia.org/wiki/Drying_oil
Hoe weten wij precies of we precies dat aan het doen zijn als wij in de keuken knutselen met het inbranden van onze pannen? En of het resultaat gewenst is? We meten of analyseren het resultaat niet.

Hoe weten we of onze laag bestaat uit bovenstaande?

[ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 13-10-2016 14:11:42 ]
  donderdag 13 oktober 2016 @ 14:38:52 #29
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165930738
Ik ga vanavond maar eens schuren en opnieuw proberen. Pan is nu wel zwart, maar niet egaal.. Beetje hobbelig zeg maar :')
  donderdag 13 oktober 2016 @ 14:40:54 #30
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165930779
Best een schuurspons gebruiken trouwens?
pi_165930950
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:40 schreef Mubassie het volgende:
Best een schuurspons gebruiken trouwens?
Heb je er nou al een keer of 10 vlees in gebakken? Want dat is wat de fabrikant zegt, pas dan is ie goed. En pas dan kan je er iets anders dan vlees inbakken zonder aankoeken. Zie #12.
pi_165930986
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:06 schreef Preston_Marlowe het volgende:
Ik gebruik deze pannen ook, maar alleen voor vlees.
Dat zou wel eens het geheim van de smid kunnen zijn. Dat die plaatstalen pannen (uitsluitend) geschikt zijn voor vlees.
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 15:04:18 #33
230491 Zith
pls tip
pi_165931231
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, eerlijk niet. Maar zoals in dat andere topic ook te lezen heb ik mijn twijfels bij de methoden zoals beschreven in diverse niet-onverdachte (amateuristische) bronnen. Iedereen doet maar wat. Maar het resultaat is in alle gevallen geslaagd (een uitstekende anti-aanbaklaag) en van pure koolstof gemaakt, zoals gewenst. Ik heb daar dus mijn twijfels over. Zie ook #11 waar ik RobinOok quote en vooral dat dikgedrukte.

En die link die je gaf:
https://en.wikipedia.org/wiki/Drying_oil
Hoe weten wij precies of we precies dat aan het doen zijn als wij in de keuken knutselen met het inbranden van onze pannen? En of het resultaat gewenst is? We meten of analyseren het resultaat niet.

[ afbeelding ]
Hoe weten we of onze laag bestaat uit bovenstaande?
Maar categorizeer dan eens de verschillende niveaus van risico... We weten namelijk wel welke ingredienten we gebruiken (bijv. lijnzaad, olijfolie). We weten ook wat er gebeurt als je deze intens verhit. Wat zijn de mogelijke gevaren?

De rook bevat PAks, ben ik met je eens, Of de hoeveelheid PAKs die je inademt schadelijk is of daadwerkelijk significant meer is dan wat er in brood, gerookte makreel, braadworst zit.. of die keren dat je boter te warm laat worden? Denk niet dat het uit zal maken.

De laag zelf? We weten precies waar die laag uit bestaat. Koolstofhoudend materiaal die omgezet wordt in uitsluitend koolstof. Risico moment is dan de tussenvorm als het nog niet genoeg carbonized is.

Mensen die bij 'het knutselen' het fout doen... kan op twee manieren:

Niet genoeg oppervlakte bedekt, of niet genoeg carbonizatie. Bij probleem 1 dan komt je voedsel in contact met het gedeelte die wel carbonized is en een gedeelte ijzer - geen gevaar hier. Bij probleem 2 zou het merkbaar moeten zijn dat de laag nog niet verhard is; plakkerige teerlaag. Als je daar mee gaat koken kom je wellicht in aanraking met PAKs door je voedsel.

Maar als je gaat koken op een teerachtige bodem dan verdien je dat dan misschien ook.

(verder ben ik compleet niet angstig om PAKs, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die daarom liever niet producten uit de oven of pan eten)

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 15:22:24 ]
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 15:18:55 #34
230491 Zith
pls tip
pi_165931505
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Heb je er nou al een keer of 10 vlees in gebakken? Want dat is wat de fabrikant zegt, pas dan is ie goed. En pas dan kan je er iets anders dan vlees inbakken zonder aankoeken. Zie #12.
Je bent er nog steeds zeker van dat je niet aan het trollen bent?

DeBuyer zegt in hetzelfde stukje dat je moet beginnen met olie verhitten en daarna schoonvegen - zoals de rest het hier ook doet. Ze zeggen daarbij dat hoe vaker je het gebruikt hoe beter het zal werken en noemen daarbij 10x rood vlees bakken.

Als je op de franse versie kijkt staat er vrij vertaald 'after a dozen times' / 'na een aantal keren'. Oftewel, na een aantal keer gebruiken is de laag optimaal, hoe vaker je het gebruikt, hoe beter het wordt.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zou wel eens het geheim van de smid kunnen zijn. Dat die plaatstalen pannen (uitsluitend) geschikt zijn voor vlees.
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 15:29:45 #35
230491 Zith
pls tip
pi_165931710
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:38 schreef Mubassie het volgende:
Ik ga vanavond maar eens schuren en opnieuw proberen. Pan is nu wel zwart, maar niet egaal.. Beetje hobbelig zeg maar :')
Ik zelf zou er wat zout in gooien, wat aanschuren met een doek.

Dan afspoelen, pan opwarmen niet te heet, met een ander doek wat olie (lijnzaad of olijf) in een dun laagje aanbrengen.

Even opwarmen tot het gaat walmen, dan vuur uitzetten en weglopen.

En dan net zoals ik gewoon beginnen met erin te bakken. De eerste paar keer (precies 10 keer @bart) plakt het wat meer, dus kan je wat meer boter of olie gebruiken - plakt het minder... na een tijdje zal je merken dat je gewoon pannenkoeken of spiegeleitjes kan maken zonder dat het blijft plakken.

De pan zal als je het gewoon gaat gebruiken ook een goede laag krijgen hoor, alleen zal het in het begin wat oneffenheden laten zien (middenstuk die sneller zwart is bijv).

[ Bericht 7% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 15:43:23 ]
  Moderator donderdag 13 oktober 2016 @ 15:32:08 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165931762
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen zomer omdat ik voor 55 man moest koken een 32 en 36cm stalen koekenpan gekocht. Daar is echt niet alleen vlees in gebakken hoor. Ook aardappels en groenten gingen perfect.

Voor eieren heb ik hem niet gebruik, maar dat was eerlijk gezegd eerder vanwege "logistieke" redenen (oftwel er was een antiaanbak schoon en niet in gebruik)
pi_165932133
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:18 schreef Zith het volgende:

Ik quote nota bene in #12 wat DeBuyer schrijft. Dat staat wat mij betreft los van of dat het gewenste resultaat oplevert en of het waar is. Maar laat hij i.i.g. precies dat eerst proberen. Want dat heeft hij w.s. niet zo gedaan, hij heeft 6 keer olie verbrand in zijn pan en daarna is ie niet goed.
pi_165932243
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Over wat voor pannen heb jij het dan? Je Tefal pannetjes misschien.
Zo'n stalen pan is niets waard zonder zo'n laag
Ik heb gewoon een stalen horecakoekepan van de hanos, niks geen merk maar wel goed. Ik ben niet zo dom om 4x zovee3l voor een pan te gaan betalen.

Ik kom ook nog uit het pe-tefal tijdpek en toen kookte iedereen nog op staal. Zo'n zwarte laag is en was gewoon goor dat zag je vroeger ook niet. Het is ook nog ongezond want er zitten inderdaad ook paks in.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 17:19:26 #39
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165934040
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:52 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een stalen horecakoekepan van de hanos, niks geen merk maar wel goed. Ik ben niet zo dom om 4x zovee3l voor een pan te gaan betalen.

Ik kom ook nog uit het pe-tefal tijdpek en toen kookte iedereen nog op staal. Zo'n zwarte laag is en was gewoon goor dat zag je vroeger ook niet. Het is ook nog ongezond want er zitten inderdaad ook paks in.
Zo duur zijn ze anders niet hoor..

@Zith, bedankt voor de tip ^O^
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 17:23:58 #40
230491 Zith
pls tip
pi_165934128
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:52 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ben geinteresseerd :) Heb je een foto van hoe die er nu uit ziet?
  donderdag 13 oktober 2016 @ 17:31:38 #41
45206 Pietverdriet
pi_165934300
Nog een voordeel van een stalen pan is, ze gaan generaties mee, meer dan een leven lang. Een tefalpannetje verslijt je snel.
pi_165934358
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een voordeel van een stalen pan is, ze gaan generaties mee, meer dan een leven lang. Een tefalpannetje verslijt je snel.
Eens met Piet.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 17:38:20 #43
45206 Pietverdriet
pi_165934428
Heb er hier eentje die ik uit het nalatenschap van mijn oma heb, het ding is ouder dan ik, en zou me niet verbazen dat het van voor de oorlog is. (Oma was van 1890 als ik het goed heb)
pi_165934456
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:19 schreef Mubassie het volgende:
Zo duur zijn ze anders niet hoor..
Je bent wel heel selectief met antwoord geven....
Heb je gedaan wat de fabrikant van jouw pan voorschrijft? Want dat dacht ik niet n.l. Doe dit eerst. Zie #12.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 17:45:19 #45
45206 Pietverdriet
pi_165934569
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je bent wel heel selectief met antwoord geven....
Heb je gedaan wat de fabrikant van jouw pan voorschrijft? Want dat dacht ik niet n.l. Doe dit eerst. Zie #12.
Vergeet vooral niet de pan heel erg goed schoon te maken met veel dubro, heet water en een schuursponsje voor je begint.
pi_165934671
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:29 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik zelf zou er wat zout in gooien, wat aanschuren met een doek.

Dan afspoelen, pan opwarmen niet te heet, met een ander doek wat olie (lijnzaad of olijf) in een dun laagje aanbrengen.

Even opwarmen tot het gaat walmen, dan vuur uitzetten en weglopen.

En dan net zoals ik gewoon beginnen met erin te bakken. De eerste paar keer (precies 10 keer @bart) plakt het wat meer, dus kan je wat meer boter of olie gebruiken - plakt het minder... na een tijdje zal je merken dat je gewoon pannenkoeken of spiegeleitjes kan maken zonder dat het blijft plakken.

De pan zal als je het gewoon gaat gebruiken ook een goede laag krijgen hoor, alleen zal het in het begin wat oneffenheden laten zien (middenstuk die sneller zwart is bijv).
Dat filmpje in post 14 van Spanky ziet er wel betrouwbaar uit. Hij doet het trouwens precies 11 keer. :D@Zith En het laat ook goed zien hoe het mis gaat. Al met al vind ik het bijzonder veel gedoe voor iets wat door een tomaat zomaar weggevaagd kan worden. Dat koken met plaatstaal is gewoon niet weggelegd voor mensen met weinig tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 13-10-2016 17:56:53 ]
  donderdag 13 oktober 2016 @ 18:30:39 #47
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_165935319
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat filmpje in post 14 van Spanky ziet er wel betrouwbaar uit. Hij doet het trouwens precies 11 keer. :D@Zith En het laat ook goed zien hoe het mis gaat. Al met al vind ik het bijzonder veel gedoe voor iets wat door een tomaat zomaar weggevaagd kan worden. Dat koken met plaatstaal is gewoon niet weggelegd voor mensen met weinig tijd.

Dit filmpje heb ik gevolgd, alleen geen 11 maar 6 keer. Misschien is het te weinig geweest, alhoewel ik meerdere malen gelezen heb dat "een paar keer" ook voldoende is. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.

Afijn, ik ben geholpen en ga het gewoon opnieuw proberen en er wat meer tijd voor uittrekken.
pi_165935485
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 18:30 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Dit filmpje heb ik gevolgd, alleen geen 11 maar 6 keer. Misschien is het te weinig geweest, alhoewel ik meerdere malen gelezen heb dat "een paar keer" ook voldoende is. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.

Afijn, ik ben geholpen en ga het gewoon opnieuw proberen en er wat meer tijd voor uittrekken.
In zijn algemeenheid, voor de gewone mens, is een plaatstalen pan m.i. niet weggelegd. Je moet er veel te veel voor doen om zo'n ding geschikt te maken voor algemeen bakken van dingen. En als je dat gedaan hebt dan heb je een "anti-aanbaklaag" die niet eens bestand is tegen een tomaat. En waarvan de effecten voor de gezondheid onzeker zijn. Plaatstaal heeft wat dat betreft erg veel nadelen en nauwelijks voordelen. Bijvoorbeeld een Green-pan van Belgische makelij gebruik ik al 10 jaar. Die heeft een laag tegen aanbakken wat dacht ik geen Teflon is, of veel dikker. Die is na 10 jaar als nieuw en doet het derhalve nog net zo goed. We moeten niet allemaal de topkok gaan uithangen met al die gear denk ik. Behalve als het een hobby is en dat tijd daarom geen rol speelt. En dat we het risico voor lief nemen (voor u en de uwen...) van die zwarte laag waarvan wij niet weten wat het precies is en wat het precies doet.
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2016 @ 18:56:51 #49
230491 Zith
pls tip
pi_165935844
_O-

Je weet niet eens of er teflon/PFOA in je 10 jaar oude pan zit maar je zeurt over een koolstoflaag?

[ Bericht 35% gewijzigd door Zith op 13-10-2016 19:13:35 ]
  Moderator donderdag 13 oktober 2016 @ 19:02:33 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165935975
Ben je zo dom of doe je alsof?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')