FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Waarom zijn geldwagens altijd plat?
Frollowoensdag 4 december 2002 @ 11:43
Vanochtend zag ik er weer een rijden, zo'n wagentje met 'Waardetransport' erop. Ik vraag me af waarom die wagens altijd zo plat zijn. Het dak staat zeg maar met een hoek van 90 graden op de voorruit, terwijl er bij praktisch elk ander model auto toch wel iets van een bolling is.
Waarom is dat?
uniekjewoensdag 4 december 2002 @ 11:45
Vanwege de stevigheid. Gebogen staal is minder sterk dan dan recht (en dus onbewerkt) staal.

Lijkt mij?

staticwoensdag 4 december 2002 @ 11:45
Staan registratienummers op, die zijn dan makkelijker leesbaar vanuit de lucht.
ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 11:46
Dat vroeg ik me ook af! Zag verleden week ook zo'n wagen, naast een gewone auto en het viel me in 1 keer op waarom die zo verrekte gaar er uit zien. En met zo'n gaar voorruitje
Maar dat zal wel kogelwerend zijn, ofzo...
StephanLwoensdag 4 december 2002 @ 11:46
Dan past er meer in
Salvad0Rwoensdag 4 december 2002 @ 11:47
verschillende redenen, de balngrijkste is al gezegd (i.v.m. sterkte), maar als het voertuig beschoten wordt en er zitten bollingen in het oppervlak, dan is er meer kans dat de kogels de wagen penetreren.
Als het oppervlak plat is, is er meer kans dat de kogels afketsen.

)correct me if i'm wrong(

Salvad0Rwoensdag 4 december 2002 @ 11:48
ChriSJX said it.
ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 11:49
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:48 schreef Salvad0R het volgende:
ChriSJX said it.
Ik roehoel, ik roehoel
Maar hoe zit het dan met een achtervolging? Want aerodynamisch zijn die dingen niet
Miwewoensdag 4 december 2002 @ 11:50
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:47 schreef Salvad0R het volgende:
verschillende redenen, de balngrijkste is al gezegd (i.v.m. sterkte), maar als het voertuig beschoten wordt en er zitten bollingen in het oppervlak, dan is er meer kans dat de kogels de wagen penetreren.
Als het oppervlak plat is, is er meer kans dat de kogels afketsen.

)correct me if i'm wrong(


Volgens mij is het precies andersom. Ik denk dat het eerder komt doordat deze wagens custom-made zijn en gepantserde platen nou eenmaal standaard plat worden gemaakt en niet zo makkelijk te buigen zijn.
ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 11:54
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:50 schreef Miwe het volgende:

[..]

Volgens mij is het precies andersom. Ik denk dat het eerder komt doordat deze wagens custom-made zijn en gepantserde platen nou eenmaal standaard plat worden gemaakt en niet zo makkelijk te buigen zijn.


Dat kan ook.
Misschien is het omdat die wagens dan op de radar onzichtbaar zijn! Net als een Nighthawk, die is ook zo hoekig!
Ik denk dat het is omdat gepantserd staal niet makkelijk te buigen is. En omdat het niet makkelijk te buigen is, zou het, als je het wel boog, kogels eerder doorlaten. Dus jullie hebben alle2 gelijk!
Kaaltiewoensdag 4 december 2002 @ 11:54
quote:
dan is er meer kans dat de kogels de wagen penetreren
Euhm... het is precies andersom... de impact is het groots als het recht van voren komt... Vroeger waren er nog stoom schepen die schuine kanten hadden... deze waren praktisch onzinkbaar omdat er geen enkel kanon schade aan kon toerichten... alles ketste af...

Zie het in factoren... net als vroeger bij natuurkunde... jammer dat ik hier niet kan tekenen, maar je moet me maar geloven...

ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 11:57
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:54 schreef Kaaltie het volgende:

[..]

Euhm... het is precies andersom... de impact is het groots als het recht van voren komt... Vroeger waren er nog stoom schepen die schuine kanten hadden... deze waren praktisch onzinkbaar omdat er geen enkel kanon schade aan kon toerichten... alles ketste af...

Zie het in factoren... net als vroeger bij natuurkunde... jammer dat ik hier niet kan tekenen, maar je moet me maar geloven...


Ik denk dat je gelijk hebt, komt iets nl. recht van voren, dan heeft het meer kracht. Onder een hoek neemt de kracht af... Of niet?
Ben niet zo goed in natuurkunde, maar volgens mij is het hetzelfde principe als de warmte van de zon en op welke hoek die binnenkomt. Recht kom harder binnen, dus daarom is het bij de evenaar warmer.
mvtwoensdag 4 december 2002 @ 11:58
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:47 schreef Salvad0R het volgende:

Als het oppervlak plat is, is er meer kans dat de kogels afketsen.


Dan nog is het zo dat die platen onder hoek moeten staan, loodrcht op de vuurrichting en ze ketsen minder snel af. Ook is het zo dat als het onder een hoek staat je eendikkere plaat hebt, omdat als de kogel horizontaal aan komt hij door meer plaat moet
puffinwoensdag 4 december 2002 @ 11:59
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:54 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat kan ook.
Misschien is het omdat die wagens dan op de radar onzichtbaar zijn! Net als een Nighthawk, die is ook zo hoekig!


Onzichtbaar voor de radar werkt toch anders, deze auto's zijn juist super zichtbaar. De stealth functionaliteit van de Nighthawk maar ook vele oorlogschepen werkt wel met rechte vlakken maar die staan naar recht maar altijd schuin zodat radar golven nooit recht teruggekaatst worden.
mvtwoensdag 4 december 2002 @ 12:01
code:
|++|
|++|
|++| <-------
|++|
|++|

of

\++\  
 \++\ 
  \++\ <-----
   \++\
    \++\


F1908woensdag 4 december 2002 @ 12:03
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:01 schreef mvt het volgende:
code:
|++|
|++|
|++| <-------
|++|
|++|

of

\++\  
 \++\ 
  \++\ <-----
   \++\
    \++\



idd schuin of recht. maar eh wat wilde je er precies mee aangeven?
mvtwoensdag 4 december 2002 @ 12:04
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:03 schreef F1908 het volgende:

[..]

idd schuin of recht. maar eh wat wilde je er precies mee aangeven?


sorry, dat schuin makkelijker afketst en eigenlijk ook een dikkere plaat oplevert (zie die andere post van me)
VrolijkeFortunistwoensdag 4 december 2002 @ 12:04
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:57 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt, komt iets nl. recht van voren, dan heeft het meer kracht. Onder een hoek neemt de kracht af... Of niet?
Ben niet zo goed in natuurkunde, maar volgens mij is het hetzelfde principe als de warmte van de zon en op welke hoek die binnenkomt. Recht kom harder binnen, dus daarom is het bij de evenaar warmer.


Volgens mij is dat nou juist weer om een andere reden... meer met het idee van:
neem een straal zonlicht met de afmetingen 1 bij 1 meter en schijn dit op een recht oppervlak, een stuk karton van 2 bij 2 bv. De concentratie van het licht en de warmte die daardoor geproduceerd wordt is dan ook hoofdzakelijk gericht op een oppervlakte van 1 bij 1... (tuurlijk is er bij licht ook nog altijd weerkaatsing, falloff etc). Ga je diezelfde oppervlakte nou buigen dan zal het licht en de warmte dus over een grotere oppervlakte verspreid worden terwijl het genererende vermogen hetzelfde blijft en dus de warmte afneemt per eenheid van die oppervlakte...

wat dat met die kogel te maken heeft mag joost weten.... en hoe dat dan weer werkt zou ik niet weten

Edit: o ja, kweetutweer... mijn punt was dus dat je die twee niet met elkaar kan vergelijken... Zonlicht en een kogel bedoel ik dus... naja, het kan wel... maar heeft zo weinig zin...

[Dit bericht is gewijzigd door VrolijkeFortunist op 04-12-2002 12:08]

ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 12:06
quote:
Op woensdag 4 december 2002 11:59 schreef puffin het volgende:

[..]

Onzichtbaar voor de radar werkt toch anders, deze auto's zijn juist super zichtbaar. De stealth functionaliteit van de Nighthawk maar ook vele oorlogschepen werkt wel met rechte vlakken maar die staan naar recht maar altijd schuin zodat radar golven nooit recht teruggekaatst worden.


Ohoh, volgens mij had ik er een achter moeten zetten... Het was iig niet serieus bedoeld...
quote:
wat dat met die kogel te maken heeft mag joost weten.... en hoe dat dan weer werkt zou ik niet weten
Ik probeer dingen altijd de koppelen aan dingen die ik al weet. En zonlicht had ook met schuinte te maken, dacht ik.
Maar zoals gezegd, ik ben (helaas) heel slecht in natuurkunde.
puffinwoensdag 4 december 2002 @ 12:09
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:06 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ohoh, volgens mij had ik er een achter moeten zetten... Het was iig niet serieus bedoeld...


[/Wijsneusmode-UIT]
VrolijkeFortunistwoensdag 4 december 2002 @ 12:10
was ook mijn favo vak niet.... maar ja... moet wis, schei, natuur, en bio toch weer gaan doen..... in de avonduren... jammer, maar voor mij noodzakelijk.... tenminste... nah, kzie wel
Miwewoensdag 4 december 2002 @ 12:15
De hoek waaronder een kogel een oppervlak raakt is idd belangrijk. Als een kogel bijna loodrecht een opp raakt, zal hij penetreren ( ), onder een grotere hoek t.o.v. loodrecht, zal hij afketsen.

Bij een bol opp is de kans dat een kogel onder een grote hoek inslaat groter dan bij een plat opp. Dus bol zou beter zijn.

Om een bolle stalen plaat te maken, moet je een platte plaat persen m.b.v. een pers en een mal. Zo'n mal is heel duur om te maken, dus dat doe je alleen als je een paar honderduizend auto's maakt. Deze geldwagens worden niet in zulke oplages gemaakt, dus worden er geen mallen voor gemaakt, dus zijn ze hoekig en niet bol.

mvtwoensdag 4 december 2002 @ 12:27
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:06 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ohoh, volgens mij had ik er een achter moeten zetten... Het was iig niet serieus bedoeld...
[..]

Ik probeer dingen altijd de koppelen aan dingen die ik al weet. En zonlicht had ook met schuinte te maken, dacht ik.
Maar zoals gezegd, ik ben (helaas) heel slecht in natuurkunde.


Porbeer eens een flinke bundel licht op een rechte spiegel de schijnen. Als je een goede bundel hebt zal je zien dat hij een mooie bundel terugspiegeld. Als je dit licht opvangt op een scherm zie je een mooie vlek (van de bundel)
Als je met die zelfde bundel op een bolle spiegel schijnt zal je zien dat die bundel enorm verspreid wordt. Als je dat licht ook weer opvangt op een scherm zie je dat de vlek groter is(en maar een klein deel op datzelfde scherm is op te vangen) en minder helderis. Dat is een van de principes achter Stealth.

Maar nu de connectie met de kogel. Je moet je voorstellen dat alle lichtstralen een mogelijke baan is van een kogel. Hoe loodrechter de baan van de kogel is op het oppervlak, hoe meer energie hij heeft om door het staal te gaan. Dus hoe alle stralen die terugkomen bij de bron zullen veel impact hebben. Maar zoals je had kunnen zie is dat er veel stralen een heel andere kant op gaan, als je kogel volgens die baan op het oppervlak zouden komen zou die veel minder impact hebben. De kans op een succesvolle penetrerende impact wordt enorm verminderd bij een bol object

ChrisJXwoensdag 4 december 2002 @ 12:28
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:27 schreef mvt het volgende:

Maar nu de connectie met de kogel. Je moet je voorstellen dat alle lichtstralen een mogelijke baan is van een kogel. Hoe loodrechter de baan van de kogel is op het oppervlak, hoe meer energie hij heeft om door het staal te gaan. Dus hoe alle stralen die terugkomen bij de bron zullen veel impact hebben. Maar zoals je had kunnen zie is dat er veel stralen een heel andere kant op gaan, als je kogel volgens die baan op het oppervlak zouden komen zou die veel minder impact hebben. De kans op een succesvolle penetrerende impact wordt enorm verminderd bij een bol object


Dat bedoel ik! Ik wist wel dat het het zelfde was!
Furbywoensdag 4 december 2002 @ 16:35
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:27 schreef mvt het volgende:

Dat is een van de principes achter Stealth.


Het principe van stealth is dat je door alles zoveel mogelijk 1 richting op te reflecteren de kans bijna 0 is dat je de gekaatste radarstralen ontvangt.
quote:
De kans op een succesvolle penetrerende impact wordt enorm verminderd bij een bol object
Jaja, en wat heeft dat te maken met die vierkante Brinks-wagens ?