abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165894510
Mijn vrouw heeft PDS en we volgen wederom het FODMAP dieet. Deze hebben we een paar jaar geleden al eens gevolgd toen kwamen er bepaalde producten uit die ze niet meer gegeten heeft echter zijn de klachten terug gekomen. Nu beginnen we weer van voor af aan.
Dit betekend de eerste weken heel veel dingen niet eten...

Voor de gene die er niet bekend mee is FODMAP dieet.

Nu heb je verschillende websites met recepten het valt me echter op dat die erg veel vervangers voor zoetigheid hebben, koekjes taart e.d. Daarnaast eten ze allemaal elke sla ofzo want ontzettend veel salades. En soepen, onze zoon is alleen een slechte soep eter dus we eten wel eens een maaltijd soep maar niet vaker als 1 keer in de week.

Graag zou ik gewoon 1 maaltijd klaarmaken waar we allemaal van kunnen eten.

nu komt daar nog een probleem bij... Ik ben gek op buitenlands eten en mijn vrouw eet liever hollands...
Maar elke dag andijvie met aardappels en een verse worst verveelt bij mij snel.

Iemand hier ervaring of goede recepten, tips kwa eten gezien onze verschillende voorkeuren?

Wie voor een uitdaging gaat dit dieet volgt mijn moeder ook en die kan ook niet tegen mais, probleem is dat veel producten waar tarwe bloem in is verwerkt wordt dit vervangen door mais meel. Iemand nog andere suggesties daarvoor? Rijstmeel heeft niet de zelfde eigenschappen als tarwemeel leert de ervaring.

Wat mag je in de eerst weken niet eten:

quote:
BROOD
brood gemaakt van tarwe, rogge, meergranen en gerst
beschuit
ciabatta
croissants
focaccia
knäckebröd
muesli gemaakt van tarwe, meergranen en fruit
naan brood
roggebrood
rijstwafel met meergranen
tarwevlokken

BLOEM/MEEL
gerst
rogge
tarwe
tarwerogge
tarwegriesmeel

RIJST
bulgur
couscous
meergranen rijst

PASTA
pasta van tarwe
gnocchi

OVERIGE DEEGWAREN
pizza’s
producten van bladerdeeg
tortilla, wrap van tarwebloem

Aardappelen
zoete aardappelen

PEULVRUCHTEN
bruine bonen
flageolets
kapucijners
kidneybonen
kikkererwten
limabonen
linzen
sojabonen
spliterwten
witte bonen

GROENTE
artisjok
asperge
avocado
bleekselderij
bloemkool
champignons
doperwten
knoflook
kool – alle soorten-
lente ui, witte deel
okra
peultjes
prei, witte deel
rode biet
sjalot
spruitjes
sugar snaps
ui

FRUIT
abrikoos
appel
braam
kers
lychee
mango
nectarine
peer
perzik
pruim
watermeloen

KRUIDEN
knoflookpoeder
kruidenmixen met ui, knoflook
uipoeder
kaneel, grote hoeveelheden

NOTEN
pistachenoten
cashewnoten

ZUIVEL
alle soorten melk van dierlijke afkomst
lactosevrije melk en sojamelk met FODMaP-rijke toevoegin-gen
chocolademelk
karnemelk
kefir
koffiemelk

MELKPRODUCTEN
kwark
lactosevrije en sojaprodukten met FODMaP-rijke toevoegin-gen
room zoals:
- crème frâiche
- slagroom
- zure room (sour cream)
vla
yoghurt
ijs (slagroomijs, yoghurtijs)
probiotica

KAAS
alle zachte kazen zoals:
geitenkaas
hüttenkäse/ cottage cheese
ricotta
roomkaas
schapenkaas
smeerkaas
smeltkaas
verse kaas

Eieren, gevogelte, vlees, vis, vleesvervangers
bewerkte producten waar veel tarwe in is verwerkt zoals kipnuggets, en kipschnitzel
gehaktbal en schnitzel
vissticks, visburger
vegetarische producten die tarwe en lactose bevatten

ZOETMIDDELEN
isomalt
lactitol
maltitol
mannitol
sorbitol
xylitol

DRANKEN
koffie van cichorei
thee van paardebloem
kruidenthee FODMaP-rijk
sappen FODMaP-rijk fruit zoals appel, peer, mango, tropische vruchten
sappen met groenten zoals ui en bieten
frisdranken gezoet met xylitol en/of sorbitol

ALCHOHOL
cider
dessertwijn of zoete wijn
port
rum
rijstwijn
likeuren

BROOD BELEG
appel en perenstroop
honing
jam gezoet met sorbitol, xylitol en van FODMaP-rijk fruit

KOEK GEBAK SNOEP
koek en gebak
Suikervrije producten zoals bijvoorbeeld kauwgom en mints met sorbitol en xylitol

SNACKS
snacks waar veel tarwe in is verwerkt zoals bijvoorbeeld:
- bitterbal, kroket, frikandel, hamburger
- lekkerbekje
- nasischijf
- oliebol
producten met ui of knoflook

SAUZEN
meeste dressings, slasauzen
alle sauzen, smaakmakers waarin ui, knoflook, honing, fructose, tarwebloem of melkbestanddelen is verwerkt
worcestershiresaus

VETTEN
Roomboter
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_165894752
Als ik je lijst zo bekijk, is patat, biefstuk en een salade een prima keuze?
pi_165894768
De tering! Je mag gewoon niks meer eten als ik die lijst zie!
pi_165894867
Even voor de duidelijkheid het is een eliminatie dieet, je begint met alles FODMAP's niet te eten en na een paar weken voeg je 1 voor 1 de FODMAP's weer toe om te kijken waar je op reageert, dit is dus niet een vast dieet voor de rest van je leven.

quote:
F Fermenteerbare
O Oligosachariden (fructanen en galactanen).
D Disachariden (lactose).Deze komen voor in melkproducten.
M Monosachariden (fructose).Deze komen voor in fruit en groenten.
A And
P Polyolen (suikeralcoholen).Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.
Wat mag wel:
quote:
BROOD
brood glutenvrij en teffvrij
brood gemaakt van speltmeel en tarwevrij*
crackers glutenvrij en teffvrij
croissants glutenvrij en teffvrij
havermout
knäckebröd glutenvrij en teffvrij
maiswafel
maisvlokken/Cornflakes
rijstwafel

BlOEM/MEEL GEMAAKT VAN
aardappel
boekweit
cassave (tapioca)
haver
mais
polenta
quinoa
rijst
spelt

RIJST
alle soorten rijst b.v. Basmati, Pandan, Risotto rijst
witte rijst
zilvervlies rijs

PASTA
pasta glutenvrij
pasta van puur spelt
mihoen

OVERIGE DEEGWAREN
pizza glutenvrij
tortilla van maismeel

AARDAPPELEN
aardappelen

PEULVRUCHTEN

GROENTE
alfalfa
andijvie
aubergine
augurk
bamboe scheuten
broccoli (beperkt)
chili peper
courgette
gember
komkommer
koolraap
lente ui, groene deel
mais (beperkt)
olijven
paksoi
pastinaak
paprika
pompoen
prei, groene deel
rabarber
radijs
sellerie knol
sla
sperziebonen
spinazie
taugé
tomaat
venkel (beperkt)
witlof
wortel

FRUIT
aardbei
ananas
banaan
bosbes
citroen
cranberry (een eetlepel)
druiven (niet meer dan 10)
framboos
grapefruit ( 1/4 )
kiwi
limoen
mandarijn
meloen Galia en Cantaloupe
papaya
passievrucht
sinaasappel

KRUIDEN
alle overige soorten verse en gedroogde kruiden en specerijen

NOTEN
alle andere soorten, maximaal een klein handje
kokosnoot
amandelen < 10
hazelnoten < 10

MELK
lactosevrije melk
rijstmelk
sojamelk
chocolademelk van cacao en lactosevrije melk

MELKPRODUCTEN
lactosevrije producten zoals:
- lactosevrije kwark
- lactosevrije pudding
- lactosevrije yoghurt
room op basis van soja
vla op basis van soja
yoghurt op basis van soja
waterijs

KAAS
alle harde kazen, zoals Cheddar, Goudse, Edammer, Emmenthaler
gerijpte kazen zoals Brie Camembert, Feta, Mozzarella (beperkt)

Eieren, gevogelte, vlees, vis, vleesvervangers
eieren
gevogelte onbewerkt
vlees onbewerkt
vleeswaren
vis en schaaldieren onbewerkt
vegetarische producten zoalsquorn, tahoe, tofu en tempeh

ZOETMIDDELEN
(kristal)suiker
poedersuiker
zoetstoffen: op basis van stevia, aspartaam, saccharine

DRANKEN
koffie en thee
sappen van FODMaP-arm fruit (puur sap 100 ml per keer) let op dat ze niet aangelengd zijn met appelsap
frisdranken zonder sorbitol en xylitol
ranja
ijsthee

ALCHOHOL
bier
gin
vodka
whiskey
wijn rood/ wit

BROOD BELEG
chocolade (puur) producten
jam van FODMaP-arm fruit
pindakaas
kaas: zie tabel melkproducten
stroop van riet- of bietsuiker
vleeswaren, zie tabel vlees

KOEK GEBAK SNOEP
glutenvrij koek en gebak of gemaakt van spelt en zonder FODMaP-rijke toevoegingen
snoep zoals bijvoorbeeld chocola puur, drop en pepermunt

SNACKS
chips op basis van aardappel, cassave of mais
kroepoek
patat frites
popcorn

SAUZEN/SMAAKMAKERS
azijn
chilisaus
ketjap, oestersaus, sojasaus
mayonaise
mosterd
tobascosaus
tomatenketchup of puree

VETTEN
bak en braadproducten
halvarine en margarine
olie, alle soorten
pi_165921250
Ik zie een hoop opties voor aziatisch: thaise groentecurry met rijst, kipsate met rijst en kroepoek, indiaase kipcurry, dat soort werk (al moet je dan wel ff experimenteren met t weglaten can ui/knof). En japans. Maar je vrouw houdt niet van 'buitenlands' eten zeg je, dus das dan misschien niet helemaal haar ding?

Kan Italiaans wel? Gnocchi of risootto met pompoen en salie

Iets hollandser: maiskolfje/broccoli met kaassaus, gebakken aardappels, gemarineerd kippetje. Biefstuk met rode wijnsaus (mm al is dat miss lastig lekker te krijgen zonder ui), aardappeltjes en bijv gecarameliseerde pastinaak... op zich kan er nog aardig wat. Zou het vooral erg lastig vinden dat ui en knof niet mogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Musil op 12-10-2016 22:15:53 ]
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:04:10 #6
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165923717
En juist ui is iets wat je ook echt helemaal niet mag. Ook niet een klein beetje af en toe. Andere producten mag je in beperkte mate wel mee zondigen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:04:36 #7
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165923723
Een risotto zonder ui lijkt me ook verschrikkelijk trouwens.
pi_165937160
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:04 schreef MutedFaith het volgende:
Een risotto zonder ui lijkt me ook verschrikkelijk trouwens.
Tja, daar zit wat in ja, te snel getikt. Ik zag de ui pas halverwege mn bericht staan en heb mn eigen stuk niet goed teruggelezen.

Mm.

Argentijns gemarineerde steak, maiskolfje, frietjes, dat soort AVG variaties kom je een eind mee. Maar das op den duur ook saai vrees ik. Visje met venkel uit de oven, mosselen met frietjes, etc kan ook allemaal natuurlijk.

Ik zie trouwens dat chilisaus mag, maar daar zit toch knof in?
pi_165937779
Het is een streng dieet, maar heeft mij wel veel opgeleverd.. Het was inderdaad regelmatig aardappel-vlees-groente. Roerbak met rijst, diverse groenten en vlees, en iets als ketjap voor de smaak.
Pasta met rode saus, als basis knoflookolie(fructanen blijven achter in knoflook, smaak gaat in de olie) en wortel. Dan toegestane groentes, gehakt, blik tomatenpuree en vooral kruiden. Pasta is glutenvrij wel te vinden.

En heel populair was fodmap-chili con carne. Dat recept is wel te googlen
pi_165946719
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:08 schreef Musil het volgende:
Ik zie een hoop opties voor aziatisch: thaise groentecurry met rijst, kipsate met rijst en kroepoek, indiaase kipcurry, dat soort werk (al moet je dan wel ff experimenteren met t weglaten can ui/knof). En japans. Maar je vrouw houdt niet van 'buitenlands' eten zeg je, dus das dan misschien niet helemaal haar ding?

Kan Italiaans wel? Gnocchi of risootto met pompoen en salie

Iets hollandser: maiskolfje/broccoli met kaassaus, gebakken aardappels, gemarineerd kippetje. Biefstuk met rode wijnsaus (mm al is dat miss lastig lekker te krijgen zonder ui), aardappeltjes en bijv gecarameliseerde pastinaak... op zich kan er nog aardig wat. Zou het vooral erg lastig vinden dat ui en knof niet mogen.
Ik zag ook een hoop opties voor "buitenlands" maar idd de vrouw is er niet zo gek op dus we moeten schipperen. We eten nu zo beetje 50/50 hollands/buitenlands.

Bedankt voor de opties!

Het is zeker zoeken naar vervangingen van ingredienten/smaakmakers.
pi_165946726
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:04 schreef MutedFaith het volgende:
En juist ui is iets wat je ook echt helemaal niet mag. Ook niet een klein beetje af en toe. Andere producten mag je in beperkte mate wel mee zondigen.
Kopt alleen de dietist heeft het liefst in de eerste weken een streng beleid daarna gewoon proberen en kijken of je er op reageert, is die niet zo dan kan je het gewoon blijven eten.
pi_165946737
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 19:43 schreef Musil het volgende:

[..]

Ik zie trouwens dat chilisaus mag, maar daar zit toch knof in?
Knoflookpoeder, dat mag wel.

Bedankt voor de opties!
pi_165946804
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:05 schreef Deepfreeze het volgende:
Het is een streng dieet, maar heeft mij wel veel opgeleverd.. Het was inderdaad regelmatig aardappel-vlees-groente. Roerbak met rijst, diverse groenten en vlees, en iets als ketjap voor de smaak.
Pasta met rode saus, als basis knoflookolie(fructanen blijven achter in knoflook, smaak gaat in de olie) en wortel. Dan toegestane groentes, gehakt, blik tomatenpuree en vooral kruiden. Pasta is glutenvrij wel te vinden.

En heel populair was fodmap-chili con carne. Dat recept is wel te googlen
Ja het is voor mij altans even terug naar de basis, ik ben totaal niet van het aardappels vlees groente en al helemaal niet als iedereen aan tafel het ook nog eens tot een prutje prakt en mengt :r

Roerbakken doen we nu wel wat meer, de vrouw begint het steeds meer te warderen, enige wat me niet lukt dat mijn zoon (5j) rijst lekker gaat vinden :{
Gellukig mag ik zelf wel graag koken en heb dus wel van alles ook in huis kwa potjes en ketjap oestersaus soyasaus e.d.
De fodmap-chili con carne had ik gezien idd moet ik nog eens maken.

Gluten vrije pasta is tegenwoordig vrij algemeen verkrijgbaar. Moet alleen altijd goed de ingrediënten lezen, ik vind sommige pasta's echt niet te eten, afgelopen weekend hadden we pasta van SamMills - Pasta for Kids (heeft letters e.d. leuk voor de kinderen), die is echt niet te eten terwijl we normaal altijd SamMills - Pasta dóro hebben ingredienten zijn het zelfde maar deze vinden we wel lekker. We hebben nu gluten vrije pasta van de Lidl mee genomen is kijken of dat een beetje lekker is.
pi_165947252
Bij dit dieet het handig (lees de bedoeling) om terug te gaan naar de basis. Dat betekent eigenlijk alles zelf maken en je suf lezen op de verpakkingen. Hoe meer je basisingredienten gebruikt des te makkelijker het is.

Je kan ook een keer pannenkoeken maken van boekweit. En kijk dan ook vooral naar de Fransen hoe die galettes maken.

Lasagna met uiteraard de correcte lasagnebladen en niet met bechamelsaus of moussaka (zie aubergine niet op het lijstje staan).
pi_165947616
Je kunt ook gewoon een keer een flinke omelet maken met de groenten die je wel mag. Lekker en vullend.

Natuurlijk veel salades (alhoewel alle groenten oligos bevatten, pectine is ook een voedingsvezel)

Sowieso geroosterde groenten, eventueel met wat kruiden, olie, beetje azijn etc.

Dingen als gevulde courgette, aubergine en paprika zodra dat mag.
Whatever...
pi_165947682
Overigens apart dat ik in de toegestane lijst best veel producten zie staan met allerlei oplosbare vezels (oligos) erin. Appelstroop bijvoorbeeld bulkt van de pectine.

Succes ermee.
Whatever...
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:13:33 #17
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165948065
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 08:07 schreef pasab het volgende:

[..]

Kopt alleen de dietist heeft het liefst in de eerste weken een streng beleid daarna gewoon proberen en kijken of je er op reageert, is die niet zo dan kan je het gewoon blijven eten.
Dat is absoluut waar. De eerste weken streng zijn helpt echt wel bij het opsporen van de problemen.
pi_165964292
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 09:47 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens apart dat ik in de toegestane lijst best veel producten zie staan met allerlei oplosbare vezels (oligos) erin. Appelstroop bijvoorbeeld bulkt van de pectine.

Succes ermee.
Dan zit je denk ik per ongeluk in de verkeerde lijst te kijken, want appel en appelstroop staan op de niet eten lijst :)

Tevens tvp, ik ben net na de zomer begonnen maar toen gestopt omdat het qua timing niet goed uit kwam en start over twee weken weer (na vakantie). Dus dan kan ik ook wel weer wat inspiratie gebruiken, en zal ik ook wel wat ideeën delen als ik zelf wat heb bedacht! :)
pi_165966848
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 00:19 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Dan zit je denk ik per ongeluk in de verkeerde lijst te kijken, want appel en appelstroop staan op de niet eten lijst :)

Tevens tvp, ik ben net na de zomer begonnen maar toen gestopt omdat het qua timing niet goed uit kwam en start over twee weken weer (na vakantie). Dus dan kan ik ook wel weer wat inspiratie gebruiken, en zal ik ook wel wat ideeën delen als ik zelf wat heb bedacht! :)
Heb inderdaad verkeerd gelezen :|W
Whatever...
pi_165984705
Voor de snelle simpele hap vinden wij deze wel lekker.

Voor de online aankopen bestel ik nog wel eens wat via thefreefromshop vind vooral de vele filters wel handig.
pi_165990440
de biowinkel heeft boekweitpasta/noedels van louter boekweit, dat is misschien een goed alternatief voor rijst bij roerbakgerechten
voor de verandering zit ik ook te denken aan van die spring rolls van rijstpapier, en dan gevuld met mihoen en groentesoorten die je mag, eventueel tofu
lasagne van groente (gegrilde courgette en aubergine plakjes gebruiken als vellen) met quorn gehakt bv. en een harde kaassoort
melanzane parmigiana
risotto zonder ui is inderdaad minder, maar lijkt me op zich ook nog wel het proberen waard.
tortilla (gevulde omelet met groente die je mag)
polenta als pizzabodem gebruiken
pi_165993860
Koop een groentetas bij Ekoplaza, daar zitten lekkere recepten bij. Dan eet je groenten die je anders nooit eet en die leer je dan zeker weten waarderen.
O, ik zie dat je ook veel groenten niet mag. Belachelijk.

Wat zit er bijv. in die groentetas? Bijv. raapsteeltjes. Die zie je niet in de supermarkt. Heel lekker in de omelet: eieren klutsen met wat melk, zout en peper, raapsteeltjes in stukjes erdoor en bakken maar. Heerlijk!

[ Bericht 26% gewijzigd door Loekie1 op 16-10-2016 17:58:25 ]
pi_166000899
Loekie, waarom is dat belachelijk? FODMAP is een medisch dieet, bedoeld om de oorzaak van darmklachten te vinden (waardoor je die producten in de toekomst kunt vermijden).
Mijn advies aan clienten die fodmap volgen (ik ben zelf dietist) is om die paar weken te kiezen voor heel basic koken. Het zijn 6 weken volledige eliminatie. In die 6weken dus gewoon kiezen voor een roerbakgerecht, een omelet, aardappel/groente/vlees enz. Niet teveel samengestelde en ingewikkelde gerechten willen maken, de kans op fouten wordt daardoor alleen maar groter.
pi_166006953
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:42 schreef Secricible het volgende:
Loekie, waarom is dat belachelijk? FODMAP is een medisch dieet, bedoeld om de oorzaak van darmklachten te vinden (waardoor je die producten in de toekomst kunt vermijden).
Mijn advies aan clienten die fodmap volgen (ik ben zelf dietist) is om die paar weken te kiezen voor heel basic koken. Het zijn 6 weken volledige eliminatie. In die 6weken dus gewoon kiezen voor een roerbakgerecht, een omelet, aardappel/groente/vlees enz. Niet teveel samengestelde en ingewikkelde gerechten willen maken, de kans op fouten wordt daardoor alleen maar groter.
Kun je dan niet beter zeggen wat men wél mag eten de 1e week, 2e week etc?
pi_166007034
Het is voor de meesten gelukkig ook maar tijdelijk zo streng. 6 weken strikt volgen, dan 5/6 weken de groepen proberen. Daarna kun je weer dingen blijvend toevoegen. Het is echt even je buik rust geven, ik was na 3 dagen al 80% van mijn klachten kwijt. Na 4 weken begonnen met testen. Na het proberen kon ik weer "gewoon" mijn tarwebrood eten, de meeste groentes, etc. Alleen fructose en lactose bleken een probleem. Dat vermijd ik nu meestal. En soms neem ik een hand vol heerlijke druiven of een halve appel en neem ik de buikpijn voor lief :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')