Ik zou een draadeind of 4 per meter met chemisch anker (spuitbus) in de muur bevestigen en daarop de boekenplank schuiven. "Gewone" houtdeuvels lijken me 1) Te kort 10 cm deuvels? , 2) Te zwak qua dwarskracht. Ik begrijp btw niet wat je bedoelt met "strook eraf zagen". Wordt de plank dan niet veel te smal?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 20:58 schreef derLudolf het volgende:
Ik wil een boekenplank maken en die blind bevestiging. Dus gat er in boren aan de zijkant, strook eraf zagen, die aan de muur schroeven, deuveltjes en klaar...
Maar hoelang moet ik die deuvels maken, stel ik die elke 10cm een deuvel van 10mm.
Goede diepte voor een boekenplank lijkt me ±25cm. Als je een strook van 1,5-2cm diep aan de muur maakt, hoe lang moeten de deuvels dan zijn? Is 10cm totaal genoeg?
Welke dikte zouden jullie nemen voor de plank, 32cm levert de houthandel. Wil een mooie houtsoort gebruiken. Zat aan kersen te denken...
Klopt, vandaar ook de oplossing met deuvels. Eerst boor ik de gaten en dan zaag ik er een strook af zodat de gaten perfect zijn uitgelijnd.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:21 schreef bleiblei het volgende:
Draadeind is overigens ook een prima oplossing, maar alleen als je echt een boorbaas bent. Het moet exact recht en op de juiste plek, anders wordt het lelijk of gammel. Een boorstandaard of veel skills is dan wel een vereiste .
Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou een draadeind of 4 per meter met chemisch anker (spuitbus) in de muur bevestigen en daarop de boekenplank schuiven. "Gewone" houtdeuvels lijken me 1) Te kort 10 cm deuvels? , 2) Te zwak qua dwarskracht. Ik begrijp btw niet wat je bedoelt met "strook eraf zagen". Wordt de plank dan niet veel te smal?
Als ik het goed begrijp moet je dan je afgezaagde lat ook weer aan de muur bevestigen toch? Misschien kun je dan ook wel uitkomen met behulp van keilbouten ipv chemische ankers. Scheelt weer wat geld... En dan de methode mbv de draadeinden, lijkt mij ook het sterkste, met name voor boeken.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 23:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.
Kan altijd nog meer deuvels gebruiken anders. Of de delen verlijmen als het aan de muur zit. Houtlijm is toch sterker dan het hout?
Ligt er ook een beetje aan hoe breed de plank moet worden? Je kunt een wat minder dikke plank eventueel ook nog verstevigen met een lat eronder in hetzelfde materiaal...quote:Op donderdag 27 oktober 2016 20:58 schreef derLudolf het volgende:
Welke dikte zouden jullie nemen voor de plank, 32cm levert de houthandel. Wil een mooie houtsoort gebruiken. Zat aan kersen te denken...
Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 23:06 schreef Makrolon het volgende:
Een klant van me wil trespa tegen de boeiborden maar geen gleuven tussen de platen zien... kennen jullie misschien profieltjes die je er tussen kan doen? Anders afkitten? Welke kit?
kan je ook kijken naar keralitquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 09:18 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?
Edit:Rockpanel o.i.d.(kan tot 15m1. naadloos)
Wel een slimme zet om eerst te boren, ik begrijp nu je plan. Ik zou dan het af te zagen deel wel min. 5 cm kiezen en met lange houtdraaibouten (min. 10 cm) loeistevig in de muur vastzetten. Dan met 10 cm lange deuvels (5 cm in de boekenplank & 5 cm in de muurplank) en met polyurethaanlijm monterenquote:Op donderdag 27 oktober 2016 23:35 schreef derLudolf het volgende:
Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.
Kan altijd nog meer deuvels gebruiken anders. Of de delen verlijmen als het aan de muur zit. Houtlijm is toch sterker dan het hout?
Heb ik gedaan, trespa monteren met polyurethaanlijm & lijmklemmen over de oude lelijke en beschadigde boeiboorden en de kieren met siliconenkit (wit) dichtgemaakt. Die siliconenkit kan de werking opvangen.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 23:06 schreef Makrolon het volgende:
Een klant van me wil trespa tegen de boeiborden maar geen gleuven tussen de platen zien... kennen jullie misschien profieltjes die je er tussen kan doen? Anders afkitten? Welke kit?
Ja, dat weet ik. Ik ga 12 mm latten tegen de boeiborden schroeven, daar schroef ik het trespa weer tegenaan. Ze hadden gekeken naar het materiaal waar woonwagens ook mee bekleed worden (geen idee wat voor spul dat is) maar dat werd te duur.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 09:18 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?
Edit:Rockpanel o.i.d.(kan tot 15m1. naadloos)
Valt wel mee, 20 euro voor 100. Ik ga ze wel gewoon schroeven. Maar de naden afkitten met siliconekit is wel een goeie, dat ga ik eens voorstellen!quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 10:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, trespa monteren met polyurethaanlijm & lijmklemmen over de oude lelijke en beschadigde boeiboorden en de kieren met siliconenkit (wit) dichtgemaakt. Die siliconenkit kan de werking opvangen.
Scheelt nog geld ook; die speciale trespa schroeven zijn krankzinnig duur en lelijk. Sindsdien ben ik van het schilderen van de boeiboorden af. 1x per jaar een spons over het trespa en klaar
Oké, ga ik doenquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 10:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel een slimme zet om eerst te boren, ik begrijp nu je plan. Ik zou dan het af te zagen deel wel min. 5 cm kiezen en met lange houtdraaibouten (min. 10 cm) loeistevig in de muur vastzetten. Dan met 10 cm lange deuvels (5 cm in de boekenplank & 5 cm in de muurplank) en met polyurethaanlijm monteren
Kan wel (ik heb 3cm dikke natuursteen tegels geslepen met een 230mm slijptol met diamant blad en gekoeld met de tuinslang), maar zou ik niet doen. Aanrechtbladtoko's doen dat met een watersnijder als ik mij niet vergis. Dan heb je dat gat er perfect in zitten. Met een diamantschijf op een slijptol maakt het iig niet mooier/strakker.quote:Op dinsdag 1 november 2016 07:19 schreef Makrolon het volgende:
Weet iemand of je zelf in een natuurstenen aanrechtblad met de diamantschijf een uitsparing voor een kookplaat kan zagen?
Die middelste ligt op kop geloof ikquote:Op vrijdag 4 november 2016 18:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.
ik zou ze uitlijnenquote:Op vrijdag 4 november 2016 18:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |