Nee, dat is eigenlijk niet de goede weg; en leidingen hoeven niet pers recht te lopen van punt naar puntquote:Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:
- De gewenste locatie van het lichtpunt ligt op de leiding. Kan ik in dit geval voorzichtig een gat boren over de leiding, de leiding inkorten en het andere gat dichten?
Zolang je de doos van waaruit je verlengt niet dichtsmeert dan moet dit prima kunnen; maar kijk uit met sleuven in plafonds; je zult niet de eerste zijn die een niet al te diep liggende water of cvleiding doorboort/sleuft.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:
- De gewenste locatie van het lichtpunt licht niet op de leiding. Kan ik in dit geval een sleuf frezen vanaf de leiding naar de gewenste locatie van het lichtpunt, daar een gat boren en de boel dichtsmeren?
In beide gevallen uiteraard plafonddoos plaatsen, etc.
Betreft woning uit 2010, geen andere leidingen in plafond, verplaatsing 1 - 1.5 meter
Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!quote:Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:
Ik wil een bestaande ruimte op in tweeën delen. Het lichtpunt zal in de ene ruimte hangen. Terwijl de schakelaar in de andere ruimte zit (op gewenste locatie).
[ afbeelding ]
Ik moet nog met een leidingzoeker achterhalen waar de leiding loop maar voorzie twee mogelijke situaties:
- De gewenste locatie van het lichtpunt ligt op de leiding. Kan ik in dit geval voorzichtig een gat boren over de leiding, de leiding inkorten en het andere gat dichten?
- De gewenste locatie van het lichtpunt licht niet op de leiding. Kan ik in dit geval een sleuf frezen vanaf de leiding naar de gewenste locatie van het lichtpunt, daar een gat boren en de boel dichtsmeren?
In beide gevallen uiteraard plafonddoos plaatsen, etc.
Betreft woning uit 2010, geen andere leidingen in plafond, verplaatsing 1 - 1.5 meter
Ik vind opbouw niet om aan te zien, vandaar dat ik het graag weg wil werken.quote:Op zaterdag 14 januari 2017 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, dat is eigenlijk niet de goede weg; en leidingen hoeven niet pers recht te lopen van punt naar punt
Ze lopen zelden zoals je denkt dat ze "logisch" lopen.
[..]
Zolang je de doos van waaruit je verlengt niet dichtsmeert dan moet dit prima kunnen; maar kijk uit met sleuven in plafonds; je zult niet de eerste zijn die een niet al te diep liggende water of cvleiding doorboort/sleuft.
Is opbouw van punt A naar punt B geen optie ?
Wat is een breedplaatvloer? (hoe herken ik die?)quote:Op zaterdag 14 januari 2017 19:00 schreef tux87 het volgende:
[..]
Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!
quote:Op zaterdag 14 januari 2017 20:04 schreef Tanin het volgende:
Wat is een breedplaatvloer? (hoe herken ik die?)
En waarom kun je daar aan de onderkant niet een klein stukje in "hakken"?
het kan ook een massieve betonvloer zijn (gietbouw), kanaalplaten, of hout als het de zolder betreft...quote:Op zaterdag 14 januari 2017 19:00 schreef tux87 het volgende:
[..]
Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!
Wat voor foto's wil je?quote:Op zaterdag 14 januari 2017 20:21 schreef lipje het volgende:
[..]
het kan ook een massieve betonvloer zijn (gietbouw), kanaalplaten, of hout als het de zolder betreft...
weet men wel zeker dat het een betonnen plafond betreft en geen gipsplaten op houten balken? Wat voor soort dak zit er? Zijn er meer foto's beschikbaar?
Wat is de afstand tussen de naden?quote:Op zaterdag 14 januari 2017 20:27 schreef Tanin het volgende:
[..]
Wat voor foto's wil je?
Het dak erboven is bitumen.
Het plafond zelf is glad gestuct en geschilderd.
Weet niet wat eronder zit maar de andere verdiepingen zijn betonnen (?) platen met zo'n gleuf er tussen, gespoten met van die lelleke korreltjes verf.
Correctie, stukje stuc is verwijderd, daar kun je het plafond zien:quote:
ok je plafond is van prefab betonplaten. Bij alle prefab betonvloeren (breedplaat, kanaalplaat) zit er voorspanwapening in de onderste laag. Deze stalen staven zorgen ervoor dat de plaat sterkte krijgt en mag je niet doorboren of onderbreken. De wapeningsstaven lopen in de lengte van de betonplaten, dus paralel aan de naden. Een bestaande inbouwdoos zit tussen de wapeningsstaven, en zou je in theorie kunnen verleggen, in de praktijk doet vrijwel niemand dit vanwege het risico op ernstige verzwakking van de vloer.quote:Op zondag 15 januari 2017 12:47 schreef Tanin het volgende:
[..]
Correctie, stukje stuc is verwijderd, daar kun je het plafond zien:
[ afbeelding ]
De diepe spleet is zo'n centimeter, vanaf het begin van de ronding zo'n twee centimeter:
[ afbeelding ]
Voor de duidelijkheid: de naden liggen haaks op de route van huidig lichtpunt naar gewenst lichtpunt
Dekking is afhankelijk van de milieuklasse. 5cm is in elk geval zeker niet standaard, dat is eerder 2,5cm. Met info hier:quote:
Volgens mij heeft elk betonproduct een voorgeschreven dekking van 5 cm, dus zolang je daar onder blijft kan er weinig mis gaan lijkt me..
Dit is de zolder, daarboven zit een bitumen dak, lijkt me niet echt verstandigquote:Op zondag 15 januari 2017 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan je niet op de bovengelegen verdieping een gleuf in de zandcementdekvloer maken en daar een pijpje in leggen? Anders zou ik gewoon K25 van Attema toepassen.
das recht onder de isolatielaag en het bitumenquote:Op zondag 15 januari 2017 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan je niet op de bovengelegen verdieping een gleuf in de zandcementdekvloer maken en daar een pijpje in leggen? Anders zou ik gewoon K25 van Attema toepassen.
Kennelijk iets te vluchtig gelezen, dat gaat inderdaad niet werkenquote:Op zondag 15 januari 2017 23:53 schreef Tanin het volgende:
Dit is de zolder, daarboven zit een bitumen dak, lijkt me niet echt verstandig
Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad 3 fasen waarvan er één naar je groepenkast gaat. Dit kan door de netbeheerder worden aangepast en de kosten zouden op diens site moeten staan.
Verder dient je groepenkast aangepast te worden: voor de inductieplaat moet er een 3 fasen beveiliging (incl. ALS) komen en je bestaande groepen moeten slim over de drie fasen worden verdeeld. Die laatste klussen kan de lokale elektro-installateur doen; da's geen DHZ werk.
Je hebt dus geen 3x25A! Het is wel voorbereid maar je hebt het dus nog niet. Je gaat dus iets van 200 euro betalen om er twee stoppen bij te laten draaien. Daarna dus nog kosten aan je meterkast en verder.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:08 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?
Online kan je wel bij mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor 3x25A, maar die heb ik tenslotte al, muv de hoofdzekering/aansluiting naar meter.
Enig idee hoe dat dan in z'n werk gaat?
Blijkbaar doet Stedin (je netbeheerder?) dat via die website, dus zou je het daar moeten opgeven. Uiteraard kan alles via een slimme meter; steeds meer consumenten gebruiken de 3 fasen.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:08 schreef Hi_flyer het volgende:
Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?
Online kan je wel bij mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor 3x25A, maar die heb ik tenslotte al, muv de hoofdzekering/aansluiting naar meter.
Enig idee hoe dat dan in z'n werk gaat?
Bij 2 groepen zit je op max. 32A ongeveer 7,36 kW. Inductief koken vereist meestal 3 groep, i.e. krachtstroom.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:18 schreef nanuk het volgende:
BTW je hoeft niet perse 3 fasen te hebben. Twee groepen lukt meestal ook wel alleen moet je dan iets beter opletten of je in totaal niet boven de 35A uitkomt.
Da's een beste hoop geld voor het indraaien van twee stoppen... Mijn aansluiting is volgens de netbeheerder wel 3x25A. Kan je dan geen installateur met zegelrecht er twee stoppen bij laten plaatsen? Dat zal vast minder kosten.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:18 schreef nanuk het volgende:
[..]
Je hebt dus geen 3x25A! Het is wel voorbereid maar je hebt het dus nog niet. Je gaat dus iets van 200 euro betalen om er twee stoppen bij te laten draaien. Daarna dus nog kosten aan je meterkast en verder.
Het gedeelte in de meterkast moet wel lukken met wat hulp van een vriend.
BTW je hoeft niet perse 3 fasen te hebben. Twee groepen lukt meestal ook wel alleen moet je dan iets beter opletten of je in totaal niet boven de 35A uitkomt.
Dat vraag ik me af. Tenslotte moet de meter ook aangepast of gewijzigd worden.quote:Op maandag 16 januari 2017 11:01 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je dan geen installateur met zegelrecht er twee stoppen bij laten plaatsen? Dat zal vast minder kosten.
Dat klopt wel aardig met de aansluitwaarde van dergelijke kookplaten. Je houdt dus te kort over om alle vier de pitten vol open te zetten en ook nog eens gelijktijdig de magnetron of waterkoker aan te zetten. Hoe reëel is het dat je alle vier de pitten gelijktijdig voluit aan hebt staan?quote:Op maandag 16 januari 2017 10:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij 2 groepen zit je op max. 32A ongeveer 7,36 kW. Inductief koken vereist meestal 3 groep, i.e. krachtstroom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |