abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165757740
Hallo,

Op ons perceel hebben we een handsondering laten doen om te kijken of de grond draagkrachtig is.

Hier is uitgekomen dat de grond 3000 kN/m2 kan dragen waar de fundering maar 100kN/m2 vraagt.
Op zich niets mis zou je zeggen.ware het niet dat de sondering gedaan is op een harde laag zwarte grond die tot ca 2m gaat.
Nu geeft de constructeur aan dat er voldoende draagkracht is en dat als er ca 40 cm afgegraven wordt en er wordt aangevuld met geel zand er gewoon op gebouwd kan worden.

Ikzelf ben echter een beetje huiverig, met name omdat de meeste mensen in de buurt afgegraven hebben tot op de gele grond of dat ze hun huis op funderingspalen gezet hebben.
Zowel het afgraven en aanvullen tot 2 m diepte als funderingspalen brengen aardige kosten met zich mee.

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van een woning op een harde laag zwarte grond?

Hieronder de resultaten van de handsondering

De sondering werd uitgevoerd met de sondeerpunt van 1 cm^2 cq. 2 cm^2 en
tot een diepte van ca. 800 mm onder de onderkant van de fundering.
De waargenomen waarden zijn:

o Voorgevel met het kaliber van I cm^2
- Tot 400 mm diepte ( 1 200J- Peil) 700 N.
- Tot 600 mm diepte (1400-/-Peil) 400 N.
- Tot 800 mm diepte (1600-/-Peil) 700 N.

o Achtergevel met het kaliber van 2 crn^2:
- Tot 400 mm diepte (1200-/- Peil) 600 N.
- Tot 700 mm diepte (1500J-Peil) 800N.
- Tot 800 mm diepte (1600-/-Peil) 600 N.

Dit houdt in, dat er een gemeten gronddruk aanwezig is van:
Minimaal: 600/2 : 300 N/cm^2.
Dit komt overeen met 3000 kN/m^2 in de laag onder de strook.

Geadviseerde veiligheid is ean 4-voudige (dit houdt verband met de
onnauwkeurigheid van de handsondeermethode t.o.v, de sondeer methode met
de sondeerauto)
De gronddruk, die kan worden toegekend aan de strook onder de fundering is
derhalve: 750 kN/m^2

Dit houdt in, dat de in de berekening gecontroleerde grondspanning van 100 kN/m^2 zeker kan worden aangehouden.

Dit houdt in, dat de fundatiestrook als aangegeven in de berekening voldoende
afmeting en wapening heeft om deze woning te dragen.
pi_165758485
Bij het bouwen van mijn huis had ik al een sonderingsrapport, (rapport van 20 pagina`s)
Maar voor het verstrekken van de vergunning eiste de gemeente ook nog een "funderingsadvies" wat weer werd afgegeven door het sonderingsbedrijf.
Als ik met een handsondering was aangekomen dan hadden ze mij uitgelachen bij de gemeente denk ik :D
pi_165759063
Jij hebt het waarschijnlijk over een volledige sondering en niet om een handsondering.
misschien afhankelijk van in welke omgeving je woont,
Ik kan me voorstellen dat als het veengrond is of andere zachte bodem, dit wel extra aandacht nodig heeft.

De gemeente heeft de vergunning verleend gebaseerd op deze handsondering.
Voor veel woningen in de buurt is niet eens een sondering gedaan.
Alle mensen die ik gesproken heb, hebben gewoon op de vaste grondslag kunnen bouwen. De enige die op palen gebouwd zijn, zijn de projectontwikkelaars omdat die geen risiko willen lopen
Er is in deze buurt over het algemeen behoorlijk vaste grond, echter heb ik niet zo'n vertrouwen in het feit dat het om zwarte grond gaat.
pi_165759237
Gewoon betonpalen boren, verkoopt later ook weer beter
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_165763433
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:51 schreef ethefrankenic het volgende:
Jij hebt het waarschijnlijk over een volledige sondering en niet om een handsondering.
misschien afhankelijk van in welke omgeving je woont,
Ik kan me voorstellen dat als het veengrond is of andere zachte bodem, dit wel extra aandacht nodig heeft.
Nee, zandgrond bij mij.
Fundering op staal met 20cm grondverbetering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')