abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165684558
Ik heb een laptop die ruim 3 jaar oud is en waarop destijds Win8 en nu Win10 op staat. Het was sowieso niet echt een snel beestje: core 3 1,8 GHZ en 4G RAM. Videogeheugen weet ik nu niet (laptop is bij mijn moeder)

Mijn idee is dat het vooral Windows is die het apparaat zo traag maakt en dat Win7 zonder die apps veel minder vermogen vraagt. Nu zeggen ze bijvoorbeeld in de computerstoring dat Windows 10 veel sneller is dan Windows 7. Klopt dat ook of betreft dit alleen het opstarten van het systeem en is dat vooral een marketingspraatje?
pi_165684676
in mijn belevenis is win 10 helemaal niet sneller en/of stabieler dan win 7
ik heb altijd explorer gebruikt om te browsen maar elke keer liep alles vast of werd traag, toen chrome maar eens geprobeerd en ben niet meer teruggegaan
wel nog steeds win 10 erop ,maar na chrome geen uitvallen of vastlopers meer gehad :)
pies on joe toe
pi_165684695
Windows 10 is lichter dan Windows 7, het zal vooral de troep die je op de laptop hebt zijn die hem traag maakt. Doe eens een schone installatie van W10.
  Forum Admin zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:38:00 #4
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_165684786
Sowieso eerst checken of er überhaupt wel win7 drivers zijn voor deze laptop omdat er standaard win8 op stond hoeft dat niet zo te zijn. Soms willen drivers voor model specifieke dingen zoals extra knoppen voor bijv Bluetooth nog wel eens ontbreken.
Verder is mijn ervaring dat Win10 inderdaad soepeler loopt dan eerdere versies. Inderdaad zal een schone installatie veel schelen. Als je die installatie dan nog doet op een ssd dan weet je helemaal niet meer wat je overkomt :)
pi_165684880
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 09:38 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Sowieso eerst checken of er überhaupt wel win7 drivers zijn voor deze laptop omdat er standaard win8 op stond hoeft dat niet zo te zijn. Soms willen drivers voor model specifieke dingen zoals extra knoppen voor bijv Bluetooth nog wel eens ontbreken.
Verder is mijn ervaring dat Win10 inderdaad soepeler loopt dan eerdere versies. Inderdaad zal een schone installatie veel schelen. Als je die installatie dan nog doet op een ssd dan weet je helemaal niet meer wat je overkomt :)
Wat deze oude man zegt, een SSD is de beste investering die je ooit kan doen in je laptop qua snelheid. De prijs is tegenwoordig prima te doen en je weet inderdaad echt niet wat je overkomt. Maar sowieso een nieuwe installatie gaat al snelheid schelen.
Powered by Janetje®
pi_165686175
Het is een laptop van ASUS. Sowieso zijn er heel veel softwareoplossingen van ASUS meegeleverd. Ik weet niet welke daarvan nuttig zijn en welke niet.
pi_165686182
Er zit volgens mij een SSD-HARDDISK disk in de laptop.
pi_165686499
Ik zal later ff een list uploaden van alle geïnstalleerde software.

Ik gebruik ook schoonmaak-tools en daar hoor ik dubbele verhalen over. Ik hoor van mensen dat die schoonmaak-tools het systeem juist vervullen en dat je het moet houden met de toonsoort die standaard bij Windows zitten: dat zou voldoende zijn. Dat betwijfel ik zelf enorm. Ik ken Windows als een OS die snel vervuild en instabiel raakt en mijn ervaring is dat cleaner wel degelijk het systeem langer stabiel kunnen houden.

De tools die ik gebruik:
- CCleaner
- Advanced Systemcare
- Revo Uninstaller Free
- Privacer
- Eusing Free Registry Cleaner.

Het laatste schoont onnodige registerwaarden grondiger op dan welke andere Registry Cleaner die ik ken. In principe verwijdert deze alleen rommel, alleen heb ik wel problemen ervaren met het Start Menu. Als er belangrijke registerwaarden zijn verwijderd, kan je het wel herstellen.

Privacer staat aangeprezen als een goede cleaner, echter ik heb reviews gelezen dat bij sommigen het systeem trager werd.

Advanced System Care is goede software denk ik, helaas wel met veel reclame. En dan is er ook CCLEANER.

Ik overweeg om Advanced Systemcare Pro aan te schaffen
pi_165686669
pi_165686931
Alleen ccleaner is handig om af en toe misschien wat tijdelijke bestanden te legen, de rest doet imho meer kwaad dan goed...
pi_165686943
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 11:53 schreef Zaebos het volgende:
Ik ken Windows als een OS die snel vervuild en instabiel raakt en mijn ervaring is dat cleaner wel degelijk het systeem langer stabiel kunnen houden.
Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?

Verwijder alle Java-versies die je hebt en installeer alleen de laatste. En dat als je Java ook echt nodig hebt, anders mag Java in zijn geheel weg.
pi_165686951
Jezus man, wat een rotzooi verder in dat lijstje...
pi_165687002
- Advanced SystemCare 9
- Avast Free Antivirus
- Browser-Security
- CCleaner
- Driver Booster
- Eusing Free Registry Cleaner
- IObit Malware Fighter 4
- IObit Uninstaller
- 6 versies van Java
- PrivaZer
- Revo Uninstaller 2.0.1
- Smart Defrag 5
- Superb Game Boost 3.0
- Surfing Protection

Wat zijn dit voor Windows 98- / Intel Pentium-praktijken. :').

Toon het lijstje van je 'startup programs' eens...

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2016 12:29:18 ]
pi_165687238
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:19 schreef zarGon het volgende:

[..]

Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?
Ja dat denk ik. En hoe sta ik het dan niet toe dat Windows vervuilt?
pi_165687298
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:

[..]

Geen rotzooi installeren, zoals die tools.

Voordat ik iets meer zeg:
- Kun je de specificaties van de harde schijven in die laptop posten?
--> Type: SSD of HDD?
--> Grootte: hoeveel GB?
--> Hoeveel GB is momenteel in gebruik? Hoeveel daarvan is persoonlijke data (zoals foto's et cetera)?

- Heb je partities op de schijven? Ergo: is je Windows gescheiden van je data?

- Heb je een USB-stick in de buurt van 8 GB?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2016 12:44:22 ]
pi_165687390
Zoveel van die tools gebruiken is vragen om problemen. En als je een SSD-drive hebt moet je al helemaal nooit defragmenteren. Al die tools zijn vooral marketing praatjes, Windows is zelf uitstekend in staat om zelfstandig te kunnen werken. Alleen ccleaner en driver booster zijn handig en gooi de rest direct van je systeem af.

Wanneer de Windows updater zegt dat je systeem Win 10 ready is kun je starten. Bevalt het niet dan kun je de boel ook nog terugzetten binnen een maand.
pi_165687491
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:48 schreef tudorme het volgende:
Zoveel van die tools gebruiken is vragen om problemen. En als je een SSD-drive hebt moet je al helemaal nooit defragmenteren.
een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:55:52 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_165687514
quote:

[..]

Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.

Zoals als ZarGon hier boven al aangeeft kan je een groot aantal van die "tools" verwijderen. Of ze echt meer toevoegen dan ze zelf aan schade toebrengen is nog maar te betwijfelen en vaak kost het draaien van die tools meer tijd dan de som van de van de vertraging per handeling die je zou ervaren zonder die tools. (ergo het draaien van die tools kost je meer tijd dan het je oplevert)

Daarnaast heb je sommige software "dubbel", zoals meerdere programma's op PDF's te lezen, meerdere mediaspelers, meerdere bewerkingtools voor afbeeldingen. Ik zou eens goed kijken wat je écht gebruikt en alles wat je niet gebruikt eraf gooien.
So we just called him Fred
pi_165687779
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:54 schreef mschol het volgende:

[..]

een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)
Klopt. Daarom beter om helemaal geen defrag tools überhaupt nog extra te installeren.

Met nog 1 toevoeging voor tools die niet mag ontbreken: ShutUp10. Om alle spyware die met Windows 10 automatisch mee komt resoluut uit te kunnen zetten, ook alle troep waar je normaal niet bij kunt komen.
pi_165687881
quote:

[..]

Door niet zo'n waslijst aan programma's te hebben die je niet gebruikt en niet nodig hebt. En je laptop eens weg te brengen naar een computerzaak voor een schone W10 installatie. Lijkt me in dit geval verstandiger. Je laptop is langzaam door bloatware en zogenaamde cleanerprogramma's waarvan de helft waarschijnlijk met je laptop mee opstart en altijd actief is.

Vraag de computerzaak gelijk of ze je een account met beperkte rechten geven zodat je niet weer van die bullshit programma's kan installeren. :-)
pi_165687910
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:55 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.

Zoals als ZarGon hier boven al aangeeft kan je een groot aantal van die "tools" verwijderen. Of ze echt meer toevoegen dan ze zelf aan schade toebrengen is nog maar te betwijfelen en vaak kost het draaien van die tools meer tijd dan de som van de van de vertraging per handeling die je zou ervaren zonder die tools. (ergo het draaien van die tools kost je meer tijd dan het je oplevert)

Daarnaast heb je sommige software "dubbel", zoals meerdere programma's op PDF's te lezen, meerdere mediaspelers, meerdere bewerkingtools voor afbeeldingen. Ik zou eens goed kijken wat je écht gebruikt en alles wat je niet gebruikt eraf gooien.
In deze staat nog zooi gaan verwijderen is zonde van je tijd. Clean install W10 zal pas zorgen voor een echt snel en stabiel systeem. Zoals hij nu is is hij fubar.
pi_165687927
Ik ben van plan sowieso binnenkort Windows opnieuw te installeren zonder behoud van persoonlijke bestanden.

Ik wilde eigenlijk een dualboot maken met Linux, maar dat lukte voorheen niet. Omdat het een vooringestalleerde laptop is met recovery-partities denk ik. Op de vraag hoe ik zoiets bij mijn laptop zou kunnen doen, kom ik later terug.

De laptop is heel dun: volgens mij geeft dat sowieso aan dat er een SSD in zit. Die is 500 GB groot en gepartitioneerd met een aparte data-partitie.

Driver Booster is inderdaad handig, maar van ioBit. Het is een onderdeel van Advanced System Care.

Revo Uninstaller bevat ook schoonmaak-opties, echter is het vooral bedoeld voor het de-installeren van software. Windows laat nogal wat restbestanden achter.

De Cleaners die ik handig vindt, zijn: CCleaner, Revo Uninstaller. Cleaners waar ik wantrouwiger naar ben, zijn Privazer en Advanced System Care
pi_165688196
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 13:20 schreef Zaebos het volgende:
Ik ben van plan sowieso binnenkort Windows opnieuw te installeren zonder behoud van persoonlijke bestanden.

Ik wilde eigenlijk een dualboot maken met Linux, maar dat lukte voorheen niet. Omdat het een vooringestalleerde laptop is met recovery-partities denk ik. Op de vraag hoe ik zoiets bij mijn laptop zou kunnen doen, kom ik later terug.

De laptop is heel dun: volgens mij geeft dat sowieso aan dat er een SSD in zit. Die is 500 GB groot en gepartitioneerd met een aparte data-partitie.
Dat hoeft niet. Ssd's zijn hetzelfde formaat als laptop-hd's.

quote:
Driver Booster is inderdaad handig, maar van ioBit. Het is een onderdeel van Advanced System Care.

Revo Uninstaller bevat ook schoonmaak-opties, echter is het vooral bedoeld voor het de-installeren van software. Windows laat nogal wat restbestanden achter.

De Cleaners die ik handig vindt, zijn: CCleaner, Revo Uninstaller. Cleaners waar ik wantrouwiger naar ben, zijn Privazer en Advanced System Care
Je moet helemaal niet dat soort programma's installeren. Gewoon je gezonde verstand gebruiken houdt Windows veel schoner dan al die troep erop zetten.
pi_165688586
Je download weleens software om te proberen, wat je later verwijdert. Ik vind het echt onzin door te stellen dat je Windows niet hoeft op te schonen als je je gezond verstand gebruikt. Het systeem kan door zoveel redenen vastlopen, instabiel of traag worden: of je nou veel download of een voorzichtige gebruiker bent.

Het is naar mijn weten essentieel om Windows regelmatig op te schonen en Windows schijfopruiming voldoet niet.
pi_165688758
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
Je download weleens software om te proberen, wat je later verwijdert. Ik vind het echt onzin door te stellen dat je Windows niet hoeft op te schonen als je je gezond verstand gebruikt. Het systeem kan door zoveel redenen vastlopen, instabiel of traag worden: of je nou veel download of een voorzichtige gebruiker bent.

Het is naar mijn weten essentieel om Windows regelmatig op te schonen en Windows schijfopruiming voldoet niet.
Dat was bij Windows XP misschien zo. Windows 10 weet zichzelf prima te managen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')