Wat deze oude man zegt, een SSD is de beste investering die je ooit kan doen in je laptop qua snelheid. De prijs is tegenwoordig prima te doen en je weet inderdaad echt niet wat je overkomt. Maar sowieso een nieuwe installatie gaat al snelheid schelen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:38 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Sowieso eerst checken of er überhaupt wel win7 drivers zijn voor deze laptop omdat er standaard win8 op stond hoeft dat niet zo te zijn. Soms willen drivers voor model specifieke dingen zoals extra knoppen voor bijv Bluetooth nog wel eens ontbreken.
Verder is mijn ervaring dat Win10 inderdaad soepeler loopt dan eerdere versies. Inderdaad zal een schone installatie veel schelen. Als je die installatie dan nog doet op een ssd dan weet je helemaal niet meer wat je overkomt
Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:53 schreef Zaebos het volgende:
Ik ken Windows als een OS die snel vervuild en instabiel raakt en mijn ervaring is dat cleaner wel degelijk het systeem langer stabiel kunnen houden.
Ja dat denk ik. En hoe sta ik het dan niet toe dat Windows vervuilt?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:19 schreef zarGon het volgende:
[..]
Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?
Geen rotzooi installeren, zoals die tools.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Ja dat denk ik. En hoe sta ik het dan niet toe dat Windows vervuilt?
een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:48 schreef tudorme het volgende:
Zoveel van die tools gebruiken is vragen om problemen. En als je een SSD-drive hebt moet je al helemaal nooit defragmenteren.
Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Klopt. Daarom beter om helemaal geen defrag tools überhaupt nog extra te installeren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:54 schreef mschol het volgende:
[..]
een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)
Door niet zo'n waslijst aan programma's te hebben die je niet gebruikt en niet nodig hebt. En je laptop eens weg te brengen naar een computerzaak voor een schone W10 installatie. Lijkt me in dit geval verstandiger. Je laptop is langzaam door bloatware en zogenaamde cleanerprogramma's waarvan de helft waarschijnlijk met je laptop mee opstart en altijd actief is.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
In deze staat nog zooi gaan verwijderen is zonde van je tijd. Clean install W10 zal pas zorgen voor een echt snel en stabiel systeem. Zoals hij nu is is hij fubar.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:55 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.
Zoals als ZarGon hier boven al aangeeft kan je een groot aantal van die "tools" verwijderen. Of ze echt meer toevoegen dan ze zelf aan schade toebrengen is nog maar te betwijfelen en vaak kost het draaien van die tools meer tijd dan de som van de van de vertraging per handeling die je zou ervaren zonder die tools. (ergo het draaien van die tools kost je meer tijd dan het je oplevert)
Daarnaast heb je sommige software "dubbel", zoals meerdere programma's op PDF's te lezen, meerdere mediaspelers, meerdere bewerkingtools voor afbeeldingen. Ik zou eens goed kijken wat je écht gebruikt en alles wat je niet gebruikt eraf gooien.
Dat hoeft niet. Ssd's zijn hetzelfde formaat als laptop-hd's.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 13:20 schreef Zaebos het volgende:
Ik ben van plan sowieso binnenkort Windows opnieuw te installeren zonder behoud van persoonlijke bestanden.
Ik wilde eigenlijk een dualboot maken met Linux, maar dat lukte voorheen niet. Omdat het een vooringestalleerde laptop is met recovery-partities denk ik. Op de vraag hoe ik zoiets bij mijn laptop zou kunnen doen, kom ik later terug.
De laptop is heel dun: volgens mij geeft dat sowieso aan dat er een SSD in zit. Die is 500 GB groot en gepartitioneerd met een aparte data-partitie.
Je moet helemaal niet dat soort programma's installeren. Gewoon je gezonde verstand gebruiken houdt Windows veel schoner dan al die troep erop zetten.quote:Driver Booster is inderdaad handig, maar van ioBit. Het is een onderdeel van Advanced System Care.
Revo Uninstaller bevat ook schoonmaak-opties, echter is het vooral bedoeld voor het de-installeren van software. Windows laat nogal wat restbestanden achter.
De Cleaners die ik handig vindt, zijn: CCleaner, Revo Uninstaller. Cleaners waar ik wantrouwiger naar ben, zijn Privazer en Advanced System Care
Dat was bij Windows XP misschien zo. Windows 10 weet zichzelf prima te managen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
Je download weleens software om te proberen, wat je later verwijdert. Ik vind het echt onzin door te stellen dat je Windows niet hoeft op te schonen als je je gezond verstand gebruikt. Het systeem kan door zoveel redenen vastlopen, instabiel of traag worden: of je nou veel download of een voorzichtige gebruiker bent.
Het is naar mijn weten essentieel om Windows regelmatig op te schonen en Windows schijfopruiming voldoet niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |