abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 september 2016 @ 23:29:32 #26
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165680553
de discussie is het resultaat van de multifloodculture
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165680571
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:29 schreef qwerty_x het volgende:
Als we dan toch bezig zijn, waarom is Sinterklaas eigenlijk altijd blank
Als we toch bezig zijn: Waarom worden dit soort vragen gesteld in een land waar de bevolking blank is? Hoe heeft het in hemelsnaam kunnen gebeuren dat een blanke bevolking in 70 jaar tijd grotendeels zwart is geworden? Dat vind ik een belangrijker vraagstuk dan het Sinterklaasfeest.
pi_165680610
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:30 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Als we toch bezig zijn: Waarom worden dit soort vragen gesteld in een land waar de bevolking blank is? Hoe heeft het in hemelsnaam kunnen gebeuren dat een blanke bevolking in 70 jaar tijd grotendeels zwart is geworden? Dat vind ik een belangrijker vraagstuk dan het Sinterklaasfeest.
Denk je echt dat Nederland grotendeels zwart is?
wooblabalurg
pi_165680623
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:31 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Denk je echt dat Nederland grotendeels zwart is?
Maak een wandeling in een grote stad.
pi_165680657
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:30 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik bedoelde te zeggen dat het me niks zou verbazen als dit de volgende stap gaat zijn van dat clubje.
Discriminatie, alsof alleen blanke mannen kadootjes geven.

En uiteraard volgen vervolgens vrouwen, transgenders en weet ik wie allemaal.
zonnig Brasil
pi_165680697
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:32 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Ik bedoelde te zeggen dat het me niks zou verbazen als dit de volgende stap gaat zijn van dat clubje.
Discriminatie, alsof alleen blanke mannen kadootjes geven.

En uiteraard volgen vervolgens vrouwen, transgenders en weet ik wie allemaal.
Zeker. Zo'n extreemlinks type gaat tot het oneindige door.
pi_165680862
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:31 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Maak een wandeling in een grote stad.
Je zegt dat Nederland grotendeels zwart is. Hoe toont die wandeling dat aan?
wooblabalurg
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 00:27:49 #33
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165681683
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:40 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je zegt dat Nederland grotendeels zwart is. Hoe toont die wandeling dat aan?
Ik zou zeggen in de grotere steden en dan m.n. het Westen, is de (vermeende Niet Westerse) allochtoon duidelijk aanwezig en in sommige wijken oververtegenwoordigd....
Momenteel zijn er ruim 2 miljoen niet allochtonen van niet westerse origine (121/2%) (Bron: CBS) en groeiende als kool.

Het grotendeels valt dus wel mee. Iemand met een niet blanke huidskleur of afwijkende kleding, valt immers extra op. Echter, van al die niet Westerse "allochtone" mensen is overigens (relatief gezien) maar een kleine groep (in het straat)beeld bepalend. En dan bedoel ik de groep die door hun recalcitrante gedrag, het voor de anderen verneukt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_165681686
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Er is geen enkel kind ooit gepest als gevolg van zwarte piet.
Nou, gelukkig maar dan.
en haalt het maar net!
pi_165681723
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 23:29 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er is niets mis met folklore. Folklore heeft niets te maken met "deze tijd", maar met een gevoel van verbondenheid; niet alleen met elkaar maar ook met voorgaande generaties die dezelfde gebruiken ook hadden.
Ja, precies! Handen af van het stierenvechten in Spanje!
en haalt het maar net!
pi_165681775
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:30 schreef Tjingtjangtjong het volgende:

[..]

Ongeacht of ik voor of tegen zwarte piet ben, gaat deze vlieger niet op.
pi_165681815
Niet weer deze kansloze discussie, he? Maak die pieten lekker blauw of groen en we zijn van het gezeur af.
pi_165681883
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:36 schreef Timeschanger het volgende:
Niet weer deze kansloze discussie, he? Maak die pieten lekker blauw of groen en we zijn van het gezeur af.
Opzich eens, het punt is dat het natuurlijk geen gezeur is. Ja de zwarte pieten discussie ansich wellicht wel, maar er spelen natuurlijk veel diepere zaken dan alleen zwarte piet in deze kwestie.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 00:44:43 #39
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165681938
quote:

[..]

Onvergelijkbaar, folklore waarbij met de kennis van nu., een dier ter vermaak wordt pijn gedaan.

Het punt wat speelt met Sint/Piet is er één van perceptie.
Wanneer jij of ik, ons gediscrimineerd voelt, kan je daar niets tegenin brengen.
Het is de makkelijkste weg om proberen dat gevoel te willen voorkomen door ten koste van een overgrote meerderheid, het te verhullen of af te schaffen.

Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, net als de Kerstman dik is en een witte baard heeft.
Ik kan mij goed voorstellen dat mensen met een grijze baard en een voller postuur, zich ernstig gediscrimineerd voelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_165681982
quote:
18s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:44 schreef Vallon het volgende:

[..]

Onvergelijkbaar, folklore waarbij met de kennis van nu., een dier ter vermaak wordt pijn gedaan.

Het punt wat speelt met Sint/Piet is er één van perceptie.
Wanneer jij of ik, ons gediscrimineerd voelt, kan je daar niets tegenin brengen.
Het is de makkelijkste weg om proberen dat gevoel te willen voorkomen door ten koste van een overgrote meerderheid, het te verhullen of af te schaffen.

Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, net als de Kerstman dik is en een witte baard heeft.
Ik kan mij goed voorstellen dat mensen met een grijze baard en een voller postuur, zich ernstig gediscrimineerd voelen.
Ja tot onwetende klasgenootjes je op de basisschool gaan pesten met je zwarte piet gelijkenissen, iets wat je als blanke jongen misschien niet goed kan voorstellen... ik zelf ook niet, maar ik snap best dat dat naar kan zijn.

Even eerlijk, wat maakt jou de kleur van die man nou uit "behalve" traditie? Wat is er uberhaubt nu echt traditie aan een huidskleur, best vreemd als je er over nadenkt. BIj sinterklaastraditie denk ik aan pepernoten, cadeaus, een grote muf ruikende zak. De huidskleur van piet komt ergens ver achteraan.

Als het veranderen daarvan betekent dat niet 95, maar 100 procent van de kinderen zich fijn voelen met dit feest. Top.

Waar ik me ook gelijk weer kan storen aan tegenstanders van zwarte piet die op sinterklaasintochten willens en wetens die feestjes gaan verstoren. Net zo erg als mensen die op twitter een ombudsman gaan bedreigen in zekere zin.

Dat laatste is trouwens ook een jammerlijk, maar belangrijk punt in de hele kwestie. Het zijn de uitersten die het nieuws domineren, aan de ene kant boze ouders die koste wat kost hun traditie willen blijven houden en iedereen en alles gaan uitschelden. Aan de andere kant natuurlijk de Garios en de Simons van heden dagen die letterlijk alles racisme vinden en vervolgens al schreeuwend en schelden intochten gaan verpesten. De nuance raakt dan een beetje zoek en die is juist zo belangrijk hier.
pi_165682068
quote:

[..]

Als je niet van stierenvechten houdt heb je niets in Spanje te zoeken (of je moet het accepteren).
pi_165682070
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:36 schreef Timeschanger het volgende:
Van folklore blijf je af. Dat is niet onderhandelbaar.
pi_165682073
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:40 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Opzich eens, het punt is dat het natuurlijk geen gezeur is. Ja de zwarte pieten discussie ansich wellicht wel, maar er spelen natuurlijk veel diepere zaken dan alleen zwarte piet in deze kwestie.
De overname van ons land.
pi_165682079
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De overname van ons land.
Ons is de blanke christen? Of de 10e generatie surinamer?
pi_165682090
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:57 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Ons is de blanke christen? Of de 10e generatie surinamer?
De Nederlander.
Een Surinamer is geen Nederlander.
pi_165682110
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:58 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De Nederlander.
Een Surinamer is geen Nederlander.
Daar maak je sowieso al een denkfout, omdat zijn voorouders in het koninkrijk der Nederlanden geboren waren en hij zelf gewoon in Nederland geboren is. Hoe dan ook een Nederlander.

Jammer man
pi_165682125
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:59 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Daar maak je sowieso al een denkfout, omdat zijn voorouders in het koninkrijk der Nederlanden geboren waren en hij zelf gewoon in Nederland geboren is. Hoe dan ook een Nederlander.

Jammer man
Wat een onzinnig geleuter. Een Duitser is een Duitser, een Surinamer een Surinamer en een Nederlander een Nederlander.
pi_165682174
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 01:00 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Wat een onzinnig geleuter. Een Duitser is een Duitser, een Surinamer een Surinamer en een Nederlander een Nederlander.
Ik ben een Nederlandse-Brabander.
I´m back.
pi_165682233
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Van folklore blijf je af. Dat is niet onderhandelbaar.
Nee. Tijden veranderen. Accepteer dat de tijden van Zwarte Piet bijna afgelopen zijn.
pi_165682240
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 01:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben een Nederlandse-Brabander.
Ik heb oprecht medelijden met je dat je uit Brabant komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')