ik ken dit gebruik niet, maar is het dan nietquote:Op maandag 12 september 2016 00:08 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik had in een ander topic gelezen dat het gebruikelijk is om bij kunststof één maat groter te nemen dan koper. 12mm koper wordt dan 16mm kunststof, 15mm koper wordt dan 20mm kunststof.
Maar krijg ik dan geen drukverlies? Een deel koper blijft zitten dus dan ga ik van 13mm binnendiameter naar 16mm?quote:Op maandag 12 september 2016 07:29 schreef cvboer2 het volgende:
Een regendouche voeden met 16mm alupex gaat hem niet worden. Dit moet 20mm zijn.
Koper 12--->16mm alupex
Koper 15--->20mm alupex
Koper 22--->25mm alupex
Een iBox nooit met alupex 16 aansluiten, maar met 20mm.quote:Op maandag 12 september 2016 07:42 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Maar krijg ik dan geen drukverlies? Een deel koper blijft zitten dus dan ga ik van 13mm binnendiameter naar 16mm?
Boiler komt er uiteindelijk. Er hangt nu een cw5 ketel, die wordt vervangen door cw4
met een flinke boiler. We gaan eerst testen hoe de cw5 presteert. Ook komt er een douche-wtw tussen die volgens mij 15mm aansluitingen heeft. Wellicht is het dan handig om 20mm alupex aan te leggen tot aan de huidige ketel en daar naar 15mm over te gaan. Dan kan ik altijd nog een stortdouche wtw nemen of hem er tussenuit halen.
Maak gebruik van een iBox (Hansgrohe), die heeft 3/4 aansluitingen.
Hmm, heb een regen douche met douchekop met 40cm (echt super groot ding). Volgens mij zijn er +/- 150 gaatjes (druppels) en ik vind het perfect werken op 16mm alupex.quote:Op maandag 12 september 2016 07:29 schreef cvboer2 het volgende:
Een regendouche voeden met 16mm alupex gaat hem niet worden. Dit moet 20mm zijn.
Koper 12--->16mm alupex
Koper 15--->20mm alupex
Koper 22--->25mm alupex
In het geval van Hansgrohe adviseerd de fabrikant 20 mm. Je wil geen motregen, maar een stortbui. Wat perfect werken is, is voor iedereen anders natuurlijkquote:Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Hmm, heb een regen douche met douchekop met 40cm (echt super groot ding). Volgens mij zijn er +/- 150 gaatjes (druppels) en ik vind het perfect werken op 16mm alupex.
Ik denk dat op 20mm alupex je echt een "stoirtbui" hebt
Klopt, het is persoonlijk natuurlijk maar het is absoluut geen motregen met 16mm iniedergevalquote:Op woensdag 14 september 2016 12:34 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
In het geval van Hansgrohe adviseerd de fabrikant 20 mm. Je wil geen motregen, maar een stortbui. Wat perfect werken is, is voor iedereen anders natuurlijk.
met dikke rand, (de bovenste foto)quote:Op woensdag 14 september 2016 13:06 schreef Knuppel1983 het volgende:
Aantal algemenere vragen over persen:
• ik neem aan dat ik leidingen over grote lengte nog niet moet vastmaken zodat ik de tang kan ertussen kan manouvreren? (ik ga de perstang 1 dag huren wanneer alles is voorbereid)
• voor lekkagecontrole, moet ik het warme water een tijdje laten lopen (lastig met alleen een iBox), net als bij knelkoppelingen en een hete cv?
• is het gebruikelijk om bij 2 achtereenvolgende bochten (lastig buis in de vloerbalken te krijgen), maar gewoon af te knippen en een extra koppeling te plaatsen?
• wat is het verschil tussen de Uponor koppelingen met het dunne en dikke plastic randje? (welke moet ik hebben?)
• hoe bevestigt je alupex aan baksteen / houten balk?
• welke koppelingen heb ik nodig om de alupex 20 op de iBox aan te sluiten?
• wordt alupex net zo snel heet als koper? (ik heb een Arduino waarmee ik de warmtestijging op de leiding meet, om zo de ventilatie in te schakelen)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De goedkope composiet hebben dat ook.quote:Op woensdag 14 september 2016 17:51 schreef akatar het volgende:
[..]
met dikke rand, (de bovenste foto)
dat is je pers controle,je kan zien of de buis er vergenoeg inzit, soort van venster zit er in,
en overal waar het plastic nog omheen zit, is niet afgeperst.
ik heb trouwens nog nooit een koppeling achteraf getest, gewoon ongetest de muur in. dit wil niet zeggen dat het onverstandig is om het niet te doen, altijd je eigen verantwoording, alleen zelf nog nooit gedaan
quote:Op woensdag 14 september 2016 13:06 schreef Knuppel1983 het volgende:
Aantal algemenere vragen over persen:
• ik neem aan dat ik leidingen over grote lengte nog niet moet vastmaken zodat ik de tang kan ertussen kan manouvreren? (ik ga de perstang 1 dag huren wanneer alles is voorbereid)
Eerst monteren, dan pas beugelen
• voor lekkagecontrole, moet ik het warme water een tijdje laten lopen (lastig met alleen een iBox), net als bij knelkoppelingen en een hete cv?
Op druk zetten is voldoende
• is het gebruikelijk om bij 2 achtereenvolgende bochten (lastig buis in de vloerbalken te krijgen), maar gewoon af te knippen en een extra koppeling te plaatsen?
Nee, ander trace kiezen, liefst zo min mogelijk koppelingen gebruiken
• wat is het verschil tussen de Uponor koppelingen met het dunne en dikke plastic randje? (welke moet ik hebben?)
De uitvoering met kunststof ring heeft een montage indicator, plastic los, is goede montage
• hoe bevestigt je alupex aan baksteen / houten balk?
Beugels met rubber inlage of montageband[/b]
• welke koppelingen heb ik nodig om de alupex 20 op de iBox aan te sluiten?
3/4bi x 20
• wordt alupex net zo snel heet als koper? (ik heb een Arduino waarmee ik de warmtestijging op de leiding meet, om zo de ventilatie in te schakelen)
Kunststof geleid iets minder, er zal dus enige vertraging inzitten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |