abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165260557
Uit mijn ketel komt 15mm koper. De nieuwe badkamer wordt voorzien van een regendouche en handdouche die tegelijk bediend kunnen worden. (met zn 2en douchen dus)

15mm koper = 13mm binnendiameter
16x2 alupex = 12mm binnendiameter

Wat is wijsheid; 1 diameter groter nemen (18x2)? Voelt niet goed om de boel nog meer te knijpen, maar volgens mij is van smal naar breed ook niet goed voor de druk?

De koudwatervoorziening komt van een douche-wtw pijp.
pi_165261353
18x2 is niet echt een gangbare maat in NL; beter neem je dan 20mm alupex.

Of gewoon alles uitvoeren in koper.
pi_165262602
Ik had in een ander topic gelezen dat het gebruikelijk is om bij kunststof één maat groter te nemen dan koper. 12mm koper wordt dan 16mm kunststof, 15mm koper wordt dan 20mm kunststof.
pi_165262990
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 00:08 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik had in een ander topic gelezen dat het gebruikelijk is om bij kunststof één maat groter te nemen dan koper. 12mm koper wordt dan 16mm kunststof, 15mm koper wordt dan 20mm kunststof.
ik ken dit gebruik niet, maar is het dan niet
12 -> 14mm unipipe
15 -> 16 mm unipipe?

maar goed, kan je geen advies geven in wat je gebruiken moet, zal ook afhangen van je ketel, je ketel kan x liter warm water bij x graden geven per minuut. volgens mij uitgedrukt in cw 4 of cw5 etc
pi_165264717
mlcp :
16
20
25
32

dan zou je van de ketel naar een t stuk in de badkamer moeten gaan met 25-16-16
maar dan vraag ik mij af of je het gaat redden met die ketel als je een regendouche en een handdouche tegelijkertijd wil gebruiken. Denk dat je dan eens moet kijken naar een opslagboilertje.

of je gaat de regendouche en handdouche direct (zonder aftakkingen voeden met 16 mm.
welke toevoer je ook gebruikt bij gemini beugel (waar de kraan op komt) word hij toch weer geknepen omdat de perskoppeling daarop maar 12 of 13 mm doorlaat.
  maandag 12 september 2016 @ 07:29:28 #6
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165264755
Een regendouche voeden met 16mm alupex gaat hem niet worden. Dit moet 20mm zijn.

Koper 12--->16mm alupex
Koper 15--->20mm alupex
Koper 22--->25mm alupex
Share your talent, move the world.
pi_165264798
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 07:29 schreef cvboer2 het volgende:
Een regendouche voeden met 16mm alupex gaat hem niet worden. Dit moet 20mm zijn.

Koper 12--->16mm alupex
Koper 15--->20mm alupex
Koper 22--->25mm alupex
Maar krijg ik dan geen drukverlies? Een deel koper blijft zitten dus dan ga ik van 13mm binnendiameter naar 16mm?

Boiler komt er uiteindelijk. Er hangt nu een cw5 ketel, die wordt vervangen door cw4
met een flinke boiler. We gaan eerst testen hoe de cw5 presteert. Ook komt er een douche-wtw tussen die volgens mij 15mm aansluitingen heeft. Wellicht is het dan handig om 20mm alupex aan te leggen tot aan de huidige ketel en daar naar 15mm over te gaan. Dan kan ik altijd nog een stortdouche wtw nemen of hem er tussenuit halen.

Maak gebruik van een iBox (Hansgrohe), die heeft 3/4 aansluitingen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Knuppel1983 op 12-09-2016 07:56:04 ]
  maandag 12 september 2016 @ 08:00:51 #8
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165264887
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 07:42 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Maar krijg ik dan geen drukverlies? Een deel koper blijft zitten dus dan ga ik van 13mm binnendiameter naar 16mm?

Boiler komt er uiteindelijk. Er hangt nu een cw5 ketel, die wordt vervangen door cw4
met een flinke boiler. We gaan eerst testen hoe de cw5 presteert. Ook komt er een douche-wtw tussen die volgens mij 15mm aansluitingen heeft. Wellicht is het dan handig om 20mm alupex aan te leggen tot aan de huidige ketel en daar naar 15mm over te gaan. Dan kan ik altijd nog een stortdouche wtw nemen of hem er tussenuit halen.

Maak gebruik van een iBox (Hansgrohe), die heeft 3/4 aansluitingen.
Een iBox nooit met alupex 16 aansluiten, maar met 20mm.
Door een 16mm alupex stroomt 13,5717 liter per minuut, door een 20mm alupex stroomt 24,1274 liter per minuut. Ga je straks met een boiler werken, dat moet deze zijn water wel kwijt kunnen, en door een 20mm past nou eenmaal meer water dan door een 16mm. :) Bij de berekeningen ben ik uitgegaan van een maximale stroomsnelheid van 2 meter per seconde, daarboven ga je stromingsgeluiden krijgen.
pi_165313875
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 07:29 schreef cvboer2 het volgende:

Koper 12--->16mm alupex
Koper 15--->20mm alupex
Koper 22--->25mm alupex
Hmm, heb een regen douche met douchekop met 40cm (echt super groot ding). Volgens mij zijn er +/- 150 gaatjes (druppels) en ik vind het perfect werken op 16mm alupex.

Ik denk dat op 20mm alupex je echt een "stoirtbui" hebt
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  woensdag 14 september 2016 @ 12:34:16 #10
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165315590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Hmm, heb een regen douche met douchekop met 40cm (echt super groot ding). Volgens mij zijn er +/- 150 gaatjes (druppels) en ik vind het perfect werken op 16mm alupex.

Ik denk dat op 20mm alupex je echt een "stoirtbui" hebt
In het geval van Hansgrohe adviseerd de fabrikant 20 mm. Je wil geen motregen, maar een stortbui. Wat perfect werken is, is voor iedereen anders natuurlijk :) .
pi_165315932
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 12:34 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

In het geval van Hansgrohe adviseerd de fabrikant 20 mm. Je wil geen motregen, maar een stortbui. Wat perfect werken is, is voor iedereen anders natuurlijk :) .
Klopt, het is persoonlijk natuurlijk maar het is absoluut geen motregen met 16mm iniedergeval :)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_165316261
Aantal algemenere vragen over persen:

• ik neem aan dat ik leidingen over grote lengte nog niet moet vastmaken zodat ik de tang kan ertussen kan manouvreren? (ik ga de perstang 1 dag huren wanneer alles is voorbereid)

• voor lekkagecontrole, moet ik het warme water een tijdje laten lopen (lastig met alleen een iBox), net als bij knelkoppelingen en een hete cv?

• is het gebruikelijk om bij 2 achtereenvolgende bochten (lastig buis in de vloerbalken te krijgen), maar gewoon af te knippen en een extra koppeling te plaatsen?

• wat is het verschil tussen de Uponor koppelingen met het dunne en dikke plastic randje? (welke moet ik hebben?)

• hoe bevestigt je alupex aan baksteen / houten balk?

• welke koppelingen heb ik nodig om de alupex 20 op de iBox aan te sluiten?

• wordt alupex net zo snel heet als koper? (ik heb een Arduino waarmee ik de warmtestijging op de leiding meet, om zo de ventilatie in te schakelen)

[ Bericht 4% gewijzigd door Knuppel1983 op 14-09-2016 13:17:51 ]
  woensdag 14 september 2016 @ 13:59:39 #13
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_165317119
Ik heb ook geen enkel probleem met de stortdouche op 16mm. Tegenwoordig laten die apparaten lang zo veel water niet meer door, moet allemaal zuinig zijn.
Maar als je een WTW installeert, dan heb je volgens mij sowieso genoeg debiet, dan gebruik je zowel de koud als warmwater toevoer gelijktijdig.
pi_165319266
Alle leidingen beugelen met rubber gevoerde buisbeugels of montage band. Liefst om de 40 cm. Anders krijg je klapperende leidingen.

Beugel lange leidingen alvast en laat een stukje over voor speling.

Normaal heb je apparaten waarmee je het systeem onder druk zet. Dan wacht je een tijdje of aantal bars terug loopt. Dat is eigenlijk de beste methode.

Extra koppeling kan. Maar kun je niet de bocht buigen of met een vlinderboor een gat door balk maken?

De composiet koppelingen zijn goedkoper. Maar hebben maar een rubber. De messing versie heeft twee rubbers. De composiet kan corroderen met bijvoorbeeld beton en moet ingepakt worden op plekken waar het in contact komt met beton/cement. De messing is ertegen bestand. De messing is duurder. Maar als je weinig koppelingen nodig hebt en geld niet veel uit maakt koop dan de duurdere messing.
Ik zou pers gaan voor de duurdere.

Bevestiging hout muur. Als je plek hebt dan:
Boren
Plug
Rubber gevoerde buisklem
Houdfret met draadeind

Als je weinig plek hebt montageband.

Ibox ken ik niet. Maar ik denk een overgangskoppeling 16-20.

Koper geleidt beter. Geen idee hoe alupex het doet, zal langzamer zijn maar denk niet dat het minuten verschil is.

En waar nodig gebruik loctite 55 en niet die schrale rolletjes teflontape van de bouwmarkt

Nog een tip. Als je leidingsysteem maakt gebruik een buizenschaar die ervoor bedoeld is.

Als je je leidingsysteem hebt gelegd haal alle koppelingen er weer tussenweg.
Pas als je de tang hebt druk ze er weer een voor een tussen en pers ze direct vast.
Anders is de kans er dat je er een vergeet.

Zo hadden wij lekkage in het plafond. Was een 25 aanvoerkoppeling niet afgeperst 😜
Gelukkig was nog niet gespacked. Gipsplaatje eruit vastpersen en klaar.
pi_165321535
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 13:06 schreef Knuppel1983 het volgende:

• ik neem aan dat ik leidingen over grote lengte nog niet moet vastmaken zodat ik de tang kan ertussen kan manouvreren? (ik ga de perstang 1 dag huren wanneer alles is voorbereid)

• voor lekkagecontrole, moet ik het warme water een tijdje laten lopen (lastig met alleen een iBox), net als bij knelkoppelingen en een hete cv?

• is het gebruikelijk om bij 2 achtereenvolgende bochten (lastig buis in de vloerbalken te krijgen), maar gewoon af te knippen en een extra koppeling te plaatsen?

• wat is het verschil tussen de Uponor koppelingen met het dunne en dikke plastic randje? (welke moet ik hebben?)

• wordt alupex net zo snel heet als koper? (ik heb een Arduino waarmee ik de warmtestijging op de leiding meet, om zo de ventilatie in te schakelen)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
met dikke rand, (de bovenste foto)
dat is je pers controle,je kan zien of de buis er vergenoeg inzit, soort van venster zit er in,
en overal waar het plastic nog omheen zit, is niet afgeperst.

ik heb trouwens nog nooit een koppeling achteraf getest, gewoon ongetest de muur in. dit wil niet zeggen dat het onverstandig is om het niet te doen, altijd je eigen verantwoording, alleen zelf nog nooit gedaan

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2016 17:53:51 ]
pi_165322310
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 17:51 schreef akatar het volgende:

[..]

met dikke rand, (de bovenste foto)
dat is je pers controle,je kan zien of de buis er vergenoeg inzit, soort van venster zit er in,
en overal waar het plastic nog omheen zit, is niet afgeperst.

ik heb trouwens nog nooit een koppeling achteraf getest, gewoon ongetest de muur in. dit wil niet zeggen dat het onverstandig is om het niet te doen, altijd je eigen verantwoording, alleen zelf nog nooit gedaan
De goedkope composiet hebben dat ook.
Maar als je perst kijk vooral naar je Perstang. Zit vaak indicatieledje op die knippert als persing niet goed is.
99% is de accu dan bijna leeg.

T's wissel ook de accu's geregeld
  woensdag 14 september 2016 @ 20:23:12 #17
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165324878
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 13:06 schreef Knuppel1983 het volgende:

Eerst monteren, dan pas beugelen
Op druk zetten is voldoende
Nee, ander trace kiezen, liefst zo min mogelijk koppelingen gebruiken
De uitvoering met kunststof ring heeft een montage indicator, plastic los, is goede montage
Beugels met rubber inlage of montageband[/b]
3/4bi x 20
Kunststof geleid iets minder, er zal dus enige vertraging inzitten

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')