Officieel niet, ik val onder de regels vanaf 2012. Ik zou het kunnen proberen, maar ik weet niet of ik er wel 35 jaar aan vast zou willen zitten.quote:Op zondag 11 september 2016 16:39 schreef Rezania het volgende:
Kan je niet een switch naar het nieuwe leenstelsel aanvragen? Dan hoef je geloof ik niks te betalen als je zo weinig verdient.
Contact opnemen met DUO is iig altijd nog een optie, heb je dat al gedaan?quote:Op zondag 11 september 2016 16:40 schreef oeps1234 het volgende:
[..]
Officieel niet, ik val onder de regels vanaf 2012. Ik zou het kunnen proberen, maar ik weet niet of ik er wel 35 jaar aan vast zou willen zitten.
Volgens mij telt een studieschuld bij DUO niet als schuld voor het afsluiten van een hypotheek.quote:(een huis kopen is bijv onmogelijk tot de volledige schuld weg is)?
Je hoeft een studieschuld niet te vermelden bij een aanvraag van een hypotheek, maar of het slim is, is een tweede.quote:Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef KennisIsMacht het volgende:
[..]
Volgens mij telt een studieschuld bij DUO niet als schuld voor het afsluiten van een hypotheek.
Niet lang meer. Er zijn vergaande plannen om de studieschuld mee te laten wegen.quote:Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef KennisIsMacht het volgende:
[..]
Volgens mij telt een studieschuld bij DUO niet als schuld voor het afsluiten van een hypotheek.
Op zich wel terechtquote:Op zondag 11 september 2016 17:24 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Niet lang meer. Er zijn vergaande plannen om de studieschuld mee te laten wegen.
In elk geval om in aanmerking te komen voor NHG telt studieschuld zeker wel mee.quote:Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef KennisIsMacht het volgende:
[..]
De meeste banken doen dit al, alleen staat de schuld niet geregistreerd bij het BKR. Dus zolang de consument de schuld verzwijgt en de maandelijkse betalingen even een paar maanden stop zet om bankafschriften zonder 'duo' te kunnen leveren aan de bank, leidt de huidige situatie tot problemen.quote:Op zondag 11 september 2016 17:24 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Niet lang meer. Er zijn vergaande plannen om de studieschuld mee te laten wegen.
Ik heb geen contact met DUO gehad. Ik denk echter niet dat het verstandig is om voor 35 jaar te kiezen ipv 15. Of zie ik dat verkeerd?quote:.Op zondag 11 september 2016 16:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Contact opnemen met DUO is iig altijd nog een optie, heb je dat al gedaan?
Dit heb ik onderzocht, obv arbeidsongeschiktheid kan je kwijtschelding aanvragen. Helaas geldt dit niet voor mij, ik heb altijd net genoeg kunnen functioneren om werk uit te voeren. Ook heb ik enkel even bij een psycholoog gelopen, ondanks dat ik me al ruim 10 jaar kut voel heb ik dus niet echt een case.quote:0s.gif
Op zondag 11 september 2016 16:45 schreef _Flash_ het volgende:
Op basis van je dossier kwijtschelding aanvragen.
Zitten er geen addertjes onder het gras? Wat nou als ik bijvoorbeeld na 15 jaar netjes betalen 20k op mijn spaarrekening heb staan, zeggen ze daar niets van? Mijn schuld is zo hoog dat ik een flink inkomen nodig heb om het huidige maandbedrag volledig te kunnen dragen, en als ik de eerste jaren zeer weinig betaal wordt het wettelijk maandbedrag (en dus ook het inkomen wat ik nodig heb om het te betalen) alleen maar hoger en hoger. Dan lijkt het inderdaad verstandiger om altijd minimaal af te lossen.quote:quote:
0s.gif
Op zondag 11 september 2016 16:50 schreef Ravage het volgende:
Ter overweging: Als je 15 jaar naar draagkracht hebt betaald wordt het restant sowieso kwijtgescholden.
Er wordt gekekenen naar de oorspronkelijke maandlasten van de schuld. Er is geen bank die mij een fatsoenlijke hypotheek geeft als bijna 300 euro per maand aan schuld moet aflossen, tenzij ik een heel dik salaris zou hebben. De schuld verzwijgen lijkt me niet verstandig.quote:quote:
12s.gif
Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef KennisIsMacht het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat dit het verstandigst is, tenzij de rente gigantisch stijgt misschien. Volledig afbetalen kan altijd nog en als ik eventuele kwijtschelding krijg zal ik blij zijn dat ik niet sneller afgelost heb.quote:.quote:
0s.gif
Op zondag 11 september 2016 17:27 schreef GS-Raw het volgende:
Ts ik zou niet meer betalen dan dat ze vragen. Wat ik wel zou doen is als een gek gaan sparen zodat je zo langzamerhand je schuld op de bank hebt staan. Je kan dan altijd nog kiezen om extra/versneld af te betalen of om het geld ergens anders voor te gebruiken.
Dat is een goede! Ik heb inderdaad een tijdje een aanvullende beurs gekregen. Dank voor de tip.quote:quote:
0s.gif
Op zondag 11 september 2016 17:45 schreef Dagobert123 het volgende:
https://duo.nl/particulie(...)n/kwijtschelding.jsp
Is dat geen optie voor over een paar jaar?
Verder is een deel van opleidingskosten aftrekbaar vanaf het moment dat het echt een lening is. Zie daarvoor deze berekening/uitleg:
http://www.belastingdiens(...)rs_een_lening_blijft
Heb je de aftrekpost ook gekregen. Afgelopen jaren is het zo dat alleen het deel van de kosten boven de studiefinanciering aftrekbaar zijn. Je geeft dus opleidingskosten en stufi op, en krijgt daardoor geen aftrek.quote:Op zondag 11 september 2016 22:27 schreef oeps1234 het volgende:
[..]
Wat betreft de tweede link mbt de belasting, die moet ik eens goed doornemen. Misschien ligt het aan mij maar het verhaal is erg onduidelijk. Ik heb tijdens het studeren altijd mijn studiekosten (voornamelijk collegegeld) als aftrekpost opgegeven. Kan ik hier verder nog iets mee?
Van 2008-2013 heb ik een prestatiebeurs gekregen, daarna was het puur een lening. Kan het zijn dat de regels toendertijd anders waren? Ik heb altijd bij mijn belastingaangifte alle studiekosten opgegeven omdat men zei dat dat kon (ik was jong/onwetend en ik nam dat dan gewoon aan). Of de aftrekpost ook echt toegekend was weet ik niet, kan het zijn dat de belastingdienst dit automatisch verrekent met de prestatiebeurs? Ik werkte weinig dus kreeg sowieso zeer weinig terug.quote:Op zondag 11 september 2016 22:46 schreef Dagobert123 het volgende:
[..]
Heb je de aftrekpost ook gekregen. Afgelopen jaren is het zo dat alleen het deel van de kosten boven de studiefinanciering aftrekbaar zijn. Je geeft dus opleidingskosten en stufi op, en krijgt daardoor geen aftrek.
In dat geval zou je dus binnenkort die forfaitaire bedragen in de link in een keer mogen opvoeren als aftrekpost.
Als je de kosten wel als aftrekpost hebt opgevoerd in het verleden was dat denk ik ten onrechte. Iig niet nog een keer opvoeren nu dus.
Dat lukt niet.quote:Op zondag 11 september 2016 16:45 schreef _Flash_ het volgende:
Op basis van je dossier kwijtschelding aanvragen.
die overgang mag je aanvragen.quote:Op zondag 11 september 2016 16:40 schreef oeps1234 het volgende:
[..]
Officieel niet, ik val onder de regels vanaf 2012. Ik zou het kunnen proberen, maar ik weet niet of ik er wel 35 jaar aan vast zou willen zitten.
quote:Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef xzaz het volgende:
Ter overweging; waarom heb je jaren lang studiefinanciering gekregen maar was je niet in staat om te studeren?
Sorry; maar in dit soort gevallen; betaal het in één keer af met een persoonlijke lening van 10% zodat in ieder geval de staat niet hoeft te lijden onder jouw keuzes.Zeg brillenmuis, even op je tellen passen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon 15 jaar naar draagkracht aflossen lijkt me prima toch?
Als je al vanaf de middebare kampt met deze problemen en al weet dat je het niet aankan om te studeren waarom ga je dan nog lenenquote:Op maandag 12 september 2016 01:34 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Zeg brillenmuis, even op je tellen passen.
Gewoon 15 jaar naar draagkracht aflossen lijkt me prima toch?
quote:Op zondag 11 september 2016 17:07 schreef xzaz het volgende:
Ter overweging; waarom heb je jaren lang studiefinanciering gekregen maar was je niet in staat om te studeren?
Sorry; maar in dit soort gevallen; betaal het in één keer af met een persoonlijke lening van 10% zodat in ieder geval de staat niet hoeft te lijden onder jouw keuzes.Hebben we weer eens een meneertje moraalridderSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof jij dat zou doen, een peperdure lening aangaan om een extreem gunstige lening met kans op kwijtschelding en vrijwel nul rente terug te betalen![]()
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
Heel simpel, lenen van duo is bijna gratis geld, wat je later naar draagkracht kunt aflossen.quote:Op maandag 12 september 2016 09:30 schreef fb12fb12 het volgende:
[..]
Als je al vanaf de middebare kampt met deze problemen en al weet dat je het niet aankan om te studeren waarom ga je dan nog lenen( of gestopt met lenen na 5 jaar)
Door deze onzin wordt het voor de normale student nog moeilijker hier .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |