abonnement Unibet Coolblue
pi_165135149
De Paralympische Spelen in Rio de Janeiro beginnen op woensdag 7 september. Voor de Belgische Marieke Vervoort (37) zijn het sowieso de laatste Spelen. De atlete denkt er zelfs over om na de Spelen euthanasie te laten plegen. In Rio wil ze voor een laatste keer schitteren.



Slapeloze nachten
Vervoort lijdt aan een chronische spierziekte waardoor ze in een rolstoel zit en nauwelijks slaapt. De Belgische groeide uit tot een succesvolle paralympische sportster. In 2012 won ze goud op de 100 meter sprint en zilver op de 200 meter op de Paralympische Spelen van Londen.

Dat succes wil Vervoort graag herhalen in Rio. Ze heeft reeds aangekondigd dat het haar laatste spelen zullen worden, maar een maand geleden liet ze in de Belgische pers ook weten dat ze overweegt na de Spelen euthanasie te plegen. „Als ze mijn sport afnemen, is het gedaan met mij", liet ze eerder al optekenen. Haar gezondheidsproblemen zijn de laatste tijd bovendien groter geworden. „Ik heb een bucket list en wil onder meer nog stuntvliegen, maar ik ben al aan het nadenken over euthanasie”, verklaarde ze.

Lange tijd was het onzeker of Vervoort überhaupt deel zou kunnen nemen aan de Spelen: „Ik ben blij, hoewel het niet eenvoudig is”, verklaarde ze toen bekend was geworden dat ze wel in Rio aanwezig zou zijn. „Ik heb goede en slechte dagen. Sommige nachten slaap ik maar een tiental minuten, waarna ik toch weer aan het trainen ga. Als het lukt tenminste. Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik nog in Rio zou staan. Het is mijn laatste wens om daar mee te doen. Hopelijk kan ik daar in stijl afsluiten."

Euthanasie
De gezondheidsproblemen begonnen bij Vervoort in 2000 toen ze door de zeldzame ziekte werd getroffen. Inmiddels heeft ze continu last van slapeloze nachten en door de pijn die haar aandoening veroorzaakt valt ze regelmatig flauw: „Iedereen ziet me lachend met een gouden medaille voor zich, maar niemand ziet de donkere kant. Ik lijd veel, soms zijn er nachten dat ik maar tien minuten slaap. Toch ga ik voor goud. Rio is mijn laatste wens.”

In België is euthanasie sinds 2002 legaal, mits drie artsen schriftelijk toestemming geven.

http://www.metronieuws.nl/xl/sport/2016/09/belgische-paralympier-overweegt-euthanasie-na-rio

;(
Op dinsdag 11 juni 2019 22:17 schreef MC-Morgan het volgende:
Leuk om te zien dat @ZwevendToetsenbord een betere speler aan het worden is.
  Trouwste user 2022 woensdag 7 september 2016 @ 08:00:22 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_165144682
Ik las het net. Vreselijk. :{

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_165144698
Bizar. Triest.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_165261898
Er werd vandaag nog gezegd dat de geruchten dat ze euthanasie zou willen laten plegen niet waar zijn en dat ze er zelfs nog een persconferentie over gaat geven, maar als ik dit zo lees... :{
Pay close attention or else you'll miss what's happening
  Trouwste user 2022 maandag 12 september 2016 @ 11:38:53 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_165267883
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 23:37 schreef Simterklaas het volgende:
Er werd vandaag nog gezegd dat de geruchten dat ze euthanasie zou willen laten plegen niet waar zijn en dat ze er zelfs nog een persconferentie over gaat geven, maar als ik dit zo lees... :{
Laten we duimen. Wel heftig.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 september 2016 @ 12:59:50 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165363616
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 11:38 schreef tong80 het volgende:

[..]

Laten we duimen. Wel heftig.

:{
Duimen dat ze de voor haar beste keuze maakt neem ik aan?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 september 2016 @ 13:01:19 #7
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165363638
Een Braziliaanse zwemster met (ongeveer?) dezelfde ziekte wil met Vervoort praten om haar "een boodschap van optimisme" te geven.

http://m.oglobo.globo.com(...)r-eutanasia-20122176

Toch wel apart, ik krijg het idee dat Vervoort er zelf al lang vrede mee heeft en het bijzonder prettig vindt dat het überhaupt mogelijk is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_165385408
Belgische pakt nog brons trouwens op de 100m :)
pi_165392621
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 17:18 schreef Max23 het volgende:
Belgische pakt nog brons trouwens op de 100m :)
Denk dat we allemaal wel ons petje diep mogen afnemen voor deze vrouw.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_165392687
Heel triest, zeker waar, maar die euthanasieverklaring gaat er natuurlijk niet komen...althans nóg niet.

Ondraaglijk lijden terwijl je meedoet aan de Olympische Spelen? Mwoah.
I feel kinda Locrian today
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 17 september 2016 @ 23:28:35 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165392970
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2016 23:19 schreef starla het volgende:
Heel triest, zeker waar, maar die euthanasieverklaring gaat er natuurlijk niet komen...althans nóg niet.

Ondraaglijk lijden terwijl je meedoet aan de Olympische Spelen? Mwoah.
Nacht in, nacht uit niet langer dan 10 minuten slapen omdat pure pijn alles overheerst? Mwoah..

Het zijn de Paralympische Spelen trouwens ;)

En ik denk dat ze al gehoord heeft dat ze zo'n verklaring wel krijgt, want zoals ze zelf zegt, "als die optie er niet was geweest had ik waarschijnlijk al lang zelfmoord gepleegd."
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_165393883
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 23:28 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nacht in, nacht uit niet langer dan 10 minuten slapen omdat pure pijn alles overheerst? Mwoah..

Het zijn de Paralympische Spelen trouwens ;)

En ik denk dat ze al gehoord heeft dat ze zo'n verklaring wel krijgt, want zoals ze zelf zegt, "als die optie er niet was geweest had ik waarschijnlijk al lang zelfmoord gepleegd."
Die verklaring heeft ze al, sinds 2008.
http://www.demorgen.be/sp(...)r-zou-zijn-b5274fe2/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')