Moeder Teresa heilig verklaard temidden van daklozen en bewonderaarsquote:
In Rome is Moeder Teresa heilig verklaard tijdens een speciale mis op het Sint-Pietersplein, geleid door paus Franciscus.
Moeder Teresa heilig verklaardTienduizenden mensen hebben de ceremonie bijgewoond. Onder hen zo'n 1500 daklozen die vanuit verschillende Italiaanse plaatsen met bussen naar het Vaticaan waren gebracht.
In de geest van Moeder Teresa, die opkwam voor de allerarmsten, hadden de daklozen een ereplaats bij de ceremonie. Als lunch krijgen ze pizza geserveerd door 250 nonnen en priesters.
Ook bewonderaars uit India zijn naar Rome gekomen voor de vrouw die in 1997 overleed.
Het Sint Pieterplein was volgestroomd voor de plechtigheid In India wordt ook stilgestaan bij de ceremonie. De door Moeder Teresa opgerichte Missionarissen van Naastenliefde celebreren een mis en bij het Moeder Huis in Kolkata (voorheen Calcutta) was de heiligverklaring in Rome op grote videoschermen te volgen.
Moeder Teresa richtte in 1950 een orde op om armen en zieken te helpen. In 1979 kreeg ze de Nobelprijs voor de Vrede voor haar werk. De katholieke kerk heeft twee wonderen aan haar toegekend, een vereiste voor de heiligverklaring. Het gaat om twee wonderbaarlijke genezingen. Ze was in 2003 al zalig verklaard.
Voor paus Franciscus is de heiligverklaring een hoogtepunt tijdens het door hem afgekondigde Heilig jaar van de Barmhartigheid. Volgens de paus heeft Moeder Teresa zijn ideaal van de kerk als 'veldhospitaal' voor de allerarmsten in praktijk gebracht.
nos.nl
Beste lezer op FOK!, hoe maakt u het?
Naast goede zaken doet het goede leven in Haerlemsche sferen de laatste tijd ook zeer duidelijk van zich spreken. Dat alles maakt dat ik soms maar weinig tijd voor u heb. Mooie weken passeerden deze zomer al vaker de revue in ons wervelende privéleven, met allerhande zomerse evenementen inbegrepen die onze mooie stad de afgelopen tijd uiteraard volledig in het zonnetje zette.
![smokey2.gif]()
Wat kan ik zeggen? Er is namelijk zoveel moois om van te genieten: vanmorgen, tussen de buien door, maakten wij de wekelijkse gang naar de katholieke parochie.

De speciale mis die we bijwoonden stond min of meer in het teken van dit heuglijke wereldnieuws, waarna koffie met gebak geconsumeerd werd in een nabijgelegen horecagelegenheid.
Het is een feit dat wij, rooms-katholieken, vandaag zeer verheugd zijn over deze heiligverklaring van de alweer bijna twintig jaar geleden heengegane Zuster van de Naastenliefde oftewel icoon van menslievendheid.
Enfin, de plechtigheid geschiedde vandaag tijdens de feestelijke kerkdienst in het Vaticaan dat vorig jaar nog 'vereerd' werd met 'n bezoekje onzerzijds.
![smokey2.gif]()
Deze heiligverklaring komt niet zomaar uit de lucht vallen omdat in de jaren na haar overlijden maar liefst twee wonderen aan de Goede Vrouw toegeschreven konden worden.
Zowel in 2002 als in 2008 was het 'raak' en was de spreekwoordelijke kogel eigenlijk door de kerk op het gebied van beide wonderbaarlijke genezingen. In het jaar 2002 genas een vrouw op onverklaarbare wijze van een buiktumor. Zes jaar later in 2008 was de beurt aan een Braziliaanse man die weliswaar genas van een herseninfectie nadat zijn vrouw gebeden had tot wijlen Moeder Theresa.

Moeder Teresa, tevens non van Albanese afkomst en geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu, ging als 18 jarige in Calcutta (India) werken omdat hulp in deze miljoenenstad hard nodig was. Velen beschouwen haar als
`een engel die werkte in de hel` .
Haar zware taak om de allerarmsten in deze miljoenenstad bij te staan is geenszins onopgemerkt voorbijgegaan in al die jaren kan men inmiddels concluderen. Eén van de vrijwilligers zei: ''ik beschouw haar als een moederfiguur. Van iedereen bewonder ik haar het meest.'' Echter, na haar overlijden in 1997 bleef de orde die zij in in Calcutta oprichtte tot op de dag van vandaag voortbestaan. Welbeschouwd 'n prachtig goed dunkt mij, want bij alle armenhuizen waarvan zij ooit de grondlegger geweest is komen vrijwilligers van over de gehele wereld.
![smokey2.gif]()
Welnu, de woorden van een vrijwilligster tegen India-correspondent Niels Guns spreekt boekdelen: "Ik vind het leuk, want door hen te helpen voelen zij zich misschien meer mens dan wanneer zij op straat leven.
Al met al liet paus Franciscus er vandaag geen gras over groeien en de passende heiligverklaring werd snel voltrokken. Deze heiligverklaring is daarbij ook een hoogtepunt in het Heilige Jaar van de Barmhartigheid; het benadrukt de wil van de paus een kerk voor de armen te zijn.
Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is namens NL naar het Vaticaan afgereisd om deze speciale mis bij te wonen op het Sint-Pietersplein.
![smokey2.gif]()
Goed, ik wens u nog 'n fijne dag!