abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 september 2016 @ 15:56:03 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_165082307
Moeder Teresa heilig verklaard temidden van daklozen en bewonderaars

quote:
In Rome is Moeder Teresa heilig verklaard tijdens een speciale mis op het Sint-Pietersplein, geleid door paus Franciscus.

Moeder Teresa heilig verklaard

Tienduizenden mensen hebben de ceremonie bijgewoond. Onder hen zo'n 1500 daklozen die vanuit verschillende Italiaanse plaatsen met bussen naar het Vaticaan waren gebracht.

In de geest van Moeder Teresa, die opkwam voor de allerarmsten, hadden de daklozen een ereplaats bij de ceremonie. Als lunch krijgen ze pizza geserveerd door 250 nonnen en priesters.

Ook bewonderaars uit India zijn naar Rome gekomen voor de vrouw die in 1997 overleed.

Het Sint Pieterplein was volgestroomd voor de plechtigheid

In India wordt ook stilgestaan bij de ceremonie. De door Moeder Teresa opgerichte Missionarissen van Naastenliefde celebreren een mis en bij het Moeder Huis in Kolkata (voorheen Calcutta) was de heiligverklaring in Rome op grote videoschermen te volgen.

Moeder Teresa richtte in 1950 een orde op om armen en zieken te helpen. In 1979 kreeg ze de Nobelprijs voor de Vrede voor haar werk. De katholieke kerk heeft twee wonderen aan haar toegekend, een vereiste voor de heiligverklaring. Het gaat om twee wonderbaarlijke genezingen. Ze was in 2003 al zalig verklaard.

Voor paus Franciscus is de heiligverklaring een hoogtepunt tijdens het door hem afgekondigde Heilig jaar van de Barmhartigheid. Volgens de paus heeft Moeder Teresa zijn ideaal van de kerk als 'veldhospitaal' voor de allerarmsten in praktijk gebracht.

nos.nl
Beste lezer op FOK!, hoe maakt u het?

Naast goede zaken doet het goede leven in Haerlemsche sferen de laatste tijd ook zeer duidelijk van zich spreken. Dat alles maakt dat ik soms maar weinig tijd voor u heb. Mooie weken passeerden deze zomer al vaker de revue in ons wervelende privéleven, met allerhande zomerse evenementen inbegrepen die onze mooie stad de afgelopen tijd uiteraard volledig in het zonnetje zette.

Wat kan ik zeggen? Er is namelijk zoveel moois om van te genieten: vanmorgen, tussen de buien door, maakten wij de wekelijkse gang naar de katholieke parochie. O-) De speciale mis die we bijwoonden stond min of meer in het teken van dit heuglijke wereldnieuws, waarna koffie met gebak geconsumeerd werd in een nabijgelegen horecagelegenheid. :9~ :Y) c_/
Het is een feit dat wij, rooms-katholieken, vandaag zeer verheugd zijn over deze heiligverklaring van de alweer bijna twintig jaar geleden heengegane Zuster van de Naastenliefde oftewel icoon van menslievendheid.
Enfin, de plechtigheid geschiedde vandaag tijdens de feestelijke kerkdienst in het Vaticaan dat vorig jaar nog 'vereerd' werd met 'n bezoekje onzerzijds.

Deze heiligverklaring komt niet zomaar uit de lucht vallen omdat in de jaren na haar overlijden maar liefst twee wonderen aan de Goede Vrouw toegeschreven konden worden.
Zowel in 2002 als in 2008 was het 'raak' en was de spreekwoordelijke kogel eigenlijk door de kerk op het gebied van beide wonderbaarlijke genezingen. In het jaar 2002 genas een vrouw op onverklaarbare wijze van een buiktumor. Zes jaar later in 2008 was de beurt aan een Braziliaanse man die weliswaar genas van een herseninfectie nadat zijn vrouw gebeden had tot wijlen Moeder Theresa. *G*

Moeder Teresa, tevens non van Albanese afkomst en geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu, ging als 18 jarige in Calcutta (India) werken omdat hulp in deze miljoenenstad hard nodig was. Velen beschouwen haar als `een engel die werkte in de hel` .
Haar zware taak om de allerarmsten in deze miljoenenstad bij te staan is geenszins onopgemerkt voorbijgegaan in al die jaren kan men inmiddels concluderen. Eén van de vrijwilligers zei: ''ik beschouw haar als een moederfiguur. Van iedereen bewonder ik haar het meest.'' Echter, na haar overlijden in 1997 bleef de orde die zij in in Calcutta oprichtte tot op de dag van vandaag voortbestaan. Welbeschouwd 'n prachtig goed dunkt mij, want bij alle armenhuizen waarvan zij ooit de grondlegger geweest is komen vrijwilligers van over de gehele wereld.

Welnu, de woorden van een vrijwilligster tegen India-correspondent Niels Guns spreekt boekdelen: "Ik vind het leuk, want door hen te helpen voelen zij zich misschien meer mens dan wanneer zij op straat leven.
Al met al liet paus Franciscus er vandaag geen gras over groeien en de passende heiligverklaring werd snel voltrokken. Deze heiligverklaring is daarbij ook een hoogtepunt in het Heilige Jaar van de Barmhartigheid; het benadrukt de wil van de paus een kerk voor de armen te zijn. O-)

Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is namens NL naar het Vaticaan afgereisd om deze speciale mis bij te wonen op het Sint-Pietersplein.

Goed, ik wens u nog 'n fijne dag!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 4 september 2016 @ 15:57:37 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165082332
quote:
3s.gif Op zondag 4 september 2016 15:56 schreef Scjvb het volgende:
Moeder Teresa heilig verklaard temidden van daklozen en bewonderaars

[..]

Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is namens NL naar het Vaticaan afgereisd om deze speciale mis bij te wonen op het Sint-Pietersplein.
What the fuck. Echt? Schande.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165082385
Was toch een kreng? Die ook nog shady met de verschillende donaties omging. En gezellig business-class overal naar toe vloog als een rockster?
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 september 2016 @ 16:04:50 #4
862 Arcee
Look closer
pi_165082492
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 15:59 schreef Ryan3 het volgende:
Was toch een kreng?
Ik post altijd deze quote:

quote:
13s.gif Op zondag 19 oktober 2003 18:04 schreef shmoopy het volgende:
Dit gestoorde individu heeft mensenlevens op d'r geweten door oa anticonceptie te veroordelen.
Zaligverklaren my ass, gewoon nog een keer verbranden, op de hoogste stand wmb.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 4 september 2016 @ 16:05:01 #5
345631 Scjvb
pi_165082498
quote:
13s.gif Op zondag 4 september 2016 15:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

What the fuck. Echt? Schande.
Serieus!

Verder is hier geen enkele sprake van schande, beste. Integendeel zelfs!

quote:
Was toch een kreng? Die ook nog shady met de verschillende donaties omging. En gezellig business-class overal naar toe vloog als een rockster?
Dat zijn ''roddels'' die men ergens in wilt zien om het goede onderuit te halen. Gewoon niet serieus nemen! :)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_165082530
Aantal maanden terug las ik gewoon dat zij een ordinaire dief was, ik kan me vergissen?
  Trouwste user 2022 zondag 4 september 2016 @ 16:10:13 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_165082596
quote:
Dit. Was een bitch.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 4 september 2016 @ 16:10:47 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_165082616
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:05 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Serieus!

Verder is hier geen enkele sprake van schande, beste. Integendeel zelfs!

[..]

Dat zijn ''roddels'' die men ergens in wilt zien om het goede onderuit te halen. Gewoon niet serieus nemen! :)
Zelf is ze nooit serieus genomen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 4 september 2016 @ 16:23:47 #9
345631 Scjvb
pi_165082867
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dit. Was een bitch.

Oké. :)
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zelf is ze nooit serieus genomen.

Zij werd vanuit bepaalde richtingen inderdaad ondergewaardeerd vanwege dergelijke aantijgingen. Maar, waarschijnlijk werd het nu de hoogste tijd voor deze heiligverklaring. :D De beste stuurlui staan wel vaker aan wal. :+
pi_165082892
Poppenkast.
Conscience do cost.
pi_165083060
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik post altijd deze quote:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat veroordelen van anticonceptiemiddelen kleeft natuurlijk aan die hele RK-kerk hè an sich. Zou best kunnen dat de hoogste prelaat dat nog steeds verbiedt.
I´m back.
  zondag 4 september 2016 @ 16:37:35 #12
345631 Scjvb
pi_165083163
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:24 schreef ems. het volgende:
Poppenkast.
Hoewel de kerkgang de laatste 40 jaar gevoelig teruggelopen is, blijft het geloof vooralsnog springlevend bij 'n flink aantal mensen. Poppenkast of niet, dit gebeuren valt nu eenmaal ook onder cultuur en diverse culturele uitingen die het met zich meebrengt.
pi_165083352
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:37 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Hoewel de kerkgang de laatste 40 jaar gevoelig teruggelopen is, blijft het geloof vooralsnog springlevend bij 'n flink aantal mensen. Poppenkast of niet, dit gebeuren valt nu eenmaal ook onder cultuur en diverse culturele uitingen die het met zich meebrengt.
Dan bedoel je babyboomers en ouder.
Onder jongeren heb je hier en daar nog wat cultuur-katholicisme.
I´m back.
  zondag 4 september 2016 @ 16:52:30 #14
345631 Scjvb
pi_165083486
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan bedoel je babyboomers en ouder.
Onder jongeren heb je hier en daar nog wat cultuur-katholicisme.
Daar komt het helaas wel op neer. Onder jongeren van nu leeft cultuur-katholicisme veel minder dan bij ouderen vandaag de dag. Het wordt mettertijd nóg minder, maar het zij zo!
pi_165083606
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:52 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Daar komt het helaas wel op neer. Onder jongeren van nu leeft cultuur-katholicisme veel minder dan bij ouderen vandaag de dag.
Ach, ja, hier doet men eerste communie nog, men gaat kerstnacht naar de mis, dopen, overlijden: dat soort dingen. Wrs ook wel al minder onder millenials.
(Even voor de goede orde: qua generaties onderscheid ik dan "vooroorlogs" + tijdens oorlog (geb. voor 1945), "babyboom" c.q. root of all evil (geb. 45-60), Generatie-X c.q. patatgeneratie (geb. 60-85) en generatie-Y c.q. millenials (geb. na 1985).)
I´m back.
  zondag 4 september 2016 @ 17:13:22 #17
345631 Scjvb
pi_165083947
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 16:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, ja, hier doet men eerste communie nog, men gaat kerstnacht naar de mis, dopen, overlijden: dat soort dingen. Wrs ook wel al minder onder millenials.
(Even voor de goede orde: qua generaties onderscheid ik dan "vooroorlogs" + tijdens oorlog (geb. voor 1945), "babyboom" (geb. 45-60), Generatie-X c.q. patatgeneratie (geb. 60-85) en generatie-Y c.q. millenials (geb. na 1985).)
Ik weet.

Mja, van millenials naar vooroorlogs, met alles ertussen, zijn immers leeftijdscategorieën van jong naar oud O~) , of andersom.

Het spreekt helaas voor zich dat de jongere generaties, waaronder vooral de Generatie-Y en de zogeheten millenials, nu het minste hebben met de Kerk ten opzichte van babyboomers en ouder.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 september 2016 @ 17:19:45 #18
862 Arcee
Look closer
pi_165084124
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_165084248
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 4 september 2016 @ 17:24:04 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165084290
Wie trapt er nog in dit soort circusacts, werkelijk waar. :')
  zondag 4 september 2016 @ 17:38:12 #21
19194 Oversight
◢◤
  zondag 4 september 2016 @ 17:41:38 #22
345631 Scjvb
pi_165084793
quote:
10s.gif Op zondag 4 september 2016 17:24 schreef Twiitch het volgende:
Wie trapt er nog in dit soort circusacts, werkelijk waar. :')
Wie trapt hier nog in ? Dat is werkelijk uw vraag ? :o

Eigenlijk zou het helemaal geen kwaad kunnen als wat jongere generaties zich ook 's wat meer zouden verdiepen in dergelijke ouderwetse gebruiken én met 'n beetje goodwil de waarde ervan beter gaan inzien. :7
pi_165084819
Er zijn weer wonderen gebeurd halleloeja.
pi_165084846
Als iemand dat niet verdient is zij dat wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165084874
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 17:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Wie trapt hier nog in ? Dat is werkelijk uw vraag ? :o

Eigenlijk zou het helemaal geen kwaad kunnen als wat jongere generaties zich ook 's wat meer zouden verdiepen in dergelijke ouderwetse gebruiken én met 'n beetje goodwil de waarde ervan beter gaan inzien. :7
Maar ik houd niet van bsdm :( Ik snap dat sommige mensen zoals Teresa het geil en lekker vinden - maar ik niet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')