In R&P en SEX lees ik dat veel Fokkers ervaring hebben met open relaties. Ik vraag mij af of er ook Fokkers zijn die ervaring hebben met de omgekeerde stap: een open relatie weer een gesloten relatie maken.
Mijn vriend heeft aangekondigd vanavond met me te willen praten over onze relatie, omdat hij onze open relatie misschien weer een gesloten relatie wil maken. Ik weet nog niet zo goed hoe ik hier over denk.
Ik ben nogal conservatief opgegroeid en het hele idee van open relaties stond mij verschrikkelijk tegen. Toen dit ooit voor het eerst door een partner tegen me werd geopperd vond ik dat echt een gruwelijk idee en zei ik meteen nee. De mogelijkheid was nog nooit ook maar in me opgekomen als een serieuze mogelijkheid en vond ik ook simpelweg niet normaal.
Het onderwerp bleef af en toe echter spelen en de mogelijkheid had voor het eerst m'n hoofd bereikt. Via een stage bij een organisatie waar heel veel homo's van mijn leeftijd (in de twintig) bleken te werken, kwam ik er toevallig mee in aanraking dat verreweg de meeste homo's (die ik er sprak althans) een een open relatie vrij normaal vinden en ook vaak zo inrichten. Dit was een onbekende wereld voor mij. Wat ik altijd als iets vreemds beschouwde, werd zo langzaam normaal voor mij en op een gegeven moment was ik om. Het gevolg hiervan was dat met mijn instemming mijn relatie uiteindelijk ook alsnog een open relatie werd.
Nu wil mijn vriend dat dus waarschijnlijk weer omdraaien. Het lastige is het volgende. Ik heb het gevoel dat mijn voorkeuren aangaande dit onderwerp, en mijn hele karakter rondom dit punt, in een proces van meerdere jaren langzaam maar zeker onomkeerbaar zijn veranderd. Waar ik vroeger zou gruwelen bij de gedachte dat mijn vriend in een ander bed ligt, interesseert dit me eigenlijk echt zo goed als niets niets meer. Waar ik vroeger zou gruwelen bij de gedachte om zelf in een ander bed te liggen, vind ik dit ook geen punt meer. Mijn hart is volledig trouw aan mijn vriend en dat gegeven ben ik uiteindelijk volledig los gaan koppelen van fysieke trouw / monopolie op iemands lichaam. Hoewel er wel degelijk nadelen/moeilijkheden zijn van/in een open relatie, ben ik het voornamelijk als een verrijking van m'n relatie gaan beschouwen.
Nu bevalt een open relatie mij inmiddels dus eigenlijk prima en geef ik het liever ook niet meer op. Het duurde lang voor ik open relaties als een optie ben gaan beschouwen, maar nu staat het op het menu bij mij, vind ik het een goed recept, en wil ik het niet meer van het menu afhalen. Of lijkt het me vooral moeilijk om het eraf te halen. Immers: waar het vroeger niet ook maar in me op zou komen om fysiek ontrouw te zijn, vind ik dat nu eigenlijk niet langer een issue. Hoe houd ik me er in hemelsnaam aan om opnieuw fysiek trouw te zijn, terwijl ik er tegenwoordig eigenlijk geen kwaad meer in zie om het niet te zijn?
Wanneer je iets niet langer als een misstap beschouwt en iets als compleet onschuldig bent gaan beschouwen, maak je die 'misstap' waarschijnlijk super-eenvoudig weer. Alleen zou het dan waarschijnlijk plotseling betekenen dat het ineens eigenlijk vreemd gaan is, en dat het iets is waar m'n vriend me de deur voor kan wijzen. Ik vrees dan ook dat als onze relatie plotseling weer een gesloten relatie wordt, dat ik relatief eenvoudig vreemd zal gaan (iets dat ik nog nooit van m'n leven gedaan heb overigens) onder het mom van 'tja dat heeft toch nooit iets uitgemaakt?'. Dat is geen knopje dat ik zomaar even a la minute weer omschakel naar hoe het was. De eerste keer duurde immers ook jaren, en wellicht is dat wel onomkeerbaar.
TL;DR: Hoe maak je in hemelsnaam van een open relatie weer een gesloten relatie? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? M'n voorkeuren en opvattingen hierover zijn in de loop der jaren dusdanig veranderd dat ik op dit moment niet denk dat ik dat heel graag kan of wil. Nog niet althans.
[ Bericht 1% gewijzigd door Kaas- op 03-09-2016 16:46:48 ]