abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 september 2017 @ 20:57:48 #76
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174099435
Sorry! Dacht dat ik belazerd werd, ik vind geweldig dit!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 september 2017 @ 20:57:52 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174099440
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 21:44 schreef Metzie het volgende:
De papieren zijn inmiddels ook nagenoeg allemaal aanwezig, nu is het wachten op de scheepvaartmaatschappij die aan moet geven op welke datum er een schip naar Nederland of België vaart waar de loc op kan.
Precies. En dat kan zomaar nog maanden duren hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 30 september 2017 @ 20:58:03 #78
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174099442
SORRY :P

Ik zeg al vet dat bedrag bereikt is. En sja zo'n dingen rijdend krijgen is weer een ander punt.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 september 2017 @ 21:01:43 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174099524
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:58 schreef PluggieOD het volgende:
SORRY
Al goed algoed. We wachten nu gewoon op nieuw bericht. Ik heb mijn emailadres bij de overboeking gedaan, maar eens zien of dat zomaar vanzelf goed gaat komen dan :+ vast wel :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:06:00 #80
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174099629
Steun heb je van mij, ook financieel. Succes.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 september 2017 @ 21:09:14 #81
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174099700
Ik zie trouwens dat die poenteller op 26 januari voor het laatst bijgewerkt is. Misschien is het niet teveel gevraagd voor die club tegenover alle goedwillende donateurs om dat ook weer eens bij te werken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:17:07 #82
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174099924
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. En dat kan zomaar nog maanden duren hoor :Y
Dat kost maximaal 2 uur.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 september 2017 @ 21:17:55 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174099945
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:17 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Dat kost maximaal 2 uur.
Oh, okee :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_174495321
NS 2000 Crowdfunding update #12

NS 2000 Crowdfunding update #12

Ik was afgelopen week op vakantie en op woensdag 11 oktober ontving ik een e-mail van de SGB project leider met een update voor de donateurs. Ik heb het bericht even licht herschreven zodat het beter in context is te lezen omdat een aantal activiteiten al hebben plaatsgevonden. Er is opeens heel veel nieuws te melden en ik probeer morgen een grote update te schijven met een enorme lading nieuwe foto’s.

quote:
Beste donateurs,

Wij zijn blij om jullie te kunnen vertellen dat het sinds deze woensdag (11 oktober) 100% zeker is dat er een schip van Spliethoff aan komt in Amerika waarmee de Whitcomb (NS 2000) naar Europa verscheept kan worden.

De locomotief wordt vandaag (11 oktober) door een bedrijf ontdaan van de cement en men heeft ons beloofd dat dit voor 95% gaat lukken. Maandag (16 oktober) komen de kranen en de trailers naar Mason City om de loc en reservedelen te laden. Dinsdag (17 oktober) zal het transport in de haven van Milwaukee aankomen en op het schip gehesen worden.

Sowieso gaat 1 Amerikaans TV station er een item over maken, we zijn nog bezig om te kijken of we nog meer pers kunnen interesseren. Meer informatie over het transport en de voortgang volgt als er meer nieuws is.
De dag na het bovenstaand bericht (donderdag 12 oktober) is er ook een persbericht verspreid door de SGB, je kan op de afbeelding drukken voor een goed leesbare versie.

When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174518622
NS 2000 Crowdfunding update #13



Toen het SGB team in Amerika was hebben ze geprobeerd om de cement met wat huis, tuin en keuken middeltjes van de locomotief af te krijgen, maar dat was niet eenvoudig. Na het bekijken van de budgetten heeft het projectteam toen besloten om de loc te laten reinigen. Ze hebben contact opgenomen met de firma Midwest Blasting, LLC die de loc de afgelopen dagen door middel van koudijs gereinigd hebben. Op de foto’s onderaan dit artikel is te zien dat het reinigen van de locomotief een groot succes is geweest.

De locomotief is eergisteren (dinsdag 17 oktober) op de trailer geladen en als het goed is gisteren (woensdag 18 oktober) naar de haven van Milwaukee gereden.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn, je kan de locatie van het schip volgen via [url]http:// Marinetraffic.com[/url] De naam van het schip is Floragracht, callsign P.B.U.S., Imo 9509968. Het schip en de locomotief worden in week 45 in de haven van Antwerpen verwacht.

Dan rest alleen nog de foto’s, deze zijn klikbaar voor een grote versie.













When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174524479
Wow goed bezig, echt schot in de zaak nu
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator donderdag 19 oktober 2017 @ 21:14:30 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174524581
Hij ziet er ook echt goed uit na de schoonmaakbeurt
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_174526367
Op youtube nog een leuk stukje hierover van rtlnieuws.
pi_174535878
NS 2000 Crowdfunding update #14

NS 2000 Crowdfunding update #14



Er opnieuw een belangrijke mijlpaal gehaald. De locomotief is gisteren (donderdag 19 oktober) aan boord van het Spliethoff schip de Florisgracht geladen. Op bovenstaande foto zie je de locomotief in de takels hangen. Er werd eerst een proefhijs getest rond 14.58, het daadwerkelijk inlaadden was tussen 15.02 en 15.14 lokale tijd. Met dank aan Raymond v/d Hoven voor de schermafdruk en de informatie.

Verder hebben we ook bewegende beelden

De webcam timelapse van het inhijsen van de loc, met dank aan Gérard Drost.

Nieuwsitem van RTL4 ochtendnieuws van gisteren

Jsonline video van het laden van de locomotief in de haven.

TMJ4 video van het laden van de locomotief in de haven.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:14:50 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174537312
Nice, nog een weekje of 2 dus.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:37:51 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174537767
Awesome _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:00:44 #93
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174541804
VET!!!
pi_174549581
Tof.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:19:28 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174790578
Is die boot er al? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_174792010
Geloof dat ik net op de site zag dat hij op 5/11 aankomt.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:20:12 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174792487
Leuk, ben benieuwd *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_174863836
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:05 schreef Carlos93 het volgende:
Geloof dat ik net op de site zag dat hij op 5/11 aankomt.
nog 1 nachtje geduld dus

Zie dit topic nu pas, mooi dat mensen zich zo inzetten om erfgoed terug naar Nederland te halen *O*
pi_174874032
Als ik het goed heb, is hij inmiddels al aangekomen. Iets eerder dan gepland dus?
  zondag 5 november 2017 @ 01:50:22 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174876200
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 23:30 schreef Carlos93 het volgende:
Als ik het goed heb, is hij inmiddels al aangekomen. Iets eerder dan gepland dus?
de Floragracht ligt nu in Rotterdam in de Waalhaven aan de Noordzij.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 5 november 2017 @ 02:28:45 #101
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174876536
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 21:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Is die boot er al? *O*
Ben je daar?
pi_174877443
De boot zou pas op dinsdag 7 november aankomen in Antwerpen.
Blijkbaar vaart hij eerst naar Rotterdam, en dan naar Antwerpen, waar het makkelijker zou zijn om uit te laden.
  zondag 5 november 2017 @ 21:02:43 #103
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_174891997
NS 2000 Crowdfunding update #15

Het schip 'Floragracht', met de locomotief aan boord is aangekomen in Rotterdam. Het schip zal echter doorvaren naar Antwerpen. De locomotief zal dinsdag 7 november gelost worden in de haven van Antwerpen. Een nieuw hoogtepunt in dit project!

Het lossen gebeurt aan een niet voor publiek toegankelijke kade. Het heeft dus, behalve voor enkele genodigden, geen zin om naar Antwerpen af te reizen. De locomotief zal door middel van een dieplader over de weg getransporteerd worden. De locatie waar de locomotief gestald gaat worden is niet bekend gemaakt.

Verder nog een foto van de locomotief aan boord en nog twee video’s van de laadwerkzaamheden in de haven van Milwaukee.





[ Bericht 0% gewijzigd door Metzie op 06-11-2017 10:48:48 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  Moderator zondag 5 november 2017 @ 21:09:55 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174892170
Gaaf zeg, dat het gewoon gelukt is. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht. Mooi man :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_174892564
hoe een zoektocht / project toch ineens een mooie wending kan nemen :-)
  zondag 5 november 2017 @ 21:56:10 #106
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174893497
Volgens mijn app is de ETA in Antwerpen morgenavond om 23.30.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 7 november 2017 @ 14:16:05 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174922013
Krijg net een mailtje dat hij gelost is in Antwerpen en waarschijnlijk vandaag nog naar Goes gaat _O_ Niet allemaal nu gaan kijken, er wordt een apart stuk spoor aangelegd waar hij (later) te bewonderen zal zijn :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_174922414
NS 2000 Crowdfunding update #16

Op de SGB Facebook pagina is een update geschreven, ik heb even geen tijd om hem te herschrijven dus hierbij even een 1:1 copy-paste.

Het is zover: Onze Amerikaan is in Europa! Zojuist heeft het schip ‘Floragracht’ de locomotief gelost in de haven van Antwerpen. Zie ook de bijgaande foto's. De locomotief wordt aansluitend per dieplader naar Goes gebracht. Als alles naar wens verloopt, arriveert de loc daar vandaag nog.

Er is mediabelangstelling: Zowel Omroep Max als SBS zijn in de haven aanwezig. Vanavond kunt u dus bij resp. ‘Hallo Nederland’ en ‘Hart van Nederland’ een reportage verwachten. Verder is er regionale pers aanwezig evenals de spoorhobbytijdschriften. Wij zullen zoveel mogelijk de links naar de nieuwsitems delen op onze facebookpagina (www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele)

Hoewel wij ons goed kunnen voorstellen dat u de locomotief graag snel met eigen ogen wilt komen bekijken, verzoeken wij om nog even geduld te hebben en niet naar de SGB te komen. Tijdens het lossen hebben de betrokken medewerkers de ruimte gewoon even voor zichzelf nodig. Na het lossen zal de locomotief om praktische redenen eerst op een spoor geparkeerd worden waar u als toeschouwer niet kunt komen. Los daarvan is het SGB-terrein in deze tijd van het jaar sowieso niet open voor publiek.

Natuurlijk gaan we u en andere belangstellenden de gelegenheid geven om de locomotief te komen bekijken. De loc wordt, zolang zij nog niet rijvaardig is, opgesteld op een (op korte termijn aan te leggen) eigen spoorsectie. Zodra de loc daar staat, organiseren we een kijkdag waarvoor u bij deze reeds van harte bent uitgenodigd. Wij houden u natuurlijk op de hoogte.

Foto zijn klikbaar voor een grote versie, foto credits: Jos van der Heijden





When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174927651
Wordt een mooi moment als de Dieselmotor weer eens aan gezet wordt :-)
pi_174930976
Er zijn een aantal uitzendingen op TV geweest, ik zal morgen een artikel maken met alle extra foto's en video's. Als je de video's nu al wilt zien vind je ze hier https://www.youtube.com/user/MetzieNL
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174945926
NS 2000 Crowdfunding update #17

De locomotief is veilig per dieplader aangekomen in Goes, onderaan vind je de foto’s en video’s die ik kon vinden over het lossen van het schip en het transport.

In Antwerpen werd niet alleen de locomotief gelost, maar ook een vracht 'spare parts': Tractiemotoren, generatoren en een compressor. Van Keulen Transport BV was zo vriendelijk om het vervoer te sponsoren, zodat de materialen voordelig naar Goes gebracht konden worden.





Verder vond ik een mooi achtergrond artikel op PZC.nl

quote:
In de Antwerpse haven landde dinsdag een Amerikaanse locomotief uit de Tweede Wereldoorlog. De dieselloc die in 1945 meehielp aan de bevrijding van Europa krijgt een plekje bij de Stoomtrein Goes Borsele.

Hij heeft wekenlang gevaren, even heel kort 'gevlogen', tien jaar stilgestaan en daarvoor zo'n zestig jaar gereden op het spoor. Dinsdag landde de bevrijdingslocomotief na een vaartocht van 18 dagen op de kade van de Antwerpse haven. Met een korte vlucht door de lucht zette een havenkraan het 65 ton wegende cadeautje op een dieplader. Die bracht de ruim 70 jaar oude oorlogsveteraan vervolgens naar zijn nieuwe thuis: de Stoomtrein Goes Borsele.

Tevreden
Jos van der Heijden van de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) staat tevreden naast de grauwwitte locomotief. Na jaren zoeken heeft de SGB dan eindelijk zijn bevrijdingsloc te pakken. ,,We zijn voor dit exemplaar ongeveer anderhalf jaar aan het zoeken geweest en daarvoor hadden we al een paar jaar gezocht naar een soortgelijk model. Het heeft dus wel even geduurd voordat we deze hadden. Ik ben nu dan ook een gelukkig mens, maar dat geldt ook voor een heel grote groep spoorwegenthousiastelingen in heel Nederland."

In 2020 wil de SGB de locomotief klaar hebben. In dat jaar is het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. En bij die bevrijding speelde de nu verworven trein een grote rol. ,,De geallieerden hebben in totaal zo'n 100.000 treinen gebouwd voor de bevrijding van Europa", legt Hans Altena het belang van de Locomotief uit. ,,En van deze loc zijn 186 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn er nog tien op de wereld. Vijf staan er in Amerikaanse musea en straks dus ook eentje in Goes."

De treinen zorgden bij de bevrijding voor de bevoorrading van de troepen en de steden. ,,De geallieerde spoorwegen hebben hier mede de vrede gebracht", aldus Altena. ,,Dat verhaal wordt eigenlijk nooit verteld." Daarom is het zaak voor de SGB om de dieselloc voor 2020 klaar te hebben. De lichte kleur zal dan ook weer vervangen worden door de oorspronkelijke. ,,Dat was donkergrijs. Tegen het antraciet aan."

Champagne
Altena is vanaf het begin betrokken bij de komst van een bevrijdingslocomotief. Hij beheert namens Rita Lijsten het legaat van haar broer Lex. Dat was een spoorwegliefhebber die een deel van zijn erfenis naliet voor zo'n loc. ,,En ik heb SGB benaderd waarna zij het project hebben geadopteerd." Samen met sponsoren en een crowdfundingsactie werd de komst mogelijk gemaakt.

De loc vertrok op 20 oktober uit Milwaukee. Via allerlei Amerikaanse meren, 36 sluizen en een sloot open zee bereikte hij de Antwerpse haven. Onder grote belangstelling van gele en oranje hesjes, landelijke en regionale pers, veiligheidshelmen, SGB-vrijwilligers, havenmedewerkers en andere spoorwegliefhebbers takelde een grote kraan daar de bevrijdingslocomotief op de dieplader van de vrachtwagen. Die liet wel even op zich, overigens. Maar dat was op de zonnige Antwerpse kade dan ook de enige kleine tegenvaller.

Alhoewel? De meegebrachte Champagne mocht ook niet gebruikt worden voor een traditionele doop. Dat zou maar voor glasscherven zorgen op de kade. Tsja, en wat doe je dan? Dan maak je van de nood een deugd. Want was Champagne eigenlijk ook niet bedoeld om van te drinken?







Video opname van het lossen door Frank Geurts
Uitzending van MAX Vandaag
Uitzending van Hart van Nederland
Webcast van PZC.nl
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174946535
*O*
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 10 november 2017 @ 09:04:25 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174974873
Mooie beelden ^O^ Kom volgend jaar wel een keertje kijken, misschien :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 10 november 2017 @ 17:23:47 #114
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174983789
VET
  vrijdag 10 november 2017 @ 17:55:10 #115
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174984468
Goud. :P
  vrijdag 10 november 2017 @ 18:15:08 #116
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174984956
Gaat dit ding ook echt zijn originele c/s krijgen?
pi_177042196
NS 2000 Crowdfunding update #18

Sinds de locomotief in Nederland is valt er niet heel veel nieuws te melden, vandaar dat ik al een paar maanden geen update meer heb geschreven. Ik zal komende weken nog wat updates schijven over de verslaggeving die in diverse (internationale) tijdschriften en media is verschenen in de afgelopen maanden.

Op de SGB website is een update geschreven over de geschiedenis van de locomotief en het werving proces dat ik hieronder integraal overneem. Plaatjes zijn uiteraard klikbaar voor de volledige versie.


De locomotief in betere tijden

NS 2000 Aangekomen in Nederland

Op 7 november is de locomotief aangekomen in Goes! Aan het transport ging een flinke voorbereiding vooraf. Als eerste wat meer informatie over de nieuwe aanwinst.

Geschiedenis van de SGB locomotief
De locomotief werd gebouwd in 1943 en deed in oorlogstijd dienst als USATC 7989. Ter vergelijking: de NS 2004 had nummer 7985. De machine werd in Europa ingezet voor de bevoorrading van de Amerikaanse troepen bij de bevrijding en kwam in 1946 terug naar Amerika.

Lehigh Cement Company kocht de machine aan en gebruikte deze bij haar fabriek voor rangeerwerk. In de jaren ’60 werden de Buda motoren vervangen. Vrijwel alle Whitcombs kregen daar indertijd ofwel Caterpillar dan wel Cummins motoren voor in de plaats. Slechts een enkeling behield de Buda motoren. Zoals in Nederland zal ook hier de beperkte beschikbaarheid van onderdelen en lage betrouwbaarheid hebben meegespeeld. Begin jaren ’90 werden andere draaistellen aangebracht van een Whitcomb 80 tonner, waarschijnlijk vanwege de hoge wielslijtage. Vervangen van de oude volwielen is relatief kostbaar en andere draaistellen met gelijke tractiemotoren waren indertijd eenvoudig te verkrijgen.

De locomotief werd vanaf de jaren ’90 steeds minder gebruikt omdat één dieselmotor steeds meer begon te roken. Er kwam een andere machine en uiteindelijk werd de Whitcomb zo´n tien jaar geleden op een ongebruikt spoor onder een aantal cementsilo´s droog weggezet als reserve. Herstel zou er uiteindelijk niet meer van komen. Een aantal slopers heeft in het begin nog aangeboden de machine te kopen maar de locatie eigenaar vond dat zonde en liet de loc liever staan in afwachting van een betere bestemming.

Bezoek aan Lehigh Cement
Medio maart is de machine enkele dagen op locatie bezocht door twee SGB vrijwilligers. Zo kon goed worden bekeken hoe de machine er in de praktijk aan toe was. Bovendien kon zo persoonlijk kennis worden gemaakt met de schenkers. Na een zeer hartelijk en enthousiast welkom werd als eerste natuurlijk de locomotief bekeken. Het bleek dat er in de afgelopen tien jaar vrijwel niets meer mee was gebeurd. Men bleek ook diverse reserve onderdelen te hebben bewaard. Een drietal tractiemotoren, twee generatoren en wat andere onderdelen stonden al jaren op pallets en mochten met de locomotief mee naar Nederland. Een dag later kwamen de draaistellen ter sprake. Men wist niet of ze eigenlijk nog bewaard waren maar mogelijk stonden ze nog op de schroothoop een paar kilometer van de fabriek. En inderdaad, daar bleken deze na zo´n 25 jaar nog steeds te staan op een uitgestrekte vlakte vol schroot. Het was duidelijk dat de machine er toen al veel kilometers op had zitten, de rijvlakken van de volwielen waren zelfs wat hol uitgesleten. En ja, ook de draaistellen mochten mee als wij hier interesse in zouden hebben.

Voorbereiding transport in Amerika
De medewerkers van de fabriek liepen steeds warmer voor het project en hielpen overal waar zij konden. Een paar later aangebrachte stalen platen onderop de bufferbalken werden keurig volgens aanwijzing met een snijbrander verwijderd zodat de loc aan boord goed vastgezet kon worden.

Men hielp volop mee met zoeken naar geschikte transporteurs. Vanuit de ad-hoc werkplek die wij in het Lehigh Cement kantoor hadden gekregen zijn diverse bedrijven benaderd om offertes uit te brengen en te komen kijken. In de praktijk bleken er echter vrij weinig bedrijven te zijn die kranen hebben die zwaar genoeg zijn om de 65 ton zware machine te hijsen. We zijn op dat gebied in Nederland nogal wat anders gewend! Helaas bleken daardoor de tarieven daar ook fors hoger dan we gewend waren!

Voor het transport kwam men aan met, in onze ogen, absurde trailers en ook hier nogal absurde bedragen. Onze reactie op de eerste offerte liet ons steil achterover slaan. Dat zouden we natuurlijk nooit gaan doen! Maar naarmate nog een aantal aanbiedingen binnen druppelde bleek dat de eerste al meteen de beste was… De dagkosten voor de trailer waren al hoog maar voor iedere staat die doorkruist zou worden moest ook nog een aparte vergunning worden gevraagd die begeleid moest worden door een bedrijf dat voor die staat de juiste papieren had. Al met al gaat het er compleet anders aan toe dan in Nederland. Het maakte snel duidelijk dat het laden moest gebeuren in de dichtstbijzijnde grote haven met het doorkruisen van zo min mogelijk staten. Iedere staat verder bracht een paar duizend dollar extra kosten mee. In overleg met Spliethoff, de sponsor van de overtocht, werd gekozen voor de haven van Duluth met als reserve Milwaukee indien het echt niet anders kon. In Duluth wilde men ons graag ook sponsoren door ons geen kosten voor havengelden te rekenen wat eveneens vele duizenden dollars bespaarde.

Voorbereiding transport in Nederland
Een heel stuk wijzer terug in Nederland werden de koppen bij elkaar gestoken om de offertes en opties door te nemen. Er werden verdere afspraken met Lehigh Cement gemaakt en in mei 2017 werd de locomotief met alle reserveonderdelen officieel eigendom van de SGB! De transporteur en het kraanbedrijf werden benaderd en zouden standby staan zodra een schip van Spliethoff beschikbaar zou zijn. Dit kon echter nog geruime tijd duren, men deed de haven van Duluth maar sporadisch aan.

De firma Cummins had inmiddels op eigen gelegenheid contact opgenomen met het aanbod tot medewerking. Men wil als onderdeel van hun “community service” werkuren beschikbaar stellen om na aankomst de motoren te inspecteren en adviseren wat te doen. Mogelijk kan men nog meer betekenen als duidelijk is wat hiervan de toestand is. Men heeft in ieder geval duidelijk ruim voldoende kennis van de aanwezige motoren. Men dacht enthousiast mee en er zijn waarschijnlijk nog wat opties voor reservemotoren of onderdelen.

Afgelopen zomer zou een schip de haven van Duluth aandoen en snel stond iedereen op scherp. Maar kort voordat we definitief opdracht moesten geven aan de transporteurs bleek het schip al volgeboekt te zijn met allerlei lading voor de retourreis. Er was nog een optie als deklast maar de voorkeur was droog vervoer onderdeks dus werd het weer afwachten. Er volgden nog wat opties voor andere havens maar daardoor zou het budget niet toereikend zijn.

Transport naar Nederland!
Het werd oktober toen we bericht kregen dat een schip van Spliethoff de haven van Milwaukee aan zou doen. Ondanks de havengelden van zo´n 5000,- dollar werd besloten hiervoor te gaan en alles werd in gang gezet voor het wegtransport en hijsen. Onze collega Jos van der Heijden pleegde als projectleider voor het transport vele tientallen telefoongesprekken naar Amerika om alles verder te organiseren. Werkelijk honderden e-mails gingen heen en weer om ook alle papieren te regelen, tijden af te stemmen en om pers in te schakelen. Spliethoff gebruikte haar contacten en kreeg het voor elkaar dat de Port of Milwaukee toch geen havengelden in rekening zou brengen! Via de Nederlandse ambassade in Washington werden papieren geregeld zodat er voor de loc onder noemer van “cultural exchange” geen uitvoerrechten betaald hoefden worden. Zo kon de loc zonder problemen het land verlaten. Lehigh Cement bleek op het laatste moment ook nog bereid de kosten voor het schoonmaken van de loc te betalen. Door dit stralen met droogijs is vrijwel de gehele cementlaag van de buitenzijde verwijderd en ziet de loc er een heel stuk beter uit!

De Amerikaanse pers kreeg al snel het project in het vizier. In korte tijd kwamen enkele TV stations en kranten langs bij de fabriek. Zelfs de nationale pers schonk er aandacht aan. Ook de Nederlandse pers pikte dit bijzondere nieuwsfeit op, zelfs op de landelijke TV en radio werd er aandacht aan geschonken! Het zorgde voor een paar zeer drukke dagen voor Jos die behalve het transport ook de communicatie vanuit de werkgroep organiseerde.

Met veel spanning werd vervolgens via de webcam van Milwaukee Harbor het schip van Spliethoff in de gaten gehouden. Op 19 oktober om 3 uur in de middag (lokale tijd) was het dan zover en konden wij zien hoe de loc met de kranen van de “Floragracht” aan boord werd gehesen. Kort daarop ging via de gigantische lift de loc benedendeks, perfect beschermd tegen het zoute zeewater tijdens de terugvaart. Het schip maakte vervolgens eerst zijn geplande route af door de “Great lakes” richting Canada om vervolgens richting Europa te koersen.

Draaistellen
De draaistellen zijn nu niet meegekomen naar Nederland. De kosten om ze van de schroothoop te halen, op te laden en te transporteren zijn nogal fors. Daarbij komen dan nog grote onkosten aan revisie van de motoren en vervangen van de wielen. Er zal eerst gepoogd worden draaistellen van de “Truman” locomotieven uit Italië te verwerven. Deze zijn identiek en hebben nog tot een paar jaar geleden gereden. De wielen zijn in alle gevallen beter en de elektromotoren onderhouden. Vooralsnog blijkt het echter moeilijk om dit in Italië voor elkaar te krijgen maar o.a. door medewerking van een Italiaanse collega van de Fedecrail hebben we inmiddels contact kunnen leggen met de juiste verantwoordelijke. De verwachting is dan ook dat het op termijn wel gaat lukken. Mocht dat uiteindelijk niet het geval zijn dan is er nog altijd de optie om de draaistellen uit Amerika over te laten komen. Men zou de draaistellen daar voorlopig gewoon laten staan.

Aankomst in Europa
De locomotief kwam op 7 november aan in de haven van Antwerpen. Daar wachtten de projectgroep en project-topdonateurs op het moment dat de locomotief uit het ruim werd gehesen om vervolgens op een vrachtwagen te worden gezet. Om 1 uur was het zover! Na meer dan 70 jaar stond de oorlogsveteraan weer op het Europese vasteland! Na uitgebreide foto-opnamen door de liefhebbers, pers en onze sponsoren is de locomotief naar Goes vervoerd.

Daar werden, nog op de trailer, de automatische koppelingen verwijderd zodat de loc gerangeerd kan worden over het terrein. De klauwkoppeling zou anders de bufferbalken van het andere materieel beschadigen. Het verwijderen kostte enige tijd want alles moest met een snijbrander worden verwijderd.

Over enige tijd zal de locomotief op een spoor worden weggezet naast de looproute naar het perron zodat de machine goed zichtbaar is voor publiek. Op korte termijn zal de loc uiterlijk worden teruggebracht naar de zwarte kleurstelling als USATC locomotief zoals de machine bij binnenkomst in Nederland in 1947 had. De frontlamp zal daarom nog niet verwijderd worden, net als de rechthoekige nummerplaatbakken op de hoeken van de huif. De Whitcomb zal in ieder geval tot 2020, als gevierd wordt dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd, in deze staat voor alle SGB bezoekers te zien zijn.

We willen hierbij nogmaals alle donateurs bedanken die deze wel zeer bijzondere actie hebben mogelijk gemaakt. Ook de vele enthousiaste sponsoren zijn we veel dank verschuldigd, met name de firma Spliethoff / Biglift. Gezamenlijk is er zo weer een bijzonder stuk Nederlandse
spoorweggeschiedenis bewaard gebleven!



Het schoonmaken van de locomotief bij Lehigh


Het schip floragracht tijdens het lossen in Antwerpen


Het weghalen van de Amerikaanse klauwkoppeling ten behoeve van rangeren

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 13-02-2018 15:52:50 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_177473997
NS 2000 Crowdfunding update #19
NS 2000 Crowdfunding update #19

Zoals beloofd in de vorige update zou ik wat artikelen uitlichten die in de diverse media zijn verschenen. Projectleider Jos van der Weijden heeft een update geschreven op het Beneluxspoort.net forum dat ik hieronder in bewerkte vorm overneem.

Inmiddels is het Amerikaanse trekwerk verwijderd om de loc enigszins te kunnen verplaatsen op het SGB museum terrein. Op zijn vroegst over 2 maanden kan de loc op een nog aan te leggen opstelspoortje gezet worden. Ondanks dat ons Museumterrein (Stoomtrein Goes-Borsele) pas in het voorjaar weer geopend wordt voor het publiek zal er voor de donateurs binnenkort een speciale kijkdag georganiseerd worden, natuurlijk worden zij hiervan persoonlijk op de hoogte gebracht.
Ondertussen druppelt het nieuws door heel Europa, vanzelfsprekend stond er een artikel in de Railmagazine, er stond een artikel in de Railhobby en stond er ook een artikel in het blad "Journal du Chemin de Fer" (België)



En ook een artikel in het Duitse blad "Modell Eisen Bahner" met een leuke (nieuwe) Duitse benaming voor de loc.



Overigens is er in januari ook een artikel verschenen in het Engelse blad "The Railway Magazine".

Het is niet alleen nieuws in de"treinenwereld" maar ook worden er artikelen aan onze loc gewijd in de transport en Industriewereld. Zie het blad "Trucks", hierin stond een artikel over het transport van de loc van Antwerpen naar Goes



En het blad "Industriemagazine" waar overigens moeite is gedaan om een foto te bemachtigen hetgeen niet helemaal gelukt is want de NS 2000 loc heeft nooit in deze kleuren dienst gedaan, maar dat is een detail.

When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_177485114
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 23:19 schreef Metzie het volgende:
Ondertussen druppelt het nieuws door heel Europa, vanzelfsprekend stond er een artikel in de Railmagazine, er stond een artikel in de Railhobby en stond er ook een artikel in het blad "Journal du Chemin de Fer" (België)

[ link | afbeelding ]
Heb je toevallig geen idee of het artikel ook in de Nederlandstalige variant staat? Spoorwegjournaal dus.
Ik weet niet of de inhoud van beide magazines verschilt, of dat het gewoon hetzelfde is zoals bij "Op De Baan" en "En Lignes" van TSP-PFT.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 17:17:41 #120
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_177485236
Leuk!
pi_177486856
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 17:09 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Heb je toevallig geen idee of het artikel ook in de Nederlandstalige variant staat? Spoorwegjournaal dus.
Ik weet niet of de inhoud van beide magazines verschilt, of dat het gewoon hetzelfde is zoals bij "Op De Baan" en "En Lignes" van TSP-PFT.
Hoi, ik denk dat de Nederlandstalige bladen wel een uitgebreide reportage geschreven hebben, vermoedelijk meer dan buitenlandse bladen. Ik heb alleen geen scan van de artikelen dus die kan ik niet online zetten.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_177487128
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 18:57 schreef Metzie het volgende:

[..]

Hoi, ik denk dat de Nederlandstalige bladen wel een uitgebreide reportage geschreven hebben, vermoedelijk meer dan buitenlandse bladen. Ik heb alleen geen scan van de artikelen dus die kan ik niet online zetten.
Ik bedoel eigenlijk de Belgische variant, maar dan in het Nederlands: Spoorwegjournaal.

Handig toch he, die taalverschillen
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 20:40:56 #123
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177489443
Die dieplader buigt flink door met die loc er op
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 28 februari 2018 @ 18:36:05 #124
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177508960
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 20:40 schreef derLudolf het volgende:
Die dieplader buigt flink door met die loc er op
Er hád iets meer voorspanning in gemogen idd, maar dan moet ie er eerst weer vanaf :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 20 maart 2018 @ 22:14:50 #125
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_177970621
NS 2000 Crowdfunding update #20
NS 2000 Crowdfunding update #20

Het is weer een tijd om een update te schijven. Er wordt momenteel achter de schermen gewerkt aan het terugbrengen van de loc in de staat zoals die in 1944 in Europa aan land kwam en aan het bouwen van het opstelspoor. De bedoeling is om de locomotief zoveel mogelijk op te knappen, maar hem verder nog niet rijvaardig te maken.

Na aanleiding de vorige update kreeg ik de vraag welke kleur de locomotief gaat krijgen. De locomotief wordt eerst in United States Army Transportation Corps (USATC) kleuren geschilderd. Dit zal antraciet/zwart kleurig worden neem ik aan, gelijk aan stoomlocomotief 4389 "Ing. H.F. Enter" . De locomotief behoudt deze kleur tot en met 2020 wanneer de 75 jaar bevrijding van Nederland wordt herdacht. Daarna zal de locomotief (rijvaardig) gerestaureerd worden en worden geschilderd in de groene kleur waarbij haar soortgenoten bij de NS hebben dienstgedaan.

Jan Barnier heeft een aantal kleurenstudies gedaan hoe de NS 2000 er in diverse oude en moderne kleurstellingen uit zou zien, erg vermakelijk.

De Amerikaanse ambassade had tijdens het transport melding van dit project gemaakt op hun website, Facebook en Twitter. Onlangs hebben ze een kort filmpje gemaakt waarin verteld wordt hoe de loc verworven en getransporteerd is en wat er met de loc gaat gebeuren.

Op zaterdag 31 maart 2018 krijgen alle donateurs die tijdens de crowdfundingactie een bijdrage geleverd hebben om de Whitcomb (‘NS 2000’) naar Nederland te halen, de gelegenheid om de locomotief bij de Stoomtrein Goes-Borsele te komen bekijken. Het terrein van de SGB is dan exclusief voor hen en hun partner of introducé van 10:00 uur tot 15:00 uur geopend. Zij kunnen dan tevens de werkplaats bezoeken via de publieksroute. De donateurs van de SGB een mailadres hebben zullen ook persoonlijk benaderd worden.

Let op, ALLEEN de donateurs van de NS2000 met 1 partner / introducé krijgen toegang!

Vanaf 1 april is het SGB museum terrein tijdens de rijdagen ( zie website www.destoomtrein.nl) voor alle publiek geopend, maar de SGB kan niet garanderen dat de locomotief dan op een voor publiek toegankelijke locatie staat. Indien u gebruik wilt maken van deze gelegenheid dan kunt u zich via een mail naar aanmelden.

Verder onderaan dit artikel nog wat fotos van binnen in de cabine en wat kleur impressies van Jan Barnier.


Cabine foto 1


Cabine foto 2


NS 2000 impressie in USATC kleur (benadering) door Jan Barnier


NS 2000 impressie in NS groen (benadering) door Jan Barnier



NS 2000 impressie in NS geel-grijs kleur door Jan Barnier
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_179554750
Ik las net dat de VSM een soortgelijke locomotief gaat opknappen :)

www.stoomtrein.org/actueel/amerikaan_in_bbg18.html
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 2 juni 2018 @ 18:07:26 #127
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_179562746
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 09:18 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ik las net dat de VSM een soortgelijke locomotief gaat opknappen :)

www.stoomtrein.org/actueel/amerikaan_in_bbg18.html
Ja, zo heb je er geen, zo heb je er twee. Ik zal van de week weer een update schrijven met het laatste nieuws.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_179564856
Hoe gaat het eigenlijk met het opknappen ervan?
  zaterdag 16 juni 2018 @ 21:43:53 #129
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_179836355
NS 2000 Crowdfunding update #21

Het is alweer juni 2018 en ik heb alweer veel te lang geen update geschreven. Op zaterdag 31 maart 2018 was er een speciale bezichtiging georganiseerd door de SGB voor alle donateurs die geld hebben geschonken aan het NS 2000 crowdfunding project. Dus mijn vader en ik met de auto vanuit Haarlem naar Goes.

Na aankomst rond 11.00 werden we hartelijk ontvangen door enkele vrijwilligers en door Jos van der Heijden (projectleider van de NS2000). Na de locomotief van buiten bekeken te hebben was het tijd voor koffie en een [url= https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuwse_bolus]Zeeuwse Bolus[/url] in “Uitspanning De Goederenloods”. Wat we helaas niet wisten was dat er door wat belanghebbenden iets speciaals was georganiseerd om een aantal sleutel personen te bedanken voor hun inzet. Ik heb hiervan helaas geen film opnamen kunnen maken.

Er was een speciale herdenking oorkonde gemaakt die engineers van het Amerikaanse leger ook kregen bij uitmuntende inzet tijdens de tweede wereld oorlog. Er was een mooie speech geschreven over de aankoop en transport van de locomotief en over het historische belang van de locomotief. Daarna kreeg projectleider Jos van der Heijden als eerste zijn oorkonde, zie de foto hieronder. Wat ik begreep waren er ook nog een oorkonde voor de Firma Spliethoff en nog een derde partij die ik me niet meer kan herinneren omdat die beiden niet aanwezig waren.


Jos van der Heijen met zijn oorkonde

Verder was er nieuws dat de Firma PPG Industries het project heeft gesponsord met een aantal gallon blikken met twee componenten verf in de USATC kleur zwart/antraciet. Hiermee kan de locomotief geschilderd worden in de gewenste kleuren voor de herdenking van het einde van de tweede wereldoorlog in 2020.


Een van de verfblikken wordt trots getoond.

Na de speech was er tijd om de locomotief nader te bekijken, de motor huiven werden opengedaan en de cabine werd opengesteld. De cabine is helaas heel krap waardoor het bijna onmogelijk is om een duidelijke foto te maken van de binnenkant zonder een goede fisheye lens or 360 graden camera. Beneden vind je wat foto’s van de motoren en generatoren en een filmpje van een rondje om de locomotief om een indruk te krijgen van de staat van de locomotief.






When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  zondag 17 juni 2018 @ 14:29:10 #130
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_179847592
Dank voor de update weer ^O^
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_179847883
Dat wordt een beste klus!
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 26 februari 2019 @ 21:16:12 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185262987
Dit is wel weer toe aan een update denk ik :) Is er nog nieuws te melden? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 5 april 2019 @ 16:22:58 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_186050840
Kreeg vandaag een mailtje. Ze zijn druk geweest met het opduiken van voldoende goede draaistellen in Italië :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_205659896
Hoe gaat het met het project?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')