abonnement Unibet Coolblue
pi_184702372
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:59 schreef golfer het volgende:
Knap nagemaakt weer door Charlotte. Wel iets te felle kleuren.
Grappig dat het ook over de voorvaderen van Jasper Krabbé ging. Ik heb van zijn opa Maarten eind jaren 60, begin jaren 70 nog teken- en schilderles gekregen op onze school in Amsterdam.

En museum Voorlinde is absoluut een aanrader. Wij zijn er recent nog geweest.
Bedankt voor de tip. Ik heb de afl nog niet gekeken, maar ben groot bewonderaar van Jan Sluijters. Dit werk zag ik onlangs nog in zijn overzichtstentoonstelling 'De wilde Jaren' in Den Bosch. Benieuwd hoe Charlotte dit heeft gedaan!
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_184703582
Interessant, onderhoudend programma en Charlotte is de kers op de taart.
Zelfs als de camera de hele tijd op porie niveau inzoomt. :D

Die Krabbe trek ik dan weer erg slecht. (net als zijn ouwe heer)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  woensdag 30 januari 2019 @ 01:08:30 #154
2651 svann
night-hawk
pi_184704279
Sluijters heeft een hoop maannachten gemaakt, zie ik op Google.
Apart schilderij, wel mooi.
Zoals wel vaker net iets te heldere kleuren, maar weer heel knap gedaan.

Lood, kwik, arsenicum... Kunstschilder was toch een wat minder gezond beroep.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_184731241
Bij Charlotte staan de paaltjes van het hekwerk niet verticaal. En ook de weerspiegeling van de bomen staat niet helemaal in juiste hoek. Verder weer razendknap.
  donderdag 31 januari 2019 @ 15:11:54 #156
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184731359
Volgende week:

Jacob van Ruisdael - Gezicht op Haarlem met Bleekvelden.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 31 januari 2019 @ 15:59:40 #157
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184732212
Succes met die wolkenpartijen, Charlotte.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_184732392
Wow! Dat zal idd een hele uitdaging zijn.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:00:19 #159
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184846013
Voor het eerst dat ik niet meteen kon zien welke van Charlotte en welke van Ruisdael was. Zo knap van haar gedaan. _O_

En ze stonden hier vlakbij op die uitkijktoren op het Kopje van Bloemendaal naar het uitzicht op Haarlem te kijken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:21:09 #160
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184846505
O, ik zag het deze keer eigenlijk meteen. Vond het bij voorgaande afleveringen vaak lastiger.
Maar het is ook bijna niet te doen in dat tijdbestek, natuurlijk.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:21:41 #161
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_184846516
Dit is een van mijn favorieten uit het Mauritshuis. Morgen terugkijken.
  woensdag 6 februari 2019 @ 00:08:29 #162
2651 svann
night-hawk
pi_184847256
Toen ze in de duinen stonden, was het landschap met de wolkenlucht een schilderij op zich.
Zo mooi.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  woensdag 6 februari 2019 @ 00:14:50 #163
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184847322
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:08 schreef svann het volgende:
Toen ze in de duinen stonden, was het landschap met de wolkenlucht een schilderij op zich.
Zo mooi.
En daar wonen wij gewoon vlakbij. *O*
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184850503
Grappig dat Ruysdaal de kerk veel groter heeft afgebeeld dan je ziet als je over het landschap uitkijkt in werkelijkheid.
pi_184853195
Mooi programma. ^O^
  donderdag 7 februari 2019 @ 06:51:25 #166
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184868807
Wat gebeurt er met de schilderijen?
pi_184872116
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:50 schreef Loekie1 het volgende:
Grappig dat Ruysdaal de kerk veel groter heeft afgebeeld dan je ziet als je over het landschap uitkijkt in werkelijkheid.
Ik denk dat hij dichterbij heeft gestaan en er veel minder begroeiing was. :s)
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 11:33:59 #168
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184872181
Ik vond deze ruysdaal ook behoorlijk verschillen van het origineel... vooral met dat smalt hebben ze een fout gemaakt.. een zoom op de lucht was gelijk duidelijk. Sowieso lijkt charlotte de onderkant van het schilderij erg getrouw gedaan te hebben maar de bovenkant niet zo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184872357
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vond deze ruysdaal ook behoorlijk verschillen van het origineel... vooral met dat smalt hebben ze een fout gemaakt.. een zoom op de lucht was gelijk duidelijk. Sowieso lijkt charlotte de onderkant van het schilderij erg getrouw gedaan te hebben maar de bovenkant niet zo.
Onwijs moeilijk ook!

Hoelang zou ze gemiddeld aan een schilderij werken vraag ik me af.
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 11:45:34 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184872396
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Onwijs moeilijk ook!

Hoelang zou ze gemiddeld aan een schilderij werken vraag ik me af.
Geen idee eigenlijk wel behoorlijk weinig vergeleken bij vele van de originele schilders... vooral de wat minder abstracte werken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 7 februari 2019 @ 12:00:55 #171
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184872721
Volgende week maakt het team geen reconstructie van een schilderij maar van een 3D-werk: een spierwit reliëf van de Delftse kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994) uit 1970. Een werk waarbij het spel tussen licht en schaduw centraal staat.



Schoonhoven woonde zijn hele leven in Delft en maakte kunst naast zijn baan bij de PTT (Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie). Hij staat bekend om zijn zwart-wit tekeningen en geometrische reliëfs in het wit, opgebouwd uit materialen als karton en papier-maché.

Voor Het geheim van de Meester-team wordt het dus een zoektocht naar bruikbaar karton, de juiste verhouding voor de behangerslijm, originele oude kranten en de juiste tint wit. Een ontmoeting met zijn voormalig assistent Aad in ’t Veld geeft veel informatie maar legt de lat ook hoog; lukt het team het licht net zo te vangen als Schoonhoven?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 7 februari 2019 @ 12:18:44 #172
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184873031
Meh.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:09:51 #173
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184873944
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:18 schreef EP3 het volgende:
Meh.
Want? Niet jouw smaak of te makkelijk?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:31:04 #174
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184874336
Ik kan het werk van Jan Schoonhoven best waarderen, maar ik denk dat de ontleding ervan niet bijster interessant is.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:33:23 #175
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184874371
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:31 schreef EP3 het volgende:
Ik kan het werk van Jan Schoonhoven best waarderen, maar ik denk dat de ontleding ervan niet bijster interessant is.
Ik laat mij verrassen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184881455
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:29 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik denk dat hij dichterbij heeft gestaan en er veel minder begroeiing was. :s)
Op wikipedia kun je lezen dat hij landschappen aanpaste, het is niet de werkelijkheid zoals het was. De St Bavo is feitelijk veel ste groot in dat landschap.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 21:16:14 #177
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_184981362
Ik vind het niet zo heel spannend :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_184981419
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:16 schreef monkyyy het volgende:
Ik vind het niet zo heel spannend :{
vind het leuk om te zien hoe dit gemaakt is. Totaal ander werk
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 21:45:35 #179
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184982120
RAL9001 FTW
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:37:25 #180
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184983497
Leuk om te zien hoe het gemaakt is en ook leuk dat die oude assistent erbij was.
Dit keer weinig werk voor Charlotte maar des te meer voor Berd.
Zelfs de zoon van Jan Schoonhoven kon dus het origineel niet van de reconstructie onderscheiden.
Heel knap gedaan. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:45:51 #181
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184983722
Meh.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:50:23 #182
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184983844
Volgende week weer een redelijk moderne.
Een Jan van Dongen uit 1910.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:54:19 #183
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184983986
Dat lijkt er meer op!
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:06:49 #184
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_185112876
Begint bijna :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 20 februari 2019 @ 00:13:38 #185
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185117298
Van Dongens omstreden oorlogsverleden kwam gelukkig wel ter sprake.
Dat smetje zal altijd rond hem blijven hangen.
Verder wel weer een knappe reconstructie, waarbij voor mij overduidelijk was welke Charlotte gemaakt had.
Blijft een leuk programma. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_185124965
Bij deze zag je het verschil het duidelijkst van de schilderijen tot nu toe. Had ik niet verwacht. Neusgaten te rond, witte voorhoofd anders van vorm, pupil rechts te groot, mond iets te rood, ooglid links niet helemaal hetzelfde, op de wijsvinger hoekje net niet goed etc. Het zat in de details, het geheel was mooi gedaan.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 21:06:35 #187
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_185262687
Net Schoonhoven teruggezien. Heerlijk!
  woensdag 27 februari 2019 @ 01:23:50 #188
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185268423
De reconstructie van Charley Toorop was erg geslaagd.
En grappig dat Charlotte toch ook aan haar eigen zelfportret is gaan werken.

Dit was alweer de laatste van dit seizoen.

In museum MORE in Gorssel is er van 27 januari tot en met 10 juni 2019 een overzichtstentoonstelling met alle reconstructies uit Het geheim van de Meester.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_185270224
Tja, je merkt toch dat ze geen zelfportretten maakt, en waarschijnlijk ook geen portretten van anderen tekent of schildert, want het rechteroog is ze niet goed uitgekomen, vreemde bolling in onderste ooglid, en je ziet het aan het oogwit dat qua vorm niet hetzelfde is. Pupillen heeft ze groter gemaakt, misschien bewust omdat dat vriendelijker oogt? Bovenlip aan linkerkant te weinig massa, neusbrug iets te smal, linker neusgat iets te groot. En het grijze haar rechtsboven niet hetzelfde als bij origineel.
Qua verfbehandeling wel heel knap.
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:36:28 #190
2651 svann
night-hawk
pi_185416837
Ik heb vandaag medelijden met Charlotte.
Een vrij onmogelijke klus.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_185417764
Dit was toch een HH?
  dinsdag 5 maart 2019 @ 22:58:53 #192
2651 svann
night-hawk
pi_185420295
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:03 schreef Bluezz het volgende:
Dit was toch een HH?
Viel me niet op aangezien ik hem nog niet gezien had.
Blijft dat ik met de worstelende Charlotte te doen had.

De gids zegt idd seizoen 1, aflevering 3, zelfportret jonge Rembrandt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_195131080
quote:
Het geheim van de Meester keert terug met een nieuw team

Het geheim van de Meester keert begin 2021 terug met een nieuw team. Dat werd donderdag 13 augustus 2020 bekendgemaakt bij de opening van de speciale Het geheim van de Meester-tentoonstelling in het Grachtenmuseum in Amsterdam. Kunstenaar Lisa Wiersma en materiaaldeskundige Thijs Hagendijk versterken het team van oudgedienden Joris Dik en Michel van de Laar in hun zoektocht naar het geheim achter Nederlands grootste meesterwerken.

In het geheim van de Meester reconstrueert het vierkoppige team van experts de werken van Nederlands grootste kunstenaars. Hierbij zetten zij alles op alles om precies te doen wat de meester deed om zo dicht mogelijk bij zijn of haar techniek, stijl, belevingswereld en de tijdsgeest te komen.

Kunstwerken van alle tijden

Lisa Wiersma pakt voor het kunstprogramma het penseel op en neemt ons mee in haar passie voor schilderen en illustreren. Ze is kunsthistoricus en illustrator en weet als geen ander de geheimen van de grote meesters bloot te leggen. Lisa studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze ook lesgaf net als op scholen en in musea.

Zij werkt, aan de Universiteit van Utrecht, aan haar proefschrift over 17de-eeuwse schildertechnieken, in het bijzonder technieken voor stofuitdrukking. Met haar geoefende oog en trefzekere hand zet deze doctor in spe kunstwerken van alle tijden op het doek. Zo neemt het team de uitdaging aan om het 'Melkmeisje' van Johannes Vermeer te reconstrueren.

De technieken en materialen van oude meesters

Thijs Hagendijk is gefascineerd door de ambachtelijkheid van oude meesters. Hoe werkten zij, welke materialen gebruikten zij en hoe werden recepten en technieken vastgelegd en doorgegeven? Op dit onderwerp promoveerde hij in 2020 aan de Universiteit van Utrecht, waar hij ook werkzaam is als docent kunstgeschiedenis. Als je daar de kennis opgedaan bij zijn studie scheikunde en zijn ervaringen hierin als middelbare schooldocent bij optelt, dan is Thijs overduidelijk het ideale teamlid om mee te helpen de raadsels rondom de technieken en de materialen van de meesterschilders op te lossen.

Hij komt graag achter zijn bureau vandaan om vieze handen te maken. Zo spit hij historische recepten door, voert ze uit, experimenteert, speurt, mengt en wrijft en vindt op die manier sleutels om gezamenlijk te komen tot de best gelijkende reconstructies.

Het nieuwe seizoen van het geheim van de Meester is begin 2021 te zien bij AVROTROS op NPO 2. De expositie met daarin de reconstructies uit het programma, is nu te zien in het Grachtenmuseum in Amsterdam.

https://www.avrotros.nl/h(...)erug-met-nieuw-team/


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2020 16:14:02 ]
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 16:21:48 #194
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195131224
:o andere kunstenaar jammer... en krabbé doet niet meer mee?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195147905
quote:
88s.gif Op vrijdag 18 september 2020 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:
:o andere kunstenaar jammer... en krabbé doet niet meer mee?
We gaan het meemaken!
Wel weer zin in, zo'n leuk programma O+
  donderdag 26 november 2020 @ 17:15:30 #196
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196423912
Uitdagingen van formaat in nieuw seizoen Het geheim van de Meester

Welke rol speelde een spijker in het succes van Vermeers Melkmeisje? Hoe ver ga je als team in het nabootsen van de oorspronkelijke materialen, als blijkt dat een schilder menselijke mummieresten in zijn verf verwerkte? En hoe breng je het reconstrueren van een werk met meer dan 1000(!) verschillende geschilderde mensen tot een goed einde? Geen zee te hoog, dat lijkt het credo van het vernieuwde team van Het geheim van de Meester...

Kunstenaar Lisa Wiersma en wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk versterken het team van oudgedienden Joris Dik, materiaaldeskundige, en restaurator Michel van de Laar in hun zoektocht naar het geheim achter Nederlands grootste meesterwerken.

In het internationaal onderscheiden televisieprogramma Het geheim van de Meester reconstrueert het vierkoppige team van experts de werken van Nederlands grootste kunstenaars. Hierbij zetten zij alles op alles om precies te doen wat de meester deed. Door zijn of haar techniek, stijl, belevingswereld en de tijdsgeest te doorgronden, komt het werk tot leven.

In dit vierde seizoen reconstrueert het team de volgende acht werken:
Het Melkmeisje van Johannes Vermeer,
Vaas met bloemen van Rachel Ruysch,
Amo te, ama me van Lourens Alma-Tadema,
Trompe-l’oeil stilleven van Samuel van Hoogstraten,
De toren van Babel van Pieter Bruegel I (de oude),
De Piskijker van Jan Steen,
Le couple à la maison van Corneille
en Vrouw in profiel, voor zonnebloemen van Van Gogh van Isaac Israels.

Lisa Wiersma neemt dit seizoen het penseel ter hand. Het nieuwe team wil laten zien dat het nergens voor terugdeinst en laat een langgekoesterde wens in vervulling gaan: het maken van een reconstructie van het beroemde werk Toren van Babel van Pieter Bruegel I. Op dit werk staan maar liefst 1033 figuurtjes op 9 dubbele verdiepingen en het boezemt het team daarom behoorlijk wat angst in. Gaat het ze lukken om deze klus te klaren?

Het is niet de enige uitdaging voor Lisa dit seizoen. Ze moet aan de slag met zeer moeilijke texturen en structuren, zoals levensechte bloemen in het werk van Rachel Ruys - tegenwoordig razend populair als behang of poster - en niet van echt te onderscheiden marmer in Amo te, ama me van Lourens Alma-Tadema. Maar ook het werk Trompe-l’oeil stilleven van Samuel van Hoogstraten - met daarop objecten als parels, camee, een gouden ketting, een passer, marmerpapier, een leren zakboekje en een glimmende gouden munt - zorgt ervoor dat Lisa voor hete vuren komt te staan. Hoe kregen de meesters van weleer dit allemaal zo levensecht op het doek? Wat was hun geheim?

Het team werkt met de modernste technieken om de oorsprong en samenstelling van materialen en pigmenten uit vorige eeuwen te achterhalen en te reconstrueren. Ze gaan aan de slag met een 17e eeuws recept om bloemen te prepareren, gebruiken tandtechnisch rubber om een vergulde munt te maken en weten met de nodige portie bravoure en vindingrijkheid het net geschilderde werk waar nodig te verouderen. Het team gebruikt XRF-scans en infraroodtechniek om het originele kleurenpalet bloot te leggen en te ontdekken of het schilderij in de loop der tijd door de kunstenaar is veranderd. Ook onderzoeken ze het levensverhaal van de kunstenaar in kwestie en de tijdsgeest van weleer. Op die manier geven ze duiding aan de gemaakte keuzes van de kunstenaar en weten ze verborgen symboliek en boodschappen in de werken te ontrafelen.

De meeste discussie ontstaat als Thijs en Michel ontdekken dat Tadema mummiebruin heeft gebruikt. Thijs wil waarheidsgetrouw blijven aan het werk, maar Lisa wil absoluut geen menselijke mummieresten in haar verf. Uiteindelijk weet Thijs Lisa van een prachtige mummiebruine kleur te voorzien, maar hoe heeft hij dat gedaan?

Het geheim van de Meester, vanaf dinsdag 26 januari 8 weken om 20.25 uur bij AVROTROS op NPO 2.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:02 #197
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197651872
Vanavond de eerste aflevering van de nieuwe serie.

Het Melkmeisje van Johannes Vermeer is over de hele wereld bekend en geliefd. Wat is toch het geheim achter dit op het eerste gezicht simpele schouwspel? Het team van Het geheim van de Meester duikt in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen in de wereld van Het Melkmeisje en de Hollandse grootmeester die haar creëerde. Gebaseerd op recent onderzoek uitgevoerd door het Rijksmuseum en het Mauritshuis, doorloopt kunstschilder en onderzoeker Lisa Wiersma alle stappen die Johannes Vermeer ooit ook doorliep en snapt ineens heel goed waarom de wasmand uit de onderliggende schets het uiteindelijke schilderij niet heeft gehaald...

NPO2 20:30 uur.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_197657910
Begonnen!
pi_197658596
Interessant dit.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_197658801
Dat craquelure nabootsen hadden ze in een eerder seizoen toch ook al eens uitgedokterd?
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 21:15:06 #201
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197658856
oeh leuk wist niet dat het vandaag was later terugkijken, hoe is het nieuwe team?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 26 januari 2021 @ 21:30:21 #202
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197659270
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 21:13 schreef Tourniquet het volgende:
Dat craquelure nabootsen hadden ze in een eerder seizoen toch ook al eens uitgedokterd?
Ja, dat hebben ze al 3 seizoen hiervoor gedaan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 26 januari 2021 @ 21:32:08 #203
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197659326
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:
oeh leuk wist niet dat het vandaag was later terugkijken, hoe is het nieuwe team?
Nieuwe schilderes is net zo goed als die vorige.
Wetenschapshistoricus voegt niks toe en we missen de man van de mooie houten lijsten.
Verder dezelfde mensen als de vorige seizoenen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 21:33:10 #204
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197659359
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 21:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Nieuwe schilderes is net zo goed als die vorige.
Wetenschapshistoricus voegt niks toe en we missen de man van de mooie houten lijsten.
Verder dezelfde mensen als de vorige seizoenen.
Lijstenman was wel tof ja :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197689454
De "toon" van het programma vind ik minder dan voorheen.
pi_197712374
Fijn neusje!
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:38:10 #207
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197785981
Tadema. Moet bekennen dat ik hem niet kende.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:54:35 #208
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_197786446
Met mummie schilderen. :X
  dinsdag 2 februari 2021 @ 21:19:53 #209
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197787126
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:54 schreef Van_Poppel het volgende:
Met mummie schilderen. :X
Show-elementje in deze aflevering. Die paar flarden waren echt nooit voldoende om verf van te maken. Uiteindelijk dus met bitumen opgelost.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_197795037
Camera lijkt verliefd op de schilderes, ik ben meer geinteresseerd in het schilderij. Muziek hadden ze ook net zo goed kunnen veranderen. Het is toch genoeg als je de stem hoort en de camera op het schilderij zet? Aldoor die mensen in beeld, irritant.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 17:23:32 #211
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197910374
Vanavond:

Deze aflevering gaat het team van Het geheim van de Meester aan de slag met een weergaloos bloemstilleven dat ook nu nog vele muren siert, het werk Vaas met bloemen van de grande dame van de bloemenstillevens 17e eeuw: Rachel Ruysch. Ze streek in die tijd 1000 gulden per werk meer op dan haar tijdgenoot Rembrandt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 februari 2021 @ 20:35:06 #212
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_197914318
Mooi schilderij
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 21:57:16 #213
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197916365
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 20:35 schreef monkyyy het volgende:
Mooi schilderij
Vreselijk. Absoluut niet mijn stijl, zo'n bloemenstilleven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 februari 2021 @ 22:24:16 #214
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197916910
Maar razendknap dat Lisa met zo'n vaste hand zo gedetailleerd het kan naschilderen. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 februari 2021 @ 23:27:28 #215
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197917891
Die Rachel is voor die tijd erg oud geworden en overleefde dus 7 van haar 10 kinderen. Ze werd maar liefst 86 jaar.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_197937842
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 23:27 schreef golfer het volgende:
Die Rachel is voor die tijd erg oud geworden en overleefde dus 7 van haar 10 kinderen. Ze werd maar liefst 86 jaar.
Ze bereikte zeker een behoorlijke leeftijd!
Maar mijn eerste gedachte was meer dat veel van haar kinderen mogelijk al op (erg) jonge leeftijd zijn overleden.
Vandaar misschien ook de verleppende en ontbrekende bloemen.

Het viel me op dat de makers niet op het idee leken te komen een vrouw uit zo'n gegoede familie waarschijnlijk personeel in huis had en dus tijd voor hobbies.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198000750
Wat is de reconstructie en wat is het echte schilderij? Daarbij was het vierde plaatje, met lichtroze bloem en beestje rechts, identiek links en rechts!

Verder vind ik dat ze het goed doet, ze zou nog beter kunnen letten op de grote licht-donkerverdeling in bijv. zo'n grote witte bloem. Die valt bij haar uit elkaar.

[ Bericht 36% gewijzigd door Mondkapje op 14-02-2021 15:01:22 ]
  zondag 14 februari 2021 @ 18:19:50 #218
114460 Muzzie
Klein zijn lijkt me reuzefijn
pi_198005344
Schilderes Lisa Wiersma presenteerde gisterenochtend het programma "Een goedemorgen met...", Was best leuk.

Om 10 uur :)
Mens sana in corpore sano
pi_198051754
Toch wel bizar dat ze de juiste kleur geel niet wisten te mengen. Die waterverf op het einde maakte het niet veel beter, je zag haar ook zo kijken van: ik weet niet of dit het is...

[ Bericht 24% gewijzigd door Mondkapje op 17-02-2021 11:14:20 ]
  woensdag 17 februari 2021 @ 12:07:30 #220
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198053364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:39 schreef Mondkapje het volgende:
Toch wel bizar dat ze de juiste kleur geel niet wisten te mengen. Die waterverf op het einde maakte het niet veel beter, je zag haar ook zo kijken van: ik weet niet of dit het is...
Ik vond de replica ook niet erg geslaagd. was in het museum meteen overduidelijk welke het origineel was en welke niet.
Wel jammer dat ze niet even een echt model hadden neergezet om te poseren. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198053792
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:07 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik vond de replica ook niet erg geslaagd. was in het museum meteen overduidelijk welke het origineel was en welke niet.
Wel jammer dat ze niet even een echt model hadden neergezet om te poseren. :')
Wat ik miste was de zoektocht naar wie het model geweest was. In het vorige seizoen gingen ze dan boeken na, interviews houden maar nu was het van: we weten niet wie het was, basta. Er zal heus wel wat interessants te vertellen zijn over wie zoal zijn modellen waren, dat waren heus niet alleen die vrouwen in die kledingzaak.
  woensdag 17 februari 2021 @ 12:32:32 #222
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198053823
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:30 schreef Mondkapje het volgende:

Wat ik miste was de zoektocht naar wie het model geweest was. In het vorige seizoen gingen ze dan boeken na, interviews houden maar nu was het van: we weten niet wie het was, basta.
Dat is wel geprobeerd door die wetenschapshistoricus. Die zei dat ze er niet achter konden komen.
Hij noemde o.a. de modellen van de Hirsch kledingwinkel en ook de modellen van Breitner.
Maar precies kon het niet worden vastgelegd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198053838
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat is wel geprobeerd door die wetenschapshistoricus. Die zei dat ze er niet achter konden komen.
Hij noemde o.a. de modellen van de Hirsch kledingwinkel en ook de modellen van Breitner.
Maar precies kon het niet worden vastgelegd.
Jawel, maar we kregen niets van die zoektocht te zien.
pi_198057721
Ik vond het resultaat niet erg geslaagd deze keer.
De speurtocht naar het gebruikte materiaal is best interessant, maar uiteindelijk wil je het verouderingsproces wel nagebootst zien om te kunnen twijfelen.

Wel een leuk weetje dat men pasmodellen had in de chiquere modezaken.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198170223
Dit wordt een enorm monnikenwerk om te reconstrueren
pi_198170508
Prachtig werk. Sowieso Brueghel met zijn zoekplaatjes, dat moet een soort entertainment geweest zijn om in huis te hebben. Elke avond weer een paar uur kijken en iets nieuws zien alsof het televisie is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 20:58:08 #227
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198170573
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 20:44 schreef Faraday01 het volgende:
Dit wordt een enorm monnikenwerk om te reconstrueren
Hoelang zal Breughel ermee bezig zijn geweest en hoe lang heeft Lisa daar over gedaan?
Al die miniscule details.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:09 #228
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198170743
Oh. Ze heeft, terecht, hulp erbij gevraagd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:52 #229
2651 svann
night-hawk
pi_198170767
Wat een monnikenwerk!
En dan ook nog meer dan duizend mannetjes, die allemaal wat anders doen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:08:01 #230
2651 svann
night-hawk
pi_198170860
Wat Lisa gedaan heeft...
Of waartoe ze Lisa hebben overgehaald.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198170866
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 20:58 schreef golfer het volgende:

[..]

Hoelang zal Breughel ermee bezig zijn geweest en hoe lang heeft Lisa daar over gedaan?
Al die miniscule details.
Breughel korter waarschijnlijk, die was sowieso miniatuurschilder geweest en kon alles wat in hem opkwam meteen schilderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198170914
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 21:08 schreef svann het volgende:
Wat Lisa gedaan heeft...
Of waartoe ze Lisa hebben overgehaald.
Ik hoop dat ze per uur betaald krijgt :D
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:13:10 #233
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198171022
1.033 mannetjes. :o
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198173913
Dit moet echt bij tijden een marteling geweest zijn. En waarom het schilderij niet opgedeeld in vierkanten, daar foto’s van genomen? Want elke vierkante decimeter was een schilderij op zich. Dan hoef je niet steeds je hoofd te bewegen.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:55:09 #235
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198174454
Volgende week:

Het team reconstrueert een 17e-eeuws 'trompe-l'oeil', een bedrieglijk echt geschilderde afbeelding van een prikbord met daarop kostbare persoonlijke spulletjes van de schilder zelf, Samuel van Hoogstraten, een leerling van Rembrandt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198193967
Ik vind het raar dat ze dat meisje met zo'n belachelijke opdracht opzadelen. Een miniatuurschilderij maar dan op groot formaat, met een miljoen poppetjes in allemaal andere houding, ik vond het zelfs naar om naar te kijken, hoe een kwelling het voor haar moest zijn. Alleen het gedeelte over het gronderen en de basistekening aanbrengen vond ik leuk om te zien. De mannen lopen eromheen te niksen terwijl de vrouwen deze onmenselijke klus mogen opknappen.

Kan die jongen wat aan dat gebeeldhouwde kapsel doen want dat trekt enorm de aandacht.
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:30 #237
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198302459
Het schilderij van gisteren, die trompe-l'oeil, was niet het moeilijkste voor Lisa om na te schilderen.
Het ging meer om het verhaal er omheen en het vinden van alle voorwerpen die er op afgebeeld stonden en dat lukte vrij goed.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198307112
quote:
14s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:02 schreef golfer het volgende:
Het schilderij van gisteren, die trompe-l'oeil, was niet het moeilijkste voor Lisa om na te schilderen.
Het ging meer om het verhaal er omheen en het vinden van alle voorwerpen die er op afgebeeld stonden en dat lukte vrij goed.
Alleen opvallend dat ze de mist ingaat met die ronde medaillonvormen. Dan let ze niet genoeg op de restruimte in dat medaillon zelf. Alles prachtig en dan opeens die niet goed gelijkend.
pi_198307777
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 19:57 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Alleen opvallend dat ze de mist ingaat met die ronde medaillonvormen. Dan let ze niet genoeg op de restruimte in dat medaillon zelf. Alles prachtig en dan opeens die niet goed gelijkend.
Daar keek ik ook meteen naar bij het vergelijken! :D
pi_198314957
En ik vond de uitleg van die materiaaldeskundige een beetje vreemd dat Samuel van Hoogstraten met het schilderij wil zeggen dat hij een goede echtgenoot voor haar was.
Ik vind het schilderij meer een zelfportret van een goed huwelijk, de ware liefde, met die brandende rode stippen in dat medaillon. Ze overleed een maand later dan hij.

En hoe heeft Hoogstraten dat opgelost als gedeelten met heel veel medium zijn geschilderd en de rest niet? Bleef in het ongewisse.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 17:23:13 #241
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198412881
Vanavond:

Het team reconstrueert een relatief 'jong' werk uit de vorige eeuw van de zeer succesvolle Nederlandse schilder Corneille. Wat gaat er schuil achter zijn altijd vrolijke en bijna kinderlijke werk? Joris doet technisch onderzoek en Thijs zoekt originele verf. Michel bezoekt fotograaf en goede vriend van Corneille, Nico Koster, en krijgt een helder beeld van de jonge Corneille in en vlak na de oorlog. Ook Lisa ontrafelt de gevoelige Corneille. Tijdens het schilderen wordt ze net als Corneille vergezeld door een kat. De cirkel is rond wanneer ook Nico Koster haar atelier bezoekt. Kan hij de reconstructie van het werk van zijn vriend waarderen?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leuk. Wij hebben zelf ook een origineel werk van hem aan de muur.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 maart 2021 @ 21:00:56 #242
2651 svann
night-hawk
pi_198416418
Wat een makke kat.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 9 maart 2021 @ 21:56:45 #243
2651 svann
night-hawk
pi_198417633
Het geheel geeft een aardige omlijsting van het schilderij, om in toepasselijke termen te blijven.
Toch zouden ze iets meer aan veroudering kunnen doen.
De laatste schilderijen zijn telkens net iets te helder van kleur.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198419157
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 21:00 schreef svann het volgende:
Wat een makke kat.
Volgens mij heb ik die al eerder gezien bij een programma over een vrouw die filmkatten opleidde.

Bingo: de eerste kat meteen is 't toch? :)
http://www.catvertise.nl/katten
Het is abatutu!
http://www.catvertise.nl/casting-nieuws
  dinsdag 9 maart 2021 @ 23:51:39 #245
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198420060
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 21:56 schreef svann het volgende:

De laatste schilderijen zijn telkens net iets te helder van kleur.
Klopt.Is precies de reden waardoor ik elke keer de juiste originele en reproducties herken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 10 maart 2021 @ 00:29:22 #246
2651 svann
night-hawk
pi_198420402
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 23:01 schreef Blues het volgende:
Volgens mij heb ik die al eerder gezien bij een programma over een vrouw die filmkatten opleidde.

Bingo: de eerste kat meteen is 't toch? :)
http://www.catvertise.nl/katten
Het is abatutu!
http://www.catvertise.nl/casting-nieuws
Ik dacht al even aan een getrainde kat.
Een gewone kat trekt zoiets niet.
Goed gevonden!
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198444918
Terwijl het volgens mij geen kattenhaar was op het schilderij, er zat een slag in, leek eerder op een mensenhaar.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 14:59:49 #248
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198530288
Vanavond:

Het team duikt in de wereld van de 17e eeuwse kwakzalvers bij de reconstructie van 'De Piskijker' van Jan Steen. Door naar iemands urine te kijken zou de afgebeelde arts kunnen zeggen wat er mis is met dit jonge meisje. Thijs Hagendijk probeert zelf blauwe indigo-verf te maken en Lisa Wiersma laat zien hoe je doorzichtig glas schildert.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 16 maart 2021 @ 20:40:12 #249
2651 svann
night-hawk
pi_198537243
Ik gok op een zwangerschapstest.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 16 maart 2021 @ 21:29:20 #250
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198538832
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:40 schreef svann het volgende:
Ik gok op een zwangerschapstest.
Mispoes. :6
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 16 maart 2021 @ 22:09:51 #251
2651 svann
night-hawk
pi_198540027
Minnepijn, wat schattig.
Ze moet die sleutel dus te pakken krijgen, aldus vadertje Cats.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_198693383
Minnepijn kan heel zeer doen hoor. Wordt tegenwoordig een beetje onder tafel geveegd, alsof het niet bestaat. Mooie aflevering.
  donderdag 8 april 2021 @ 17:06:13 #253
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198917950
De komende maanden gaat het team de allergrootste uitdaging tot nu toe aan: ze gaan De Nachtwacht reconstrueren.

Groter dan groots is niet alleen het enorme avontuur waar het team voor staat, maar ook het formaat van het werk (379,5 x 453,5 cm). Het atelier waar het team vanaf 8 april 2021 aan de slag gaat is het Rijksmuseum.
De vierdelige reeks van Het geheim van de Meester is in de winter van 2021 op televisie te zien. In de komende maanden vind je op avrotros.nl/nachtwacht alvast updates van dit unieke project.


https://www.avrotros.nl/h(...)408+kunstnieuwsbrief
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198919483
quote:
11s.gif Op donderdag 8 april 2021 17:06 schreef golfer het volgende:
De komende maanden gaat het team de allergrootste uitdaging tot nu toe aan: ze gaan De Nachtwacht reconstrueren.

Groter dan groots is niet alleen het enorme avontuur waar het team voor staat, maar ook het formaat van het werk (379,5 x 453,5 cm). Het atelier waar het team vanaf 8 april 2021 aan de slag gaat is het Rijksmuseum.
De vierdelige reeks van Het geheim van de Meester is in de winter van 2021 op televisie te zien. In de komende maanden vind je op avrotros.nl/nachtwacht alvast updates van dit unieke project.


https://www.avrotros.nl/h(...)408+kunstnieuwsbrief
Oeh nice!

De laatste keer dat ik in het Rijks was hing er een 17e eeuwse, kleinere, kopie naast het origineel. Ben benieuwd of ze die versie ook nog gebruiken ter vergelijking.

Edit: gemaakt door Gerrit Lundens https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-C-1453

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2021 19:04:09 ]
  donderdag 8 april 2021 @ 21:45:51 #255
2651 svann
night-hawk
pi_198923674
Ik wilde ook al aankomen met een link: https://nos.nl/l/237588

Een monsterklus, maar dit keer niet onder tijdsdruk.
Daardoor wel leuker voor Lisa, lijkt me.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  donderdag 8 april 2021 @ 22:07:29 #256
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_198924350
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 21:45 schreef svann het volgende:
I

Een monsterklus, maar dit keer niet onder tijdsdruk.
Daardoor wel leuker voor Lisa, lijkt me.
6 maanden, toch? Da's echt niet lang voor zo'n gigantisch, verfijnd en zeer gedetailleerd werk.
Daar komt nog bij dat ze blijkbaar ook alle onzicthbare onderlagen willen meenemen. Succes, :D.

Maar wel n bijzonder project.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_201743385
Bij Het Geheim Van De Meester zijn de druk bezig met het schieten van de opnamen voor de uitzending van dit najaar.

Het Rijksmuseum heeft middels kunstmatige intelligentie het publiek enkele maanden weten te vermaken met de "extra delen".

Het verhaal gaat dat De Nachtwacht in 1715 was kort gesneden om zo te passen in een zaal op het Paleis op de Dam. Dit is een animatie van de vermeende afsnijding:


Maar nu komt het... van dit hele verhaal is niks waar. Het is een mythe die is ontstaan rond 1758 toen ene restaurateur Jan van Dijk de volgende woorden opschreef:

“'t Is te beklagen dat dit stuk zooveel is afgenomen om tusschen de twee deuren te kunnen plaatzen, want op de rechterhand hebben nog twee Beelden, en op de linker heeft den Tamboer geheel gestaan; twelk te zien is aan het egte Model, thans in handen van den Heer Boendermaker.”

Probleem is dat Van Dijk (c 1690-1769) ten tijde van dit voorval in opleiding zat in de regio Frankfurt. Of hij überhaubt De Nachtwacht in originele staat heeft bezien valt dus te betwijfelen. Het "egte" modell waarover hij paar daarover is bekend dat dit gaat om de verkleinde kopie die in Londen hangt. Zo getuige prof. dr. Jan Veth reeds in 1899:

“Voor vast aangenomen, dat de schets bij Boendermaker het stukje in Londen, een en dezelfde copie van Lundens naar de ‘Nachtwacht’ is.“

Nu is er nog wat met die kopie. De kunstwereld zegt dat er visueel bewijs is dat De Nachtwacht groter is geweest. Hierbij doelen ze op de verkleinde kopie van Lundens en een schets van De Nachtwacht gevonden in het familie album van de familie Banninck Cocq. Bannincq Cocq is de man in het zwart op het midden van het schilderij. Deze werken zijn dus beiden uit de tijd van Rembrandt in ieder geval van voor 1655. De Nachtwacht werd opgeleverd in 1642.

Hieronder de drie desbetreffende beelden (Rembrandt, schets, Lundens):




Nu zul je denk: "ja ik zie het, beide werken getuigen van extra delen".

Maar wie goed kijkt ziet dat er inconsistenties zijn tussen de schets en Rembrandt en de verkleinde kopie en Rembrandt. Maar die inconsistenties zijn weer onderling consistent. Ofwel ze komen uit één en dezelfde koker. Daarmee doen ze elkaar teniet als het gaat om onafhankelijke bewijsvoering.

Vergelijk de schets met zowel Rembrandt als Lundens:

twitter


Hiermee sneuvelen de twee grootste bewijzen voor afsnijding.

De bewijzen zijn de volgende (mij bevestigd door een sr. conservator van het Amsterdam Museum):

1. Er is visueel bewijs van gelijkenissen tussen Rembrandt ’s De Nachtwacht (1642) en:
a. Een aquarelle schets uit het bezit van de familie Banninck Cocq
b. De Gerrit Lundens kopie

2. De gelijkenis met een locatie op de Lundens ‘kopie’
3. Vergelijkbare dimensies met de naburige schilderijen op de originele locatie
4. Geschreven jammerklacht over de verkleining door restaurateur Jan van Dijk (1758)
5. Technische analyse (nieuw):
a. Afwezigheid van de spanranden
b. Weefpatroon
c. Afwezigheid van spanguirlandes

De gelijkenis met een locatie op de Lundens kopie val eigenlijk weg met de delen. Dit argument staat of valt met de afsnijding, Op zichzelf kan men zeggen dat het niet in Rembrandt's stijl ligt om veel details te geven, hij laat zaken liever open. Zijn stel wordt gekenmerkt door: veel weglaten, veel overdrijven en veel licht laten vallen op enkele zorgvuldig gekozen feiten of beweegredenen.

De overige twee bewijzen zijn ook makkelijk te verklaren maar laat ik voor nu achterwege.

Al met al is het een zeer, zéér discutabel narratief waarin de kunstwereld zich blijft volharden. Uiteraard levert het wel leuke televisie maar met het oog op restauratie en misschien wel reconstructie is het toch wel belangrijk lijkt mij om de mythe te heroverwegen.

Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door Herbert_S op 13-10-2021 17:29:41 ]
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:24:09 #258
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_201743457
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:18 schreef Herbert_S het volgende:
-knip-

Wat denken jullie?
Ik denk dat ik het aan de deskundigen overlaat. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_201743878
Of er iets is afgesneden? Ja waarschijnlijk wel, het 1e schilderij begint te abrupt aan de randen. Visueel gezien moet er nog een stukje bij om het kloppend te maken. Ook zou je kunnen dat de 'aspect ratio' niet helemaal kloppend is.

Snap die hele fascinatie met het schilderij nooit zo tbh, knap geschilderd en indrukwekkend om te zien, zeker, en mooie historie, maar er zijn zoveel mooiere schilderijen :)
afspraak tandarts verzetten
pi_201746093
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:05 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Of er iets is afgesneden? Ja waarschijnlijk wel, het 1e schilderij begint te abrupt aan de randen. Visueel gezien moet er nog een stukje bij om het kloppend te maken. Ook zou je kunnen dat de 'aspect ratio' niet helemaal kloppend is.

Snap die hele fascinatie met het schilderij nooit zo tbh, knap geschilderd en indrukwekkend om te zien, zeker, en mooie historie, maar er zijn zoveel mooiere schilderijen :)
Ik ben het met je eens dat De Nachtwacht wel errug gewaardeerd wordt. Mijn fascinatie ligt vooral bij deze kwestie en verder nog wat andere verborgen elementen in het doek. In zijn huidige staat kun je een diagonaal trekken op bij benadering 40/50 graden (39,7/50,3 om iets exacter te zijn), bij de Lundens versie is dat 37¾ / 52¼.

Nu zegt dit op zichzelf weer niks natuurlijk maar wat betreft verhoudingen is De Nachtwacht in zijn huidige vorm super symmetrisch.

Rembrandt staat bekend om het weglaten, abrupt beginnen kan dus uitgelegd worden binnen zijn stijl. Voor de wereld staat de afsnijding voor alsnog vast. Ik begrijp dat het publiek, waaronder uiteraard iedere lezer op fok valt, op dit moment vermoedt dat de consensus waarschijnlijk de juiste is. Ik heb mijn twijfels, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

POLL
pi_201746291
Ja snap ook wel dat het erg leuk is om erover te blijven speculeren, wordt toch bijna een mythisch iets zo :)

Edit:
Staat me bij van kunstgeschiedenis vroeger dat het schilderij zelfs meerdere keren bijgesneden zou zijn, maar dat klopt dus niet?

[ Bericht 14% gewijzigd door Tyranoesauroes op 13-10-2021 21:45:21 ]
afspraak tandarts verzetten
pi_201746398
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 21:39 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Ja snap ook wel dat het erg leuk is om erover te blijven speculeren, wordt toch bijna een mythisch iets zo :)

Edit:
Staat me bij van kunstgeschiedenis vroeger dat het schilderij zelfs meerdere keren bijgesneden zou zijn, maar dat klopt dus niet?
Inderdaad! :D

En het mysterie rond Rembrandt is inderdaad van mythische proporties (voor mij echt smulvoer haha).

En nee het doek is volgens het verhaal enkel in 1715 afgesneden. Het is wel meerdere keren gerestaureerd en ik heb mij laten vertellen dat vroeger bij het restauratieproces de spanranden werden verwijderd en het werk opnieuw werd bedoekt.

Hierdoor is het ook niet mogelijk om te zegggen: "Ahh zie hier spanranden, dit was het werkelijke formaat!"
Maarja is dit gebeurt, of was ie afgesneden... Je kunt ook niet met zekerheid zeggen: "Geen spanranden, dus het doek moet groter geweest zijn."

En zo komt het dat alle feiten op meerdere manieren uitlegbaar zijn :P
pi_201746809
Ah, misschien dat dat het dan was, afgesneden en meerdere malen gerestaureerd. In elk geval, veel succes met je zoektocht :D
afspraak tandarts verzetten
  woensdag 13 oktober 2021 @ 23:11:18 #264
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_201747233
Ik zal binnenkort weer eens het, mede door mijn stiefvader (Willem Hijmans) geschreven boek uit 1976, na de beschadiging in 1975, over de Nachtwacht uit nog eens een keer nalezen en kijken wat hij daar over geschreven heeft.
https://www.bibliotheek.n(...)mbrandts-nachtwacht/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 24 januari 2022 @ 01:01:45 #265
2651 svann
night-hawk
pi_203340409
Dinsdag 25 januari om 20:25 uur NPO2.

Seizoen 5: De Nachtwacht

https://www.avrotros.nl/h(...)mbrandts-nachtwacht/

[ Bericht 34% gewijzigd door svann op 24-01-2022 01:06:46 ]
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_203340434
quote:
2s.gif Op maandag 24 januari 2022 01:01 schreef svann het volgende:
Dinsdag 25 januari om 20:25 uur NPO2.

Seizoen 5: De Nachtwacht

https://www.avrotros.nl/h(...)mbrandts-nachtwacht/
Hier ben ik wel benieuwd naar :o
pi_203347635
twitter
  dinsdag 25 januari 2022 @ 12:20:12 #268
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203357215
Vanavond! *O*
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 20:20:51 #269
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203364239
Na de ster, NPO 2 :9
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203364257
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 20:20 schreef monkyyy het volgende:
Na de ster, NPO 2 :9
Bedankt voor de tip!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 25 januari 2022 @ 20:51:49 #271
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203364835
Complex project.

En alweer op de achtergrond de muziek uit de geweldige serie Succession. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 20:54:26 #272
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203364889
Dit project gaat wel een paar afleveringen duren neem ik aan, genot _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203364921
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 20:54 schreef monkyyy het volgende:
Dit project gaat wel een paar afleveringen duren neem ik aan, genot _O_
Zijn vier afleveringen volgens mij.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 21:13:32 #274
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203365201
Wij kijken niet helemaal rechtstreeks.
Maar wat leuk, dat maken van die lijnzaadolie.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 21:24:03 #275
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203365404
Jammer dat het zulke korte afleveringen zijn.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203375540
Wel een hele goede zet om het programma nu op deze wijze in te vullen. Vond het vorig seizoen wel eentonig worden. Steeds dezelfde zoektochten naar verf etc. Met dit gezamelijke doel is het wel weer leuk en leerzaam.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 20:31:39 #277
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203463811
Weer bezig
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203463885
Ik ben wel benieuwd hoe het schilderij er toen heeft uit gezien zonder ontkleuring.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 1 februari 2022 @ 20:54:31 #279
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203464198
We zijn vrij recent nog in het Rembrandthuis geweest, waar hij die bonte verzameling aan spullen in een kamer had staan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 februari 2022 @ 21:00:44 #280
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203464308
Faces in the dark. :D
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 8 februari 2022 @ 20:52:02 #281
2651 svann
night-hawk
pi_203575217
Nah. ;(
Afknippen vind ik te drastisch.
Net als een vervangend psychoot optrommelen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_203575246
Die zaal met Atlas zag er vet uit _O_
  dinsdag 8 februari 2022 @ 23:19:30 #283
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203577243
Grappig om de Polygoonbeelden uit 1975 weer te zien. Mijn (stief)vader zat net niet in het getoonde fragment.
Die beschadiging was voor hem wel de aanleiding om daar een paar jaar later, samen met o.a. de restaurateur, dit boek over te schrijven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 10 februari 2022 @ 17:15:31 #284
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203601598
Volgende week:

Nachtwacht - De onthulling van de reconstructie

Twee kunstschilders komen Lisa helpen in de race tegen de klok. Gaat er geknipt worden of blijft het schilderij zoals Rembrandt deze ooit bedoeld heeft? In de laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht naderen we de grote onthulling.

Burgemeester Halsema brengt een bezoek aan het atelier en neemt het penseel ter hand. Michel vertelt over de rol die Rembrandt speelde ten tijde van de bezetting door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Een bezoek van een basisschoolklas aan de Nachtwacht toont de waarde van het schilderij nu en voor de toekomst.

Het team heeft ondertussen onenigheid over het wel of niet uitvoeren van het oorspronkelijke plan: het afknippen van grote delen van het schilderij. In het museum zet Lisa Rembrandts handtekening en wordt de reconstructie onthuld en vergeleken met het origineel.

De laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht zie je op dinsdag 15 februari 2022 om 20.25 uur op NPO 2.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 februari 2022 @ 19:06:22 #285
862 Arcee
Look closer
pi_203603186
Fascinerend weer hoor die afleveringen over De Nachtwacht. :)

En wat zonde dat die destijds tussen die twee deuren geplet is. :{

#teamnietafknippen
pi_203604876
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 19:06 schreef Arcee het volgende:
Fascinerend weer hoor die afleveringen over De Nachtwacht. :)

En wat zonde dat die destijds tussen die twee deuren geplet is. :{

#teamnietafknippen
#metoo :Y
pi_203605169
quote:
3s.gif Op donderdag 10 februari 2022 17:15 schreef golfer het volgende:
Volgende week:

Nachtwacht - De onthulling van de reconstructie

Twee kunstschilders komen Lisa helpen in de race tegen de klok. Gaat er geknipt worden of blijft het schilderij zoals Rembrandt deze ooit bedoeld heeft? In de laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht naderen we de grote onthulling.

Burgemeester Halsema brengt een bezoek aan het atelier en neemt het penseel ter hand. Michel vertelt over de rol die Rembrandt speelde ten tijde van de bezetting door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Een bezoek van een basisschoolklas aan de Nachtwacht toont de waarde van het schilderij nu en voor de toekomst.

Het team heeft ondertussen onenigheid over het wel of niet uitvoeren van het oorspronkelijke plan: het afknippen van grote delen van het schilderij. In het museum zet Lisa Rembrandts handtekening en wordt de reconstructie onthuld en vergeleken met het origineel.

De laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht zie je op dinsdag 15 februari 2022 om 20.25 uur op NPO 2.
Die aflevering is al te zien op npo start!
  donderdag 10 februari 2022 @ 22:09:50 #288
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203606216
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 20:52 schreef Mosquito76 het volgende:


Die aflevering is al te zien op npo start!
Dat is vrijwel alles van de NPO.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 15 februari 2022 @ 20:29:44 #289
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203680237
Hoezo moet het "op tijd" af zijn? Wat is op tijd? Hebben ze zichzelf een tijdslimiet opgelegd? :?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 20:32:45 #290
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203680319
Niet afknippen :{w

Je gaat ook niet de Titanic nabouwen en hem dan tegen een ijsberg aan varen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 20:35:02 #291
2651 svann
night-hawk
pi_203680362
Ik ben drie jaar geleden in die kluis geweest tijdens een rondleiding.
In een hoek lag hij daar tijdens de oorlog opgerold. Andere werken hingen aan schuifrekken.
Een droge bunker in vochtige grotten.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 15 februari 2022 @ 20:48:05 #292
2651 svann
night-hawk
pi_203680628
Pixelkunst avant la letter, die kraag en sierranden.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 15 februari 2022 @ 21:04:19 #293
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203681015
Niet knippen, goede keus. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 21:04:21 #294
2651 svann
night-hawk
pi_203681018
Een geknipt doek hebben ze al, dus het heel laten voegt wat toe.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 15 februari 2022 @ 21:25:48 #295
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203681556
Mooi om al die nagemaakte kostuums ook te zien en goed dat ze die stukken er uiteindelijk niet vanaf geknipt hebben.
Leuk project. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 augustus 2023 @ 17:29:08 #296
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210408726
Een nieuw seizoen komt er aan.



Het team van Het geheim van de Meester gaat in het nieuwe seizoen voor het eerst internationaal om het wereldberoemde schilderij 'De Schreeuw' te reconstrueren. Het schilderij van de Noorse schilder Edvard Munch wordt ook wel de Mona Lisa van de moderne kunst genoemd.



Schilder en onderzoeker Lisa Wiersma moet de stijl en de techniek van Munch aanleren en krijgt daarbij hulp van restaurator Michel van de Laar, materiaaldeskundige Joris Dik en wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk.

De experts gaan tot het uiterste om in dit tweeluik de geheimen van de Noorse schilder te ontrafelen. Ze reizen naar Noorwegen om het origineel van dichtbij te bestuderen en winnen informatie in bij Munch-experts over het leven en werk van de kunstenaar.

Ook bezoeken ze de plekken die voor de schilder belangrijk waren. Tegen het indrukwekkende decor van het Noorse landschap doen zij informatie op over materialen, beweegredenen en technieken die cruciaal zijn bij de reconstructie van De Schreeuw.

Het spookachtige figuur duikt wereldwijd overal op: op mokken, ansichtkaarten maar ook het iconische masker uit de Scream-films is erop gebaseerd. Het werk laat een onuitwisbare indruk achter, omdat het de angst zo voelbaar maakt. Dat was nieuw voor de tijd waarin Munch dit portret maakte.

Schilderen wat je voelt in plaats van schilderen wat je ziet; Munch was één van de eersten die dat deed en stond zo aan de wieg van het expressionisme. Om meer te weten over de geestelijke gesteldheid van Munch brengt Thijs Hagendijk een bezoek aan dichter Micha Hamel. Hij werd opgenomen in een psychiatrische kliniek en schreef daar een dichtbundel over. Hamel weet daardoor precies hoe je een geestelijke crisis om kunt zetten in kunst.

Michel van de Laar leert stukje bij beetje de man achter de kunstenaar kennen door in Noorwegen in zijn voetsporen te treden. Joris Dik doorgrondt het werk op vanuit zijn vakgebied en stuit daarbij op een bijzonder bindmiddel. Kijkt het team met al deze kennis op een andere manier naar dit wereldberoemde werk? En helpt het Lisa om zo dichtbij het maakproces van de kunstenaar te komen, zodat zij de perfecte reconstructie kan maken?

Joris en Thijs zoeken ondertussen in Nederland uit welke materialen Munch bij het maken van zijn meesterwerk gebruikte. Zij gaan op zoek naar het perfecte karton en onderzoeken ze het bijzondere bindmiddel caseïne.

Ook de twee soorten krijt die Munch op het werk gebruikte worden volgens speciaal recept gemaakt. In Noorwegen bezoeken zij het oude museum waar het werk in 1994 op spectaculaire wijze gestolen is. Wat heeft het werk destijds allemaal moeten doorstaan en heeft dat sporen op het schilderij achtergelaten?

Lisa Wiersma gaat met de materialen en alle vergaarde kennis aan de slag. Omdat Lisa in haar atelier in Nederland aan de kleuren blijft twijfelen, besluit ze naar Noorwegen af te reizen om zo dichtbij het origineel verder te kunnen werken. Als de reconstructie af is, ontmoet het hele team elkaar in Noorwegen voor het ultieme moment: de vergelijking met het origineel. Hoe dichtbij is het team deze keer gekomen?

Het geheim van de Meester: De Schreeuw is op 18 en 25 oktober om 20.25 uur te zien bij AVROTROS op NPO 2.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:05 #297
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210993983
Vanavond. NPO 2 om 20:33
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator woensdag 18 oktober 2023 @ 11:14:17 #298
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210994028
quote:
4s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 11:10 schreef golfer het volgende:
Vanavond. NPO 2 om 20:33
Leuk ik ga kijken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 woensdag 18 oktober 2023 @ 12:59:39 #299
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_210994962
Tof programma
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 18 oktober 2023 @ 14:13:16 #300
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210995761
Zal ik dan maar?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 18 oktober 2023 @ 14:13:26 #301
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210995763
Vol.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')