abonnement Unibet Coolblue
pi_165013686
Link naar het vorige topic: F&F / [Centraal] Cavia's met foto's deel 43 Whieep whieep!

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia's 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia's van boven komt (de roofvogel), worden cavia's erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia's prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico's op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia's spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia's te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels;) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia's drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia's

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia's zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia's leven graag in een groep. Wie cavia's gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto's is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia' staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ook wel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage 'prrrrrrrrts' laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia('s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia's hebben vaak 'de gekke vijf minuten', wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia's eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedingsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia's zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptomen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkent van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Tap tap tap
pi_165074285
Gister meegedaan met een cavia show, had Henk en Jos ( een andere zei al, wie geeft haar knuffel cavia nou zulke namen ) ingeschreven, mijn eerste cavia's, uiteraard zien ze eruit als Amerikaanse kruin cavia's maar eigenlijk zijn het kruisingen.
Ze deden het verbazingwekkend nog erg goed ook, de fokster van hun was er wel trots op, mijn nichtje deed onder mijn naam ook mee met een door mij gefokt beertje, deze had 92 punten, wel netjes als je weet dat de beste cavia 93 punten had.
Ben wel enthousiast en gaan binnenkort weer naar een show, helaas worden Henk en Jos geholpen want dan kunnen ze als 'beer' elk in een groepje zeugen lopen om de rust wat meer te bewaren, maar ga dan met eigen gefokte dieren, ben dan wel benieuwd.

pi_165097423
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 21:58 schreef CherryLips het volgende:
Geven jullie de caafs eigenlijk ijsbergsla? Ik geef het nooit omdat ik bang ben voor diarree en gasbuik en ellende, maar dat krijgen ze blijkbaar ook ondanks m'n beste zorgen, dus kan ik het net zo goed gewoon wel geven. Het kost ook geen drol en het zou voor mezelf ook beter zijn er wat meer van te eten.
Ja hoor, met kroppen tegelijk.
Ze eten het zeer graag.

Als je caafs gewend zijn aan groenvoer zou er niet zo veel aan de hand moeten zijn, maar je kan het in etappes geven.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165097433
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:44 schreef NijntjesUk het volgende:
Arm ding idd.

Ik weet niet zeker of ze allebei lekker liggen zo. :D

[ afbeelding ]
Dat kuifje O+

Over rare ligposities gesproken:


Wijlen Kookai en Oryx



Wijlen Avici en Oryx



Wijlen Oryx en Noir



En tot slot Wijlen Neuf en Oryx :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165100647
Ik ben er zo ongelofelijk klaar mee. Ik ben dus helemaal naar fucking België gereden, daar is Ollie doorgelicht, middeltjes meegekregen. En nu gaat ie alleen maar achteruit en de andere drie cavia's zijn nu ook aan de schijt en eten niks.
FML.
Ik doe ze weg. Ik weet niet meer wat ik met die beesten aan moet. Geen enkele dierenarts lijkt te weten wat ze ermee moeten, de ene zegt dit, de andere dat, en ondertussen valt Ollie alleen maar af. Hij krijgt tig soorten medicijnen en alles maakt het alleen maar erger. Ik eis echt m'n geld terug, ben in 1 jaar ondertussen bijna duizend euro kwijt geweest aan die gasten en heb er niets aan gehad.
En ondertussen kwijnen m'n beestjes weg. Zo klaar ermee.
Zit echt te janken. Wat doe ik verkeerd? Ik wil op dit moment echt van ze af en ze aan iemand geven die ze wel kan redden.
Tap tap tap
pi_165101860
Bij Eva Stoffels geweest?

Tja weet je wat het met cavia's is, cavia's laten heel lang niet zien dat ze ziek zijn en als ze het dan laten zien ben je vaak al te laat. Ze zeggen altijd zijn makkelijke huisdieren, maar dat is niet zo, moet zeggen dat ik ze moeilijker vind dan de chinchilla's die ik heb gehad.
Mijn leraar zei keihard, een zieke cavia is een dooie cavia, heb het daar met een stel andere fokkers over gehad en die zeiden dat daar een enorme kern van waarheid in zat.
Niet om je moedeloos te praten, maar zie het somber in.
pi_165101876
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 12:56 schreef LittleLady het volgende:
Bij Eva Stoffels geweest?

Tja weet je wat het met cavia's is, cavia's laten heel lang niet zien dat ze ziek zijn en als ze het dan laten zien ben je vaak al te laat. Ze zeggen altijd zijn makkelijke huisdieren, maar dat is niet zo, moet zeggen dat ik ze moeilijker vind dan de chinchilla's die ik heb gehad.
Mijn leraar zei keihard, een zieke cavia is een dooie cavia, heb het daar met een stel andere fokkers over gehad en die zeiden dat daar een enorme kern van waarheid in zat.
Niet om je moedeloos te praten, maar zie het somber in.
Ik zie ook wel gebeuren dat ik over een week of twee helemaal cavialoos ben.
Tap tap tap
pi_165101936
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 12:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zie ook wel gebeuren dat ik over een week of twee helemaal cavialoos ben.
Dat is niet zo mooi, ze zijn zo leuk, misschien valt het mee, heb hier ook een gehad, miskraam, hoopje ellende ook erg mager, maar die huppelt nog steeds rond en zit weer op gewicht.
probeer anders een stukje banaan met schil, zit veel energie in.
pi_165101967
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 13:00 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dat is niet zo mooi, ze zijn zo leuk, misschien valt het mee, heb hier ook een gehad, miskraam, hoopje ellende ook erg mager, maar die huppelt nog steeds rond en zit weer op gewicht.
probeer anders een stukje banaan met schil, zit veel energie in.
Ik mocht ze juist geen fruit geven ivm suikers, dat gaat nog meer gisteren. En ze eten niks ;(
Tap tap tap
pi_165102159
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 13:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik mocht ze juist geen fruit geven ivm suikers, dat gaat nog meer gisteren. En ze eten niks ;(
Tja in hooi zit ook niet zoveel, havermout dan, willen ze dat wel?
pi_165102178
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 13:09 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Tja in hooi zit ook niet zoveel, havermout dan, willen ze dat wel?
Nope, dat hebben ze nooit gelust.
Tap tap tap
pi_165102292
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 13:10 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nope, dat hebben ze nooit gelust.
Balen, drama als ze iets mankeren
pi_165103588
En dan hou ik ze zo'n haverkoekje voor dat ik ooit in Duitsland heb gekocht en ben ik zowat een vinger kwijt.
Schizofrene beesten.
Tap tap tap
pi_165111012
Kleine beestjes, grote zorgen.

Succes CL.

Had je die Belgische dierenarts nog gecontacteerd achteraf?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165147609
Hoe gaat het met je caafjes Cherry ?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165148417
Ollie eet nog steeds niet :') En Schaap ook niet echt, maar wel iets (ze poept nog he, dus er zal vast iets ingaan).
De andere twee zijn volgens mij gewoon retekieskeurig.
Tap tap tap
pi_165149107
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 12:04 schreef CherryLips het volgende:
Ollie eet nog steeds niet :') En Schaap ook niet echt, maar wel iets (ze poept nog he, dus er zal vast iets ingaan).
De andere twee zijn volgens mij gewoon retekieskeurig.
Echt niet dat ik nu ooit nog naar België ga he.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165149538
quote:
9s.gif Op woensdag 7 september 2016 12:43 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Echt niet dat ik nu ooit nog naar België ga he.
Er was me gewaarschuwd dat het wel twee weken kon duren, en laatst zei iemand op FB hetzelfde :{
Tap tap tap
pi_165181722
Vet balen Cherrylips, hoop dat het goedkomt!
pi_165183999
Fuuuuu, ik heb per ongeluk vitamine C forte 1000mg gekocht.
Dat zijn pillen die ongeveer 4x zo groot zijn dan de normale pilletjes.
Behalve Noir lust natuurlijk niemand ze en ik vind ze ook vies. :|W
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165202096
Gebruiken jullie kranten (als je een caviaflat hebt)??

Ik momenteel nog wel, maar ze maken er een puinhoop van...
pi_165205066
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 16:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Gebruiken jullie kranten (als je een caviaflat hebt)??

Ik momenteel nog wel, maar ze maken er een puinhoop van...
Nee ik gebruik zaagsel met daarop 'supersoft bedding'. Kranten eten ze op zodra ze de kans krijgen
pi_165205282
Ik gebruik ook geen kranten meer, die trekken ze onder de bodembedekker en dan wordt het een chaos.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_165213816
En het gaat sneller ruiken, vind ik :@

Ollie viel vanavond ineens de spinazie en andijvie aan. Hartstikke goed natuurlijk maar ik weet niet of dat wel zo goed is voor z'n darmen aangezien er amper vezels in zitten :{
Tap tap tap
pi_165222036
Nou ja, het is wel positief dat zijn eetlust terug is.
Nu nog hooi en brokjes ^O^
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')