abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 22 december 2016 @ 17:20:24 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167529163
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 13:00 schreef Franny_G het volgende:
Hier heeft mijn nieuwe rector de strijd hiermee aangebonden: ze wil meer onderwijs gericht oo feedback, zelfonderzoekend, reflecterend, gericht op proces. Ik bewonder haar idealisme en ga er in mee maar zie ook hoe zij (en wij) aanloopt tegen de praktische onmogelijkheden, het gebrek aan geld etc. Maar bijna nog belangrijker: de mindset van de leerlingen.
Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.
  donderdag 22 december 2016 @ 17:21:28 #252
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167529180
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.

Ik heb in mijn korte tijd als startend docent nog nooit maar één inhoudelijke vraag over de mail gehad van een leerling. Vragen over de cijfers en de toetsen daarentegen..
Die diepgang cultiveer je zelf bij je leerlingen. Hoe vaker jij hen 'waarom' gaat vragen, hoe sneller ze dat zichzelf ook zullen afvragen.
pi_167529303
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 17:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.
Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 december 2016 @ 17:38:53 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167529536
Zo lang de onderwijswereld wel erg blijft ingericht op "als je geen voldoende hebt ga je niet over/haal je geen diploma" kun je moeilijk je leerlingen gaan verwijten dat ze primair gefocust zijn op het halen van voldoendes. Als je een prachtige discussie hebt gevoerd in de klas en daarna thuiskomt met een 3 voor je toets heb je toch wat uit te leggen.
Zo zou ik erg graag kinderen echt leren rekenen, maar zo lang het in de lucht blijft hangen dat leerlingen kunnen zakken op een rekenexamen, train ik ze toch maar gewoon in dat wat het cito wil: begrijpend lezen met een vleugje rekenmachinegebruik. Anders zakken ze namelijk allemaal, en dat helpt de leerlingen niet én ik heb wat uit te leggen.

Ik accepteer maar dat het inhoudelijk zo werkt. Ik neem het curriculum voor waarheid aan en draai dat er inhoudelijk netjes doorheen (op leerlingvragen als "komt dit in de toets" is mijn antwoord trouwens altijd het zou kunnen).
Ik zoek met mijn leerlingen andere leerdoelen, en daar probeer ik zelf dan ook mijn voldoening uit te halen. Uiteindelijk heeft mijn doelgroep daar ook meer aan dan aan de stelling van Pythagoras. Denk aan plannen, organiseren, gesprekstechnieken, samenwerken met anderen die ze niet zelf hebben uitgekozen, omgaan met vrijheden. Komen best leuke dingen uit soms.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 22 december 2016 @ 18:35:59 #255
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167530430
quote:
2s.gif Op donderdag 22 december 2016 17:27 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.
Die cultuuromslag moet vanuit de docenten komen, want je kunt van 12- tot 16-jarigen niet verwachten dat ze in staat zijn dat belang te erkennen.

Al verwacht ik niet dat het ooit gaat gebeuren, want die cijfermatige instelling is gewoon veel te makkelijk voor veel docenten. Achter cijfers kun je je namelijk veel beter verschuilen dan achter andere beoordelingsmethoden.
pi_167693757
Ik vind het soms, als startende docent, best moeilijk om die heersende mindset van cijfers te accepteren. Ik wil er keihard tegen vechten maar tegelijkertijd zie ik hoe mijn omgeving die strijd zo'n beetje heeft opgegeven en dan vraag ik me af in hoeverre ik in mijn eentje wel iets zou kunnen bijdragen.
Zo'n 80% van de docenten op mijn school is klaar met de passieve houding van de leerlingen. Wij hebben enorm brave kinderen, maar er zit verder ook echt niks in. Ze zijn niet zelfstandig, niet kritisch en werken alleen voor een toets. Ik had een lessenserie gemaakt voor 4 havo over dieren en die vonden ze geweldig. Ze deden ontzettend goed mee en waren onder de indruk van veel oude verhalen. Toen op een gegeven moment een leerling vroeg wat de stof voor de volgende toets was en ik moest bekennen dat dat wat anders was dan de dierenstof, stortte alles ineen. Motivatie weg, interesse weg en telefoons weer op tafels. Heel erg jammer.
Ik merk dat leerlingen door de mindset ook wel egoïstisch worden. Nadat ik een week afwezig was door voedselvergiftiging vroeg mijn mentorklas, die mij de ochtend van het ziekmelden nog kotsend had aangetroffen in mijn lokaal, niet hoe het met me ging en of ik al beter was. De eerste vraag was "heeft u de cijfers al, want u bent laat." Toen ben ik behoorlijk uit m'n slof geschoten over omgangsvormen. Als zij een week ziek zijn geweest is mijn eerste vraag ook niet "heb je je huiswerk gemaakt?", dus ik verwacht ook wat anders van hen. Zeker als ze 17 jaar oud zijn. Ze lijken echt alleen maar met zichzelf en cijfers bezig te zijn en weigeren na te denken over de maatschappij en hun functie hierin en van enig kritisch denken is al helemaal geen sprake.

Soms stelt alles me best wel teleur, en dat vind ik eigenlijk wel heel jammer in m'n eerste echte jaar. Ik ben heel ambitieus en idealistisch en ik zou ontzettend graag dingen veranderen die ik anders wil zien, maar soms voel ik me enorm hopeloos over hoe ik dat in vredesnaam moet gaan verwezenlijken. En ik twijfel of ik het wel wil accepteren, ook al zou dat natuurlijk makkelijker zijn. Maar met acceptatie blijft ook de irritatie en ik denk niet dat ik het dan jarenlang volhoud. Ik doe m'n best datgene bij m'n leerlingen te stimuleren dat ik graag wil zien, maar als ik zo'n beetje de enige ben, is het natuurlijk niet genoeg.
pi_167910947
Ik loop nu toch tegen een raar verhaal aan, mensen. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen (ik haal het verhaal wel weer snel weg ivm herkenbaarheid etc):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 61% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 09:09:38 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167911603
Poeh wat heftig. Ik neem aan dat hij een VOG heeft moeten overleggen bij zijn indiensttreding? Ik snap dat hier van tevoren wat over had willen horen. Weet je collega al dat jij dit weet? Kun je het met hem bespreken? Anders misschien idd naar de schoolleiding gaan.
pi_167911661
Het is bij ons op school wel echt de gewoonte dat je een VOG moet overleggen en ik kan me niet voorstellen dat hij die heeft gekregen na zo'n recente veroordeling. Dus dat is ook al raar/vaag.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 5 januari 2017 @ 22:29:06 #260
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167913603
Zeker om uitleg vragen bij je leidinggevende. Als je het lastig vindt om het op het verhaal van die man te gooien, betrek het dan op 'wat doet het met het team als het bekend wordt/wat gebeurt er bij de leerlingen'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167913726
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:03 schreef Franny_G het volgende:
Ik loop nu toch tegen een raar verhaal aan, mensen. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen (ik haal het verhaal wel weer snel weg ivm herkenbaarheid etc):

Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.

[ Bericht 41% gewijzigd door Luckilicious op 06-01-2017 11:01:46 ]
pi_167917972
Heb nooit een VOG hoeven inleveren, maar werk op een HBO; op het MBO was dit wel nodig, ook bij vrijwilligen.
-
pi_167917974
Nog geen studenten mishandeld, trouwens.
-
pi_167918463
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 22:34 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.
Yep het is echt waar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 12:22:57 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167920367
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 09:09 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Yep het is echt waar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?
Verwijderd. Dat is wel heel slordig van p&o dan hoor.
pi_167920772
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 6 januari 2017 @ 11:23:57 #267
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167920879
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Goed systeem, wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:13:43 #268
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167921899
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_167922133
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167922147
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Goed systeem, wel.
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:26:24 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167922164
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Mee eens. Pols eens wat collega's, samen sta je sterker.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:37:54 #272
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167922379
Mijn dm doet het even niet maar het lijkt mij een bijzonder onaangenaam persoon, hoewel dat delict voor mij dan weer niet zo zwaar weegt. Het is wel tekenend voor gebrekkig functioneren denk ik, dus wat je er als collega aan hebt...
Kwak
pi_167922828
Tweede kansen a la, maar bij een dergelijk incident en dusdanig weinig blijk van spijt, zou ik daar als schoolleiding toch een tweede keer over nadenken. Als zoiets nog een keer gebeurt, vergeef je jezelf toch niet als school?
  vrijdag 6 januari 2017 @ 13:12:00 #274
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167923061
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.
pi_167925560
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.
Op mijn school is een docent in het verleden ontslagen wegens een vermeend akkefietje met leerlingen. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar die docent heeft nooit meer een andere baan gevonden want als je de naam googled is dat het eerste wat je tegenkomt. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar het blijft lastig...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')