abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187739537
quote:
11s.gif Op woensdag 3 juli 2019 22:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Opmerkelijk, een vergelijkbaar probleem had ik onlangs ook.
het is al een tijdje hier, heb het nl keer eerder gehad.
Maargoed opnieuw opgestart allemaal en had er ook ff niet zo heel veel aandacht voor, totdat ik een keertje wat op ipad met de pro versie wilde zoeken en zag dat ie weer op standaard stond.

Zal wel iets met een update geweest zijn ofzo, of zelf keer wat verkut. Nu werkt het weer prima trouwens :S
Totdat het weer fout gaat trouwens, want gebruik het ook wel beetje om mee te experimenteren dus heb van alles er al mee gedaan dus kan net zo goed door mezelf komen, maar weet niet zeker.
Do what you love, love what you do!
  woensdag 3 juli 2019 @ 22:09:17 #212
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187739777
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 22:02 schreef kree het volgende:

[..]

het is al een tijdje hier, heb het nl keer eerder gehad.
Maargoed opnieuw opgestart allemaal en had er ook ff niet zo heel veel aandacht voor, totdat ik een keertje wat op ipad met de pro versie wilde zoeken en zag dat ie weer op standaard stond.

Zal wel iets met een update geweest zijn ofzo, of zelf keer wat verkut. Nu werkt het weer prima trouwens :S
Totdat het weer fout gaat trouwens, want gebruik het ook wel beetje om mee te experimenteren dus heb van alles er al mee gedaan dus kan net zo goed door mezelf komen, maar weet niet zeker.
Het is mij maar 1x overkomen sinds ik PiAware heb geüpdate. Met versie 19 van https://www.live-military-mode-s.eu/ had ik ook veel problemen, maar dat is opgelost met versie 20.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187739965
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 22:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het is mij maar 1x overkomen sinds ik PiAware heb geüpdate. Met versie 19 van https://www.live-military-mode-s.eu/ had ik ook veel problemen, maar dat is opgelost met versie 20.
ja kan wel update dingetje zijn. Maar moet sowieso ff keertje opnieuw beginnen ermee. Teveel al aan lopen prutsen om het na te zoeken. Maar dat is het grappige hier ook van wel natuurlijk :P
pi_188991188
Tijdje geleden deed Tweakers een oproep aan Tweakers die een Raspberry Pi (of een andere singleboardcomputer) hebben wat ze er mee deden.

Een aantal Tweakers waaronder ik stuurden in hoe we het gebruiken als ADS-B feeders.
Het artikel verscheen een tijdje geleden al eerst in het Tweakers magazine.

De tofste Pi-projecten uit de community - Creatief met een singleboardcomputer - Luchtverkeersdata loggen

Toch wel geinig om je eigen spul zo weer terug te zien. :P
pi_192358357
Lekker rustig hier.

Toevallig iemand nog mee bezig? Ben nu weer bezig om mijn installatie te verbeteren.
Zit nog te twijfelen/bedenken of ik alle hardware op het dak ga plaatsen (in een waterdichte behuizing) of dat ik het zo laat en enkel wat hardware ga vervangen.

In het eerste geval moet ik waarschijnlijk sowieso een nieuw filter gaan gebruiken (FlightAware heeft een nieuwe die beter is in het wegfilteren van de 950MHz. GSM signalen).
Nadeel van die oplossing is dat de hardware dus op het dak zit; wil ik bijv. bij de RPi komen; dan moet ik op het dak klimmen.

De 2e oplossing is waarschijnlijker; de installatie hetzelfde laten (dus met coax naar het dak), maar bij de antenne een LNA plaatsen en bij de RPi een bias tee injector (die die LNA via de coax van 5V voorziet). Zo'n LNA zou eigenlijk het probleem van de relatief lange stuk coax moeten verhelpen.

In de tussentijd maar wat nieuwe scripts op de RPi geïnstalleerd, nieuwe performance graphs, een extra interface met kaart en een timelapse functie.

K*t is alleen wel dat vliegverkeer nu op z'n gat ligt; ben een beetje voor niets bezig nu...

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 30-03-2020 19:45:07 ]
pi_192359346
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
Lekker rustig hier.

Toevallig iemand nog mee bezig? Ben nu weer bezig om mijn installatie te verbeteren.
Zit nog te twijfelen/bedenken of ik alle hardware op het dak ga plaatsen (in een waterdichte behuizing) of dat ik het zo laat en enkel wat hardware ga vervangen.

In het eerste geval moet ik waarschijnlijk sowieso een nieuw filter gaan gebruiken (FlightAware heeft een nieuwe die beter is in het wegfilteren van de 950MHz. GSM signalen).
Nadeel van die oplossing is dat de hardware dus op het dak zit; wil ik bijv. bij de RPi komen; dan moet ik op het dak klimmen.

De 2e oplossing is waarschijnlijker; de installatie hetzelfde laten (dus met coax naar het dak), maar bij de antenne een LNA plaatsen en bij de RPi een bias tee injector (die die LNA via de coax van 5V voorziet). Zo'n LNA zou eigenlijk het probleem van de relatief lange stuk coax moeten verhelpen.

In de tussentijd maar wat nieuwe scripts op de RPi geïnstalleerd, nieuwe performance graphs, een extra interface met kaart en een timelapse functie.

K*t is alleen wel dat vliegverkeer nu op z'n gat ligt; ben een beetje voor niets bezig nu...
Ik volg het nog ;)

Mijn rpi is gecrashed en heb alleen een ipad aangezien mijn laptop het ook begeven heeft.
Ok beetje probleem om e ven het sd kaartje opnieuw te maken. ;)

Ik denk trouwens voor jou, hoe minder coax hoe beter. Rpi in waterdicht doosje op het dak is wss het beste. Icm power over ethernet.

Ik heb sowieso geen goede locatie hier. Bij mijn ma thuis op de zolder trouwens wel. Maar hier krijg ik weinig door op begane grond dus tussen huizen. Tis genoeg om alle voordelen van premium te krijgen bij de sites. Maar krijg weinig door hier. ;)
pi_192359486
Gek genoeg heb ik altijd de dans ontsprongen wat betreft crashen van de RPi of geheugenkaartjes.
* Iemand91 gaat even afkloppen...

Ik dacht ook hoe minder coax hoe beter. Maar diverse users hebben aangegeven dat het wel meevalt, zeker als ik een LNA zou gaan gebruiken. Gebruik ook goede kwaliteit coax (Hirschmann Koka 9 TS) dus dat scheelt ook.
Kan ik toch mooi de RPi binnen handbereik houden; ook al heb ik er 3,5+ jaar niet bij hoeven zijn.
* Iemand91 klopt nog een keer af...
pi_192359552
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 19:56 schreef Iemand91 het volgende:
Gek genoeg heb ik altijd de dans ontsprongen wat betreft crashen van de RPi of geheugenkaartjes.
* Iemand91 gaat even afkloppen...

Ik dacht ook hoe minder coax hoe beter. Maar diverse users hebben aangegeven dat het wel meevalt, zeker als ik een LNA zou gaan gebruiken. Gebruik ook goede kwaliteit coax (Hirschmann Koka 9 TS) dus dat scheelt ook.
Kan ik toch mooi de RPi binnen handbereik houden; ook al heb ik er 3,5+ jaar niet bij hoeven zijn.
* Iemand91 klopt nog een keer af...
Ja klopt ook wel, zeker met de coax die jij gebruikt. Maar de demping van die kabels is altijd meer als zeg maar half meter stukje en gelijk vanaf rpi is er geen verlies meer want dan is het al digitaal.

Dus beste is om die coax zo kort mogelijk te houden. Of dat altijd praktisch te halen is is vraag 2 natuurlijk.

En waarom mijn rpi vaker crashed. Gebruik dat ding ook beetje te expirmineteren enzo. Dus wss 9 van de 10 keer komt het door mezelf.

Heb er 2 trouwens eentje voor Kodi en ,media center en is versie 3b. En die andere is volgens mij een 2 versie. Die ik gebruik voor adsb en allerlei andere test dingen dus enzo.
pi_192359594
Ik wil trouwens nog steeds eens proberen de scheepvaart. Want die hebben een zelfde systeem nl AIS maar er zijn niet echt onwijs veel projectjes die zich daar op richten.

Maar dat kan min of meer op dezelfde manier als adsb
Is andere frequentie enzo/. Maar min of meer zelfde idee
pi_192359729
Owh en trouwens het valt wel mee wss maar licht er ook beetje aan in hoeverre je resultaat ziet.
Het is simpel elke m extra coax is verlies.

Heb er over zitten denken om bij m’n ma gewoon ip40 ofzo kastje te plaatsen op het dak en dan met power over ethernet die rpi voeden en ethernet kabeltje naar binnen. Dan hou je mss nog halve meter coax over naar antenne. Dat lijkt mij de beste optie..

In alle filters heb ik wel over gelezen maar niet echt in verdiept ook ;)
pi_192359917
Bij mij was de kennis na 3 jaar ook afgezakt, maar de laatste dagen weer flink ingelezen, rondgevraagd en hulp gekregen.
Komt er op neer dat met een LNA de coax geen probleem meer moet geven; de LNA zal het verlies van de coax ruim compenseren.

My gut feeling zegt ook alle hardware op het dak, maar de praktijk valt gelukkig dus mee.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 11:16:03 #222
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192550044
Mijn ADS-B heeft een tijdje stil gelegen (de netwerkkabel was stuk), maar vandaag de boel maar weer eens opknappen.
pi_192550106
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 11:16 schreef qltel het volgende:
Mijn ADS-B heeft een tijdje stil gelegen (de netwerkkabel was stuk), maar vandaag de boel maar weer eens opknappen.
Bij mij er iets met linux gecrashed dus lig er ook al een tijdje uit.
Nog geen zin gehad om erin te duiken, sowieso weinig op te zien nu ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 14:32:23 #224
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192552701
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 11:18 schreef kree het volgende:

[..]

Bij mij er iets met linux gecrashed dus lig er ook al een tijdje uit.
Nog geen zin gehad om erin te duiken, sowieso weinig op te zien nu ;)
Ik wil nu wifi gaan gebruiken en de boel in een waterdicht kastje bouwen. Ik ben nu al aan het kastje bezig.. :)
pi_192552724
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 14:32 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik wil nu wifi gaan gebruiken en de boel in een waterdicht kastje bouwen. Ik ben nu al aan het kastje bezig.. :)
Pics :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 17:05:40 #226
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192554482
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 14:34 schreef kree het volgende:

[..]

Pics :)
Als het klaar is. En dat is het nog niet :)

Ik maak ook maar even een nieuwe antenne, want de oude is wat uit elkaar gevallen.
pi_192554576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:05 schreef qltel het volgende:

[..]

Als het klaar is. En dat is het nog niet :)

Ik maak ook maar even een nieuwe antenne, want de oude is wat uit elkaar gevallen.
Altijd leuk maar juist beetje pics van bouw verslagje is leuk, dus ook een paar voor het helemaal in elkaar zit dan als je wil hoor ;)
pi_192554637
Jij had een rpi toch ook? Wat draai je daarop? Headless?
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 18:29:27 #229
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192555622
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:12 schreef kree het volgende:

[..]

Altijd leuk maar juist beetje pics van bouw verslagje is leuk, dus ook een paar voor het helemaal in elkaar zit dan als je wil hoor ;)
Jazeker. Komt voor elkaar.

Alleen de antenne niet, dat is een simpele collinear.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:17 schreef kree het volgende:
Jij had een rpi toch ook? Wat draai je daarop? Headless?
Ja, ik gebruik een rpi3. Met Raspbian, en Flightradar, Flightaware en Planefinder. Headless inderdaad.
pi_192567388
Ik spam even dit topic hoor, gaat niet over adsb in specifiek maar wel over SDR wat we hier dus ook gebruiken voor adsb.

DIG / Software defined radio SDR

Maar daar is het dan meer het algemene dus over alle frequenties wat iedereen die nu een dongle heeft voor adsb dus ook kan doen.

Het is wel een oud topic, maar raakte beetje ermee aan de praat met @TheFreshPrince
Wellicht leuk om daar ook weer eens naar te kijken. Er zijn linux pakketten redelijk makkelijk nu te vinden nl die zeg maar op bv een rpi als een headless server werken en kun je op je desktop met browser of SDR# op inloggen.

Beetje mee geklooid wel eerder, maar heb geen goede antenne posities. FM radio enzo is me wel gelukt hier ook zelfs met het zeg maar korte whip antennetje voor adsb :)
pi_192567441
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 18:29 schreef qltel het volgende:

[..]

Jazeker. Komt voor elkaar.

Alleen de antenne niet, dat is een simpele collinear.
[..]

Ja, ik gebruik een rpi3. Met Raspbian, en Flightradar, Flightaware en Planefinder. Headless inderdaad.
Ik ook heb hem ook via WiFi inmiddels. Nu bij mij thuis staat het. Eerder bij m’n ma.
Maar was nog dingetje om dat werkend te krijgen in hoe heet het WPA_ blabla nog wat file van linux.

Het heeft gewerkt trouwens bij mij hier en m’n ma door twee netwerken toe te voegen.

Ok volgende week is er voor mij geen werk. Dus wel leuk projectje om weer even mee te kloten (+altijd goed om meer van linux te leren :) )
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 11 april 2020 @ 22:07:43 #232
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192573949
Nouja, dit is dus het idee. Een simpel vierkant houten kastje met een stopcontact erin en een antenne aan de zijkant. De antenne is een collineair in een plastic pijp die ik voor de stevigheid aan een ronde houten stok (oude gordijnrail) heb vastgemaakt.

(ik heb overal spullen voor gebruikt die ik nog had liggen).

De boel zit nu in elkaar. Ik ga hem binnenkort eerst even weer uit elkaar halen, en kit tussen alle delen doen. Daarna de boel schilderen. Het deksel (de bovenkant) doe ik rubber tussen zodat de boel hopelijk waterdicht blijft.

Wel even een tegenvaller. De RPi die ik ervoor gebruikte blijkt nu stuk te zijn.Ik denk dat er water op is gekomen. En ik had er nog 1, maar ik krijg die niet zo direct werkend met wifi. Maar dat zal wel goedkomen. Is een oud modelletje met een wifi dongle.
pi_192746981
Oh, leuk dat dit topic nog leeft!

Ik ben een beetje verdwenen van Fok maar wou toch deze even delen. Geheel gemaakt met data verzameld door mijn eigen FlightAware balkon-antenne :D

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_192747006
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 20:02 schreef kree het volgende:
Ik wil trouwens nog steeds eens proberen de scheepvaart. Want die hebben een zelfde systeem nl AIS maar er zijn niet echt onwijs veel projectjes die zich daar op richten.
Ik heb begrepen dat er bedrijven zijn die dit doen en dan gaan speculeren over handel en proberen er veel geld aan te verdienen. Bizar.

Opeens begon ik me af te vragen of die Business abo's die FA/FR24 enzo verkopen op die manier gebruikt worden soms....
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 3 mei 2020 @ 20:40:33 #235
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192930536
Hehe, de wifi van mijn Raspberry Pi werkt. Dat kostte moeite.

Nog even de behuizing schilderen en de boel kan op dak
pi_193494095
Voor wie nog een satellietschotel heeft liggen; een tutorial voor ADS-C.
pi_193495235
.
Heb nu 2 Nooelec Nano's 1090 en 978.
de Airnav RadarBox Flightstick met AirNav ADS-B 1090MHz buiten antenne.

En binnenkort ook maar eens uitbreiden met de Raspberry Pi 4 8gb..
Behuizing ervoor ligt al klaar.

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 10 september 2020 @ 21:20:26 #239
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_194992567
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:04 schreef -CRASH- het volgende:
Heb nu 2 Nooelec Nano's 1090 en 978.
Kun je wat spotten op de 978 MHz?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_195065246
quote:
5s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kun je wat spotten op de 978 MHz?
Gebruik alleen de 1090.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')