abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 17:05:40 #226
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192554482
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 14:34 schreef kree het volgende:

[..]

Pics :)
Als het klaar is. En dat is het nog niet :)

Ik maak ook maar even een nieuwe antenne, want de oude is wat uit elkaar gevallen.
pi_192554576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:05 schreef qltel het volgende:

[..]

Als het klaar is. En dat is het nog niet :)

Ik maak ook maar even een nieuwe antenne, want de oude is wat uit elkaar gevallen.
Altijd leuk maar juist beetje pics van bouw verslagje is leuk, dus ook een paar voor het helemaal in elkaar zit dan als je wil hoor ;)
Do what you love, love what you do!
pi_192554637
Jij had een rpi toch ook? Wat draai je daarop? Headless?
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 18:29:27 #229
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192555622
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:12 schreef kree het volgende:

[..]

Altijd leuk maar juist beetje pics van bouw verslagje is leuk, dus ook een paar voor het helemaal in elkaar zit dan als je wil hoor ;)
Jazeker. Komt voor elkaar.

Alleen de antenne niet, dat is een simpele collinear.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 17:17 schreef kree het volgende:
Jij had een rpi toch ook? Wat draai je daarop? Headless?
Ja, ik gebruik een rpi3. Met Raspbian, en Flightradar, Flightaware en Planefinder. Headless inderdaad.
pi_192567388
Ik spam even dit topic hoor, gaat niet over adsb in specifiek maar wel over SDR wat we hier dus ook gebruiken voor adsb.

DIG / Software defined radio SDR

Maar daar is het dan meer het algemene dus over alle frequenties wat iedereen die nu een dongle heeft voor adsb dus ook kan doen.

Het is wel een oud topic, maar raakte beetje ermee aan de praat met @TheFreshPrince
Wellicht leuk om daar ook weer eens naar te kijken. Er zijn linux pakketten redelijk makkelijk nu te vinden nl die zeg maar op bv een rpi als een headless server werken en kun je op je desktop met browser of SDR# op inloggen.

Beetje mee geklooid wel eerder, maar heb geen goede antenne posities. FM radio enzo is me wel gelukt hier ook zelfs met het zeg maar korte whip antennetje voor adsb :)
pi_192567441
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 18:29 schreef qltel het volgende:

[..]

Jazeker. Komt voor elkaar.

Alleen de antenne niet, dat is een simpele collinear.
[..]

Ja, ik gebruik een rpi3. Met Raspbian, en Flightradar, Flightaware en Planefinder. Headless inderdaad.
Ik ook heb hem ook via WiFi inmiddels. Nu bij mij thuis staat het. Eerder bij m’n ma.
Maar was nog dingetje om dat werkend te krijgen in hoe heet het WPA_ blabla nog wat file van linux.

Het heeft gewerkt trouwens bij mij hier en m’n ma door twee netwerken toe te voegen.

Ok volgende week is er voor mij geen werk. Dus wel leuk projectje om weer even mee te kloten (+altijd goed om meer van linux te leren :) )
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 11 april 2020 @ 22:07:43 #232
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192573949
Nouja, dit is dus het idee. Een simpel vierkant houten kastje met een stopcontact erin en een antenne aan de zijkant. De antenne is een collineair in een plastic pijp die ik voor de stevigheid aan een ronde houten stok (oude gordijnrail) heb vastgemaakt.

(ik heb overal spullen voor gebruikt die ik nog had liggen).

De boel zit nu in elkaar. Ik ga hem binnenkort eerst even weer uit elkaar halen, en kit tussen alle delen doen. Daarna de boel schilderen. Het deksel (de bovenkant) doe ik rubber tussen zodat de boel hopelijk waterdicht blijft.

Wel even een tegenvaller. De RPi die ik ervoor gebruikte blijkt nu stuk te zijn.Ik denk dat er water op is gekomen. En ik had er nog 1, maar ik krijg die niet zo direct werkend met wifi. Maar dat zal wel goedkomen. Is een oud modelletje met een wifi dongle.
pi_192746981
Oh, leuk dat dit topic nog leeft!

Ik ben een beetje verdwenen van Fok maar wou toch deze even delen. Geheel gemaakt met data verzameld door mijn eigen FlightAware balkon-antenne :D

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_192747006
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 20:02 schreef kree het volgende:
Ik wil trouwens nog steeds eens proberen de scheepvaart. Want die hebben een zelfde systeem nl AIS maar er zijn niet echt onwijs veel projectjes die zich daar op richten.
Ik heb begrepen dat er bedrijven zijn die dit doen en dan gaan speculeren over handel en proberen er veel geld aan te verdienen. Bizar.

Opeens begon ik me af te vragen of die Business abo's die FA/FR24 enzo verkopen op die manier gebruikt worden soms....
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 3 mei 2020 @ 20:40:33 #235
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192930536
Hehe, de wifi van mijn Raspberry Pi werkt. Dat kostte moeite.

Nog even de behuizing schilderen en de boel kan op dak
pi_193494095
Voor wie nog een satellietschotel heeft liggen; een tutorial voor ADS-C.
pi_193495235
.
Heb nu 2 Nooelec Nano's 1090 en 978.
de Airnav RadarBox Flightstick met AirNav ADS-B 1090MHz buiten antenne.

En binnenkort ook maar eens uitbreiden met de Raspberry Pi 4 8gb..
Behuizing ervoor ligt al klaar.

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 10 september 2020 @ 21:20:26 #239
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_194992567
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:04 schreef -CRASH- het volgende:
Heb nu 2 Nooelec Nano's 1090 en 978.
Kun je wat spotten op de 978 MHz?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_195065246
quote:
5s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kun je wat spotten op de 978 MHz?
Gebruik alleen de 1090.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_195332512
twitter

twitter

Meer sites hebben last, ook FlightAware en Planefinder hebben (af en toe) last.
Dus als je - zoals ik - een mail krijgt dat je feeder eruit ligt; hier ligt het aan.
  dinsdag 29 september 2020 @ 22:05:45 #242
24533 ACT-F
pi_195333447
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Dus als je - zoals ik - een mail krijgt dat je feeder eruit ligt; hier ligt het aan.
Ik was ook verrast, dus ik checkte de Raspberry, maar die werkte gewoon. Op Twitter werd duidelijk waarom.
pi_196745372
Ik had altijd de FlightAware antenne op het dak staan. Die ging via een meter of 10 Koka 9TS coax kabel naar een raam.
Daar ging de coax over in een kort stukje platte coax die weer in de FlightAware stick ging.

Daarna installeerde ik een RTL-SDR LNA direct onder de antenne, maar dit had als gevolg dat ik nul bereik kreeg.
Mijn vermoeden is dat dit aan dat korte stukje platte coax ligt.
Omdat ik mijn streak niet wilde verliezen (ik zit momenteel op 1580 dagen) had ik de hele boel maar binnen achter dat raam geplaatst. Zou tijdelijke situatie zijn, maar heeft uiteindelijk bijna een half jaar zo gestaan.

Afgelopen week toch maar het dak op gegaan. Antenne met LNA op het dak, 2 meter SMA kabel gaat door het dak naar de vliering. Daar hangt de overige hardware (bias tee, FlightAware dongle en RPi).
Ook maar een stekkerdoos gemonteerd want stroom ontbrak op de vliering.

Op het dak:
FlightAware antenne with LNA by Iemand91, on Flickr

Op de vliering:
Raspberry 3 with ADS-B by Iemand91, on Flickr

Wat stats; je kunt denk ik wel zien wanneer de situatie is gewijzigd:
graphs1090 by Iemand91, on Flickr

Wat vergelijkingsmateriaal:

Tar1090 voor:
Tar1090 1 by Iemand91, on Flickr

Tar1090 na:
Tar1090 2 by Iemand91, on Flickr

Planefinder voor:
Planefinder 1 by Iemand91, on Flickr

Planefinder na:
Planefinder 2 by Iemand91, on Flickr

Radarbox voor:
Radarbox 1 by Iemand91, on Flickr

Radarbox na:
Radarbox 2 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, voor:
Tar1090 24 hour tracks 1 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, na:
Tar1090 24 hour tracks 2 by Iemand91, on Flickr
pi_203566869
'ns even dit topic ophoog schoppen :P :

PiAware streak by Iemand91, on Flickr
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 8 februari 2022 @ 13:02:04 #245
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203568726
Wow, netjes. De mijne ligt al een aantal maanden stil. Moet de boel weer eens opbouwen.
pi_203569274
Ik heb sinds kort weer een oude rpi staan.
Antenne maar ff heel simpel gehouden met alleen een stukje blank koper aan het einde van de antennekabel.

Valt het nog mee want heb nog een aardig bereik alleen al daarmee. Wellicht later weer ff wat beters knutselen.

Heb wel een vervelend probleempje dat die rpi crashed en dan moet ik de spanning eraf halen om hem weer op te laten starten.

Het is een beetje lastig uit te vinden waar het nou precies door komt want heb er geen scherm aanhangen en kom er als ie gecrashed is natuurlijk niet meer in via ssh.

Vast dat er een log is ofzo. Maar heb nog geen zin gehad om dat helemaal uit te gaan zoeken of waar ik dat moet vinden.

Jullie een idee?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 12 april 2023 @ 12:42:13 #247
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_208747188
Ik feed alweer een jaar.. :)

En in de community is beroering ontstaan. De eigenaar van ADSB-exchange heeft de tent voor 20 miljoen dollar verkocht en nu vertrekken alle feeders. In antwoord hierop is adsb.fi ontstaan. Wil je ook over, feeden naar adsb.fi is makkelijk:

Please feed adsb.fi
1: Install the feed client
curl -L -o /tmp/feed.sh https://adsb.fi/feed.sh
sudo bash /tmp/feed.sh

En adsb-exchange verwijderen ook.

sudo systemctl disable --now adsbexchange-feed.service
sudo systemctl disable --now adsbexchange-mlat.service
sudo systemctl disable --now adsbexchange-stats.service
sudo rm /etc/systemd/system/adsbexchange-feed.service
sudo rm /etc/systemd/system/adsbexchange-mlat.service
sudo rm /etc/systemd/system/adsbexchange-stats.service
sudo systemctl mask adsbexchange-feed.service
sudo systemctl mask adsbexchange-mlat.service
sudo systemctl mask adsbexchange-stats.service

Ik ben in elk geval overgegaan.
pi_208754110
Ah, was dit topic al vergeten. Inderdaad heb ik mijn feed naar ADS-B Exchange stopgezet.
En feed inderdaad nu ook naar adsb.fi.

Grootste update is wel dat mijn setup weer werkt. Rond augustus 2021 kakte mijn resultaten in en had toen wel van alles geprobeerd. Was er op gegeven moment wel klaar mee en zat sindsdien te feeden met zo'n cheapo DVB-T stick en antenne. Slechte resultaten, maar in ieder geval consistent.

Vorige maand nog maar eens naar gekeken (een FA antenna, LNA etc. op het dak hebben staan en niet gebruiken is natuurlijk zonde) en uiteindelijk bleek de gain veel te hoog te staan. (ondanks een automatisch script).
Nu stuk lager gezet en setup draait weer uitstekend. Message rate omhoog geschoten, bereik is weer zo goed als het theoretisch maximaal haalbare. Ranking schiet omhoog.
  donderdag 13 april 2023 @ 20:31:46 #249
24533 ACT-F
pi_208763471
Bedankt voor de tip. Meteen aangepast.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 14 april 2023 @ 07:08:26 #250
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_208766741
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 21:46 schreef Iemand91 het volgende:

Vorige maand nog maar eens naar gekeken (een FA antenna, LNA etc. op het dak hebben staan en niet gebruiken is natuurlijk zonde) en uiteindelijk bleek de gain veel te hoog te staan. (ondanks een automatisch script).
Nu stuk lager gezet en setup draait weer uitstekend. Message rate omhoog geschoten, bereik is weer zo goed als het theoretisch maximaal haalbare. Ranking schiet omhoog.
Kun je de gain aanpassen? IK wist dat niet eens.. _O-

Maar ik heb geen superantenne, maar een zelfgemaakte collineaire antenne, en dat werkt best aardig. Het enige nadeel voor mij is dat er een grote schuur staat naast mijn antenne en daar kom ik niet bovenuit, dus aan die kant valt de ontvangst erg tegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')