Commodore liep lichtjaren vooruit in die tijd.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:14 schreef DemonRage het volgende:
De mogelijkheden van zo'n eerste pc waren erg beperkt. Het beeldscherm gaf voornamelijk letters en cijfers weer in het groen of het oranje dus plaatjes en foto's daar dacht je nog nieteens aan.
Geluid was er niet echt alleen een ingebouwd speakertje dat PIEP kon zeggen of deuntjes kon piepen. Muziek en geluidseffecten had je niet. Het enige geluid dat constant te horen was, was het gejank van de harde schijf... als je die er een in had zitten.
Nou?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:14 schreef DemonRage het volgende:
Als je dan kijkt waar we tegenwoordig zijn en bedenkt:
Hoeveel van deze:
[ afbeelding ]
heb je nodig om dezelfde rekenkracht te verkrijgen als 1 van deze:
[ afbeelding ]
Klopt, die was zijn tijd erg ver vooruit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:40 schreef Geralt het volgende:
[..]
Commodore liep lichtjaren vooruit in die tijd.
Niks geen monochrome beeldscherm, maar mooie graphics, niks geen piepjes, maar echt geluid en muziek.Amiga 500
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'![]()
staat in mijn werkkamer, gekocht in 1992 en werkt nog steeds als een zonnetjequote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:40 schreef Geralt het volgende:
[..]
Niks geen monochrome beeldscherm, maar mooie graphics, niks geen piepjes, maar echt geluid en muziek.Amiga 500
Hooray for boobies!![]()
Ik heb daar nog zo een 10.000 roms voor de Commodore 64 voor emulator op pc.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:48 schreef Sigaartje het volgende:
Ja, beste computer ever.
Helaas moet ik zonder de echte doen, maar met een emulator op de PC. Het werkt wel precies zo hoor, zelfs assembler en de spelletjes van toen ook.
In de huidige pc's zit geen creativiteit meer. Dat zijn veredelde telefoons.'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'![]()
Geheimzinnige beige dozen. Mijn middelbare school had een lokaal vol staan met Tulips, een of ander subsidieproject. De docenten konden er niet mee omgaan, dus werden ze niet gebruikt.
Dat was midden jaren 80.
De docent wiskunde kreeg ze uiteindelijk aan de praat, zodat we er een keer spelletjes op konden spelen, 1988 of zo.![]()
Ik download ze. Er zijn ook nog hele tijdschriften over de Commodore te downloaden uit de jaren 80, Compute! heet dat geloof. Heb ik jaren geleden gedownload. Smullen. In de jaren 80 typte ik die spelletjes over uit dat blad. En spelletjes uitwisselen met collega's natuurlijk, die hadden ook allemaal een Commodore thuis. We hadden een heel clubje op het werk. Dat waren tijden!quote:Op woensdag 10 augustus 2016 08:32 schreef MisterMaster het volgende:
[..]
Ik heb daar nog zo een 10.000 roms voor de Commodore 64 voor emulator op pc.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.![]()
Wat iedereen in die tijd deedquote:Op woensdag 10 augustus 2016 08:43 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik download ze. Er zijn ook nog hele tijdschriften over de Commodore te downloaden uit de jaren 80, Compute! heet dat geloof. Heb ik jaren geleden gedownload. Smullen. In de jaren 80 typte ik die spelletjes over uit dat blad. En spelletjes uitwisselen met collega's natuurlijk, die hadden ook allemaal een Commodore thuis. We hadden een heel clubje op het werk. Dat waren tijden!Illegaal spelletjes uitwisselen.
'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
dat valt wel tegen, alleen de prijs van pc's lag nogal hoog.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:40 schreef Geralt het volgende:
[..]
Niks geen monochrome beeldscherm, maar mooie graphics, niks geen piepjes, maar echt geluid en muziek.![]()
1980: CGA 320*200 met 4 kleuren,
1982: Commodore 64 320*200 16 kleuren
1987 VGA 1024*768 256 kleuren![]()
was er niet iets met 1101 of zo? Bij International Soccer?quote:Op woensdag 10 augustus 2016 08:45 schreef MisterMaster het volgende:
[..]
Wat iedereen in die tijd deedIllegaal spelletjes uitwisselen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.![]()
Begin jaren tachtig zelfs in de krant, en ik dacht ook in de Eppo, peeks en pokes om je spelletjes te "optimaliseren". Eigenlijk hacken, de software naar je hand zetten. Tegenwoordig is alles dichtgetimmerd.
Oude PCs hadden standaard BASIC, kon je zelf programmeren. Met de computer werken was toen veel creativer, pionieren, uitzoeken, tegenwoordig wordt er vooral geconsumeerd.![]()
Idd... merken als Tulip, NEC, IBM en Olivetti.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 08:37 schreef Lunatiek het volgende:
Geheimzinnige beige dozen. Mijn middelbare school had een lokaal vol staan met Tulips, een of ander subsidieproject. De docenten konden er niet mee omgaan, dus werden ze niet gebruikt.
Dat was midden jaren 80.
De docent wiskunde kreeg ze uiteindelijk aan de praat, zodat we er een keer spelletjes op konden spelen, 1988 of zo.
En dan had je op een gegeven moment nog die reclame met Katja Schuurman voor Laser computers (maar dat was al iets later):Dat kon via Pulse With Modulation, een techniek die nu voor PC ventilatoren gebruikt wordt om de snelheid te regelen.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 07:56 schreef JDude het volgende:
Met de bliepjesspeaker kon je blijkbaar wel "geluid" produceren. Ik had een of ander golfspelletje dat stemmen en geluidseffecten liet horen over de pc-speaker. Klonk niet heel best natuurlijk, maar toch.
In de PC zitten verschillende timer IC's, eentje die standaard 18,2 keer per seconde tikt op IRQ0 en eentje die als tone-generator gebruikt wordt voor de speaker. De eerste zette je dan op 22 kHz en de tone generator bij elke trigger van IRQ0 op one-shot met een variërende aflooptijd kleiner dan 1/22000e van een seconde voor de pulsbreedte. Dan kon je zelfs vrij zuiver gesampled geluid uit je PC-speaker krijgen.
[ Bericht 5% gewijzigd door DemonRage op 14-08-2016 15:57:09 ]![]()
Bij het lezen van de TT denk ik voornamelijk aan die gruwelijke inbel-ellende die rekeningen van hier tot Tokio opleverde; er kwam pas in de late 90's een computer in huis (m'n ouders hadden én hebben een extreme desinteresse in 'de digitale wereld'). Maar goed, dat is al wat computer-generaties later.
Maar toch: vergeleken met de huidige waren die van pakweg 1997 nog altijd prehistorisch. Met weinig tot geen gezeik over virussen, hackers, pfishing, spyware, een constant meeloerend besturingssysteem waardoor je nog dagen achtervolgd wordt met schoenen als je zojuist wat webwinkels hebt bezocht, enzovoort.![]()
De functie van de computer is volledig veranderd door internet. Een computer is geen computer meer. Een computer was vroeger het middel om processen automatisch te laten verlopen (dan praten we ook over spelletjes), dat was de hoofdtaak van de computer.quote:Op zondag 14 augustus 2016 19:17 schreef female81 het volgende:
Bij het lezen van de TT denk ik voornamelijk aan die gruwelijke inbel-ellende die rekeningen van hier tot Tokio opleverde; er kwam pas in de late 90's een computer in huis (m'n ouders hadden én hebben een extreme desinteresse in 'de digitale wereld'). Maar goed, dat is al wat computer-generaties later.
Maar toch: vergeleken met de huidige waren die van pakweg 1997 nog altijd prehistorisch. Met weinig tot geen gezeik over virussen, hackers, pfishing, spyware, een constant meeloerend besturingssysteem waardoor je nog dagen achtervolgd wordt met schoenen als je zojuist wat webwinkels hebt bezocht, enzovoort.
Maar nu is alles anders. De hoofdtaak van de computer is nu het hart van communicatie. Kijk maar wat we hier aan het doen zijn.
De computer van de jaren 80 was een volslagen ander apparaat dan de computer van nu. Dat is heel belangrijk om je dat te beseffen. Dus daarom snap ik dat verlangen naar vroeger ook, dat heb ik ook. Ik zat vroeger ook in assembler en basic te sleutelen achter de Commodore 64. Heel veel uren gingen daar aan op. En het was fantastisch. Nu heb je dat niet meer. Ja een beetje cursus volgen in Java, en dan heb je het gehad.Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.![]()
Is het niet ook een beetje een kwestie van wat je zelf wilt?quote:Op zondag 14 augustus 2016 15:33 schreef Lunatiek het volgende:
Begin jaren tachtig zelfs in de krant, en ik dacht ook in de Eppo, peeks en pokes om je spelletjes te "optimaliseren". Eigenlijk hacken, de software naar je hand zetten. Tegenwoordig is alles dichtgetimmerd.
Oude PCs hadden standaard BASIC, kon je zelf programmeren. Met de computer werken was toen veel creativer, pionieren, uitzoeken, tegenwoordig wordt er vooral geconsumeerd.
Ik zag vroeger nooit iemand met basic werken (wel met commando's in DOS), maar tegenwoordig lijkt iedereen wel een jaartje "HTML" of "Java" standaard te krijgen en kan elk kind van 16 effesnel een flappybird-clone op een mobiel in elkaar tikken met die razendsnelle vingers van ze op dat touchscreen.
Als je creatief wilt zijn op de PC, dan zijn er nog genoeg mogelijkheden om de pionier uit te hangen, net als toen (denk maar bijvoorbeeld aan games modden).
Maar net als het wilde westen schuift de grens steeds verder op en wat vroeger spannend en nieuw was (een 'frontier' was), kan tegenwoordig een grijs onbetekenend stadje zijn dat zelfs met een loep nog niet op een landkaart te vinden is.
En dat met besturingssystemen die alles van je willen weten...dat is een niet beste ontwikkeling, heeft al jaren voor extra problemen gezorgd en veel schade (denk aan de backdoors die meermalen bij laptops zijn gevonden en die door de fabrikant van de laptops bewust achtergelaten zijn).![]()
Klopt. Wat we tegenwoordig met computers doen is vooral communicatie-gericht. De term Personal Computer is dan ook niet echt personal meer, nu we met z'n allen aan een groot netwerk hangen.quote:Op zondag 14 augustus 2016 19:46 schreef Sigaartje het volgende:
De functie van de computer is volledig veranderd door internet. Een computer is geen computer meer. Een computer was vroeger het middel om processen automatisch te laten verlopen (dan praten we ook over spelletjes), dat was de hoofdtaak van de computer.Toendertijd kon je alles lekker low-level doen idd, vooral in talen als Pascal en C. Kloten in het geheugen van andere processen, interrupts kapen en de hardware direct aansturen. Tegenwoordig zit er een dikke kernel tussen en een API en als je nog hoger gaat dan kom je bij web programming uit en alles wordt eerder voorgekauwd in de vorm van SDK's dan uitgelegd want er is een shitload aan code nodig om ook maar iets simpels te doen op een modern besturingssysteem.quote:Op zondag 14 augustus 2016 15:33 schreef Lunatiek het volgende:
Oude PCs hadden standaard BASIC, kon je zelf programmeren. Met de computer werken was toen veel creativer, pionieren, uitzoeken, tegenwoordig wordt er vooral geconsumeerd.![]()
Hoewel het strikt gesproken geen PC is, doet de moderne computer met SaaS en de Cloud toch vooral denken aan een terminal-mainframe constructie, die je al had voor de ontwikkeling van de PC. Helemaal terug naar toen dus.![]()
Ik zou nog vergeten dat je vroeger gewoon alles op je pc kon zetten, ook hele oude programma's, zonder dat het besturingsysteem voor jou beslist dat jij dat niet meer mag gebruiken.![]()
Het moment dat Windows 10 hier in huis komt, is nou niet iets waarop ik me verheug. Blijkbaar gebeurt dat bij nieuwe updates regelmatig, dat volgens Windows 10 'verkeerde' programma's opeens van je pc of laptop verdwenen zijn.
Er staan nu nog een Windows7-pc en een Windows7-laptop in huis, en daarbij speelt dat issue nog niet. Maar aangezien de (verreweg) jongste van de twee ook alweer vier jaar oud is, schat ik de kans vrij hoog in dat Windows 10 hier binnen een jaar z'n intrede doet. Ik ben me al enige tijd aan het inlezen, zodat ik weet wat me te wachten staat.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2016 10:35:25 ]![]()
Om vroeger zoiets simpels als een lijn met Pascal op je scherm te krijgen moest je ook al libararies laden. Dus in principe ook al een shitload aan code voor de meeste simpele lijn, laten we het niet hebben over een user interface bouwen daarmee.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:58 schreef DemonRage het volgende:
Tegenwoordig zit er een dikke kernel tussen en een API en als je nog hoger gaat dan kom je bij web programming uit en alles wordt eerder voorgekauwd in de vorm van SDK's dan uitgelegd want er is een shitload aan code nodig om ook maar iets simpels te doen op een modern besturingssysteem.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |