Het grote 'je wist dat het zou komen' topic: wat wil ik met mijn leven? Ik ben nu op een punt dat het allemaal gaat beginnen, of niet. Afgestudeerd en op een 25-jarige leeftijd gekomen dat zelfstandigheid wordt verwacht. Momenteel voelt het nog als een lekkere grote vakantie aan, maar voor je het weet stort iedereen zich in september weer op zijn of haar normale leven en zit ik nog thuis. Ik heb dus een hbo-diploma op zak waar ik graag gebruik van wil maken. Ik kijk dagelijks op vacaturesites, maar het is nog rustig of de functies lijken mooier dan ze daadwerkelijk zijn. Een vervolgstudie (master) is uitgesloten, daar heb ik de puf niet voor en zie ik ook weinig toegevoegde waarde in, behalve het wederom uitstellen van de arbeidsmarkt op gaan. Ik weet ook niet wat ik met mijn leven wil: ik ben zelfstandig, dus geen relatie dus letterlijk zo vrij als een vogel, voor mijn gevoel misschien té vrij.
Ik ben er een weekje tussenuit geweest, maar merk nu dat ik toch niet kan weglopen van het 'wat nu' vraagstuk. Alles wat je wilt, kost toch geld of andere opofferingen. Een tripje plannen kan alleen als je weet dat je vrije dagen hebt en met een baan gaat dat al een stuk lastiger.
Voor simpele baantjes als winkelmedewerker e.d. ben ik te oud en de vraag is of ik dat mijn studie op zak wel zie zitten. Mijn mailbox pult dagelijks uit van de wanhopige recruiters voor callcenter/klantenservice baantjes. Op zich levert het geld op, maar of ik daar (ook voor een tijdje) gelukkig van ga worden? Niet mijn ideale baan na het afstuderen nee en zeker niet waar ik mijn capaciteiten volledig kan inzetten. Dan heb je nog van die 'avontuurlijke' klantenservice baantjes in het buitenland, in Bulgarije, Tsjechie, Spanje of Ierland, uiteraard tegen een veel lager lokaal salaris. Leuk, maar uiteindelijk is het gewoon een baan op een andere plek.
Vrijwilligerswerk kan ik doen, maar levert niks op. Mijn oude stage aanschrijven dat ik mijn diploma op zak heb kan, maar verwacht er weinig van gezien geen openstaande vacatures. Een taal leren of andere hobby oppakken om de tijd te doden kan, maar brengt geen broodnodige geld in het laatje om op mezelf te gaan wonen. Een bijstandsuitkering aanvragen kan, maar wordt ik niet blij van. Ironisch gezien is deze eerste echte 'vrije' maand meteen een dure: studenten-ov stopt, rekening zorgverzekering, nieuw paspoort e.d.
Kort gezegd: wat wil ik? De eerste beste (simpele) baan aannemen om wat geld te sparen en ondertussen blijven kijken voor een betere baan? Een jaar op reis gaan om de beslissing nog even uit te stellen? Mijn doel is gewoon weer een daginvulling te hebben en als het even kan daar nog wat mee verdienen ook zonder dat ik er doodongelukkig van ga worden.