abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 augustus 2016 @ 08:47:25 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_164290451

De Xiaomi MAX is een telefoon die toch niet de meest gebruikelijke China phone is. Daarentegen is het zeker een telefoon met het prijs/kwaliteit plaatje wat je uit China mag verwachten, en helemaal bij het steeds bekender wordende merk Xiaomi. Samen met Redbestbuy heb ik er daarom eentje gekocht, omdat ondanks dat het niet een enorm veelgebruikte telefoon is hij toch zeker wel wat aandacht verdient. Dus hierbij mijn mening na iets meer dan een maand (±5 weken) intens gebruik gemaakt te hebben van de Xiaomi MAX.
Deze telefoon ging eerst bij Xiaomi onder de codenaam "hydrogen" door het leven maar is nu in de winkel te koop als de Xiaomi Mi Max. Om tot deze naam te komen is er op het Xiaomi forum een stemronde geweest, al was toen nog niet helemaal bekend wat voor telefoon het zou worden.. behalve ‘groot’. En dat is dit toestel zeker.

Laten we maar bij de meest voor de hand liggende beginnen qua unboxing, de doos. Deze is echt groot, leg ik hem naast de doos van de Mi5 of Redmi 3 zie je duidelijk dat het hier om een goed groot formaat telefoon gaat. Qua dikte valt het trouwens wel mee en is de doos vergelijkbaar met eigenlijk alle standaard telefoon dozen. Bij het openen van de doos is meteen duidelijk waarom de doos zo groot was, het grote scherm van de Mi Max neemt alle ruimte in. Onder de telefoon zitten de standaard accessoires van Xiaomi. Namelijk een handleiding met sim-kaart tool en oplader met Micro-USB kabel.

De belangrijkste feature van deze telefoon is natuurlijk het scherm, maar daarnaast heeft Xiaomi niet geschroomd om ook wat betreft andere features uit te pakken.

Platform:
• Chipset: Qualcomm MSM8956 Snapdragon 650 / Qualcomm MSM8976 Snapdragon 652
• CPU: Quad-core 1.4 GHz Cortex-A53 & Dual-core 1.8 GHz Cortex-A72
• GPU: Adreno 510

Scherm:
• Type: IPS LCD capacitive touchscreen, 16M kleuren
• Formaat: 6.44 inches (~74.8% screen-to-body ratio)
• Resolutie: 1080 x 1920 pixels (~342 ppi)
• Bescherming: Corning Gorilla Glass 4

Geheugen:
• Intern: 32 of 64 GB met 3 GB RAM of 128 GB met 4 GB RAM
• Uitbreidbaarheid: microSD kaartslot tot maximal 256 GB (in plaats van een van je Sim-kaarten)

Camera:
• Achter: 16 MP, f/2.0, phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flits (met Geo-tagging, touch focus, face detection, panorama, HDR modus)
• Achter: 5 MP, f/2.0
Connectiviteit:
• Draadloos: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
• Bluetooth: v4.2, A2DP, LE
• Locatie diensten: GPS (met A-GPS), GLONASS, BDS
• Infrarood poort: Ja
• Radio: FM radio, recording
• SIM: Dual SIM (Nano-SIM/ Micro-SIM, dual stand-by)
• 4G banden: 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7)
Batterij:
• Li-Ion 4850 mAh battery
Formaat:
• Dimmensies: 173.1 x 88.3 x 7.5 mm
• Gewicht: 203g

Met zijn grote formaat scherm is de telefoon een redelijk opvallende verschijning. Qua design is het allemaal redelijk simpel gehouden om dit niet nog extra opvallend te maken denk ik. De achterkant bestaat voornamelijk uit een metalen deel met boven en onderaan een kunststof strip (voor de antenne). De achterkant is bijna volledig vlak, alleen aan de randen loop de telefoon iets krom om hem fijn vast te kunnen houden. Op de achterkant bevindt midden, bovenin zich ook de vingerprint scanner die met een mooi schuin randje is afgewerkt. Helemaal bovenaan het toestel in de linker bovenhoek vind je de camera en flits.
Aan de linkerkant bevindt zich de sim-kaart tool, rechts de volume-rocker met daaronder de power knop en bovenop de 3.5mm en infrarood poort. Om het toestel op te laden zit er aan de onderkant nog een micro-SD aansluiting. Aan de voorkant is het voornamelijk scherm, met aan de onderkant drie touch knoppen die verlicht zijn. De verlichting hierin is jammer genoeg niet echt goed gedaan aangezien de meest rechtse knop niet egaal verlicht is vergeleken met de twee linker knoppen.

Vergelijking: MAX versus mi5
In vergelijking om het formaat een beetje duidelijk te maken heb ik een aantal foto’s gemaakt van de Xiaomi MAX onder de Xiaomi Mi5. De Mi5 is met zijn 5.15” ook niet een van de kleinste, maar valt vergeleken met de MAX in het niet. De Mi5 is ongeveer net zo groot als he tscherm van de MAX, kan je nagaan hoe lekker het is om hierop film te kijken! Qua helderheid en constrast zijn ze redelijk vergelijkbaar, al heb ik het gevoel dat de Mi5 toch nog net een stukje helderder kan op standje MAXimaal.

Het toestel is in drie kleuren beschikbaar, een grijze, een goud en een wit toestel zijn mogelijk. Zelf heb ik gekozen voor de neutrale grijze kleur die wat mij betreft een prima rustige kleur is. Al vind ik het grijs redelijk tegen zilver aanzitten gezien de metallic finish door het gebruikte metaal.

Qua bouwkwaliteit zit je bij Xiaomi over het algemeen wel goed. Wat dit toestel betreft ook, ondanks het grote formaat kan je de telefoon nauwelijks buigen/vervormen. In wat andere reviews las ik dat je wat gekraak kon horen bij het duwen op verschillende delen, maar mijn toestel heeft daar gelukkig geen last van. Het enige storende qua bouwkwaliteit is de oneven verlichte knoppen onderaan het scherm.

In het dagelijks gebruik is de telefoon toch wel redelijk groot, zo kan ik hem niet met een hand bedienen. Nou ja, ik kan niet met een hand de telefoon vasthouden en dan naar de linker bovenhoek gaan met mijn duim, maar dit is ook bij bijvoorbeeld 5.5” inch toestellen het geval. Mocht je het toestel willen gebruiken met een hand, swipe even over de drie knoppen en je komt in one-handed mode waar je het beeld zo groot of klein in kan stellen als je zelf wilt.
Ik was even bang dat de 6.44” inch echt te groot zou zijn, maar in praktijk wen je er snel aan als dagelijkse gebruik telefoon. En als je dan een filmpje wilt kijken in de metro of ‘s avonds in bed, oh dan komt dat scherm ècht tot zijn recht.
Bij al mijn broeken past de telefoon precies in de zak, dus bij mijn zakelijke broeken alsmede mijn spijkerbroeken kan het toestel in de zak zonder dat hij echt zichtbaar uitsteekt. Het enige wat ik merk is dat als je gaat zitten het soms niet helemaal comfortabel is met zo een groot vierkant ding in je broekzak.

De Xiaomi Max komt op dit moment nog met de standaard MIUUI 7, maar deze kan je upgraden naar de MIUI 8 Béta. Voor mij was dit onder andere een van de redenen om deze telefoon te willen reviewen. In de nieuwe versie van MIUI zitten namelijk een behoorlijk aantal interessante en handige features naast een nieuw uiterlijk. Beide versies draaien op de MAX met een achterliggende basis van Android 6, Marshmallow en zullen zeer waarschijnlijk erg lang de laatste veiligheidsupdates krijgen. Zo krijgt de 3,5+ jaar oude Xiaomi Mi2 nog steeds de allerlaatste veiligheidsupdates! Ik ken weinig westerse merken die dit nog zo consequent updaten, en zullen blijven updaten.
De standaard geïnstalleerde MIUI 7 heb ik een dag gebruikt om toch wel iets over te kunnen zeggen, maar om eerlijk te zijn is dat gewoon de standaard super vloeiende en al echt goed werkende skin van Xiaomi, valt weinig aan op te merken. Als je daar meer over wilt weten moet je even Googelen, daar is genoeg over te vinden. Vanaf nu zal ik het hebben over de MAX met MIUI 8, of eerst even hoe je daar überhaupt aan komt, die ‘betá’ versie van MIUI.

Installatie MIUI 8:
Om te upgraden naar MIUI 8 kan je verschillende methodes gebruiken. Bij de meeste methodes moet je met je computer en de recovery modus van je toestel de rom Flashen. Dit heb ik zelf ook gedaan, en als je het stap voor stap doet kan er bijna niets mis gaan en is het prima te doen. Hieronder heb ik een aantal tutorials gelinkt, mocht je willen upgraden kan je daar eentje uit volgen.
Tutorial 1
Tutorial 2
Tutorial 3
Tutorial 1

Zelf heb ik de derde methode gebruikt met de Mi Flash betá, maar lees de verschillende guides door welke jou het beste te doen lijkt en bij jou telefoon past.

Play Store/Services:
Na de upgrade naar MIUI 8 kan je het toestel echt gaan gebruiken, voor mij hield dit in eerst even de Google Play store en Google Play services installeren voor al m’n westerse apps en Google account. Bij alle Xiaomi toestellen kan dit in een paar stappen en nog een vijf minuten:
• Download vanuit de MIUI store de “Google Installer” (met Baidu/playstore icoontje)
• Installeer de “Google Installer”
• Klik op de grote blauwe installatie knop
• Er verschijnt een melding dat er geen apps geïnstalleerd kunnen worden vanuit “onbekende bronnen/Unkown sources”, bij de instellingen moet je dit vinkje dan omzetten en de installer opnieuw starten.
• De installer installeert nu stap voor stap de services en apps van Google
• Wanneer alle installaties voltooid zijn moet je zonder de apps te starten het toestel opnieuw opstarten.
• En je bent klaar voor gebruik (inclusief de Play store en Google Account)!

En wat is er nou zo anders aan de MIUI 8 vergeleken met MIUI 7? Nou ten eerste het uiterlijk, alles ziet er nog net wat gelikter uit en een hoop dingen voelen ook nog wat intuïtiever aan. Natuurlijk kan je het uiterlijk nog altijd aanpassen met de honderden gratis en betaalde thema’s die je uit de Xiaomi thema store kan downloaden, maar standaard is het nu net weer wat mooier.

Nieuwe/aangepaste features in MIUI 8:
• Scrollende screenshots (screenshot maken van een hele website in plaats van wat alleen in beeld is bijvoorbeeld)
• Caller ID’s (inclusief spam blocking)
• QuickBall (een virtuele homeknop die je altijd zichtbaar kan hebben op je scherm, met een paar instelbare features)
• Photo gallery (vernieuwd, slimme snelle filters en doodling on the go)
• Notification bar (vernieuwd, handiger ingedeeld)

Dubbel:
Daarnaast is een van de key features van de nieuwe versie is de mogelijkheid om twee spaces, of een app dubbel te hebben. Je kan dus twee geheel gescheiden profielen op je telefoon hebben, die je bijvoorbeeld met een andere vingerprint unlockt. In de profielen kan je andere apps installeren, of dezelfde en eigenlijk alles doen wat je op een normale telefoon ook kan doen. Mocht je alleen zelf de telefoon willen gebruiken dan kan je ook zonder twee homescreens/profielen apps dubbel gebruiken. Dit kan door de clone feature die ingebouwd zit in MIUI 8. Hiermee kan je letterlijk een app klonen. Zo kan je dus twee Whatapps met andere nummers (dual-sim) werkend hebben op één telefoon! Bij de tweede whatsapp client staat alleen een ander icoontje, maar de rest werkt hetzelfde als wanneer je een whatsapp client zou hebben. Zeker een toffe en handige feature.

Naast MIUI kan je er ook voor kiezen om een andere ROM te installeren die jij graag wilt, zoals de Xiaomi.EU rom. Let hier wel bij op dat je waarschijnlijk de mogelijkheid voor OTA updates verliest. Maak hier dus een bewuste keuze voor met alle voor/nadelen.

De Xiaomi Max 32Gb en 64Gb worden aangedreven door de Qualcomm Snapdragon 650 processor. Dit is een Hexa-core processor die al een tijdje op de markt is en zich bewezen heeft als een prima presterende processor qua prijs/warmte/prestatie opbrengst. De 650 is opgebouwd uit vier keer de Cortex-A53 core en twee keer de Cortex-A72 core in combinatie met 3Gb intern geheugen. De combinatie van deze cores in combinatie met de grafische GPU Adreno 510 GPU levert een best wel capabel apparaat op voor het mid-range segment. Dit blijkt ook uit de benchmark scores die in lijn zijn met het gemiddelde, te verwachten bij de ‘gemiddelde’ prijsklasse van dit toestel Ga je voor de 128Gb variant van de Mi Max? Dan krijg je de Snapdragon 652 processor die twee extra Cortex-A72 cores heeft en 1Gb extra geheugen, wat het effect is kan ik moeilijk zeggen maar volgens veel andere reviews is het niet de upgrade waard, behalve als je voor de extra opslag kiest.

Benchmarks:
• Vellamo: 4701 (browser), 2621 (metal), 3130 (multicore)
• Sling Shot ES 3.1: 886
• Antutu 6.2.0: 78073
• Quadrant standard: 5896
• Geekbench 3: 1521 (single-core), 4970 (multi-core)

Overall presteert de Mi Max dus na verwachting prima. De overall ervaring is smooth en full screen films kijken en wat basic gamen is echt geen probleem voor dit toestel.

Connectiviteit:
De MAX is naast een multimedia-telefoon te zijn, ook een telefoon voor dagelijks gebruik. Dit blijkt onder andere uit de Dual-Sim functionaliteit en 4G ondersteuning. Verder ontbreekt het natuurlijk niet aan de gebruikelijke bluetooth en wifi chip. Jammer genoeg ontbreekt de NFC chip, maar daar kan je in Nederland toch nog steeds niet heel erg veel mee.

Dual-Sim/4G:
De Dual-Sim ondersteuning van de MAX houdt in dat je er een Micro-Simkaart in kan stoppen naast een Mini-Simkaart.

Zoals we inmiddels wel gewend zijn van Xiaomi-telefoons zijn de ondersteunde 4G banden niet helemaal compatible met de in Nederland en België gebruikte banden. Dit houdt in dat de band met 800MHz niet ondersteund wordt door het toestel terwijl deze wel in Nederland en België gebruikt wordt. Dit heeft tot resultaat dat je in de randstad en in Vlaanderen (uitgezonderd West-Vlaanderen en Limburg) meestal prima 4G verbinding hebt maar daarbuiten de 4G minder vaak een goede verbinding heeft. Alleen als je T-mobile hebt kan je toch optimaal gebruik maken van het toestel aangezien deze provider de banden ondersteund die goed bij het toestel aansluiten. Dus met de andere providers heb je binnen de randstad prima 4G en daarbuiten kan je terugvallen op HSDPA+.

Wifi/Bluetooth/GPS:
Met ondersteuning van de dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac banden en 5Ghz zit je met dit toestel voorlopig goed qua Wifi bereik en snelheid. Persoonlijk heb ik nooit last gehad van slechte verbinding in mijn huis/kantoor qua Wifi. Wat betreft de belkwaliteit en verbinding is het een uitstekende telefoon, de spreker aan de andere kant van de lijn komt duidelijk door en ik schijn ook goed hoorbaar te zijn.
Met de GPS voor navigatie of hardloop-tracking is ook niets mis, geen rare uitschieters of lang benodigde verbindingstijd. De bluetooth is in de afgelopen weken wel een paar keer uitgevallen, maar dit zou ook aan mijn Pebble kunnen liggen aangezien ik met de Xiaomi speaker totaal geen problemen had qua bluetooth bereik.

Een belangrijk element bij deze telefoon met zo’n schermformaat is natuurlijk hoe dat scherm presteert. Het scherm is een 6.44” inch paneel van het merk Tianma (een wat onbekender schermen merk). De resolutie is 1080 bij 1920 pixels wat resulteert in een PPI van ongeveer 342. Over het paneel zit een glasplaat van 2.5D glas van Corning Gorilla Glass, oftewel Corning Gorilla Glass 4. Dit zou je telefoon naast krasbestendigheid ook vooral moeten beschermen bij het laten vallen van het toestel. Om het toestel zit een redelijk dunne bezel van ongeveer 3mm, dit is niet extreem dun maar doordat het scherm zo groot is valt de rand toch niet echt op. Overall neem het scherm ongeveer 75% van de voorkant van je telefoon in beslag.
De helderheid en contrast zijn zoals eigenlijk op alle telefoons met wat schuifjes in te stellen. Wat mij opviel is dat de helderheid maximaal prima is, niet uitzonderlijk hoog maar goed genoeg voor in het zonnetje je scherm bekijken. Maar de helderheid op zijn laagst echt heel laag kan. Dit vind ik persoonlijk erg fijn aangezien ik dan ‘s avonds rustig nog even kan surfen zonder helemaal verblind te worden.
Naast de standaard helderheid en contrast is de kleurtemperatuur ook aan te passen naar wat je zelf fijn vindt, of op dat moment graag wilt. Wat minder geel, meer blauw, of juist erg veel kleuren voor het laten zien van je HDR foto’s, het kan allemaal. Zo zit er op het toestel ook een speciale “lees” modus, wat inhoudt dat het scherm weinig blauw licht laat zien en dus een beetje gelig lijkt. Dit schijnt relatief rustig te zijn voor je ogen en de hoeveelheid reflectie te verminderen, uitstekend voor als je rustig een stuk wilt lezen van een website of uit een boek bijvoorbeeld. De kijkhoek is prima, als je het scherm heel schuin houdt zie je vooral wat contrast verspringing, maar dan heb ik het wel over een hoek van 10 of 15 graden. Iets wat je in praktijk dus bijna niet zult doen.

Overall heeft de Xiaomi MAX wat mij betreft een groot, maar ook duidelijk en fijn scherm. De resolutie is niet extreem hoog, maar door het formaat van het scherm hoef je het toestel ook niet zo dicht op je neus te houden om dingen te kunnen lezen.

Van de camera modules die in het toestel zitten, zowel de voorkant als de achterkant ben ik niet heel erg onder de indruk. De foto’s die je met het toestel kan schieten zijn zeker niet slecht, maar ze zijn niet zo scherp en sprankelend als bijvoorbeeld van Xiaomi’s top toestel de Mi5. Maar, om eerlijk te zijn doet de module het nog best prima voor de prijsklasse waarin dit toestel te vinden is. Onder donkere omstandigheden is het aan te raden om het toestel ergens op te zetten als je een foto maakt want bij mij kwam het nog best vaak voor dat ik te veel bewoog en dus een ‘bewogen’ foto was.
Onder daglicht omstandigheden kan je er prima plaatjes mee schieten, al wijken de kleuren nog wel is af van wat ik zie en wat het toestel ziet. De hoeveelheid contrast in foto’s is over het algemeen prima te noemen, maar bij extreme verschillen mist nog wel is wat detail in of de donkere of lichte delen. Concluderend kan ik zeggen, prima camera voor de prijs van het toestel, maar verwacht niet dat hij een vervanger is voor je point-and-shoot camera.

Over de achterliggende software in de instelmogelijkheden ben ik nog altijd te spreken. Dit is dezelfde software als Xiaomi altijd bij hun toestellen meelevert, dus een beetje op de Chinese markt gerichte software. Maar daardoor wel een hele hoop functies en mogelijkheden.
In het standaard camera scherm kan je snel wisselen tussen de voor en achter camera en de flitser aan/uit/automatisch zetten. Daarnaast is er een grote makkelijk te bedienen sluiter knop en de mogelijkheid om te wisselen naar video modus.
Swipe je over het scherm naar rechts dan komen de ‘speciale’ opties tevoorschijn. Dit is best een uitgebreid en prima functionerend setje features:
• Panorama (Horizontale of verticale panorama maken)
• Timer (zelfontspanner modus)
• Audio (audio bij je foto opnemen)
• Manual (zelf in te stellen; ISO, Sluitertijd, Focus en Iso)
• Straighten (automatisch een ‘rechte’ uitsnede maken)
• Beautify (Een typisch Chinese functie die je huid er beter uit laat zien op foto’s)
• HHT (Hand Held Twighlight mode, meerdere foto’s worden bij laag licht opbrengst samengebracht tot een foto)
• Tilt-Shift (speciaal foto focus effect)
Swipe je naar de linker kant dan komt er een heel set filters voorbij met bijvoorbeeld sepia of zwart-wit effecten.

Wat mij betreft is de camera app een goede verbetering qua intuïtief gebruik en functies ten opzichte van de standaard Android app en zeker een positief punt voor Xiaomi toestellen.

Voor een afbeelding met voorbeeld foto’s kijk dan hier. Daar is onder andre ook een sneak peak te vinden van de Xiaomi Redmi Pro en de Xiaomi Laptop (gefotografeerd met de MAX in de Xiaomi store!).

Vingerprint scanner:
Ik heb nog niet vaak een zo snelle vingerprintscanner gehad. Op de een of andere manier lijkt het gewoon een homeknop, zodra je je vinger op de lezer houdt is je telefoon unlockt. Dus ik ben echt te spreken over de vingerprint scanner. Met zijn positie hoog bovenaan de telefoon is het wel nog eens zoeken om de goede plek te vinden, maar als je die plek hebt is hij zo unlockt. Het enige echte nadeel is dat de scanner aan de achterkant zit, prima voor als je telefoon in je hand houdt, maar lastig te gebruiken als hij op tafel ligt bijvoorbeeld.

Accu:
Met zijn Li-Ion 4850 mAh batterij heb je een telefoon in handen met heel wat milliamp uur aan power. Dit is wel nodig met de gebruikte processor en features, nouja.. met name natuurlijk voor het grote scherm dat relatief veel stroom gebruikt.
Maar doordat ze er bij Xiaomi wel over nagedacht hebben en deze grote batterij in dit toestel gestopt hebben kan ik met weinig gebruik van het scherm twee, bijna drie dagen met het toestel. Als ik wat filmpjes ga kijken dan red je een dag ook nog makkelijk, dus zelfs met intensief de telefoon gebruiken kom je de dag zonder problemen door. Iets wat je bij veel van de dagelijkse top toestellen niet kan zeggen. Opladen gaat redelijk snel met fast-boot en een goede micro-usb oplader. Hier had Xiaomi wat mij betreft wel voor een USB-C poort mogen kiezen aangezien het toestel dan wat meet future-proof was geweest en nog sneller zou kunnen laden.

Infrarood poort:
Een feature die op veel Xiaomi toestellen wel zit maar je in het westen nauwelijks ziet is de infrarood poort. En dan met name het aansturingsgedeelte. Dit geeft je de mogelijkheid om je Samsung, Phillips of wat dan ook voor merk TV je hebt aan te sturen met je telefoon. Deze functie werkt met mijn Samsung TV zonder problemen en is best nog wel handig, omdat je toch vaak met je telefoon in je hand zit en dan niet op zoek hoeft naar de afstandsbediening.
Installatie is redelijk eenvoudig en spreekt voor zich. Een je apparaat kiezen, je merk kiezen en dan op het apparaat gericht houden tot je twee trillingen krijgt en je apparaat reageert. Dan de knop indrukken en je bent er klaar voor.

Accessoires:
Aangezien de telefoon door Xiaomi is gemaakt, en in China best veel gebruikt wordt is er veel accessoires te krijgen voor deze telefoon. Zelf heb ik gekozen voor een redelijk standaard setje, namelijk :
• Flipcover
• Screenprotector
• Silicone case

De silicone case en flipcover gebruik ik afgewisseld, afhankelijk van omstandigheden en wat ik die dag ga doen. Over de doorzichtige silicone case valt weinig te zeggen behalve dat hij lekker dun, maar stevig aanvoelt en goed aansluit op de telefoon. De flipcover van xiaomi die ik gebruik zet netjes het toestel aan en uit bij openen en sluiten, door het venster kan je als je op de aan knop drukt duidelijk je notificaties lezen en de tijd zien. Jammer genoeg krijg je hier geen speciaal aangepast scherm voor te zien, maar je normale lock screen, al werkt dit in praktijk gewoon prima zo. Het materiaal van de cover is een soort imitatie leer wat goed aanvoelt en goed veel grip geeft. De vingerprint scanner en camera zijn nog prima te gebruiken in combinatie met de cover, dus wat mij betreft een goede koop wil je je scherm in je zak goed beschermd hebben. Ondanks het Gorillaglas wou ik ook graag nog een schermprotector hebben, je weet nooit wat voor krasjes je gaandeweg oploopt, en een schermprotector is zo vervangen. Dus daarom heb ik ook een Xiaomi schermprotector aangebracht op het scherm. Dit was door het formaat van het toestel wel even een uitdaging, maar als je er rustig voor gaat zitten is dit tegenwoordig ook prima zelf te doen (je kan de schermprotector meerdere keren loshalen en weer plaatsen tot hij perfect zit).

Het grote scherm in combinatie met de grote batterij maken dit de ideale telefoon voor de intensieve media gebruiker. Dus kijk je veel films en of game je veel op je telefoon? Dan zou dit zomaar jou ideale telefoon kunnen zijn. Want naast het grote scherm is het nog steeds een zeer capabel apparaat qua features en specificaties. Alleen op de camera valt iets op te merken, voor de rest is het een prima, grote telefoon.

Pro’s
• Groot scherm
• MIUI 8 (en lang Android updates)
• Grote batterij
• Complete feature set
• Snelle vingerprint scanner

Con’s
• Micro USB (nog geen USB-C)
• Oneven verlichtte knopen voor
• Gemiddeld presterende camera

Wil telefoon rechtstreeks van Xiaomi kopen? Dat kan, maar dan moet je wel een adres in China hebben en kunnen betalen met een Unionpay kaart of Alipay/Wechat. Dus dat is lastig voor de meeste Nederlanders. Daarom kan je deze telefoon bij een van de vele webwinkels kopen online. Let heirbij wel op dat je bij een vertrouwde winkel koopt in verband met het verzenden, garantie en de betaling. Wil je de telefoon redelijk snel hebben met goede garantie en Nederlandse service? Dan kan je terecht bij Redbestbuy (die bied deze service voor een meerprijs ten opzichte van het rechtstreeks van Xiaomi kopen, uiteraard).

Wat betreft het aankopen van telefoons uit China. Dus voor de mensen die totaal geen ervaring hebben met het importeren van Chinese telefoons heeft RedBestBuy een stuk geschreven hier. Dit komt neer op dat het eigenlijk al best wel lang gebeurt in verschillende onlinegemeenschappen en Chinese telefoons hier al best ingeburgerd zijn. Maar het heeft nog wel zijn uitdagingen/haken en ogen. Onder andere invoerrechten en garantie kunnen nog wel is lastig zijn als je een telefoon direct uit China halt. Bij RedBestBuy betaal je wat meer, maar heb je met die problemen letterlijk ook meteen afgerekend, inclusief Nederlandse support.

Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spelfoutjes graag even via de PM melden.

[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 07-08-2016 14:44:27 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
pi_164362628
Wat een immens ding zeg. En die functie om apps te klonen is wel fucking handig!
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')