abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164253517
Hallo, ik wil graag een waterval maken bij mijn kleine vijvertje, voor zowel het geluid als het gezelligheidseffect met een lamp erop 's avonds. Formaat zal ongeveer 80/100 cm bij 40/50 worden. Heb er een aantal vragen over.

Hoe kan ik dit het beste realiseren? Welke materialen?
Hoeveel l/p/u pomp heb ik nodig voor een mooi effect? Heb een 700l/u liggen, maar die zal te zwak zijn?

Bij het tuincentrum geweest vanmiddag, maar vond die betonnen of stenen beeklopen, kant en klaar wel erg prijzig :( Zijn die zwarte pvc dingen wat? ( Evt aankleden met echte stenen?)
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 22:52:16 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164254215
Een alternatief is zelf maken met folie en/of cement en/of keien.

Schopje naar K&W?
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 23:37:14 #3
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_164255685
> K&W
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 23:37:52 #4
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_164255714
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 23:37 schreef Fopje het volgende:
> K&W
Dank u. :)
Share your talent, move the world.
pi_164256138
Excuses.

Zou het mogelijk zijn om van draad de vorm te maken en die dan op de een of andere manier te bekleden met beton?
pi_164256592
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 23:49 schreef koningshof111 het volgende:
Excuses.

Zou het mogelijk zijn om van draad de vorm te maken en die dan op de een of andere manier te bekleden met beton?
waarom niet van aarde de vorm maken, vijverfolie er overheen leggen, stenen er overheen om de folie te verbergen?

Doe anders eens een foto van wat je uiteindelijk wil maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2016 00:03:27 ]
pi_164257160
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:02 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

waarom niet van aarde de vorm maken, vijverfolie er overheen leggen, stenen er overheen om de folie te verbergen?

Doe anders eens een foto van wat je uiteindelijk wil maken.

Zoiets ongeveer.

De vorm van aarde maken kom ik slecht mee uit aangezien de vijver al flink verhoogd is in de tuin (om erop te kijken van achter in de tuin). Ben bang dat die berg dan zo hoog moet worden dat de kans groot gaat zijn dat met flinke regen mijn waterval in gruzelementen ligt.
pi_164257264
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:22 schreef koningshof111 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zoiets ongeveer.

De vorm van aarde maken kom ik slecht mee uit aangezien de vijver al flink verhoogd is in de tuin (om erop te kijken van achter in de tuin). Ben bang dat die berg dan zo hoog moet worden dat de kans groot gaat zijn dat met flinke regen mijn waterval in gruzelementen ligt.
het gaat natuurlijk om het uiterlijk en hoe je het onder de stenen oplost ziet natuurlijk niemand :)

Ik zou nogsteeds met vijverfolie de basis maken zodat je zeker geen verlies hebt. je zou bijvoorbeeld stevige plastic kratten kunnen gebruiken om de hoogte te maken en daar vijverfolie overheen leggen met mooie grote stenen er op. Als je het een beetje handig aan pakt zie je er helemaal niets van.
pi_164262731
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:26 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

het gaat natuurlijk om het uiterlijk en hoe je het onder de stenen oplost ziet natuurlijk niemand :)

Ik zou nogsteeds met vijverfolie de basis maken zodat je zeker geen verlies hebt. je zou bijvoorbeeld stevige plastic kratten kunnen gebruiken om de hoogte te maken en daar vijverfolie overheen leggen met mooie grote stenen er op. Als je het een beetje handig aan pakt zie je er helemaal niets van.
Dan kan je beter gebruikmaken van zand, waarvan je de de randen eventueel verstevigt met bakstenen.Regen spoelt immers geen zand onder vijverfolie vandaan, want vijverfolie. Je moet gewoon niet te zuinig zijn.

De stenen hoef je niet te verlijmen, maar zorg ervoor dat ze zo liggen dat het water er aan de voorkant afspoelt, en niet via de achterkant, want dan loopt het onder de stenen langs over het vijverfolie naar beneden.

Je bouwt hem dus van onder naar boven, en gaat daarbij de bodem onder de folie per steen passend maken, zodat de stenen stevig liggen.

Houd er rekening mee dat een waterval wel waterverdamping stimuleert, en dat het dus geen optie is bij een te kleine vijver.

Of de pomp toereikend is, ligt aan de opvoerhoogte die gespecificeerd is.

Zorg bij voorkeur voor een goede, externe filterbak met UV-lamp, om extra algenafzet binnen de perken te houden, anders verandert je waterloop in no-time in een groene smurrieglijbaan. Sowieso is een extern filter geen slecht idee. Je kan zo'n ding mooi wegwerken achter een struikje, bijvoorbeeld.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 06-08-2016 17:41:54 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 08:06:25 #10
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_164262934
Ik heb zelf een beekloop bij min vijvertje gemaakt. Voor een water al kan je prima dezelfde manier hanteren. Met zand heb ik de vorm gemaakt, daaroverheen vijverfolie gelegd. Zonder geeft een te groot risico dat er water tussen de waterval en een kleine vijverbak terecht komt en je daarmee je vijver leeg trekt. Op de de vijverfolie cement en daar de stenen op. Dit een tijd goed laten uitharden en uitspoelen voordat je andere dingen in de vijver gaat doen.
Heb zelf een paar keer 'geoefend' met het neerleggen door zand te gebruiken.

Wanneer ik de volgende keer dit opnieuw ga doen, ga ik eerst nadenken over hoeveel water in het 'systeem' komt wanneer het aanstaat en hoe de verdamping van water op te vangen is. Beiden hebben namelijk een grote impact op de stand van het water in je vijver. Met een kleine vijver zie je dit namelijk meer dan bij een grote vijver.
Where's my fear???
pi_164428051
Dank voor de reacties. Mijn plan is een ondergrond van vijverfolie te leggen, en daarop een zelfgemaakte waterval van beton. Ik hou niet van het folie idee.

Met welk materiaal maak ik de vorm van de waterval (ik wil twee stukken maken), en dat bekleden met beton.

Is een vorm met gaas maken aan te raden?
pi_164485857
Mijn vader heeft vroeger eens de aarde uit de vijver in een bult gegooid. Dit is goed aangestampt uiteraard. De vorm een beetje gemaaktVervolgens heeft hij er cement of beton over gegooid. In het cement heeft hij vervolgens stenen gedrukt. Zodat het een waterval werd. Laten uitharden en klaar.
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:44:41 #13
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_164711785
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 15:12 schreef koningshof111 het volgende:
Dank voor de reacties. Mijn plan is een ondergrond van vijverfolie te leggen, en daarop een zelfgemaakte waterval van beton. Ik hou niet van het folie idee.

Met welk materiaal maak ik de vorm van de waterval (ik wil twee stukken maken), en dat bekleden met beton.

Is een vorm met gaas maken aan te raden?
hangt van de vorm af die je wilt toepassen zou ik wel denken aan een vorm van 'wapening' met een gaas. Weet niet of je het beton ook nog waterdicht moet maken of niet.
Where's my fear???
pi_164721510
Een optie die gebruikt wordt voor terraria en aquaria is piepschuim. Platen kopen bij de bouwmarkt, die samen lijmen en bijzagen of snijden naar wens. Dan een epoxi laag om de kleur en de waterdichte eigenschappen, eventueel nog bijspuiten of schilderen en klaar is klara. Je kunt zand door de verf mengen voor de looks. En dan het ding bij je vijver zetten.

Ik vraag me alleen wel af hoe goed dat gaat buiten. Het weegt niks, dus je moet het op de één of andere manier wel vastzetten :D
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')