abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164190602
In mijn huis heb ik het behang in de woonkamer verwijderd. Onder het behang zit een redelijk egale muur (35m2). Ik wil deze graag zelf mooi strak maken alvorens te gaan verven, en vroeg me af of iemand ervaring heeft met de aangeboden middelen voor deze klus. Ik heb twee producten gezien die me interessant lijken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor beide producten heb je volgens de fabrikanten zelf niet veel kluservaring nodig en het lijkt me allemaal wel te doen. Maar zoals vaak met dergelijke projecten is het vervelend als je er gaandeweg achterkomt dat je het jezelf weer veel te moeilijk of te duur hebt gemaakt. De muur heeft mijns inziens een lichte behandeling nodig en professioneel stucen is niet nodig.

Mijn vragen:
- Heb je ervaring met dergelijke producten en hoe beviel het?
- Wat is de beste keus wanneer je zelf de muur glad wilt maken en heb je tips die het me makkelijker kunnen maken?

Ik hoor graag van jullie

ps. Ik wist niet zeker of productnamen mochten, dus ik heb ze in een spoiler gezet.
pi_164190642
Een stukadoor hoeft toch ook echt niet veel te kosten? Hier in de omgeving kost het iig geen drol om een paar muurtjes glad te laten strijken.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_164192299
Ik heb geen ervaring met beide.

Je zou inderdaad kunnen overwegen of een stukadoor het alleen glad komt trekken, dus niet helemaal stucen.

Maar anders is het vast zelf ook te doen. Grote oppervlakken zijn wel verdomd moeilijk!
Laat die handjes wapperen!
pi_164192682
Ik heb zelf weleens albastine gebruikt, maar mijn ervaring is dat het troep is. Met Fix & Finish werd het resultaat stukken mooier na way oefenen.

Als je echt maar 1 of enkele muurtjes moet gladtrekken zou ik overwegen om het door een stucadoor te laten doen als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Het eindresultaat zal veel mooier zijn.
pi_164192709
Fix and finish is toch gewoon wat ingedroogde roodband? Mijn vader stukadoor toen hij jong was gebruikt altijd het restje uit de ton om na het stuken alles glad te trekken.
pi_164193413
Nee F&F is geen ingedroogde roodband. F&F is echt voor de fijne afwerking om uiteindelijk te kunnen sauzen, roodband is wat groffer. Roodband is in mijn ogen niet geschikt om superstrakke sausklare muren op te leveren. Wel geschikt voor het wat ruwere werk en behangklaar.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: de produkten die jij noemt is meer voor een dun pleisterlaagje, dus als de muur al gestuct is en je er een biljartlaken van wilt maken.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_164193545
Nooit gips(producten) bij een bouwmarkt G/P/K halen, altijd bij de vakhandel. Kwaliteit verschilt ook al lijken de zakken hetzelfde, ook is de omloopsnelheid vaak laag waardoor ze over de houdbaarheidsdatum zijn.

Bij de vakhandel kan je Knauf finishpasta halen, werkt perfect. Laagdikte 0-2mm, zo uit de pot te verwerken. Je zou even kunnen kijken of Pontmeyer dat verkoopt, daar kan je als particulier ook terecht.

pi_164195052
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:34 schreef usernaamvergeten het volgende:
Nooit gips(producten) bij een bouwmarkt G/P/K halen, altijd bij de vakhandel. Kwaliteit verschilt ook al lijken de zakken hetzelfde, ook is de omloopsnelheid vaak laag waardoor ze over de houdbaarheidsdatum zijn.

Bij de vakhandel kan je Knauf finishpasta halen, werkt perfect. Laagdikte 0-2mm, zo uit de pot te verwerken. Je zou even kunnen kijken of Pontmeyer dat verkoopt, daar kan je als particulier ook terecht.

[ afbeelding ]
Wat is precies het verschil tussen Finishpasta of stucpasta van Knauf? Ik kon niet echt vinden welke voor mij het meest van toepassing is. Ik heb nu dus een behoorlijk egale betonmuur. Door het weghalen van het behang zitten er wat oneffenheden, dus de muur heeft een minimale laag nodig.
pi_164195105
Beton? Voorstrijk klinkt al handig.

En dat even snel glad smeren word dan al lastiger :P
pi_164195161
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:10 schreef Puala het volgende:
Beton? Voorstrijk klinkt al handig.

En dat even snel glad smeren word dan al lastiger :P
Ja, het is wel al een keer behandeld. De muur is wit, maar er zitten wat grijze plekken doordat de toplaag losliet bij het weghalen van het behang.
pi_164195328
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:13 schreef Ruif het volgende:

[..]

Ja, het is wel al een keer behandeld. De muur is wit, maar er zitten wat grijze plekken doordat de toplaag losliet bij het weghalen van het behang.
Vanwege de hechting zou ik toch voor gaan strijken. Maar met stucpasta krijg je de muur glad :Y
pi_164195424
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:21 schreef Puala het volgende:

[..]

Vanwege de hechting zou ik toch voor gaan strijken. Maar met stucpasta krijg je de muur glad :Y
Duidelijk.Klinkt ook wel logisch:) Als het voorstrijken klaar is, voor welk product zou jij dan gaan? Ik zie als leek namelijk allerlei 'eenvoudige' producten die ongeveer op hetzelfde neerkomen. Die van Alabastine, en die twee producten van Knauf.
pi_164195496
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:27 schreef Ruif het volgende:

[..]

Duidelijk.Klinkt ook wel logisch:) Als het voorstrijken klaar is, voor welk product zou jij dan gaan? Ik zie als leek namelijk allerlei 'eenvoudige' producten die ongeveer op hetzelfde neerkomen. Die van Alabastine, en die twee producten van Knauf.
qua voorstrijk ben ik voor het gele emmertje van Knauf gegaan.
En ik heb het laten stucen bij mij thuis. Maar zelf zou ik voor knauf stucpasta gaan. Dat is geschikt om wat grotere gaten dicht te krijgen.

De emmer die hier boven gepost word heeft de stukadoor bij mij gebruikt om de gestuukte muur helemaal spiegelglad te krijgen. Maar de muur was toen eigenlijk al 95% glad.

Wat een rotwoord met autocorrectie trouwens. Stucen of stuken. wtf :')
pi_164207245
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:07 schreef Ruif het volgende:

[..]

Wat is precies het verschil tussen Finishpasta of stucpasta van Knauf? Ik kon niet echt vinden welke voor mij het meest van toepassing is. Ik heb nu dus een behoorlijk egale betonmuur. Door het weghalen van het behang zitten er wat oneffenheden, dus de muur heeft een minimale laag nodig.
Volgensmij is Finishpasta de professionele variant van stucpasta. Bij Bouwmaat kan je het in ieder geval kopen, maar daar kan je als particulier niet terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')