abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164144763
Ik heb een beetje een vaag probleem met de ventilator van de verwarming/airco, en ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen :)

Een tijdje geleden hield de fan (ventilator?) van mijn Mercedes A ermee op tijdens een wat langere rit. Als ik mijn hand dichtbij de luchtuitlaat leg voelde ik wel een koele bries van de airco, maar echt lucht kwam er niet uit, dus de temperatuur in de auto werd langzaam maar zeker erg warm. Nadat de auto een tijdje had uitgestaan deed alles het weer zoals het hoort. Echter na ongeveer een uur rijden hield 'ie weer op met blazen.

De garage heeft eerst de kachelmotor vervangen, en toen dit niet het probleem had verholpen, de weerstand. De fans gingen weer als een tierelier, ook tijdens langere ritten! Hoera!

Tot gister. Na weer ongeveer een uur rijden stopte de koele luchttoevoer weer. Airco aan en uit zetten, andere standen aanzetten, niets helpt. Ik hoor wel "iets" van geluid, alsof er lucht geblazen wordt, maar ik voel geen enkele luchtstroom.
De auto heeft toen enkele uren stilgestaan, en tijdens de terugrit werkte alles weer naar behoren, de gehele rit (3 uur ongeveer), maar in alle eerlijkheid heb ik toen de verwarming wel wat hoger gezet, want het was inmiddels al best fris :P

Het is dus een beetje lastig voor de monteurs bij de garage om te testen. Ze kunnen moeilijk een uur rond gaan rijden op de snelweg om te testen of de fans het wel of niet doet/blijven doen.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_164145728
Eerst effe aan de pc hangen voor evt storingen

Anders moeten de monteur gwn ouderwets gaan beginnen met meten van of er wel spanning op het motortje komt ik weet nl dat Mercedes onlogische bedrading heeft voor het kachel en airco systemen
pi_164145754
Lever hem ook aan in de staat dat het probleem zich voor doet scheelt voor hun al de helft met zoeken etc
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 14:42:20 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164177055
blijkbaar wordt tijdens airco gebruik je kachelweerstand te warm en gaat hij óf in temp protection óf kapot.. na afkoelen doet het spul het weer, wat meer wijst op protection.

dealer gewoon weer laten vervangen, met als (McGyver) tip voor de monteur om er een stukkie blik aan vast te maken wat fungeert als radiator om meer te kunnen koelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_164177598
Bedankt, hij staat nu weer bij de garage en ik zodra ik een update heb zal ik het laten weten :)
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:58:23 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164198782
Enne? fixed?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_164199835
quote:
5s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:58 schreef Sounddragon het volgende:
Enne? fixed?
Hij staat nog bij de garage :P
Ik verwacht dat 'ie vandaag terug wordt gebracht :)
pi_164203169
Ze hebben het probleem niet kunnen herproduceren (zucht, daarom bracht ik 'm toen hij het niet deed).
Ik heb de auto morgen nodig, dus hij moest vandaag terug. Nog geen steek verder dus.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 18:48:05 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164204981
Da's minder.. Misschien als je het volgende keer weer hebt, meteen langsrijden, laten lopen, niet uitzetten (want dan koelt de boel weer af en doet hij het weer goed) en meteen een monteur laten kijken.
pi_164902611
Oke, een update met nieuwe symptomen ( :') )

Vandaag na een lange rit stopte de luchttoevoer in de auto. Ik hoorde wel luchttoevoer, maar die kwam niet de auto binnen. De fan draait dus wel, maar er komt geen koude lucht naar binnen, of maar een vleugje.

Dit komt dus alleen voor op warme dagen (25ish graden) na een tijdje (anderhalf a twee uur) rijden.
Zodra de auto stil heeft gestaan (30-45 minuten) werkt alles weer naar behoren.

Het vervangen van de kachelmotor en weerstand heeft dus in ieder geval opgelost dat de fan helemaal geen lucht meer spuwt. Nu heb ik die lucht graag in de auto. :')
pi_164903077
Ik weet dat de auto's uit die tijd (lees de c klasse) een stelmotor had die de lucht naar binnen regelde Denk dat ze naar zoiets moeten zoeken
  zondag 28 augustus 2016 @ 18:41:41 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164918846
Pfff, daar word je wel een beetje moe van :')

Gebeurt dit alles bij een dealer-dealer?
pi_164919017
quote:
13s.gif Op zondag 28 augustus 2016 18:41 schreef Sounddragon het volgende:
Pfff, daar word je wel een beetje moe van :')

Gebeurt dit alles bij een dealer-dealer?
Een erkende Merc dealer, yep

Ik krijg koop in januari een nieuwe auto, maar ik wil het liefst nog even op vakantie met deze auto. We hebben nog andere auto's, maar dit is mijn autootje ( :') :@ )
  zondag 28 augustus 2016 @ 18:58:50 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164919128
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 18:51 schreef Messina het volgende:

[..]

Een erkende Merc dealer, yep

Ik krijg koop in januari een nieuwe auto, maar ik wil het liefst nog even op vakantie met deze auto. We hebben nog andere auto's, maar dit is mijn autootje ( :') :@ )
vind ik slekt.

Ik had hem daar neer gezet en een leenbak geëist tot ze 200% zeker waren dat de boel werkt. Dit soort geneuzel verwacht je bij de turk om de hoek, niet bij een duitse merkdealer; niet voor die prijzen ook :N
pi_164921416
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 18:58 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

vind ik slekt.

Ik had hem daar neer gezet en een leenbak geëist tot ze 200% zeker waren dat de boel werkt. Dit soort geneuzel verwacht je bij de turk om de hoek, niet bij een duitse merkdealer; niet voor die prijzen ook :N
Ik overweeg om 'm binnenkort naar z'n oude garage te brengen, waar 'ie vandaan komt. Is even wat verder rijden, maar heb wat meer vertrouwen in die man. Wat ik bij de 'nieuwe' garage vooral hoor is "Druk, druk, druk" en "We kunnen niets vinden, hoor". ;(
  zondag 28 augustus 2016 @ 21:34:22 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164924200
Welke regio zit je?
pi_164925285
Indien climate control bij de Mercedes dealer je climate control opnieuw laten kalibreren, had ik ook een keer, was te wijten aan foutieve klepstanden.

Ik had gelukkig wel een workaround, temperatuur zo laag mogelijk zetten was bij mij een tijdelijke oplossing.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_164930171
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 21:34 schreef Sounddragon het volgende:
Welke regio zit je?
Kutdorp nabij Drachten :)

quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:00 schreef eXplorer1 het volgende:
Indien climate control bij de Mercedes dealer je climate control opnieuw laten kalibreren, had ik ook een keer, was te wijten aan foutieve klepstanden.

Ik had gelukkig wel een workaround, temperatuur zo laag mogelijk zetten was bij mij een tijdelijke oplossing.
Handmatige airco, thanks though :D
Ik vermoed wel dat het IETS met een klep ergens is, mogelijk wat klawie hierboven ook aangeeft, omdat ik de lucht wel hoor blazen.
Ik voel wel gewoon weerstand als ik de knop draai om te bepalen waar de lucht heen moet (ruit, voeten, torso, etc. Maar geen lucht.
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:57:58 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_164935103
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 00:34 schreef Messina het volgende:

[..]

Kutdorp nabij Drachten :)

[..]

Handmatige airco, thanks though :D
Ik vermoed wel dat het IETS met een klep ergens is, mogelijk wat klawie hierboven ook aangeeft, omdat ik de lucht wel hoor blazen.
Ik voel wel gewoon weerstand als ik de knop draai om te bepalen waar de lucht heen moet (ruit, voeten, torso, etc. Maar geen lucht.
ah, nee, daar in de buurt weet ik niks te vinden. Ietswat zuidelijker heb ik wel wat adresjes, maar dat is niks voor jou ;)
pi_165137113
De A is -inclusief vaag probleem- verkocht.

Ook een oplossing ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')