Dank! Ha volgens mij is hier geen sprake van verborgen draagbalken zoals in Den Bosch. Ik heb maar even een bouwkundige benaderd die voor mij gaat bereken of de dwarsbalk de overspanning aankan zonder muurtje. Moet ik wel even het materiaal en de oplegging uitvogelen. Nou heb ik wel een hele lijst met constructieberekeningen uit 1927 maar kan ik helaas deze helaas niet koppelen aan de brakke bouwtekeningen die ik heb.
Even een foto gemaakt door een gat in het plafond en de balk door het muurtje lijkt in ieder geval van bovenaf van staal te zijn:
![NdO7zrB.jpg]()
Beetje roestig zo te zien. Misschien een idee om het oude plafond van stro en pleister te verwijderen zodat de balk geïnspecteerd kan worden. Kan ik gelijk mooi de elektra wegwerken en nieuwe spotjes plaatsen.
Herkent iemand de constructie met het plugje op de eerdere foto's? Op de bouwtekening zijn ook wat blokjes te zien die door de (blauwe) balk lopen. Iemand enig idee of dat nog een betekenis heeft:
![xmvtNKT.jpg]()
Het plan van hottentot lijkt mij overigens sowieso een goed plan. Zodra ik groen licht krijg, zal ik dat voor de zekerheid toepassen.