abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 19 juli 2016 @ 08:41:01 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_163848801
Nederlandse profvoetballers willen weg uit Turkije. De mislukte staatsgreep en de politieke onrust, bovenop de betalingsproblemen die het gros van de spelers al heeft, zorgen voor een exodus van buitenlanders bij alle profclubs.

In het afgelopen seizoen waren 32 spelers met een Nederlands paspoort actief in de twee hoogste divisies in Turkije. Robin van Persie en Wesley Sneijder zijn in Istanbul bij Fenerbahçe en Galatasaray de grootste sterren. Samen hebben ze meer dan 200 interlands achter hun naam bij het Nederlands elftal en ze behoren tot de grootverdieners.

Maar achter het duo was tot 1 juli een hele rits Nederlandse spelers actief in de Turkse competitie. Een kwart heeft al het hazenpad gekozen. Dat was mogelijk omdat hun contract juist veertien dagen geleden afliep en zij er weinig voor voelen om een nieuwe verbintenis aan te gaan.

De spelers die er nu nog zitten hoorden in de nacht van vrijdag op zaterdag de straaljagers met oorverdovend gebrul laag boven Istanbul vliegen. Vanuit hun appartementen of villa’s zagen ze vanaf de heuvels langs de Bosporus tanks over de grootste brug rijden en bleven ze de hele nacht aan de buis gekluisterd om te volgen wat zich nog meer zou gaan afspelen.

Sneijder verblijft tot zijn grote opluchting met de hele selectie van Galatasaray in Zwitserland voor een trainingskamp en heeft het militaire geweld in Istanbul niet meegemaakt.

Sneijder moet komende week met vrouw en kind wel terugkeren. Van Persie zat met zijn vrouw en twee kinderen de afgelopen dagen wel aan de Bosporus. Beide topspelers laten zich in deze fase niet uit over de politieke situatie in het land en vervullen slechts trouw hun plicht bij hun club. Ze zijn in het bezit van grote contracten en Sneijder heeft al met genoeg problemen te maken bij Galatasaray. Jan Olde Riekerink heeft net een nieuw contract getekend als coach bij Galatasaray.

'Bang? Toch wel?'
Ryan Donk maakte net voor de zomer een mooie transfer naar de club van Sneijder. Ook hij is bevreesd terug te keren. ,,Ik heb het nieuws de afgelopen dagen gevolgd via beelden van teamgenoten en via familie en vrienden. Iedereen was op de hoogte’’, vertelt Donk. ,,Bang? Toch wel. het is de eerste keer dat ik zoiets meemaak.’’

De oud-AZ-speler zegt dat zijn familie boven alles gaat en dat een vertrek aan de orde komt als de veiligheid van zijn dierbaren in gevaar komt. ,,Door de omstandigheden denk je daar zeker aan. Door veel met mijn Turkse ploeggenoten te praten steun ik hen ook. Zij zijn in trainingskamp en hun gezinnen verblijven in Istanbul.’’

De spelersvakbond VVCS behartigt nog wel de belangen van een voetballer als die onverhoopt toch die kant op wil, maar adviseert ze niet langer voor Turkije te kiezen. „De betalingsmoraal in Turkije en de rest van Zuidoost-Europa was al heel slecht”, zegt VVCS-voorzitter en oud-prof Danny Hesp. „En het wordt alleen maar slechter. Dat zie je nu ook in de situatie van Sneijder. Er wordt met boetes gewerkt die te belachelijk voor woorden zijn. Ook bij andere clubs gaat het er zo aan toe. Het is één groot drama.”
'Geëscaleerd'

De politieke onrust is daar nu bijgekomen. Hesp: „De situatie is instabiel. Het gebeurt allemaal precies in de transferperiode. Als VVCS leg je het uit aan de spelers: dit gebeurt er op dit moment allemaal in dit land en bij de clubs. Alles is geëscaleerd en het zal de voetballers afschrikken.”

Wessel Weezenberg, voormalig jurist van de FBO (Federatie Betaald Voetbalorganisaties) en nu voetbalmakelaar, blijft met zijn spelers ver weg van Turkije. „Daar wil je op dit moment niet naar toe als voetballer.”

De Turkse liga heeft nooit tot de beste competities van Europa gehoord, maar het feit dat er met miljoenen werd gesmeten, deed veel spelers die kant opgaan. De bedragen die er worden geboden zijn netto en aanzienlijk hoger. Dus kan een speler er snel het vijfvoudige van zijn Nederlandse salaris verdienen. Dirk Kuyt voetbalde er in drie jaar miljoenen bij elkaar en ook Pierre van Hooijdonk sleepte er een fortuin binnen.
Rare acties

Maar Hesp heeft inmiddels veel salarisconflicten gezien en vreest mede door de instabiele politieke en economische situatie het ergste. „Voorzitters van clubs doen raar als ze van je af willen. Spelers vergeten dat ze in dat land slechts zes maanden geld krijgen als het contract wordt ontbonden. In Nederland ben je er van verzekerd dat je je geld tot de laatste dag krijgt uitbetaald.”

Oud-Feyenoorder Diego Biseswar heeft Turkije net op tijd verlaten. Hij is na 4,5 jaar Kayserispor vertrokken naar Griekenland en staat met PAOK Saloniki volgende week tegenover Ajax in de voorronden van de Champions League. Ricky van Haaren (ex-ADO en -Feyenoord) verliet Turkije dit voorjaar al. „Omdat de club de betalingen niet nakwam, heb ik mijn contract laten ontbinden. Mijn zaak ligt bij de FIFA. Na de beelden van afgelopen weekend ben ik helemaal blij dat ik op dit moment niet in Turkije zit”, zegt Van Haaren.

http://www.telegraaf.nl/t(...)k_uit_Turkije__.html

De gouden bergen stopten aan de Bosperus. Aladin is weer terug in de pot en het geld is op.

Vreemd dat ze met al die miljoenen in de loop der jaren geen topcompetitie hebben weten te creëren. De top drie heeft een grote naam in het buitenland. Als je als speler 5 keer zo veel kunt verdienen dan in Nederland, heb je als clubs en bond iets goed fout gedaan.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_163849159
Nu komt het wel heel dichtbij.
Ik was allang vertrokken :{
  Trouwste user 2022 dinsdag 19 juli 2016 @ 09:17:22 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_163849275
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:06 schreef aloa het volgende:
Vertrekken was geen optie. Er vlogen geen vliegtuigen en als je vertrekt kun je fluiten naar je miljoenen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_163849339
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:17 schreef tong80 het volgende:

[..]

Vertrekken was geen optie. Er vlogen geen vliegtuigen en als je vertrekt kun je fluiten naar je miljoenen.

Er zijn ook al aanslagen etc geweest. Ook niet ver van waar Sneijder zit.
Je moet blind zijn als dit volkomen onverwacht is voor je.
pi_163850237
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:21 schreef aloa het volgende:
Er zijn ook al aanslagen etc geweest. Ook niet ver van waar Sneijder zit.
Je moet blind zijn als dit volkomen onverwacht is voor je.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_163859453
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 10:19 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ha,goeie grap _O-
  Trouwste user 2022 dinsdag 19 juli 2016 @ 19:11:20 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_163861731
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 17:10 schreef aloa het volgende:

[..]

ha,goeie grap _O-
Hij's leuk :)

pi_163862128
Komen ze nu pas achter.
pi_163862802
Fenerbahçe
Robin van Persie (2015–)
Gregory van der Wiel (2016–)

Galatasaray (geen Europees voetbal dit seizoen)
Wesley Sneijder (2013–)
Ryan Donk (2016–)

Gaziantepspor
Bart van Hintum (2016–)

Adanaspor
Oğuzhan Türk (2016–)

Kon maar zes van de tweeëndertig voetballers vinden in de hoogste divisie waarvan vier(!) deze zomer gecontracteerd zijn.
pi_163864422
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 19:26 schreef Bolasie het volgende:
Komen ze nu pas achter.
Geld maakt blind

pi_163879716
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:06 schreef aloa het volgende:
Makkelijker gezegd dan gedaan want het voetballeven is altijd erg kort dus moet je wel in korte tijd je centjes bij elkaar sprokkelen om de rest van je leven comfortabel te kunnen leven.
pi_163903723
Gomez (Besiktas) en Van Persie (Fener) hebben aangekondigd te willen vertrekken iig.
  Trouwste user 2022 donderdag 21 juli 2016 @ 13:42:41 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_163904827
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 13:02 schreef Ajacied422 het volgende:
Gomez (Besiktas) en Van Persie (Fener) hebben aangekondigd te willen vertrekken iig.
Waar las je dat van van Persie ?
pi_163904846
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 13:42 schreef tong80 het volgende:

[..]

Waar las je dat van van Persie ?
intlspectator twitterde op donderdag 21-07-2016 om 13:00:03 BREAKING: Football stars Robin Van Persie and Mario Gomez leaving their teams in Turkey due to political situation reageer retweet
  Trouwste user 2022 donderdag 21 juli 2016 @ 13:59:19 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_163905235
Ok bedankt, van Gomez had ik al gelezen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')