Maar argumenten werken helaas niet, want ze zijn stug in hun eigen overtuigingen. Zo kan je een pestkop ook niet overtuigen dat ie het eigenlijk niet moet doen.quote:Op donderdag 21 juli 2016 14:36 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Meer geduld hebben. En de ander proberen te overtuigen met goede argumenten ipv met aanvallend gedrag.
Of niet proberen te overtuigen, maar in hun waarde laten tenzij ze anderen pijn doen.quote:Op donderdag 21 juli 2016 14:36 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Meer geduld hebben. En de ander proberen te overtuigen met goede argumenten ipv met aanvallend gedrag.
Ik vind dat pestkoppen gewoon gestraft moeten worden.quote:Op donderdag 21 juli 2016 15:02 schreef Kamina het volgende:
[..]
Maar argumenten werken helaas niet, want ze zijn stug in hun eigen overtuigingen. Zo kan je een pestkop ook niet overtuigen dat ie het eigenlijk niet moet doen.
En iemand die zelf een pestkop is, maar dat ontkent en tegelijkertijd anderen ervan beschuldigt, hoe overtuig je die? Dit soort personen houden er verschillende overtuigingen op na, die haaks op elkaar staan. Hoe je het ook benadert, het helpt niet, en ze slaan meteen moord en brand.
Het enige dat lijkt aan te komen, een reactie kan ontlokken, is hardere kritiek. Uiteraard is die op waarheid gebaseerd, anders herkennen ze zich er niet in. Andere vormen van kritiek negeren ze snoeihard, of ze praten het recht op een manier die alleen voor hun recht is.
Gewoon negeren. Zo'n mensen komen uiteindelijk vanzelf in een isolement terecht, aangezien ze zelf blind zijn voor feedback en hun eigen gedrag.quote:Op donderdag 21 juli 2016 15:02 schreef Kamina het volgende:
[..]
Maar argumenten werken helaas niet, want ze zijn stug in hun eigen overtuigingen. Zo kan je een pestkop ook niet overtuigen dat ie het eigenlijk niet moet doen.
En iemand die zelf een pestkop is, maar dat ontkent en tegelijkertijd anderen ervan beschuldigt, hoe overtuig je die? Dit soort personen houden er verschillende overtuigingen op na, die haaks op elkaar staan. Hoe je het ook benadert, het helpt niet, en ze slaan meteen moord en brand.
Het enige dat lijkt aan te komen, een reactie kan ontlokken, is hardere kritiek. Uiteraard is die op waarheid gebaseerd, anders herkennen ze zich er niet in. Andere vormen van kritiek negeren ze snoeihard, of ze praten het recht op een manier die alleen voor hun recht is.
Vuur met vuur bestrijden, ja?quote:Op donderdag 21 juli 2016 15:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind dat pestkoppen gewoon gestraft moeten worden.
In dit geval ja. Niet zozeer structureel terugpesten, maar het moet hen duidelijk worden gemaakt dat wat ze doen niet kan.quote:
Het doel? Leedvermaak.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 10:03 schreef LittleLady het volgende:
Pestkoppen zal je overal treffen, er schijnt ook een enorme pestcultuur onder de bejaarden te zijn. Ik denk dat het irritante van pestkoppen is dat ze altijd een kliekje hebben die het erg amusant vinden en als een stel domme idioten erbij hangen met hun gelach en het gedrag alleen maar versterken.
Tref je namelijk de pester alleen dan zijn ze vaak erg onzeker.
Maar vraag mij wel eens af wat voor doel het heeft, dieren schijnen elkaar ook enorm te pesten.
De zwakkeren uitschakelenquote:Op vrijdag 22 juli 2016 10:03 schreef LittleLady het volgende:
Pestkoppen zal je overal treffen, er schijnt ook een enorme pestcultuur onder de bejaarden te zijn. Ik denk dat het irritante van pestkoppen is dat ze altijd een kliekje hebben die het erg amusant vinden en als een stel domme idioten erbij hangen met hun gelach en het gedrag alleen maar versterken.
Maar vraag mij wel eens af wat voor doel het heeft, dieren schijnen elkaar ook enorm te pesten.
Flink grijs gebied is dat.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 10:13 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
In dit geval ja. Niet zozeer structureel terugpesten, maar het moet hen duidelijk worden gemaakt dat wat ze doen niet kan.
Andere optie is andersdenkenden uitschakelen. 't heeft wat weg van hoe verschillende gangs en maffia-clans elkaars gelederen proberen uit te dunnen.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 10:03 schreef LittleLady het volgende:
Zeker gevoelens van leedvermaak, maar ik denk zelf dat het meer gaat om de gepeste te kleineren, pesters voelen zich trotser op zichzelf als zij ervoor gezorgd hebben dat gepeste steeds lager op die sociale ladder is gaan staan omdat pester dit heeft gedaan (geeft ze een gevoel van controle/macht, maar ook ander psychisch welbevinden).quote:
Tja dat leedvermaak het mooiste vermaak van de wereld is is algemeen bekend, 'de leukste thuis', 'the funniest homevideo's', 'Ridiculousness', 'Tosh.O' en diverse anderen zijn daar toch wel aardig voorbeeld van, het is zelf wel bekend dat baby's heel hard moeten lachen als je iemand slaat, maar echt structueel iemand pesten wat voor 'overlevingsvoordeel' tref je daarbij, immers een groep is zo sterk als de zwakste schakel.quote:
En de eigen positie over de rug van de gepeste te verbeteren/verstevigen. Denk zelfs dat die zwaarder meeweegt dan het uitschakelen.quote:
Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel gedogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.quote:
Dat is een mening die ik deel. Leraren zijn denk ik nogal geneigd weg te kijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 12:56 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel dogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.
(sorryquote:Op vrijdag 22 juli 2016 12:48 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Tja dat leedvermaak het mooiste vermaak van de wereld is is algemeen bekend, 'de leukste thuis', 'the funniest homevideo's', 'Ridiculousness', 'Tosh.O' en diverse anderen zijn daar toch wel aardig voorbeeld van, het is zelf wel bekend dat baby's heel hard moeten lachen als je iemand slaat, maar echt structueel iemand pesten wat voor 'overlevingsvoordeel' tref je daarbij, immers een groep is zo sterk als de zwakste schakel.
(oh zie net de reactie van magnetronkoffie)
Ik vind dat te snel geageerd wordt tegen mensen wijzen op hun gedrag.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 12:56 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel dogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.
quote:Op vrijdag 22 juli 2016 12:56 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit viel mij ook al op en mee eens.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 12:58 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat is een mening die ik deel. Leraren zijn denk ik nogal geneigd weg te kijken.
Precies. Dat bedoel ik dus. Pesten is een symptom van een grotere probleem. Het is hier niet normaal om iemand aan te spreken over storend gedrag. Bijvoorbeeld bij mijn oude huisgenoten hoor ik regelmatig geklaag over andere huisgenoten, maar voor 1 of andere reden is het not done om beschaafd iemand aan te spreken over het gedrag waaraan ze zich storen.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 13:03 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ik vind dat te snel geageerd wordt tegen mensen wijzen op hun gedrag.
quote:Op vrijdag 22 juli 2016 13:20 schreef LittleLady het volgende:
Ach op school draaien de meeste leraren het gewoon om, het slachtoffer moet maar even naar een faalangstclubje en zeggen 'nah nu weer even normaal doen hoor', pesters houden pas echt op zodra iemand voor ze staat die 'sterker' is, dat hoeft nog niet eens fysiek te zijn.
Hadden hier ook een troela, elke keer schelden, heb haar eens getroffen en haar eens even haarfijn uitgelegd dat ze ermee moest kappen want ze zou nooit weten waar ze haar slachtoffer weer kon treffen. Is wel knullig als je op de eerste hulp komt en het slachtoffer staat daar, die denkt dan ook, nou jij valt nog lang niet dood neer, je wacht maar even tot de rest van de patienten waren geweest. Of dat ze eens rijles zou nemen en haar instructeur is het slachtoffer, nou dan kun je alvast uitrekenen dat jou examen nog heel lang op zich laat wachten of dat ze stage zou lopen en raad eens wie ineens haar collega is, moet zeggen sindsdien is het een heel aardig meisje geworden.
Eens even iemand afzeiken ach daar kan iedereen wel tegen, maar heb ook wel klasgenoten gezien die echt jaren werden gepest en dan vragen mensen wel eens, waarom greep je niet in? Nou denk dat dat ook de mentale vlak is wat dan speelt, toen was ik nog niet zo 'sterk' en dan ben je bang dat je zelf het slachtoffer gaat worden, want pesters trekken mensen heel snel naar het pispaaltje. Achteraf als je 'sterker' bent denk je wel eens, had gewoon moeten ingrijpen, maar dat durfde je toen niet.
Deze (en ook andere) posts in zowel dit topic als vergelijkbare topics brengen me wel op een volgende punt. Want het is duidelijk dat pestgedrag ongewenst is (zowel in maatschappelijk alsook in persoonlijk opzicht), maar wat te doen als diegenen die hierop aangesproken dienen te worden (bijvoorbeeld docenten of andere leidinggevenden met een regulerende verantwoordelijkheid) onwillig zijn om wat tegen pestgedrag te doen?quote:Op vrijdag 22 juli 2016 13:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Precies. Dat bedoel ik dus. Pesten is een symptom van een grotere probleem. Het is hier niet normaal om iemand aan te spreken over storend gedrag. Bijvoorbeeld bij mijn oude huisgenoten hoor ik regelmatig geklaag over andere huisgenoten, maar voor 1 of andere reden is het not done om beschaafd iemand aan te spreken over het gedrag waaraan ze zich storen.
Met pesten is het precies hetzelfde, en dat kan ook botsen met andere culturen.
Klopt (en herken dit ook wel).quote:Op vrijdag 22 juli 2016 15:09 schreef LittleLady het volgende:
Tja wat wel is, dat weet ik uit eigen ervaring, dat ook al weet een leidinggevende zo'n pester te stoppen, er hangt altijd zo'n sfeertje, het zijn dan de subtiele blikken.
Of van die opmerkingen die je meteen door hebt.
Vetgedrukte is in principe ook de beste oplossing die je als individueel toe kunt passen, maar dan moet dit wel mogelijk zijn (op scholen en op 't werk is dit bijvoorbeeld al een heel stuk lastiger...laat staan als het je eigen ouders betreft).quote:Mijn schoonmoeder had een gruwelijke hekel aan mij, gelukkig was dit ook wederzijds en voelde ook niet de behoefte om dikke maatjes met haar te worden, maar dan hangt er zo'n sfeertje en dan van die 'leuke' opmerkingen waar dan een maar achteraan komt.
Uiteindelijk kwam ik er gewoon niet meer, heb weinig zin in dat getreiter onder de tafel door en mijn man maar zeggen, ze bedoelde het goed, ja tuurlijk haar mond zei dit en haar ogen zeiden iets van je bent waardeloos.
Kijk en wij woonden zo ver bij elkaar weg dan ben je niet afhankelijk van elkaar en kun je zeggen, krijg de klere ik kom niet weer, maar in een klas, op een sportclub, in bejaardentehuis, als buren dan zit je er maar mooi mee, dan zit je wel met elkaar opgescheept.
Geen van beide eigenlijk, het deed me niet zoveel, behalve dan iets van dat ik me ga afvragen waarom mensen hiernaar kunnen kijken.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar dan wat minder ernstig-kijkend en wat meer van "wow...dit is awkward...waar is de uitgang?"
Zoiets?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |