abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juli 2016 @ 15:02:35 #126
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163906533
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:36 schreef Zaebos het volgende:

[..]

Meer geduld hebben. En de ander proberen te overtuigen met goede argumenten ipv met aanvallend gedrag.
Maar argumenten werken helaas niet, want ze zijn stug in hun eigen overtuigingen. Zo kan je een pestkop ook niet overtuigen dat ie het eigenlijk niet moet doen.

En iemand die zelf een pestkop is, maar dat ontkent en tegelijkertijd anderen ervan beschuldigt, hoe overtuig je die? Dit soort personen houden er verschillende overtuigingen op na, die haaks op elkaar staan. Hoe je het ook benadert, het helpt niet, en ze slaan meteen moord en brand.

Het enige dat lijkt aan te komen, een reactie kan ontlokken, is hardere kritiek. Uiteraard is die op waarheid gebaseerd, anders herkennen ze zich er niet in. Andere vormen van kritiek negeren ze snoeihard, of ze praten het recht op een manier die alleen voor hun recht is.
1 + 1 = blauw
  donderdag 21 juli 2016 @ 15:19:19 #127
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163906839
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:36 schreef Zaebos het volgende:

[..]

Meer geduld hebben. En de ander proberen te overtuigen met goede argumenten ipv met aanvallend gedrag.
Of niet proberen te overtuigen, maar in hun waarde laten tenzij ze anderen pijn doen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:57 #128
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163906904
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 15:02 schreef Kamina het volgende:

[..]

Maar argumenten werken helaas niet, want ze zijn stug in hun eigen overtuigingen. Zo kan je een pestkop ook niet overtuigen dat ie het eigenlijk niet moet doen.

En iemand die zelf een pestkop is, maar dat ontkent en tegelijkertijd anderen ervan beschuldigt, hoe overtuig je die? Dit soort personen houden er verschillende overtuigingen op na, die haaks op elkaar staan. Hoe je het ook benadert, het helpt niet, en ze slaan meteen moord en brand.

Het enige dat lijkt aan te komen, een reactie kan ontlokken, is hardere kritiek. Uiteraard is die op waarheid gebaseerd, anders herkennen ze zich er niet in. Andere vormen van kritiek negeren ze snoeihard, of ze praten het recht op een manier die alleen voor hun recht is.
Ik vind dat pestkoppen gewoon gestraft moeten worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 21 juli 2016 @ 20:42:56 #129
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_163913734
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 15:02 schreef Kamina het volgende:

[..]

Gewoon negeren. Zo'n mensen komen uiteindelijk vanzelf in een isolement terecht, aangezien ze zelf blind zijn voor feedback en hun eigen gedrag.
  donderdag 21 juli 2016 @ 20:47:25 #130
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163913861
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 15:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik vind dat pestkoppen gewoon gestraft moeten worden.
Vuur met vuur bestrijden, ja?
1 + 1 = blauw
pi_163922938
Pestkoppen zal je overal treffen, er schijnt ook een enorme pestcultuur onder de bejaarden te zijn. Ik denk dat het irritante van pestkoppen is dat ze altijd een kliekje hebben die het erg amusant vinden en als een stel domme idioten erbij hangen met hun gelach en het gedrag alleen maar versterken.
Tref je namelijk de pester alleen dan zijn ze vaak erg onzeker.

Maar vraag mij wel eens af wat voor doel het heeft, dieren schijnen elkaar ook enorm te pesten.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:13:56 #132
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163923111
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 20:47 schreef Kamina het volgende:

[..]

Vuur met vuur bestrijden, ja?
In dit geval ja. Niet zozeer structureel terugpesten, maar het moet hen duidelijk worden gemaakt dat wat ze doen niet kan.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:30:12 #133
416020 K44S
The bearded man
pi_163923369
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:03 schreef LittleLady het volgende:
Pestkoppen zal je overal treffen, er schijnt ook een enorme pestcultuur onder de bejaarden te zijn. Ik denk dat het irritante van pestkoppen is dat ze altijd een kliekje hebben die het erg amusant vinden en als een stel domme idioten erbij hangen met hun gelach en het gedrag alleen maar versterken.

Maar vraag mij wel eens af wat voor doel het heeft, dieren schijnen elkaar ook enorm te pesten.
Het doel? Leedvermaak.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:07:50 #134
442003 Zaebos
Flakaka!
pi_163924071
quote:

De zwakkeren uitschakelen
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:55:36 #135
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163925142
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:13 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

In dit geval ja. Niet zozeer structureel terugpesten, maar het moet hen duidelijk worden gemaakt dat wat ze doen niet kan.
Flink grijs gebied is dat.
1 + 1 = blauw
pi_163926057
quote:

Andere optie is andersdenkenden uitschakelen. 't heeft wat weg van hoe verschillende gangs en maffia-clans elkaars gelederen proberen uit te dunnen.

Kan je ook vergelijken met bijvoorbeeld politieke aanslagen, waarbij kopstukken van politieke partijen (maar vaak ook lagergeplaatste leden) uitgeschakeld worden.

Eigenwaarde speelt wel -iets- van een rol, maar wat ikzelf ook boeiend vind en ook belangrijk vind om te vermelden, is dat pestgedrag als voornaamste functie heeft de status van de gepeste (kunstmatig) te verlagen, ga proberen in het heel kort uit te leggen waarom ik dat denk:

Het gedrag van een pester, kan als gepeste o.a. ervaren worden als "vernederend". Maar wat is vernederen? Das iemand kleineren. Een lagere plek op de sociale ladder aanwijzen, iemands sociale status verlagen.

Pester zal gepeste als "inferieur" willen zien, maar zal hiervoor wel "goedkeuring" moeten hebben van anderen (het pesten heeft zeker ook een sociale factor, in de zin van dat groepsdenken een belangrijke rol hierbij speelt). Sowieso heb je van die mensen die (wanneer je 1 op 1 met ze praat) nog redelijk vriendelijk tegen gepeste zijn, maar zodra er wat vriendjes of klasgenootjes bij komen staan, zijn houding t.o.v. gepeste *plotseling* verandert in negatieve zin.

Maar het heeft zeker daarmee te maken, gepeste kan onzeker zijn over zijn/haar eigen sociale status (zeg maar dat ie bang is zelf te laag op de sociale ladder te staan).

Maar niet iedereen vindt deze sociale ladder (kan je ook als een soort rangorde zien) even belangrijk. Verreweg de meesten weten natuurlijk wel van het bestaan hiervan, maar waar de ene vervolgens denkt "owja die sociale ladder.... /care!", zal aan het andere eind van het spectrum de eigen plek op diezelfde sociale ladder een hoofdrol spelen (dit zie ik bijvoorbeeld versterkt terug in Marokkaanse rotjongeren, die zijn vaak supersnel beledigd/superkort lontje, omdat ze een gigantische angst hebben om voor de ogen van de eigen vrienden "af te gaan" en niemand wil voor de ander onderdoen).

Dit speelt zeker een rol, en ik denk ook een belangrijke.

edit:
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:30 schreef K44S het volgende:

[..]

Het doel? Leedvermaak.
Zeker gevoelens van leedvermaak, maar ik denk zelf dat het meer gaat om de gepeste te kleineren, pesters voelen zich trotser op zichzelf als zij ervoor gezorgd hebben dat gepeste steeds lager op die sociale ladder is gaan staan omdat pester dit heeft gedaan (geeft ze een gevoel van controle/macht, maar ook ander psychisch welbevinden).
pi_163926100
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:30 schreef K44S het volgende:

[..]

Het doel? Leedvermaak.
Tja dat leedvermaak het mooiste vermaak van de wereld is is algemeen bekend, 'de leukste thuis', 'the funniest homevideo's', 'Ridiculousness', 'Tosh.O' en diverse anderen zijn daar toch wel aardig voorbeeld van, het is zelf wel bekend dat baby's heel hard moeten lachen als je iemand slaat, maar echt structueel iemand pesten wat voor 'overlevingsvoordeel' tref je daarbij, immers een groep is zo sterk als de zwakste schakel.

(oh zie net de reactie van magnetronkoffie)
  vrijdag 22 juli 2016 @ 12:54:53 #138
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_163926200
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:07 schreef Zaebos het volgende:

[..]

De zwakkeren uitschakelen
En de eigen positie over de rug van de gepeste te verbeteren/verstevigen. Denk zelfs dat die zwaarder meeweegt dan het uitschakelen.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 12:56:00 #139
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163926215
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:55 schreef Kamina het volgende:

[..]

Flink grijs gebied is dat.
Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel gedogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Keep_Walking op 22-07-2016 13:37:15 ]
  vrijdag 22 juli 2016 @ 12:58:06 #140
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_163926251
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:56 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel dogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.
Dat is een mening die ik deel. Leraren zijn denk ik nogal geneigd weg te kijken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_163926311
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:48 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Tja dat leedvermaak het mooiste vermaak van de wereld is is algemeen bekend, 'de leukste thuis', 'the funniest homevideo's', 'Ridiculousness', 'Tosh.O' en diverse anderen zijn daar toch wel aardig voorbeeld van, het is zelf wel bekend dat baby's heel hard moeten lachen als je iemand slaat, maar echt structueel iemand pesten wat voor 'overlevingsvoordeel' tref je daarbij, immers een groep is zo sterk als de zwakste schakel.

(oh zie net de reactie van magnetronkoffie)
(sorry :@ ).

Toen ik je post las, dacht ik eerst "ik dacht dat gedeelde smart (kan dit wellicht zien als elkaars leedvermaak) het mooiste vermaak van de wereld was", totdat ik je voorbeelden las (funniest home video's etc) en dacht "owja verrek....dit klopt gewoon ook. Talloze van dit soort programs".

Schiet me trouwens nog iets te binnen (wil niet -te- offtopic gaan, maar was wel iets wat me heel lang gededen al opgevallen was), het verschil in in hoeverre mensen bijvoorbeeld moppen grappig vinden en vooral ook wat voor moppen.

Een pester zal eerder moppen grappig vinden (dus spontaan erom gaan lachen, eventueel ook ja-knikken van "zit ook gewoon een kern van waarheid in") waarin iemand vernederd wordt (dat ie zichzelf (of door een slimme andere) publiekelijk voor schut zet of wordt gezet), voor dom wordt aangezien, als een sukkel wordt gezien.

De mensen die zelf het minste pestersgedrag in zich hebben (ik moet hierbij bijvoorbeeld meteen aan een vriendin van me denken), zijn dezelfde mensen die ook het minste lachen om humor waarbij de grap hem zit in factoren als (publiekelijke) vernedering en andere factoren die een pester grappig zal vinden.

Maar haar humor is echt geweldig, scherp, absurd en soms moet je even doordenken om de link zeg maar te zien. Geniaal gewoon _O_

Wilde nog wel wat meer tikken, maar zoals ik al zei, wil niet teveel offtopic gaan.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:38 #142
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163926345
quote:

[..]

Ik vind dat mensen hier in Nederland te veel dogen van pesters. Weinig mensen die actief wat tegen doen.
Ik vind dat te snel geageerd wordt tegen mensen wijzen op hun gedrag.
1 + 1 = blauw
pi_163926371
quote:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:58 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Dat is een mening die ik deel. Leraren zijn denk ik nogal geneigd weg te kijken.
Dit viel mij ook al op en mee eens.

Weet ik zelfs nog van m'n eigen schooltijd. Kan me trouwens ook een paar docenten herinneren die het zelfs voor me opnamen en ook überhaupt meer in het vaarwater van pesters gingen zitten (dat zal door hun collega's wel niet altijd met open armen ontvangen zijn).
pi_163926702
Ach op school draaien de meeste leraren het gewoon om, het slachtoffer moet maar even naar een faalangstclubje en zeggen 'nah nu weer even normaal doen hoor', pesters houden pas echt op zodra iemand voor ze staat die 'sterker' is, dat hoeft nog niet eens fysiek te zijn.

Hadden hier ook een troela, elke keer schelden, heb haar eens getroffen en haar eens even haarfijn uitgelegd dat ze ermee moest kappen want ze zou nooit weten waar ze haar slachtoffer weer kon treffen. Is wel knullig als je op de eerste hulp komt en het slachtoffer staat daar, die denkt dan ook, nou jij valt nog lang niet dood neer, je wacht maar even tot de rest van de patienten waren geweest. Of dat ze eens rijles zou nemen en haar instructeur is het slachtoffer, nou dan kun je alvast uitrekenen dat jou examen nog heel lang op zich laat wachten of dat ze stage zou lopen en raad eens wie ineens haar collega is, moet zeggen sindsdien is het een heel aardig meisje geworden.

Eens even iemand afzeiken ach daar kan iedereen wel tegen, maar heb ook wel klasgenoten gezien die echt jaren werden gepest en dan vragen mensen wel eens, waarom greep je niet in? Nou denk dat dat ook de mentale vlak is wat dan speelt, toen was ik nog niet zo 'sterk' en dan ben je bang dat je zelf het slachtoffer gaat worden, want pesters trekken mensen heel snel naar het pispaaltje. Achteraf als je 'sterker' bent denk je wel eens, had gewoon moeten ingrijpen, maar dat durfde je toen niet.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 13:40:31 #145
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163927167
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:03 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik vind dat te snel geageerd wordt tegen mensen wijzen op hun gedrag.
Precies. Dat bedoel ik dus. Pesten is een symptom van een grotere probleem. Het is hier niet normaal om iemand aan te spreken over storend gedrag. Bijvoorbeeld bij mijn oude huisgenoten hoor ik regelmatig geklaag over andere huisgenoten, maar voor 1 of andere reden is het not done om beschaafd iemand aan te spreken over het gedrag waaraan ze zich storen.

Met pesten is het precies hetzelfde, en dat kan ook botsen met andere culturen.
pi_163927568
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:20 schreef LittleLady het volgende:
Ach op school draaien de meeste leraren het gewoon om, het slachtoffer moet maar even naar een faalangstclubje en zeggen 'nah nu weer even normaal doen hoor', pesters houden pas echt op zodra iemand voor ze staat die 'sterker' is, dat hoeft nog niet eens fysiek te zijn.

Hadden hier ook een troela, elke keer schelden, heb haar eens getroffen en haar eens even haarfijn uitgelegd dat ze ermee moest kappen want ze zou nooit weten waar ze haar slachtoffer weer kon treffen. Is wel knullig als je op de eerste hulp komt en het slachtoffer staat daar, die denkt dan ook, nou jij valt nog lang niet dood neer, je wacht maar even tot de rest van de patienten waren geweest. Of dat ze eens rijles zou nemen en haar instructeur is het slachtoffer, nou dan kun je alvast uitrekenen dat jou examen nog heel lang op zich laat wachten of dat ze stage zou lopen en raad eens wie ineens haar collega is, moet zeggen sindsdien is het een heel aardig meisje geworden.

Eens even iemand afzeiken ach daar kan iedereen wel tegen, maar heb ook wel klasgenoten gezien die echt jaren werden gepest en dan vragen mensen wel eens, waarom greep je niet in? Nou denk dat dat ook de mentale vlak is wat dan speelt, toen was ik nog niet zo 'sterk' en dan ben je bang dat je zelf het slachtoffer gaat worden, want pesters trekken mensen heel snel naar het pispaaltje. Achteraf als je 'sterker' bent denk je wel eens, had gewoon moeten ingrijpen, maar dat durfde je toen niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Precies. Dat bedoel ik dus. Pesten is een symptom van een grotere probleem. Het is hier niet normaal om iemand aan te spreken over storend gedrag. Bijvoorbeeld bij mijn oude huisgenoten hoor ik regelmatig geklaag over andere huisgenoten, maar voor 1 of andere reden is het not done om beschaafd iemand aan te spreken over het gedrag waaraan ze zich storen.

Met pesten is het precies hetzelfde, en dat kan ook botsen met andere culturen.
Deze (en ook andere) posts in zowel dit topic als vergelijkbare topics brengen me wel op een volgende punt. Want het is duidelijk dat pestgedrag ongewenst is (zowel in maatschappelijk alsook in persoonlijk opzicht), maar wat te doen als diegenen die hierop aangesproken dienen te worden (bijvoorbeeld docenten of andere leidinggevenden met een regulerende verantwoordelijkheid) onwillig zijn om wat tegen pestgedrag te doen?

Wat als ze je afwimpelen met een slappe smoes en jou dus eigenlijk hiermee laten zitten?

Je hebt niks aan een oplossing tegen pestgedrag als diegenen die hier werk van kunnen maken, simpelweg niet gemotiveerd zijn om hier werk van te maken?
pi_163929151
Tja wat wel is, dat weet ik uit eigen ervaring, dat ook al weet een leidinggevende zo'n pester te stoppen, er hangt altijd zo'n sfeertje, het zijn dan de subtiele blikken.
Of van die opmerkingen die je meteen door hebt.

Mijn schoonmoeder had een gruwelijke hekel aan mij, gelukkig was dit ook wederzijds en voelde ook niet de behoefte om dikke maatjes met haar te worden, maar dan hangt er zo'n sfeertje en dan van die 'leuke' opmerkingen waar dan een maar achteraan komt.
Uiteindelijk kwam ik er gewoon niet meer, heb weinig zin in dat getreiter onder de tafel door en mijn man maar zeggen, ze bedoelde het goed, ja tuurlijk haar mond zei dit en haar ogen zeiden iets van je bent waardeloos.
Kijk en wij woonden zo ver bij elkaar weg dan ben je niet afhankelijk van elkaar en kun je zeggen, krijg de klere ik kom niet weer, maar in een klas, op een sportclub, in bejaardentehuis, als buren dan zit je er maar mooi mee, dan zit je wel met elkaar opgescheept.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 15:53:30 #148
442003 Zaebos
Flakaka!
pi_163930595
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 15:09 schreef LittleLady het volgende:
Tja wat wel is, dat weet ik uit eigen ervaring, dat ook al weet een leidinggevende zo'n pester te stoppen, er hangt altijd zo'n sfeertje, het zijn dan de subtiele blikken.
Of van die opmerkingen die je meteen door hebt.
Klopt (en herken dit ook wel).

Maar als je eenmaal weet -waarom- deze mensen dit doen (en waarom hun gedrag zal escaleren in geval betreffende leidinggevende pestgedrag niet meer zal stoppen), dan is het op zich toch niet zo moeilijk om dit soort blikken gewoon te negeren?

Want ten slotte zijn dan die "blikgevers" gewoon de weirdo's.

Ik kan me wel goed voorstellen dat dit voor iemand die zich afvraagt waar dit rare sfeertje en die subtiele blikken door veroorzaakt worden, maar dit gewoonweg niet -kan- weten (zeker ook voornamelijk omdat potentiële pesters hier nooit openlijk over zullen praten/nooit zullen toegeven dat dit pruttelend pestgedrag is (want wordt door leidinggevenden onderdrukt)), dat uitleg hierover al een hoop kan doen schelen.

Er zullen altijd kinderen/tieners zijn die door wat voor omstandigheden dan ook wat onzeker zijn (bijvoorbeeld puisten of andere onzekerheden, dit is ook vrij normaal voor die leeftijd en zal meestal ook gewoon weer wegtrekken naarmate deze wat meer onzekere tieners/kinderen wat ouder worden) en ik denk dat het voor deze mensen wel goed zou zijn als ze uitgelegd wordt dat dit soort mensen (ik doel op de pesters) ook bestaan en waarom ze dit wel doen en ook vaak nieteens kunnen laten...psycho-educatie zou je het kunnen noemen).

Een goede informatievoorziening zal hierbij goed helpen. Dan kan potentiële pester gewoon lekker doorgaan met dat sfeertje en die subtiele blikken, maar heeft (vrijwel) niemand daar nog last van. Win/win! :)
quote:
Mijn schoonmoeder had een gruwelijke hekel aan mij, gelukkig was dit ook wederzijds en voelde ook niet de behoefte om dikke maatjes met haar te worden, maar dan hangt er zo'n sfeertje en dan van die 'leuke' opmerkingen waar dan een maar achteraan komt.
Uiteindelijk kwam ik er gewoon niet meer, heb weinig zin in dat getreiter onder de tafel door en mijn man maar zeggen, ze bedoelde het goed, ja tuurlijk haar mond zei dit en haar ogen zeiden iets van je bent waardeloos.
Kijk en wij woonden zo ver bij elkaar weg dan ben je niet afhankelijk van elkaar en kun je zeggen, krijg de klere ik kom niet weer, maar in een klas, op een sportclub, in bejaardentehuis, als buren dan zit je er maar mooi mee, dan zit je wel met elkaar opgescheept.
Vetgedrukte is in principe ook de beste oplossing die je als individueel toe kunt passen, maar dan moet dit wel mogelijk zijn (op scholen en op 't werk is dit bijvoorbeeld al een heel stuk lastiger...laat staan als het je eigen ouders betreft).
pi_163930892
quote:
Geen van beide eigenlijk, het deed me niet zoveel, behalve dan iets van dat ik me ga afvragen waarom mensen hiernaar kunnen kijken.

Alle3 aangeklikt, alle3 ook voortijdig weer weggeklikt.

Ik vond het echt niks (enige niet-niet-leuke momentje was toen in dat 2e filmpje Jezus aan die tafel die ijsjes materialiseerde, toch nog iets van 0,5s milde entertainment gehad), mondhoeken krulden niet 1 keer omhoog en ik had meer zoiets van "Waar kijk ik naar? Wat is het nut hiervan? Moet ik dit soms grappig vinden ofzo? Wat is hier zo leuk aan? Oh kut, duurt dit filmpje nog -zo- lang? Zonde van m'n tijd *kliktweg*" in combinatie met een blik die wat weg heeft van deze
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar dan wat minder ernstig-kijkend en wat meer van "wow...dit is awkward...waar is de uitgang?"

Zoiets?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')