quote:Op zaterdag 16 juli 2016 13:30 schreef Collide het volgende:
Zie ook
Staatsgreep in Turkije mislukt
[..]
[..]twitter:SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:49:47Update - AFP: Strong explosion heard in #Turkey's capital #Ankara reageer retweet
Andere meldingentwitter:BNONews twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:50:56NEW: Loud explosion heard in Ankara while shots are fired into the air at Taksim Square in Istanbul https://t.co/zVkqI7L41I reageer retweet
-Reuters: Turkse militairen hebben controle genomen over de regering
-Het vliegverkeer van en naar het vliegveld Ataturk bij Istanbul is gestaakt.
-Staatstelevisiezender TRT overgenomen door militairen
-Social Media o.a. Twitter, Facebook plat gelegd in Turkije
-Onder de gegijzelden in het militaire hoofdkwartier in Ankara is de hoogste militaire leider.
-De Turkse president Erdogan is in Mongolië voor een topoverleg tussen Europese en Aziatisch leiders. Andere bronnen beweren juist dat Erdogan in Bodrun is voor vakantie
-CNN Turkije meldt dat er mensen zijn gegijzeld in het hoofdkwartier van het leger in Ankara.
-CNN: Vierde militaire coup sinds 1960
-Griekenland zet leger in verhoogde staat van paraatheid na coup Turkije[ afbeelding ]twitter:AlptekinAkdogan twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 21:30:38Blokkade van Turkse leger op de Bosporusbrug. https://t.co/VTRZOFrybX reageer retweet
Streams - Live - Blog
CNN Live
AlJazeera
SkyNews Liveblog
CNN liveBlog
TRT via Periscope
quote:Op zaterdag 16 juli 2016 12:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. De chaos is gigantisch. Er zijn Erdogan aanhangers die hun systeem bedreigd zien en daartegenover staan mensen die massaal denken dat er nooit een coup was en dat dit een false flag operation van Erdogan is.
En ook al geloof ik niet in false flag, er zijn genoeg rare dingen aan dit geheel om behoorlijk overtuigd te zijn dat het het wel was. Waarom kon Erdogan zomaar naar Istanbul vliegen, waarom was er op geen enkel moment een leider van de junta te zien, waarom werd van alle gebouwen het parlement gebombardeerd, waarom zagen we de hele tijd dezelfde plaatjes, waarom waren duizenden moskeeën plotseling aan het bleren alsof ze een centrale opdracht hadden gekregen? Vragen waar ik óók geen antwoord op heb, en die zelfs mij doen denken of ik wel gelijk heb als ik denk dat het toch echt een couppoging was.
Yup blijft een absolute mogelijkheid. De uitkomst en belangen stroken met elkaar alleen gaan we dan wel een nieuw hoofdstuk in qua staatsvorm.quote:
twitter:Mkkm9Mekhled twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 11:40:24?? ??????? | ?????? ?????? #??????? ???? ?? ?? #???_????_???? ? ???? ??? ????? ???????? ?? #?????https://t.co/wRfuEHC7xx#Turkey reageer retweet
Oke misschien vergezocht dat de buitenlandse staatshoofden erachter zitten voor de rest logisch.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 13:00 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ik steek ook over naar BNW. Vrijwel alles is raar aan dit evenement. De presentatrice, dat de militairen de autocue voor haar ingetypt zouden hebben ipv een papiertje voor laten lezen, haar gedrag na de zogenaamde 'bevrijding' (waar geen beelden van zijn, evenmin van de her"overmeestering" van het vliegveld etc). Sowieso gebrek aan zinvolle footage. Het verhaal van de zogenaamd neergehaalde helicopter met daarin de generaals van de opstandelingen.De reacties van buitenlandse staatshoofden en politici.
Niemand doet zelfs moeite om het geloofwaardig te laten lijken. Hoeft natuurlijk ook niet voor sprookjesboek-addicts.
Sowieso; wat dachten pakweg 3000 soldaten (toch?) te kunnen bereiken tegen > 100.000 soldaten + de marine + de hele fucking bevolking daar? Als ze Erdogan hadden kunnen vangen: prima! Maar waarom deden ze dit op een moment dat hij er niet was?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:37 schreef BarryOSeven het volgende:
Vind het wel een beetje vreemd allemaal. Wie heeft er nu belang bij deze actie, eigenlijk alleen Erdogan of niet?
Want er werd gisteren gespeculeerd over een eventuele voorbereiding van een aanval van de VS op Assad maar dat lijkt me niet echt meer haalbaar.
Rusland lijkt hier ook niets mee te winnen.
Dus zou het dan echt zo zijn dat er een nieuwe grootmacht aan het opstaan is? Een Islamitische?
Erdogan was ergens op vakantie in Turkijequote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso; wat dachten pakweg 3000 soldaten (toch?) te kunnen bereiken tegen > 100.000 soldaten + de marine + de hele fucking bevolking daar? Als ze Erdogan hadden kunnen vangen: prima! Maar waarom deden ze dit op een moment dat hij er niet was?
Ja het zaakje stinkt aan alle kanten hoewel ik wel eerlijk moet toegeven dat ik daar minder moeilijk over had gedaan dan over wat er nu gebeurt. Erdogan is mijns inziens een ontzettend gevaarlijk voor de status quo.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso; wat dachten pakweg 3000 soldaten (toch?) te kunnen bereiken tegen > 100.000 soldaten + de marine + de hele fucking bevolking daar? Als ze Erdogan hadden kunnen vangen: prima! Maar waarom deden ze dit op een moment dat hij er niet was?
De suggestie van betrokkenheid is wel gewekt door het expliciet steunen van deze move van erdogan ter invoering van sharia law in turkije.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oke misschien vergezocht dat de buitenlandse staatshoofden erachter zitten voor de rest logisch.
Wat winnen westerse leiders met Erdogan als staatshoofd? Een nieuwe seculier zou wellicht de mogelijkheid bieden de vluchtelingendeals eenvoudiger af te sluiten.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:42 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
De suggestie van betrokkenheid is wel gewekt door het expliciet steunen van deze move van erdogan ter invoering van sharia law in turkije.
...zolang je niet roept dat de VS er iets te maken mee heeft! Of Israel. En het gaat ook geheel niet om geld dus daar ook niets over roepen.quote:
Mijn eigen mening tot nu toe op basis van wat ik heb gelezen is dat het leger de regering te veel de Islamitische/Sharia kant op vond gaan en gebruik maakte van hun recht om in te grijpen. Maar dit is blijkbaar mislukt en de publieke opinie lijkt de kant op te gaan dat de coup een slecht iets was. Zelfs de Nederlandse regering heeft al gezegd pro-Erdogan te zijn "want democratie". Het lijkt mij dat het leger het idee van Ataturk volgde en Erdogan het conservatief Islamitisch gedachtegoed volgt. Ik geloof dat het leger na de coup wel democratische verkiezen zou instellen, maar dat zullen we wel nooit weten. Ik verwacht dat Turkije de komende jaren zich zal ontpoppen tot een (gematigd) Islamitisch kalifaat met een light versie van de Sharia.quote:C) namelijk steeds hetzelfde uitgangspunt: 'het is opzet door de amerikanen/hagedissen/bilderberg/het kapitaal/de joden' etc
http://www.turkije-instituut.nl/detail/posts/8306quote:Rol van het leger« terug
Het leger neemt in Turkije een bijzondere positie in. Het wordt algemeen gezien als de hoeder van de seculiere samenleving. De grote invloed van het leger is sinds de AK-partij aan de macht is (2002) weliswaar tanende, maar in de strijd tegen de PKK-opstandelingen weet de legertop haar eigen onmisbaarheid en handelingsbevoegdheid feilloos te onderstrepen. Toetreding tot de EU zou echter definitieve ondergeschiktheid aan de politiek betekenen. De EU laat hier geen twijfel over bestaan. Niet alleen in legerkringen zelf, maar ook in de Turkse samenleving (met name in seculiere kringen) is dit een omstreden voorwaarde.
Aangemoedigd door de Europese Unie is de AKP-regering in 2003 begonnen met het inperken van macht van de Nationale Veiligheidsraad (Türk Silahlı Kuvvetleri), de legertop die met de grondwet van 1982 politieke macht had verkregen. De NVR verloor haar uitvoerende bevoegdheden en werd een louter adviserend orgaan. Ook werd de transparantie omtrent de defensie-uitgaven versterkt.
Vanaf 2007 raakte Turkije in de ban van verschillende juridische affaires tegen (voormalige) generaals. Door de Ergenekonaffaire en operatie Balyoz, volgens critici showprocessen, is inmiddels 10% van de generaals en een derde van de admiraals achter slot en grendel. In 2011 trad de gele Turkse legertop af als protest tegen de opgesloten generaals. Inmiddels is de legertop vervangen door generaals aangesteld door de politiek. Ondanks toenemende spanning tussen de strijdkrachten en de AKP-regering lijken hiermee de burgerpolitici de macht van het leger sterk ingeperkt te hebben.
Het volk daar staat duidelijk voor het overgrote deel achter Erdo. Als het westen hem uit z'n macht zou willen wippen, krijg je een zeer instabiele situatie, ook van de Turken tegenover het westen.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:46 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat winnen westerse leiders met Erdogan als staatshoofd? Een nieuwe seculier zou wellicht de mogelijkheid bieden de vluchtelingendeals eenvoudiger af te sluiten.
Erdogan heeft al die tijd moeilijk gedaan en is inmiddels al 9 miljard pensioengeld rijker. Lijkt me niet dat een EU leider het erg zou vinden als Erdogan was gevallen.
De VS is een ander verhaal. Maar er is nog niet genoeg info, dus ben erg benieuwd waar dit naartoe gaat.
Dit is BNW he? Mogelijk zit er nog een extra laag in. Erdogan falseflagt een marginale opstand die hij vervolgens zelf neerslaat, duwt het land daarmee een islamitische afgrond in en zorgt vanzelf voor redenen voor het westen om Turkije binnen te vallen.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oke misschien vergezocht dat de buitenlandse staatshoofden erachter zitten voor de rest logisch.
Da's de pest; hier in [BNW] wordt vaak dieper op conspiracies ingegaan dan wat velen serieus kunnen nemen. Uitspraken van vooraanstaande politici en grote nationale kranten worden gelijk getrokken aan onderbuikgevoelens. (Wordt letterlijk in [NWS] zo gezegd door een admin,)quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:48 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dit is BNW he? Mogelijk zit er nog een extra laag in. Erdogan falseflagt een marginale opstand die hij vervolgens zelf neerslaat, duwt het land daarmee een islamitische afgrond in en zorgt vanzelf voor redenen voor het westen om Turkije binnen te vallen.
Kan, echtere houd ik het liefst wat feeling met de realiteit.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:48 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dit is BNW he? Mogelijk zit er nog een extra laag in. Erdogan falseflagt een marginale opstand die hij vervolgens zelf neerslaat, duwt het land daarmee een islamitische afgrond in en zorgt vanzelf voor redenen voor het westen om Turkije binnen te vallen.
Wie heeft verdomme het hek van NWS opengezet?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:53 schreef BarryOSeven het volgende:
Kunnen de oppervlakkigen wellicht even moven naar NWS? ()
Je kunt hier gewoon vrij speculeren. Dat wil niet zeggen dat je alleen maar complotten hoeft te zien.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan, echtere houd ik het liefst wat feeling met de realiteit.
De gelaten en lakse reactie van onze politici is op z'n minst raar omdat deze "giant leap for islam" zich aan onze (open) buitengrens afspeelt.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 14:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan, echtere houd ik het liefst wat feeling met de realiteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |