abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:00:45 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163711778
Dit is misschien een controversiële topic, maar toch wil ik een poging doen en kijken waar het naartoe leidt. Het onderwerp van racisme speelt al decennia's een rol in de maatschappij, maar toch is het een onderwerp waar de meesten niet graag over praten. Zelf is het iets wat ik constant over denk, omdat ik zelf Antilliaans ben. Toen ik op Curacao woonde had ik er niet echt last van, racisme was er wel, maar ik was er niet bewust van. Toen ik naar Nederland verhuisde had ik niet verwacht dat het zo'n prominente rol zou gaan nemen in mijn leven en in mijn hoofd. Ik weet nog steeds niet of ik het erger maakt dan dat het is, of dat ik daadwerkelijk dingen meemaakt die veroorzaakt worden door mijn donkere huidskleur en accent.

Maar met dit topic wil ik het niet alleen hebben over de ervaringen van donkere mensen. Ook Aziaten of Marokkanen of Turken of andere bevolkingsgroepen worden gediscrimineerd. Ik ken ook Nederlandse jongens die veel last hebben gehad met discriminatie vanwege hun etniciteit. Dus in dit topic wil ik het hebben over hoe jij racisme ervaart, ongeacht je afkomst. Wat zie je om je heen, hoe denken mensen over jouw etniciteit, hoe denk je over andere etniciteit, wat hoor en zie je in de media?

TS begint:

Op Curacao is er best veel racisme gaande, maar toen had ok had niet door. "The fish don't see the water". Ik ging naar een gemengde school, en had veel Nederlandse vrienden. Ik speelde ook schaken, en daar waren veel blanke kinderen. Ik was 1 van de beste schakers, maar toch had ik het idee dat veel van ze op me neerkeken. Ze maakten ook heel vaak negergrappen en gek genoeg deed ik mee. Ik dacht het waren maar grappen en toen vond ik controversiële grappen wel leuk. Ik maakte ook soms blanke grappen, maar toch gingen de negergrappen die ze maakten best ver. Achteraf gezien denk ik dat ze veel van die grappen gewoon meende. Toch waren we gewoon goede vrienden, maar er werd duidelijk neergekeken op zwarten, die werden gezien als minder competent, minder slim. Wel werden we gezien als "atletischer en stoerder".

Hier in Nederland merk ik dat het heel verschillend is hoe mensen ernaar kijken. Op dit moment zijn veel Nederland "bewust" van wat er in het verleden heeft afgespeeld met slavernij en racisme, en het komt telkens in het nieuws, dus ze zijn voorzichtiger met hun uitlatingen over zwarten. Ik denk dat veel van hen stiekem neerkijken op zwarte mensen, en als het lukt om diepere gesprekken te hebben hoor je dat ook. Als ik een diepere band met iemand krijg en we hebben een gesprek over ras hoor je toch een soort minachting over zwarte mensen. Als je kijkt naar wat er nu in de VS gebeurt met die police shootings zie je dat veel mensen denken dat het overdreven is of dat die zwarten het stiekem verdienen. Maar lang niet allemaal, dat is maar een helft. Een andere helft is juist heel geïnteresseerd in zwarte cultuur en geschiedenis, muziek en vinden het leuk om meer van te weten. Je hebt ook een subgroep van mannen en vrouwen die het heel leuk vinden om te daten en af te spreken met zwarte mannen en vrouwen.

Wat ik veel erger vind is de openlijke racisme tegenover mensen uit de midden-oosten. Marokkanen, Turken, moslims in het algemeen, die hebben het moeilijker in Nederland dan zwarten. Wat ik zie is twee culturen die overtuigd zijn dat ze het beter weten en niet bereid zijn om concessies te doen naar elkaar of de tijd te nemen om elkaars standpunt te begrijpen. Nu os het partij denk in opkomst en die staat haaks tegenover Wilders.

Dan heb je Aziaten, daar hoor je niet zoveel van. Ze blijven in hun eigen kringen, doen hun eigen dingen. Op zich wel slim, want ze weten zichzelf wel goed staande te houden. Ze zijn niet overtegenwoordigd in de criminaliteit of bijstand zoals Antillianen en Marokkanen. Maar van wat ik begrijp zijn er ook veel problemen binnen die kringen. Maar veel weet ik niet erover.

Over blanke Nederlanders vind ik dat ze eigenlijk niet zoveel te klagen hebben, ook al klagen ze wel veel over reverse discriminatie. Maar ze hebben de beste banen, meeste geld, media representatie en beste sociale netwerk. Zelfs als je arm bent, kan je beter een arme blanke zijn dan een arme buitenlander. Maar je hoort wel verhalen van blanke mensen die opgroeien in een achterstandswijk met voornamelijk buitenlanders, en dat ze dan veel last krijgen van overlast.

Hoe is het voor jou? Wat zie jij, wat hoor jij, wat maak je mee? Wat is jouw mening als man of vrouw erover?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_163712021

Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_163712053
Zwarte mannen zijn populair bij de chicks.

Ikzekf vind de zwarte cultuur met muziek wel tof. Hou ook van die meiden. Ik ben dan ook verder niet racistisch.

Ik denk persoonlijk dat je niet zo moet janken, zwarten kunnnen gepest worden en blanken eveneens. Leef gewoon je leven en doe niet zo bevooroordeelt. Ik ken toevallig jouw pohi een beetje en dan lijkt een psycholoog mij niet verkeerd. Ik denk dat jij namelijk wat issue's hebt.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:23:07 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712203
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:14 schreef Fatoeman het volgende:
Zwarte mannen zijn populair bij de chicks.

Ikzekf vind de zwarte cultuur met muziek wel tof. Hou ook van die meiden. Ik ben dan ook verder niet racistisch.

Ik denk persoonlijk dat je niet zo moet janken, zwarten kunnnen gepest worden en blanken eveneens. Leef gewoon je leven en doe niet zo bevooroordeelt. Ik ken toevallig jouw pohi een beetje en dan lijkt een psycholoog mij niet verkeerd. Ik denk dat jij namelijk wat issue's hebt.
Issues heb ik zeker, en ik krijg ook behandeling voor ze. Maar daar gaat dit topic niet over.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_163712248
Ik zou zeggen, ga eens werken bij Lips in Tiel, daar maak je het allemaal mee. Als je denkt dat Nederlanders niets te klagen hebben, nou ga daar werken, ik heb nog nooit zo'n racistisch zooitje bij elkaar meegemaakt.
pi_163712256
Racisme zal helaas altijd een issue blijven en dat is erg jammer. Kan het gedrag van anderen niet aanpassen, enkel mijn eigen gedrag. Ik behandel iedereen dus hetzelfde, ongeacht etniciteit. Sommige mensen liggen je nou eenmaal niet, maar dat heeft voor mij niks met etniciteit te maken. Genoeg kennissen met wie ik goed overweg kan zijn zwart, maar ik kan ook prima overweg met genoeg blanken. Ook genoeg mensen in beide kampen die ik niet mag.

Ik moet wel zeggen dat ik het enigszins krom vind om te zeggen dat blanken het altijd maar beter heb ben, dat ze meer geld hebben e.d. Dat is dan weer het omgedraaide racisme. Genoeg mensen die donker zijn en enorm veel succes hebben en je hebt ook genoeg blanken die op straat leven en niks hebben. Met die woorden draai je de situatie om en dat is ook weer niet de bedoeling. We moeten met z'n allen proberen om racisme naar andere etniciteiten te verminderen, maar dat gaat twee kanten op imo.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:29:53 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712320
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
Racisme zal helaas altijd een issue blijven en dat is erg jammer. Kan het gedrag van anderen niet aanpassen, enkel mijn eigen gedrag. Ik behandel iedereen dus hetzelfde, ongeacht etniciteit. Sommige mensen liggen je nou eenmaal niet, maar dat heeft voor mij niks met etniciteit te maken. Genoeg kennissen met wie ik goed overweg kan zijn zwart, maar ik kan ook prima overweg met genoeg blanken. Ook genoeg mensen in beide kampen die ik niet mag.

Ik moet wel zeggen dat ik het enigszins krom vind om te zeggen dat blanken het altijd maar beter heb ben, dat ze meer geld hebben e.d. Dat is dan weer het omgedraaide racisme. Genoeg mensen die donker zijn en enorm veel succes hebben en je hebt ook genoeg blanken die op straat leven en niks hebben. Met die woorden draai je de situatie om en dat is ook weer niet de bedoeling. We moeten met z'n allen proberen om racisme naar andere etniciteiten te verminderen, maar dat gaat twee kanten op imo.
Misschien is het wel een beetje krom om te zeggen idd. Als blank zijnde kan je ook problemen hebben en ook gediscrimineerd worden. Maar toch is het op dit moment in de geschiedenis beter om een blank persoon in Europa of de VS te zijn dan een andere etniciteit.
pi_163712334
Geen last van.

Soms heb ik wel een tikkeltje racistisch vooroordeel (op basis van bepaalde stereotypes), en dan denk ik 'goh, dat klopt niet' en dan houd ik mijn mond.

Al vind ik racistische grapjes wel vaak erg grappig.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:30:58 #9
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_163712336
Sorry maar gekleurde mensen die te pas en te onpas met racisme discriminatie etc. schreeuwen neem ik niet serieus meer.
Altijd maar dat slachtofferrol :') :O Alle rassen en kleuren worden gepest. Dat is menselijk helaas.

:O
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:31:31 #10
64831 2NutZ
pi_163712347
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Misschien is het wel een beetje krom om te zeggen idd. Als blank zijnde kan je ook problemen hebben en ook gediscrimineerd worden. Maar toch is het op dit moment in de geschiedenis beter om een blank persoon in Europa of de VS te zijn dan een andere etniciteit.
Wat een onzin dit weer :') bijna de enige groep die ALLES over zich heen krijgt en die NIETS goed doet in de ogen van vooral gekleurden is de basic blanke man. Die is de schuld van ALLES.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:32:33 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712362
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:31 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Wat een onzin dit weer :') bijna de enige groep die ALLES over zich heen krijgt en die NIETS goed doet in de ogen van vooral gekleurden is de basic blanke man. Die is de schuld van ALLES.
Kom jij weleens in de stad?
pi_163712366
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dit moment? Dat is al wel een poosje (paar honderd jaar) gaande hoor.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:32:52 #13
64831 2NutZ
pi_163712369
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:32 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Kom jij weleens in de stad?
Ik woon in de stad :') doe nog eens een poging.
pi_163712467
Ik zie trouwens ook genoeg zwartjes in reclames. Blanke man met zwarte vrouw of andersom. Volgens mij nog in die reclame van een bank
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:43:12 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712524
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:40 schreef Fatoeman het volgende:
Ik zie trouwens ook genoeg zwartjes in reclames. Blanke man met zwarte vrouw of andersom. Volgens mij nog in die reclame van een bank
Tegenwoordig zijn zwarten genoeg vertegenwoordigd in de media idd.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:43:13 #16
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163712525
Het is volgens mij echt gelul gewoon.

Wat m.i. eerder het geval is, is dat een hoop donkere mensen zélf gewoon een soort minderwaardigheidsgevoel hebben naar blanken toe. Die onzekerheid zorgt er dan vervolgens voor dat je dingen gaat zien die die onzekerheid bevestigen. Je loopt met een idee rond van 'ze kijken op me neer', en vervolgens ga je dat ook zien in de blikken van mensen. Dat is alleen niet feitelijk, maar is psychologische projectie.

Moslims is een ander verhaal. Daar zijn wel daadwerkelijk spanningen mee, en die worden wel door een flink deel van de bevolking beschouwt als onbetrouwbaar en ongewenste vreemdelingen met slechte intenties.

Bij donkere mensen is dat echt niet het geval. Nogmaals: je projecteert volgens mij gewoon.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:43:18 #17
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163712527
Maar merk je ook discriminatie naar jou toe vandaag de dag? want je spreekt over kinderen. Ik maakte vroeger ook veel (gemene) grappen naar een donkere vriend, welke nog steeds een goede vriend is, maar de behoefte om te grappen over huidskleur is weg.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:46:47 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712590
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:43 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het is volgens mij echt gelul gewoon.

Wat m.i. eerder het geval is, is dat een hoop donkere mensen zélf gewoon een soort minderwaardigheidsgevoel hebben naar blanken toe. Die onzekerheid zorgt er dan vervolgens voor dat je dingen gaat zien die die onzekerheid bevestigen. Je loopt met een idee rond van 'ze kijken op me neer', en vervolgens ga je dat ook zien in de blikken van mensen. Dat is alleen niet feitelijk, maar is psychologische projectie.

Moslims is een ander verhaal. Daar zijn wel daadwerkelijk spanningen mee, en die worden wel door een flink deel van de bevolking beschouwt als onbetrouwbaar en ongewenste vreemdelingen met slechte intenties.

Bij donkere mensen is dat echt niet het geval. Nogmaals: je projecteert volgens mij gewoon.
Niet alles is projectie hoor. Soms wel, dat geef ik toe. Maar ook racisme jegens zwarten gebeurt best vaak, zeker in het onderwijs of bij het zoeken van een baan. En genoeg mensen die stiekem denken dat zwarten inferieur zijn, dat kan overal op het internet lezen. En als je kijkt wat er nu in de VS gebeurt is de situatie ook best ernstig. Maar we hebben het niet zo erg als moslims.
pi_163712596
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:00 schreef Keep_Walking het volgende:
Over blanke Nederlanders vind ik dat ze eigenlijk niet zoveel te klagen hebben
Je discrimineert er dus zelf ook lustig op los. _O_

Ik neem niemand serieus die de racismekaart trekt in Nederland. Iemand die en de racismekaart trekt en zelf gruwelijk discrimineert doet al helemaal niet meer mee. Dat zijn in de praktijk vooral moslims en negers.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:48:21 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712625
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:43 schreef Manke het volgende:
Maar merk je ook discriminatie naar jou toe vandaag de dag? want je spreekt over kinderen. Ik maakte vroeger ook veel (gemene) grappen naar een donkere vriend, welke nog steeds een goede vriend is, maar de behoefte om te grappen over huidskleur is weg.
In mijn jeugd veel meegemaakt. Nu niet meer echt, behalve goedbedoelde grappen van vrienden. Het hangt ook af in welke kringen je zit.
pi_163712630
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:40 schreef Fatoeman het volgende:
Een succesvolle zwarte man met een witte vrouw wordt echt niet gewaardeerd vanuit de zwarte gemeenschap.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:50:17 #22
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712659
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:47 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Je discrimineert er dus zelf ook lustig op los. _O_

Ik neem niemand serieus die de racismekaart trekt in Nederland. Iemand die en de racismekaart trekt en zelf gruwelijk discrimineert doet al helemaal niet meer mee. Dat zijn in de praktijk vooral moslims en negers.
Maar racisme is wel degelijk een probleem in Nederland en dat zie je ook terug in allerlei onderzoeken. Zeker tegen moslims.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:50:58 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163712680
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:48 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Een succesvolle zwarte man met een witte vrouw wordt echt niet gewaardeerd vanuit de zwarte gemeenschap.
Dat is niet helemaal waar.
  woensdag 13 juli 2016 @ 14:51:57 #24
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163712709
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:46 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Niet alles is projectie hoor. Soms wel, dat geef ik toe. Maar ook racisme jegens zwarten gebeurt best vaak, zeker in het onderwijs of bij het zoeken van een baan. En genoeg mensen die stiekem denken dat zwarten inferieur zijn, dat kan overal op het internet lezen. En als je kijkt wat er nu in de VS gebeurt is de situatie ook best ernstig. Maar we hebben het niet zo erg als moslims.
Weet wel dat projectie een psychologische illusie is die we vaak maar matig doorhebben bij onszelf, als we het al zien. En het gebeurt niet alleen op individuele schaal, maar ook groepen mensen kunnen dat samen met elkaar doen. Maar goed, natuurlijk zijn er ook wel mensen die daadwerkelijk zo denken. Dat gebeurt. Alleen, waarom zou er in meegaan? Het is daadwerkelijk heel kortzichtig namelijk. Je zou er eigenlijk gewoon boven moeten staan. Mensen die zo denken, tja wat moet je daar ook mee? Zijn dat mensen waar je überhaupt iets mee te maken wilt hebben?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_163712815
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:48 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

En andersom? Als de man blank en rijk zou zijn?

Waarom wordt dat eigenlijk niet gewaardeerd?
pi_163712818
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar racisme is wel degelijk een probleem in Nederland en dat zie je ook terug in allerlei onderzoeken. Zeker tegen moslims.
De culturele islam zorgt voor veel problemen in Nederland.

Als je het racisme wil aanpakken zou je bij die oorzaak moeten beginnen.
pi_163712846
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:55 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

En andersom? Als de man blank en rijk zou zijn?

Waarom wordt dat eigenlijk niet gewaardeerd?
Omdat je er dan 'een goede' wordt weggenomen uit de gemeenschap.
pi_163712886
Weet je wanneer het eng begint te worden, wanneer bevolkingsgroepen hun huidskleur opnemen in hun identiteit. Afgaande op de jaren dat ik zelf in de Bijlmer heb gewoond is (was?) dat maar een heel beperkt groepje. Dan krijg je al snel dat ze dingen gaan roepen zoals oppressieve stereotypen waarmee racisme in hun ogen wordt bevestigd.

Persoonlijk ken ik in Nederland niet veel blanken, die rondlopen met een air van "kijk mij eens blank zijn".

Verder heb ik ook een poos in Amsterdam west gewoond, tussen de Marokkanen. Kan van beide bevolkingsgroepen niet zeggen dat het racisten zijn (hooguit enkelingen).

Wel heb ik een natuurlijke selectie gemerkt. En zijn bepaalde culturele dingen die nu eenmaal dichterbij je roots liggen en daardoor ben je er sneller vertrouwd mee. Dat is menselijk en gebeurd over-en-weer.

Ik blijf bij mijn Fipo. Het zit tussen je eigen oren. Het is je behoefte om al dan niet een standpunt te verdedigen of een identiteit te beschermen. Ik vereenzelvig mezelf liever niet met dit soort dingen zodat ik kan gaan en staan waar ik wil.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hineni op 13-07-2016 15:07:50 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_163713121
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

We zegt dat het zo zeer is tegen moslims, mijn schoonzus is een moslim en heb een gruwelijke hekel aan haar, is het dan omdat ik een hekel heb aan haar om wie zij is omdat ze gewoon moslim is?

Ik kan je vertellen dat het puur omdat ze is wie ze is, al was ze een blanke Petra dan nog had ik een gruwelijke hekel aan haar, maar het is makkelijker voor mensen om te janken dat het dan om hun geloof is want dan ligt het niet aan hun persoonlijk.
  woensdag 13 juli 2016 @ 15:09:30 #30
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163713122
Racisme is van alle tijden en van alle rassen.

Wel denk ik dat het naief is te denken dat het bij blanken net zo vaak voorkomt als bij donkere mensen.

Zelf ben ik niet racistisch, maar ik merk wel dat ik af en toe vooroordelen heb. Gelukkig kloppen ze meestal niet :@.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163713130

[ Bericht 100% gewijzigd door LittleLady op 13-07-2016 15:14:41 ]
  woensdag 13 juli 2016 @ 15:15:42 #32
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163713258
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 15:09 schreef LittleLady het volgende:

[..]

We zegt dat het zo zeer is tegen moslims, mijn schoonzus is een moslim en heb een gruwelijke hekel aan haar, is het dan omdat ik een hekel heb aan haar om wie zij is omdat ze gewoon moslim is?

Ik kan je vertellen dat het puur omdat ze is wie ze is, al was ze een blanke Petra dan nog had ik een gruwelijke hekel aan haar, maar het is makkelijker voor mensen om te janken dat het dan om hun geloof is want dan ligt het niet aan hun persoonlijk.
Dit klinkt wel herkenbaar. Mijn zusje heeft een hele tijd een moslima als vriendin gehad. Ik vond dat meisje echt niet aardig, heel egocentrisch en energie-zuigend. Die vriendin kwam toen naar me toe om te zeggen dat het vast kwam omdat ze moslim is. Er niet bij stilstaand dat mijn toentertijd goede vriendin óók moslima was.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163714099
Racisme hoort niet. Iedereen is gelijk. Of je nou zwart bent of normaal
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
  woensdag 13 juli 2016 @ 15:56:03 #34
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163714199
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 15:52 schreef Baas_bas het volgende:
Racisme hoort niet. Iedereen is gelijk. Of je nou zwart bent of normaal
I see what you did.
  woensdag 13 juli 2016 @ 16:14:20 #35
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163714450
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:46 schreef Keep_Walking het volgende:
En genoeg mensen die stiekem denken dat zwarten inferieur zijn, dat kan overal op het internet lezen. En als je kijkt wat er nu in de VS gebeurt is de situatie ook best ernstig. Maar we hebben het niet zo erg als moslims.
Werkgevers zijn niet racistisch maar willen gewoon goede werknemers. Ze zijn doorgaans prima in staat om het kaf van het koren te scheiden.
pi_163714467
Racisme... ik vind het meestal een moeilijke kwestie. Natuurlijk ben ik tegen discrimineren van mensen op basis van hun huidskleur (of op basis van welk criterium dan ook eigenlijk), maar soms vraag ik me wel af wanneer je juist van discrimineren spreekt. Is plagen discrimineren? Is in het heetst van een discussie iemand uitschelden voor zwarte aap of wit varken discrimineren? Is iemand van allochtone afkomst niet aannemen per definitie discrimineren?

Ik ben zelf blank, een stuk van mijn familie ziet er wel Italiaans uit, ik heb twee Afrikaanse tantes (Congolees en Rwandees) en de kinderen van die tantes worden aanzien door mensen op straat als caraïbisch/ marokkaans/ arabisch/ lichtgekleurde African Americans.

In de familie lachen we daar vaak wel om. Dat mijn tantes dringend eens in bad moeten, dat ik in een emmer bleekwater gevallen ben als baby, dat mijn neven undercover kunnen gaan als koffie met melk, dat mijn tante 's nachts voor iedereen verstopt kan zijn, totdat ze glimlacht etc. Maar dan zie je wel ook dat het wederzijds geplaag is. Mijn neven en nichten hebben dan ook nog het geluk een gewone Vlaamse naam of een Italiaanse naam te hebben, dat helpt ook al bij het solliciteren. Of hielp.

Maar na de aanslagen in Parijs, werd mijn neef de bus afgegooid, want 'die vuile arabieren gaan deze bus niet opblazen'. Mijn andere neefs contract werd niet verlengd want 'de klanten vinden je uiterlijk bedreigend.' De kinderen (13 en 16) van een marokkaanse collega (zijzelf ziet er niet echt marokkaans uit, maar haar zonen wel) werden in mekaar geslagen op het voetbalveld en uit de club gezet. Mijn nicht mocht alleen blijven op haar werk, als ze de telefoon opnam met haar veel Vlaamser klinkende tweede voornaam dan met haar echte voornaam. En al wat ik kon denken was 'what the fuck?'.

Ik denk dat ik soms wel mensen discrimineer of vooroordelen heb. Zoals toen ik heel verbaasd was toen die zeer donkere zwarte man in Italië ineens vloeiend en accentloos Italiaans sprak en geen Frans of Engels. Of ik compleet onnozel word als mijn Italiaanse familie begint over 'wat Jezus zou willen'. Of dat ik ervan uitga dat de Turkse studente wel een moslima zal zijn, ook al is ze een christen. Maar ik hoop dat ik dat dan wel zelf blijf merken. En dat ik dat minder en minder ga doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 13 juli 2016 @ 16:18:14 #37
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163714515
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:59 schreef Koral het volgende:
Weet je wanneer het eng begint te worden, wanneer bevolkingsgroepen hun huidskleur opnemen in hun identiteit.
Daar begint racisme namelijk. Wanneer je huidskleur opneemt in je identiteit onderscheid je je daarmee van groepen met een andere huidskleur die je als onderdeel van hun identiteit beschouwt.
  woensdag 13 juli 2016 @ 16:40:05 #38
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_163714944
Heel veel zwarte mensen, alsmede Marokkanen en Turken zijn, zoals je zelf zei, oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Veel van hen sluiten zich af van alles wat Hollands is en gebruiken woorden die voor de meeste Nederlanders niet te begrijpen zijn. Bovendien zijn diezelfde mensen vaak het luidruchtigst op openbare plekken. Dit draagt bij aan de beeldvorming die je voor jezelf creëert, vooral als je met veel van deze mensen opgroeit, zoals ik.

En dat is ontzettend jammer, want ik heb gemerkt dat degenen die enigszins normaal kunnen communiceren en zich ook nog eens openzetten voor blanke (Nederlanders), echt hele aardige, open en oprechte mensen zijn, terwijl veel Nederlanders juist achterbaks zijn of zich niet durven te uiten.

Gisteren kwam er een Marokkaanse jongen naar het portier van het schoolfeestje waar ik was: hij zocht namelijk zijn broertje. Hij sprak accentloos, in ontzettend mooi en net Nederlands tegen de portiers. Even later had hij zijn broertje en ging hij full blown Marokkaan: hij kreeg een Marokkaans accent, schelde zijn broertje de kanker in, pakte een tokkiescooter; je kent het wel. Ook dit soort dingen tasten het vertrouwen aan.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_163715049
Wat ik soms moeilijk vind is de gevoeligheid van nu. Ik ben opgevoed met geen kleur zien, huidskleur deed er echt helemaal niets toe in mijn jeugd (ik heb echt hele toffe ouders die echt iedereen als mens beoordeelde, je kleur/afkomst of dat je rocker of yup was deed er niet zoveel toe. Er kwam ook echt vanalles over de vloer bij ons en iedereen kreeg een kans). Tot een aantal jaren geleden heb ik dan ook zo geleefd.

Maar nu, in deze tijd word ik bijkans gedwongen wel kleur te zien (verschil te zien daarin vooral), als ik nieuwe mensen tegenkom die toevallig geen blankie zijn zijn ze zichzelf erg bewust van hun huidskleur en hebben vooroordelen over hoe ik dat zal bekijken. Ik moet op mijn woorden passen zoals ik dat nooit deed en dat nog steeds niet hoef te doen als het een blankie is.
Ik wil natuurlijk graag dat iemand zich gewoon geaccepteerd en welkom voelt, maar merk dat ik daarin in deze tijd verschil moet maken in hoe ik met iemand omga.

Dat geeft, voor mij, rare situatie's. Om een (fictief) vb te geven, stel er is er 1 in de groep die blank en blond is, wil ik die duiden dan zeg ik die witkop daar of blonde dollie e.d.. Is het andersom, is er een donker iemand in een geheel blanke groep dan merk ik dat ik om die kenmerken heen draai. Dan zal ik niet snel zeggen die krullebol, die donkere of iets in die geest. Dan verga ik vrij snel in ja die ene die zus en zo doet voor werk, die met die bril (welke van de 3?) en ga zo maar door. Om maar die "raciale" kenmerken te vermijden, waardoor ik vaak zeker 3 of 4 kenmerken zou moeten noemen voordat het goed duidelijk is wie ik bedoel.

Met de mensen die ik al lang ken heb ik dat niet, die kennen me, weten dat ik beoordeel op mens zijn en niet op kleur/afkomst. Maar bij nieuwe mensen voelt het alsof ik in de eerste instantie op mijn tenen moet lopen, eerst moet bewijzen dat ik geen nare racist ben of een stiekeme racist ben.
Erger nog, heb ik een probleem met iemand die ik amper ken en noem ik dat persoon bv klootzak/trut dan wordt er gelijk gedaan alsof het om de huidskleur/afkomst zal gaan. Dat terwijl dat mij helemaal niet boeit, wat me wel boeit is hoe ze zich gedragen en als dat klootzak/trut gedrag is is dat zo in mijn ogen.

Er is teveel racisme, er is teveel gevoeligheid, dat maakt het lastig voor degene die daar eigenlijk weinig mee hebben. Dat is zonde vind ik, zou graag weer terug willen naar de tijd dat dat er allemaal niet zo heel veel toe deed.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163715107
Mensen die roepen over wat racistisch is maar ondertussen ook net zo racistisch zijn.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 13 juli 2016 @ 17:30:57 #41
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_163716189
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 16:44 schreef erodome het volgende:
Wat ik soms moeilijk vind is de gevoeligheid van nu. Ik ben opgevoed met geen kleur zien, huidskleur deed er echt helemaal niets toe in mijn jeugd (ik heb echt hele toffe ouders die echt iedereen als mens beoordeelde, je kleur/afkomst of dat je rocker of yup was deed er niet zoveel toe. Er kwam ook echt vanalles over de vloer bij ons en iedereen kreeg een kans). Tot een aantal jaren geleden heb ik dan ook zo geleefd.

Maar nu, in deze tijd word ik bijkans gedwongen wel kleur te zien (verschil te zien daarin vooral), als ik nieuwe mensen tegenkom die toevallig geen blankie zijn zijn ze zichzelf erg bewust van hun huidskleur en hebben vooroordelen over hoe ik dat zal bekijken. Ik moet op mijn woorden passen zoals ik dat nooit deed en dat nog steeds niet hoef te doen als het een blankie is.
Ik wil natuurlijk graag dat iemand zich gewoon geaccepteerd en welkom voelt, maar merk dat ik daarin in deze tijd verschil moet maken in hoe ik met iemand omga.

Er is teveel racisme, er is teveel gevoeligheid, dat maakt het lastig voor degene die daar eigenlijk weinig mee hebben. Dat is zonde vind ik, zou graag weer terug willen naar de tijd dat dat er allemaal niet zo heel veel toe deed.
Zo ben ik dus ook opgevoed en tot een paar jaar terug hield ik me totaal niet met dit soort dingen bezig. Sterker, ik stond er zeer onverschillig tegen, omdat ik gewoon mensen beoordeelde vanuit aardig zijn of niet aardig zijn. Ik heb ook het idee dat het tegenwoordig een mijnenveld is geworden qua wat gezegd mag worden en wat niet.
  woensdag 13 juli 2016 @ 17:46:45 #42
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_163716470
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 16:15 schreef MarieAlice het volgende:
Racisme... ik vind het meestal een moeilijke kwestie. Natuurlijk ben ik tegen discrimineren van mensen op basis van hun huidskleur (of op basis van welk criterium dan ook eigenlijk), maar soms vraag ik me wel af wanneer je juist van discrimineren spreekt. Is plagen discrimineren? Is in het heetst van een discussie iemand uitschelden voor zwarte aap of wit varken discrimineren? Is iemand van allochtone afkomst niet aannemen per definitie discrimineren?

Ik ben zelf blank, een stuk van mijn familie ziet er wel Italiaans uit, ik heb twee Afrikaanse tantes (Congolees en Rwandees) en de kinderen van die tantes worden aanzien door mensen op straat als caraïbisch/ marokkaans/ arabisch/ lichtgekleurde African Americans.

In de familie lachen we daar vaak wel om. Dat mijn tantes dringend eens in bad moeten, dat ik in een emmer bleekwater gevallen ben als baby, dat mijn neven undercover kunnen gaan als koffie met melk, dat mijn tante 's nachts voor iedereen verstopt kan zijn, totdat ze glimlacht etc. Maar dan zie je wel ook dat het wederzijds geplaag is. Mijn neven en nichten hebben dan ook nog het geluk een gewone Vlaamse naam of een Italiaanse naam te hebben, dat helpt ook al bij het solliciteren. Of hielp.

Maar na de aanslagen in Parijs, werd mijn neef de bus afgegooid, want 'die vuile arabieren gaan deze bus niet opblazen'. Mijn andere neefs contract werd niet verlengd want 'de klanten vinden je uiterlijk bedreigend.' De kinderen (13 en 16) van een marokkaanse collega (zijzelf ziet er niet echt marokkaans uit, maar haar zonen wel) werden in mekaar geslagen op het voetbalveld en uit de club gezet. Mijn nicht mocht alleen blijven op haar werk, als ze de telefoon opnam met haar veel Vlaamser klinkende tweede voornaam dan met haar echte voornaam. En al wat ik kon denken was 'what the fuck?'.

Ik denk dat ik soms wel mensen discrimineer of vooroordelen heb. Zoals toen ik heel verbaasd was toen die zeer donkere zwarte man in Italië ineens vloeiend en accentloos Italiaans sprak en geen Frans of Engels. Of ik compleet onnozel word als mijn Italiaanse familie begint over 'wat Jezus zou willen'. Of dat ik ervan uitga dat de Turkse studente wel een moslima zal zijn, ook al is ze een christen. Maar ik hoop dat ik dat dan wel zelf blijf merken. En dat ik dat minder en minder ga doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heftig verhaal allemaal.
pi_163717013
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:00 schreef Keep_Walking het volgende:
Dit is misschien een controversiële topic, maar toch wil ik een poging doen en kijken waar het naartoe leidt. Het onderwerp van racisme speelt al decennia's een rol in de maatschappij, maar toch is het een onderwerp waar de meesten niet graag over praten. Zelf is het iets wat ik constant over denk, omdat ik zelf Antilliaans ben. Toen ik op Curacao woonde had ik er niet echt last van, racisme was er wel, maar ik was er niet bewust van. Toen ik naar Nederland verhuisde had ik niet verwacht dat het zo'n prominente rol zou gaan nemen in mijn leven en in mijn hoofd. Ik weet nog steeds niet of ik het erger maakt dan dat het is, of dat ik daadwerkelijk dingen meemaakt die veroorzaakt worden door mijn donkere huidskleur en accent.

Maar met dit topic wil ik het niet alleen hebben over de ervaringen van donkere mensen. Ook Aziaten of Marokkanen of Turken of andere bevolkingsgroepen worden gediscrimineerd. Ik ken ook Nederlandse jongens die veel last hebben gehad met discriminatie vanwege hun etniciteit. Dus in dit topic wil ik het hebben over hoe jij racisme ervaart, ongeacht je afkomst. Wat zie je om je heen, hoe denken mensen over jouw etniciteit, hoe denk je over andere etniciteit, wat hoor en zie je in de media?

TS begint:

Op Curacao is er best veel racisme gaande, maar toen had ok had niet door. "The fish don't see the water". Ik ging naar een gemengde school, en had veel Nederlandse vrienden. Ik speelde ook schaken, en daar waren veel blanke kinderen. Ik was 1 van de beste schakers, maar toch had ik het idee dat veel van ze op me neerkeken. Ze maakten ook heel vaak negergrappen en gek genoeg deed ik mee. Ik dacht het waren maar grappen en toen vond ik controversiële grappen wel leuk. Ik maakte ook soms blanke grappen, maar toch gingen de negergrappen die ze maakten best ver. Achteraf gezien denk ik dat ze veel van die grappen gewoon meende. Toch waren we gewoon goede vrienden, maar er werd duidelijk neergekeken op zwarten, die werden gezien als minder competent, minder slim. Wel werden we gezien als "atletischer en stoerder".

Hier in Nederland merk ik dat het heel verschillend is hoe mensen ernaar kijken. Op dit moment zijn veel Nederland "bewust" van wat er in het verleden heeft afgespeeld met slavernij en racisme, en het komt telkens in het nieuws, dus ze zijn voorzichtiger met hun uitlatingen over zwarten. Ik denk dat veel van hen stiekem neerkijken op zwarte mensen, en als het lukt om diepere gesprekken te hebben hoor je dat ook. Als ik een diepere band met iemand krijg en we hebben een gesprek over ras hoor je toch een soort minachting over zwarte mensen. Als je kijkt naar wat er nu in de VS gebeurt met die police shootings zie je dat veel mensen denken dat het overdreven is of dat die zwarten het stiekem verdienen. Maar lang niet allemaal, dat is maar een helft. Een andere helft is juist heel geïnteresseerd in zwarte cultuur en geschiedenis, muziek en vinden het leuk om meer van te weten. Je hebt ook een subgroep van mannen en vrouwen die het heel leuk vinden om te daten en af te spreken met zwarte mannen en vrouwen.

Wat ik veel erger vind is de openlijke racisme tegenover mensen uit de midden-oosten. Marokkanen, Turken, moslims in het algemeen, die hebben het moeilijker in Nederland dan zwarten. Wat ik zie is twee culturen die overtuigd zijn dat ze het beter weten en niet bereid zijn om concessies te doen naar elkaar of de tijd te nemen om elkaars standpunt te begrijpen. Nu os het partij denk in opkomst en die staat haaks tegenover Wilders.

Dan heb je Aziaten, daar hoor je niet zoveel van. Ze blijven in hun eigen kringen, doen hun eigen dingen. Op zich wel slim, want ze weten zichzelf wel goed staande te houden. Ze zijn niet overtegenwoordigd in de criminaliteit of bijstand zoals Antillianen en Marokkanen. Maar van wat ik begrijp zijn er ook veel problemen binnen die kringen. Maar veel weet ik niet erover.

Over blanke Nederlanders vind ik dat ze eigenlijk niet zoveel te klagen hebben, ook al klagen ze wel veel over reverse discriminatie. Maar ze hebben de beste banen, meeste geld, media representatie en beste sociale netwerk. Zelfs als je arm bent, kan je beter een arme blanke zijn dan een arme buitenlander. Maar je hoort wel verhalen van blanke mensen die opgroeien in een achterstandswijk met voornamelijk buitenlanders, en dat ze dan veel last krijgen van overlast.

Hoe is het voor jou? Wat zie jij, wat hoor jij, wat maak je mee? Wat is jouw mening als man of vrouw erover?
Keep_Walking...

Ik vind dat je geweldige onderwerpen aankaart (en dat doe je al meer dan een jaar)...maar.... waar ik me al die tijd wel aan heb lopen storen (en wat ik je ook meermaals als feedback heb gegeven), is dat je onderwerpen aankaart die veel mensen betreft, maar je het (naar mijn idee, tis niet alleen deze OP van je) "eigenlijk" vooral wilt hebben over het "onrecht" dat jou wordt aangedaan en waarbij je gelijktijdig alleen maar het hoognodige doet om de andere kant (daar waar jij zeg maar niet bij hoort) ook te belichten, zolang je OP's maar als "neutraal" kunnen worden weggezet.

Je hele OP beslaat maar iets van een halve zin racisme tegenover blanken, de rest zijn alle andere rassen waarbij je de blanken op sneaky wijze voor rotte vis zit uit te maken.

Zijn er op Curacau geen niet-blanken die de blanken discrimineren?

Maar in elk geval, ik denk dat ik jouw topics voortaan maar zo lang links ga laten liggen, totdat je van deze éénkennisheid afstapt, want ook al snijd je goede onderwerpen aan, als je je best doet om maar 1 kant van de medaille te willen zien, kan ik mijn tijd en energie beter spenderen aan dingen (en topics!) die uiteindelijk meer rendement hebben.

Zie dit maar als een feedback, ook van je andere topics van zeg maar een jaar terug en nog verder terug.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 14:12 schreef Koral het volgende:
[ afbeelding ]
Dit plaatje is onzin. Het is niet ras, religie, politiek, natie, oogkleur, leeftijd en dat dat werk wat "ons" scheidt, het is de drang om maar zoveel mogelijk alles en iedereen in hokjes in te willen delen, om vanuit dat verschil de mensen buiten jouw hokje zoveel mogelijk te kakken te zetten, om zodoende met de mensen binnen je eigen hoekje beter te kunnen verbroederen, ten koste van alle mensen buiten je hokje, waarvan je dus vervreemdt.

Deze hokjes zijn zelf zo uitgezocht, er zijn zat mensen uit andere hokjes voor wie deze (nogal kunstmatige) verschillen niet zo belangrijk zijn, maar die mensen denken zelf ook minder in hokjes.

Het komt niet door de verschillen, maar door hoe daar mee omgegaan wordt.
pi_163717690
Kleur en afkomst interesseren me niet, voor geen meter. Maar ik als blanke man word er steeds meer mee geconfronteerd, alsof je een soort kamp moet kiezen. Of je gaat in het 'ik ben blank en ik ben schuldig' kamp, of in het 'racisten' kamp. En ik heb helemaal geen zin in een keuze in één van die twee.

Ook vind ik niet dat de hele islam/moslim problematiek in een racisme discussie thuishoort, dat terzijde.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_163717735
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2016 18:23 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Iedere imbeciel ziet nog dat het op dit moment vooral hip is op de Islam te kankeren joh :')
Als je een idealogie niet meer mag bekritiseren dan schep je een heel gevaarlijk precedent.
pi_163717806
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:04 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als je een idealogie niet meer mag bekritiseren dan schep je een heel gevaarlijk precedent.
Ik stel dan ook helemaal niet dat dat niet zou mogen, maar toch leuk dat je mijn standpunt vertekend.
pi_163717832
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:09 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik stel dan ook helemaal niet dat dat niet zou mogen, maar toch leuk dat je mijn standpunt vertekend.
Wat wilde je dan met die uitspraak duidelijk maken?
pi_163717860
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat wilde je dan met die uitspraak duidelijk maken?
Nootjes beweerde dat de groep 'blanken' het meeste gezeik over zich heen krijgt, terwijl de groep waarop momenteel het meest gezeken wordt de groep 'moslims' is. That's all.
  woensdag 13 juli 2016 @ 19:13:35 #49
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_163717890
Wat wil je nu met dit topic, TS?

Moet iedereen even zijn of haar straatje schoonvegen? Is het een zieligheidswedstrijd?

Het komt over alsof je (weer) wilt laten zien hoe zwaar je vindt dat je het hebt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_163717893
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Nootjes beweerde dat de groep 'blanken' het meeste gezeik over zich heen krijgt, terwijl de groep waarop momenteel het meest gezeken wordt de groep 'moslims' is. That's all.
Oké, en wat is nu -echt- je punt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')