Ik heb mijn eigen webdesign bedrijfje, en dat begint een beetje te lopen. Maar omdat ik nog op school zit heb ik af en toe een opdracht die ik wegens tijdgebrek niet aan kan. Dus zou het handig zijn om wat werk uit te besteden, of door andere te laten doen. Ik heb een paar vrienden, die op dat gebied wel redelijk handig zijn, en mij dus wel kunnen helpen. Maar nu heb ik een vraag, ik wil dus geen werknemers aan nemen, daar is het bedrijfje te klein voor (zoveel geld gaat er nog niet in om). Hoe kan ik dan toch (legaal) werk uit besteden. Mijn vrienden hebben geen eigen bedrijf ofzoiets.
Wie heeft hier een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Als freelancers zegmaar.
Het was inderdaad de bedoeling dat die vrienden zouden meehelpen en ook betaald kregen (als freelancers). Maar als freelancers heb je tegenwoordig toch eigenlijk ook een KvK nummer nodig, toch?
quote:Maar hun kunnen toch alleen een officieel factuur aan mij geven als ze zelf bij de KvK staan geregistreerd?
Op zaterdag 30 november 2002 17:20 schreef TechXP het volgende:
Gewoon uitbesteden en dan hun een factuur laten opsturen naar jouw toe en dan betalen en jij stuurt dan weer een naar de klant.
Of zie ik dat nu fout?
quote:Ik wil ze juist niet als werknemers in dienst hebben.
Er is wel een constructie mogelijk waarbij je de werknemers als anonieme werknemers boekt. Nadeel hiervan is dat ze in de hoogste belasting afdracht schaal zitten.
Natuurlijk heb je dan wel een btw nummer nodig en een kvk nummer. Beide zijn overigens amper een probleem, al moet je voor de btw nummer een geschat jaaromzet opgeven, hetgeen lastig te doen is als je nog in de aanloopfase zit. Als je echter je eenmanszaakje inschrijft bij de kamer van koophandel met de toevoeging io (In Oprichting) schijn je weer een voorlopig btw nummer te kunnen krijgen. Loop eens binnen bij de kvk en laat je informeren bij de startersbalie. Is nog gratis ook.
Nog even ter verduidelijking, ik sta al geregistreerd bij de KvK als VOF.
Heb je er al aan gedacht om ontwikkel werk bijvoorbeeld in voormalig oostblok landen te laten doen? Het is redelijk simpel (beetje zoeken en contact leggen via het Internet is zo gedaan, als je advies nodig hebt dan gil je maar), de kosten zullen waarschijnlijk ook stukken lager zijn. Een Ukrainse programmeur met dubbele universitaire titels en een jaar of zeven ervaring kost gemiddeld tussen de 1 en 20 dollar per uur.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie
quote:Aha, kijk dat klinkt goed.. ik ben nog met wat dingen bezig maar I keep it in mind!
Op maandag 2 december 2002 11:35 schreef zrski het volgende:
Die vrienden van je kunnen zichzelf gemakkelijk bij de kvk inschrijven als freelancers. De kvk kan ze dan ook alle informatie geven hoe ze verdere stappen moeten ondernemen.Heb je er al aan gedacht om ontwikkel werk bijvoorbeeld in voormalig oostblok landen te laten doen? Het is redelijk simpel (beetje zoeken en contact leggen via het Internet is zo gedaan, als je advies nodig hebt dan gil je maar), de kosten zullen waarschijnlijk ook stukken lager zijn. Een Ukrainse programmeur met dubbele universitaire titels en een jaar of zeven ervaring kost gemiddeld tussen de 1 en 20 dollar per uur.
quote:Met andere woorden, ze hoeven dus niet ingeschreven te staan bij de KvK, en ik hoef ze ook niet in dienst te nemen als werknemers.
Op maandag 2 december 2002 22:44 schreef Smirnoff_ice het volgende:
Je mag gewoon je vrienden voor je laten werken (in geval van incicent wel te verstaan) je moet dan wel een soort van factuur van je vrienden ontvangen waarop staat wat ze wanneer gedaan hebben en hoeveel dat heeft gekost. BTW is hierin niet van toepassing daar ze geen ondernemers zijn. Jouw vrienden dienen deze inkomsten voor hen wel op te geven bij de belastingdienst, anders is het zwartwerken.
Maar ze moeten wel (zelf?) hun inkomsten opgeven. Dat hoef ik niet te doen?
Begrijp ik het zo goed?
sim-pel toch?
quote:Het kan aan mij liggen, maar wat heeft dit te maken met mijn vraag?
Op dinsdag 3 december 2002 21:32 schreef battlesickloner het volgende:
Spullen kopen op naam van het bedrijf.
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 21:54 schreef BDisOKE het volgende:
Mij een mailtje sturen, contractje opstellen.
En na afloop stuur ik jou een factuurtje....sim-pel toch?
Je usericon past goed bij je!
quote:Ja
Op dinsdag 3 december 2002 13:43 schreef tweedz het volgende:[..]
Met andere woorden, ze hoeven dus niet ingeschreven te staan bij de KvK, en ik hoef ze ook niet in dienst te nemen als werknemers.
Maar ze moeten wel (zelf?) hun inkomsten opgeven. Dat hoef ik niet te doen?
Begrijp ik het zo goed?
quote:Kan ik dit nog ergens na kijken (site, boek ofiets..).
Op donderdag 5 december 2002 00:12 schreef Smirnoff_ice het volgende:[..]
Ja
Op de KvK site is over dit onderwerp niks te vinden, tenminste, ik vind er niks.
In ieder geval bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |