Afgelopen vrijdag belde het schade herstel bedrijf of de verzekeraar misschien naar ons had uitgekeerd? Daar moesten we het antwoord op schuldig blijven aangezien in die periode regelmatige grote bedragen binnen kwamen mbt een boedelscheiding en verkoop woning. Bij controlle blijkt inderdaad dat de verzekeraar aan ons had uitgekeerd.
Vandaag al (Zaterdag) een brief van een incassoburo. Openstaande rekening plus rente plus incassokosten.
Nooit een herinnering gehad of iets van dien aard. Altijd aangenomen dat de schade met de verzekeraar was geregeld.
Mag dit wettelijk? (en dan met name de rente- en incasso kosten doorbereken in deze situatie). Plus dat volgens ons de vordering bij de verzekeraar uitstaat, en de verzekeraar het feitelijk bij ons moet incasseren.
Iemand hier ervaring mee? (incasso kosten en rente zijn ruim 1000 euro. Uiteraard wil ik de schade betalen, maar NIET deze kosten om de eenvoudige reden dat er nooit opzet in het spel geweest is, en ons nooit een herinnering gestuurd is)
Iemand enig idee hierover? Rechtenstudent ofzo
Daarnaast moet je in de gelegenheid zijn gesteld om na de herrinering een reactie te geven.
Tip: Betaal het verschuldigde bedrag zo snel mogelijk. Dan kan dat je iig niet ten laste worden gebracht.
quote:Een brief hebben we NOOIT gekregen. Afgelopen vrijdag een telefoontje. Maar hoe bewijs ik dat?
Op zaterdag 30 november 2002 16:46 schreef Vesper het volgende:
Nee dit mag niet..
Ik zal het even voor je opzoeken, maar er moet een redelijke termijn zitten tussen de herrineringsbrief en de incasso.Daarnaast moet je in de gelegenheid zijn gesteld om na de herrinering een reactie te geven.
Tip: Betaal het verschuldigde bedrag zo snel mogelijk. Dan kan dat je iig niet ten laste worden gebracht.
Overigens bellen we maandag naast de garage (welke wegens verregaande klant-onvriendelijkheid even helemaal stijf ga vloeken) ook de consumentenbond en de verzekeraar.
quote:NIET VLOEKEN ! Werkt voor geen meter !
Op zaterdag 30 november 2002 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Een brief hebben we NOOIT gekregen. Afgelopen vrijdag een telefoontje. Maar hoe bewijs ik dat?
Maar moet ik het niet aan de verzekeraar terug betalen? feitelijk heeft de garage helemaal geen vordering op ons (schade garant bedrijf enzo, regelen dat met de verzekeraar)Overigens bellen we maandag naast de garage (welke wegens verregaande klant-onvriendelijkheid even helemaal stijf ga vloeken) ook de consumentenbond en de verzekeraar.
Gewoon eerlijk zeggen dat er geen correspondentie is geweest, dat je wel bereid bent het bedrag over te maken, maar het incasso NIET !
Je verzekering opbellen, of beter nog sta erop dat je langs komt ! Maar hou je poot stijf !
Als je voor jezelf kan bewijzen, dat er in die periode veel betalingsverkeer is geweest, en alles maar dan ook alles meeneemt naar de verzekering, en dan netjes vragen of ze het incassobedrijf even willen afzeggen. !
Netjes blijven !!!! Want je hangt !
quote:Euh met dit telefoontje heb je al genoeg bewijs lijkt me, omdat zij er ook niet zeker van zijn.
Afgelopen vrijdag belde het schade herstel bedrijf of de verzekeraar misschien naar ons had uitgekeerd?
En ik bedoel dus dat je naar diegene moet gaan die het incasso heeft ongeschakeld ! Succes !
Ga voordat je naar de garage gaat eerst even telefonisch contact opnemen met het incassobureau en leg de situatie uit. Het incassobureau moet van de garage alle stukken hebben gekregen, dus het is vrij snel na te gaan dat je in je gelijk staat.
En daarna natuurlijk een bezoekje aan de garage om ze eens goed te laten weten dat dit niet kan.
quote:denk niet dat je hier rechten voor hoeft te hebben gestudeert
Op zaterdag 30 november 2002 16:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Anderhalf jaar geleden hadden wij een vervelende aanrijding. Auto laten herstellen. Eigen risico direkt afgerekend, rest zou direkt met de verzekeraar verekend worden.Afgelopen vrijdag belde het schade herstel bedrijf of de verzekeraar misschien naar ons had uitgekeerd? Daar moesten we het antwoord op schuldig blijven aangezien in die periode regelmatige grote bedragen binnen kwamen mbt een boedelscheiding en verkoop woning. Bij controlle blijkt inderdaad dat de verzekeraar aan ons had uitgekeerd.
Vandaag al (Zaterdag) een brief van een incassoburo. Openstaande rekening plus rente plus incassokosten.
Nooit een herinnering gehad of iets van dien aard. Altijd aangenomen dat de schade met de verzekeraar was geregeld.
Mag dit wettelijk? (en dan met name de rente- en incasso kosten doorbereken in deze situatie). Plus dat volgens ons de vordering bij de verzekeraar uitstaat, en de verzekeraar het feitelijk bij ons moet incasseren.
Iemand hier ervaring mee? (incasso kosten en rente zijn ruim 1000 euro. Uiteraard wil ik de schade betalen, maar NIET deze kosten om de eenvoudige reden dat er nooit opzet in het spel geweest is, en ons nooit een herinnering gestuurd is)
Iemand enig idee hierover? Rechtenstudent ofzo
Nee, ik betaal die extra kosten NEVER. Laat ze maar kopiën overleggen van de originele rekening aan ons gestuurd en daarnaast aangetekende herinneringen.
We hebben zelfs dus nooit een rekening gehad.
Inderdaad bellen we maandag met de verzekeraar, de consumentenbond en de dealer.
§ 1
Art. 74: Schadevergoeding
Art. 75: Overmacht
quote:§2
Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld
quote:Art. 82: Ingebrekenstelling
De schuldenaar is in verzuim gedurende de tijd dat de prestatie uitblijft nadat zij opeisbaar is geworden en aan de eisen van de artikelen 82 en 83 is voldaan, behale voor ozver de vertraging hem niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.
quote:
- 1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
- 2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakomning aansprakelijk wordt gesteld.
Art. 93: Aanmaning
quote:Uit artikel 119 blijkt, dat er alleen wettelijke rente over het verschuldigde bedrag geheven mag worden, als je in verzuim bent. En aangezien je nog geen schriftelijke aanmaning of schriftelijke kennisstelling hebt gehad waardoor je in verzuim bent, is het gebruik van een incassobureau in dit geval onterecht.
Voor het vorderen van nakoming van het boetebeding is een aanmaning of een andere voorafgaande verklaring nodig in dezelfde gevallen als deze is vereist voor het vorderen van schadevergoeding op grond van deze wet
Dus mijn eerder advies al; betaal de rekening die je moet betalen en laat ze de rest maar hard maken.
quote:en dan smartegeld eisen
Op zaterdag 30 november 2002 17:06 schreef Swetsenegger het volgende:Inderdaad bellen we maandag met de verzekeraar, de consumentenbond en de dealer.
quote:Er is dus helemaal geen rekening van de garage!
Op zaterdag 30 november 2002 17:20 schreef Vesper het volgende:
Verder staat er in § 4 nog een artikel met betrekking tot boetebeding & aanmaning:Art. 93: Aanmaning
[..]Uit artikel 119 blijkt, dat er alleen wettelijke rente over het verschuldigde bedrag geheven mag worden, als je in verzuim bent. En aangezien je nog geen schriftelijke aanmaning of schriftelijke kennisstelling hebt gehad waardoor je in verzuim bent, is het gebruik van een incassobureau in dit geval onterecht.
Dus mijn eerder advies al; betaal de rekening die je moet betalen en laat ze de rest maar hard maken.
Aan WIE moeten we betalen? Incassoburo? Ford Garage? Daar hebben we helemaal geen rekening uitstaan. Verzekeraar? die heeft geen vordering ingediend
ik werk zelf bij een debiteuren afdeling en ik adviseer je het volgende te doen( dit zal princilieel misschien niet de meest ideale keuze zijn ,maar financieel zeker WEL)
zorg dat je nog VANDAAG het geld overmaakt (telebanking zodat het maandag op hun rekening staat) naar de garage dus NIET naar het incasso bureau, bel maandag het incasso bureau op dat je vrijdagmiddag het geld al had overgemaakt naar de garage, zij zullen dit dan gaan controleren.
Hierna zult je of er nooit meer van horen of ze willen de rente en kosten als nog hebben.
Bij de 2de optie reageer je (schriftelijk/fax)dat je direct nadat de dealer had gebeld hebt betaald en dus vind dat je geen rente en kosten hoeft te betalen. dit moet je volhouden tot dat je wordt gedagvaart(waarschijnlijk haken ze eerder af) als dit gebeurt moet je 10 minuten bij het kanton gerecht vertellen dat je vrijdag al had betaald en de rechter scheld je de rente en kosten kwijt.
Over het hier boven staande is er veel jurrispudentie dus in een telefoon gesprek kan je het incasso bureau hier op wijzen, dit moet je niet schriftelijk doen omdat ze dan kunnen bewijzen dat je hiervan wist en er op hebt aangestuurd.
veel geluk met het bovenstaande
Als de garage vrijdag heeft gemeld dat je nog moeten betalen, dan moet dat in alle redelijkheid kunnen gebeuren. En dat is nu niet het geval.
maar even voor de duidelijkheid:
Jij hebt je auto naar de garage gebracht om hem te laten repareren. Ze doen dat en daarvoor moet jij betalen. Omdat je je auto hebt verzekerd, stuur je de rekening door naar je verzekeraar.
En dan wordt het onduidelijk, er zijn twee opties:
1. Jij betaald de garage en de verzekering stuurt je daar de vergoeding voor
2. De verzekering betaald rechtstreeks uit aan de garage.
Hoe dan ook, jij blijft verantwoordelijk voor het bedrag wat betaald moet worden. Maar waarom is er niet betaald?
quote:Wij hebben daar netjes het eigen risico betaald en getekent. de rest zou rechtstreeks met de verzekeraar verrekend worden.
Op zaterdag 30 november 2002 17:55 schreef Vesper het volgende:
Als er geen schriftelijke aanmaning is óf er onduidelijkheid bestaat over welke rekening aan wie moet worden betaald, dan kán er geen sprake van zijn dat je incassokosten moet betalen.Als de garage vrijdag heeft gemeld dat je nog moeten betalen, dan moet dat in alle redelijkheid kunnen gebeuren. En dat is nu niet het geval.
maar even voor de duidelijkheid:
Jij hebt je auto naar de garage gebracht om hem te laten repareren. Ze doen dat en daarvoor moet jij betalen. Omdat je je auto hebt verzekerd, stuur je de rekening door naar je verzekeraar.
En dan wordt het onduidelijk, er zijn twee opties:
1. Jij betaald de garage en de verzekering stuurt je daar de vergoeding voor
2. De verzekering betaald rechtstreeks uit aan de garage.
Hoe dan ook, jij blijft verantwoordelijk voor het bedrag wat betaald moet worden. Maar waarom is er niet betaald?
Kortom de garage heeft inderdaad nooit zijn geld gehad. Prima dat ze hun geld willen, maar wij hebben van de garage dus NOOIT een rekening gehad, behalve voor het eigen risico bedrag.
Laat ze maar procederen voor die kosten, maar neem wel rechtshulp in de hand op het moment dat ze dat willen gaan doen.
Nu bellen met incassoburo om dat bevestigt te krijgen op fax. Incassoburo beweert dat de gragae begin Oktober een aangetekend schrijven hebben gestuurd. Nooit wat gezien (dus ook niet getekent).
Overigens zit er ook een verschil van 79 euro tussen het geld dat wij van de verzekeraar hebben ontvangen en de originele nota.
Trouwens 697,19 euro incassokosten vind ik sowieso aan de hoge kant.
quote:Dit is dus naar het VORIGE adres gestuurd van mijn partner. Wat is daar de consequentie van?
Op maandag 2 december 2002 09:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Incassoburo beweert dat de gragae begin Oktober een aangetekend schrijven hebben gestuurd. Nooit wat gezien (dus ook niet getekent).
Maar je zei eerder dat je een rekening hebt gehad voor het eigenrisico deel, is dat dan wel naar het goede adres gestuurd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |