De Britse staatssecretaris van Energiezaken Andrea Leadsom heeft zich teruggetrokken uit de leiderschapsverkiezingen voor de Conservatieve Partij. Dat betekent zo goed als zeker dat minister van Binnenlandse Zaken Theresa May de nieuwe premier wordt.![CnFHve7WgAASZ_b.jpg:large]()
Leadsom (53) was een opkomende ster in de Brexit-campagne. Na de winst van het Leave-kamp trok de gedoodverfde premierskandidaat Boris Johnson zich echter terug. Daarna trok Leadsom de kar in de strijd om het premierschap.
Vrijdag kwam ze echter onder vuur te liggen na opmerkingen in The Times dat zijzelf een betere premier zou zijn omdat ze moeder is. Eerder vorige week had May zich juist bedroefd getoond dat zij en haar man geen kinderen hebben kunnen krijgen. De 59-jarige May steunde het Remain-kamp maar was wel altijd een euroscepticus.
Onlangs sprak partijprominent Ken Clarke zijn mond voorbij in een radio-interview en zei dat May een 'bloody difficult woman' was terwijl hij dacht dat de microfoon uitstond. Dit nam May vervolgens ter harte en merkte op dat de eerstvolgende persoon die dit zou merken, Jean-Claude Juncker zou zijn, de voorzitter van de Europese Commissie.
SuccesSommigen twijfelen er echter aan of May de Brexit wel echt zal doorzetten, hoewel ze zelf zegt van wel en dat ze er een succes van zal maken. Leadsom gaf in haar toespraak aan dat ze alle vertrouwen in de minister heeft, en dat het land nu weer verenigd moet worden. Met een leiderschapstrijd die tot september zou duren schiet het land niets op, zei ze.
De verwachting is dat de benoeming van May nu snel aanstaande is. Het zou nog kunnen dat minister van Justitie Michael Gove, een andere prominente Leaver, nu eist dat hij op de kieslijst mag. Maar ook omdat Gove degene was die Boris Johnson na het referendum een dolk in de rug stak, is dit niet erg waarschijnlijk.
'Theresa May nieuwe Britse premier'Ik zie de Britse koppen al voor me 'Mother Theresa takes leadership.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !