abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7106224
O, er is er nog eentje afgefikt.

Moskee in Medemblik uitgebrand
Gepost door Rob (R@b) - maandag 2 december 2002 @ 15:05 - Bron: NoordHollands Dagblad
In het Noord-Hollandse Medemblik is afgelopen zaterdagochtend een Turkse moskee gedeeltelijk in vlammen opgegaan; de recreatieruimte achter de moskee is compleet vernield. Door de rookschade is het interieur van de moskee in een klap waardeloos geworden. Het is te danken aan de vroege komst voor het gebed, van een aantal moslims, dat de brand nog redelijk op tijd ontdekt is. Anders was het hele gebouw afgebrand.

De politie stelt een onderzoek in naar mogelijke brandstichting. De Turkse gemeenschap is daar eigenlijk al van overtuigd: Er zijn volgens hen meedere brandhaarden gevonden.

De moskee is gevestigd in een voormalig loodgietersbedrijf aan de Korte Brake. Er is een gebedsruimte aan de voorkant en een recreatiezaal aan de achterkant. Daar is ook een winkeltje, waar de leden van de islamitische verenging bij toerbeurt Turkse producten verkopen.De Turkse gemeenschap van Medemblik telt ongeveer honderd gezinnen. De moskee is de plek waar ze elkaar ontmoeten. De volwassenen bidden er, de kinderen krijgen les uit de Koran.

Juist nu is de moskee heel belangrijk, in verband met de Ramadan, die donderdag met het Suikerfeest wordt afgesloten. ,,Iemand zal wel vreselijk lol hebben. Nou, wat voor ons een feestweek had moeten worden is verpest'', aldus een woordvoerder van de moskee.

De Islamitische Vereniging die de moskee exploiteert heeft onlangs nog een hele strijd uitgevochten met de naaste buren van de moskee, de familie Groenen. Die beweren erg veel overlast te ondervinden van de recreatieve activiteiten in de moskee. Dit leidde onlangs tot een rechtszaak bij de Alkmaarse rechtbank. De rechter oordeelde echter na persoonlijk te zijn gaan kijken dat alle activiteiten gewoon door kunnen gaan. Tussen de buren en de moskee zit zo'n 10 meter ruimte.

Voor het openingsgebed van het Suikerfeest komende donderdag zal de gemeenschap waarschijnlijk uitwijken naar de sporthal van Medemblik.
====

Alle begrip voor.

It is much easier to be critical than to be correct.
  † In Memoriam † maandag 2 december 2002 @ 17:51:26 #227
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7106315
quote:
Begrip

[g.mv.] vermogen tot begrijpen => benul, besef, inzicht, notie

Inzicht

kijk op het wezen van iets, intellectuele beheersing van een samenhang => begrip, kijk, visie

pi_7106325
quote:
Op maandag 2 december 2002 17:47 schreef Meneer_Aart het volgende:
Alle begrip voor.
Precies, Marokkanen, Turken... allemaal hetzelfde toch?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_7106349
quote:
Op maandag 2 december 2002 17:51 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Thanks .

Iedereen kan dit zien aankomen, en kan begrijpen (snappen) waarom het gebeurt. De toon in dit topic is echter instemmend begrip (invoeling).

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7106442
Vanmorgen in de krant vond ik oooooooooooooh zo typisch.
Er was 1 artikel over dit voorval ("aanslag" in venlo) op de voorpagina, en het vervolg ervan een paar pagina's verder in de krant.
Dit incident is dus flink wat over afgeschreven.
En wat ziet mijn oog... een heel klein artikeltje nog geen 10 zinnen lang over een Synagoog wat op DEZELFDE dag OOK een molotov cocktail tegen de gevel heeft gekregen.

Moskee... 2 grote artikelen.
Synagoog... 1 klein artikel van nog geen 10 zinnen.

Bij beiden is PRECIES hetzelfde gebeurt, namelijk een molotov cocktail "aanslag".
Alhoewel... bij de Moskee kwam de molotovcocktail op de trap terecht, bij de Synagoog tegen de voorgevel.

[Dit bericht is gewijzigd door Refragmental op 02-12-2002 18:01]

maandag 2 december 2002 @ 17:59:26 #231
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_7106461
Tja ik sta er niet achter maar heb er wel begrip voor

zoiets zeiden ze na 9-11 ook

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  † In Memoriam † maandag 2 december 2002 @ 18:03:03 #232
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7106533
quote:
Op maandag 2 december 2002 17:53 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Thanks [afbeelding].

Iedereen kan dit zien aankomen, en kan begrijpen (snappen) waarom het gebeurt. De toon in dit topic is echter instemmend begrip (invoeling).

En ik vind het moreel oordeel waar iedereen telkens in blijft hangen helemaal niet intressant. De oorzaken voor het ontstaan van de motieven wel, want misschien ligt daar ook de oplossing.
pi_7106694
quote:
Op maandag 2 december 2002 17:58 schreef Refragmental het volgende:
Vanmorgen in de krant vond ik oooooooooooooh zo typisch.
Er was 1 artikel over dit voorval ("aanslag" in venlo) op de voorpagina, en het vervolg ervan een paar pagina's verder in de krant.
Telegraaf zeker? In de NRC van vandaag staan maar liefst 6 regeltjes op pagina 3 over deze aanslag in Venlo, terwijl de discotheek-brand in Caracas maar liefst een halve kolom in beslag neemt..
pi_7106893
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:13 schreef Zander het volgende:

[..]

Telegraaf zeker? In de NRC van vandaag staan maar liefst 6 regeltjes op pagina 3 over deze aanslag in Venlo, terwijl de discotheek-brand in Caracas maar liefst een halve kolom in beslag neemt..

Uhm nee juist andersom.
De aanslag in Venlo werd breeduit over 2!! artikelen beschreven.
Aanslag op de synagoog kwam ergens op een onopvallende plaats waar je echt moet zoeken wil je het vinden.
pi_7106912
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:26 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Uhm nee juist andersom.
De aanslag in Venlo werd breeduit over 2!! artikelen beschreven.
Aanslag op de synagoog kwam ergens op een onopvallende plaats waar je echt moet zoeken wil je het vinden.

Misschien omdat het in België was ?
pi_7106959
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:28 schreef gelly het volgende:

[..]

Misschien omdat het in België was ?

Ja en?
pi_7106999
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:31 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ja en?

Ik weet dat je een halve belg niet, maar normaal gesproken komt belgisch nieuws niet echt bij ons in de krant. Zeker niet pagina breed in de Telegraaf. Maar wat is de Telegraaf nou, een linkse oogkleppen blad ? Wat wil je precies met je opmerking zeggen ?
pi_7107447
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:34 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik weet dat je een halve belg niet, maar normaal gesproken komt belgisch nieuws niet echt bij ons in de krant. Zeker niet pagina breed in de Telegraaf. Maar wat is de Telegraaf nou, een linkse oogkleppen blad ? Wat wil je precies met je opmerking zeggen ?

Hmmmm, kan me toch echt herinneren dat de laatste tijd veel over die rellen in Antwerpen werd geschreven in de kranten... op de voorpagina's. En nu ook al die AEL rotzooi.

Maarja, Antwerpen hoort dus niet bij belgie??

Ik heb het trouwens nergens over de Telegraaf gehad, dat maak jij ervan.

pi_7107475
quote:
Op maandag 2 december 2002 19:02 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Hmmmm, kan me toch echt herinneren dat de laatste tijd veel over die rellen in Antwerpen werd geschreven in de kranten... op de voorpagina's. En nu ook al die AEL rotzooi.

Maarja, Antwerpen hoort dus niet bij belgie??

Ik heb het trouwens nergens over de Telegraaf gehad, dat maak jij ervan.

Staat de brandbom in Venlo in de belgische kranten ?
pi_7107694
quote:
Op maandag 2 december 2002 19:03 schreef gelly het volgende:

[..]

Staat de brandbom in Venlo in de belgische kranten ?

???
Nu draai je het weer helemaal om.
Net zeg je nog dat Belgisch nieuws hier normaal gesproken niet in de krant komt. Ik heb je uitgelegd dat dat dus wel gebeurt... en nu begin je opeens over belgische kranten.
We wonen hier nog altijd in Nederland.
pi_7107775
quote:
Op maandag 2 december 2002 19:12 schreef Refragmental het volgende:

[..]

???
Nu draai je het weer helemaal om.
Net zeg je nog dat Belgisch nieuws hier normaal gesproken niet in de krant komt. Ik heb je uitgelegd dat dat dus wel gebeurt... en nu begin je opeens over belgische kranten.
We wonen hier nog altijd in Nederland.

Die rellen waren toch wel iets ernstiger dan de brandbom, dus logisch dat dat hier (uitgebreid) in de krant staat. Vandaar.
pi_7107875
Kunnen we concluderen dat zowel een molotovje op een moskee als op een synagoge gewoon een domme actie is.

De reden waarom is bij beide niet duidelijk, de dader is bij beide niet bekend.
Het kan de "tegenstander" zijn, het kan zelfs de medestander zijn, die met een Croisetje denkt zijn gelijk te halen.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_7107911
Nou ja, zoals ik al zei: in NRC werd er over deze aanslag in Venlo ook maar in een piepklein stukje geschreven. Snap die ophef ook niet helemaal over het verschil in aandacht voor de moskee in Venlo en de synagoge in Antwerpen: het laatste is (misschien niet terecht) inderdaad voor veel Nederlanders toch meer een ver-van-mijn-bed show. Maakt het niet minder erg, ofzo...
pi_7111381
quote:
Op maandag 2 december 2002 18:13 schreef Zander het volgende:

[..]

En terecht. In Caracas kwamen tientallen mensen om, in Venlo was er feitelijk niets gebeurd.
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
pi_7111794
Triest, maar een ding weet ik wel. Dit is nog maar het begin. Het zal nog veel erger worden ... Waarom kunnen mensen zich wederzijds niet respecteren ongeacht geloof.
  maandag 2 december 2002 @ 22:34:09 #246
262 Re
Kiss & Swallow
pi_7111920
quote:
Op maandag 2 december 2002 22:29 schreef oO_Dennis_Oo het volgende:
Triest, maar een ding weet ik wel. Dit is nog maar het begin. Het zal nog veel erger worden ... Waarom kunnen mensen zich wederzijds niet respecteren ongeacht geloof.
dit heeft in mijn ogen erg weinig met geloof te maken maar meer met economische vooruitzichten... maar dat moet iedereen nog even doorhebben geloof ik (aan beide kanten)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 3 december 2002 @ 08:56:45 #247
35279 Parabola
Sapere aude
pi_7117006
quote:
Op maandag 2 december 2002 19:22 schreef milagro het volgende:
Kunnen we concluderen dat zowel een molotovje op een moskee als op een synagoge gewoon een domme actie is.
Wat mij betreft kunnen we dat.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 4 december 2002 @ 15:17:47 #248
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_7142002
Oh, het is dus niks, alleen maar een brandbommetje
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')