Moskee in Medemblik uitgebrand
Gepost door Rob (R@b) - maandag 2 december 2002 @ 15:05 - Bron: NoordHollands Dagblad
In het Noord-Hollandse Medemblik is afgelopen zaterdagochtend een Turkse moskee gedeeltelijk in vlammen opgegaan; de recreatieruimte achter de moskee is compleet vernield. Door de rookschade is het interieur van de moskee in een klap waardeloos geworden. Het is te danken aan de vroege komst voor het gebed, van een aantal moslims, dat de brand nog redelijk op tijd ontdekt is. Anders was het hele gebouw afgebrand.
De politie stelt een onderzoek in naar mogelijke brandstichting. De Turkse gemeenschap is daar eigenlijk al van overtuigd: Er zijn volgens hen meedere brandhaarden gevonden.
De moskee is gevestigd in een voormalig loodgietersbedrijf aan de Korte Brake. Er is een gebedsruimte aan de voorkant en een recreatiezaal aan de achterkant. Daar is ook een winkeltje, waar de leden van de islamitische verenging bij toerbeurt Turkse producten verkopen.De Turkse gemeenschap van Medemblik telt ongeveer honderd gezinnen. De moskee is de plek waar ze elkaar ontmoeten. De volwassenen bidden er, de kinderen krijgen les uit de Koran.
Juist nu is de moskee heel belangrijk, in verband met de Ramadan, die donderdag met het Suikerfeest wordt afgesloten. ,,Iemand zal wel vreselijk lol hebben. Nou, wat voor ons een feestweek had moeten worden is verpest'', aldus een woordvoerder van de moskee.
De Islamitische Vereniging die de moskee exploiteert heeft onlangs nog een hele strijd uitgevochten met de naaste buren van de moskee, de familie Groenen. Die beweren erg veel overlast te ondervinden van de recreatieve activiteiten in de moskee. Dit leidde onlangs tot een rechtszaak bij de Alkmaarse rechtbank. De rechter oordeelde echter na persoonlijk te zijn gaan kijken dat alle activiteiten gewoon door kunnen gaan. Tussen de buren en de moskee zit zo'n 10 meter ruimte.
Voor het openingsgebed van het Suikerfeest komende donderdag zal de gemeenschap waarschijnlijk uitwijken naar de sporthal van Medemblik.
====
Alle begrip voor.
quote:
Begrip[g.mv.] vermogen tot begrijpen => benul, besef, inzicht, notie
Inzicht
kijk op het wezen van iets, intellectuele beheersing van een samenhang => begrip, kijk, visie
quote:Precies, Marokkanen, Turken... allemaal hetzelfde toch?
Op maandag 2 december 2002 17:47 schreef Meneer_Aart het volgende:
Alle begrip voor.
quote:Thanks
Op maandag 2 december 2002 17:51 schreef NorthernStar het volgende:[..]
.Iedereen kan dit zien aankomen, en kan begrijpen (snappen) waarom het gebeurt. De toon in dit topic is echter instemmend begrip (invoeling).
Moskee... 2 grote artikelen.
Synagoog... 1 klein artikel van nog geen 10 zinnen.
Bij beiden is PRECIES hetzelfde gebeurt, namelijk een molotov cocktail "aanslag".
Alhoewel... bij de Moskee kwam de molotovcocktail op de trap terecht, bij de Synagoog tegen de voorgevel.
[Dit bericht is gewijzigd door Refragmental op 02-12-2002 18:01]
zoiets zeiden ze na 9-11 ook
quote:En ik vind het moreel oordeel waar iedereen telkens in blijft hangen helemaal niet intressant. De oorzaken voor het ontstaan van de motieven wel, want misschien ligt daar ook de oplossing.
Op maandag 2 december 2002 17:53 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Thanks [afbeelding].
Iedereen kan dit zien aankomen, en kan begrijpen (snappen) waarom het gebeurt. De toon in dit topic is echter instemmend begrip (invoeling).
quote:Telegraaf zeker? In de NRC van vandaag staan maar liefst 6 regeltjes op pagina 3 over deze aanslag in Venlo, terwijl de discotheek-brand in Caracas maar liefst een halve kolom in beslag neemt..
Op maandag 2 december 2002 17:58 schreef Refragmental het volgende:
Vanmorgen in de krant vond ik oooooooooooooh zo typisch.
Er was 1 artikel over dit voorval ("aanslag" in venlo) op de voorpagina, en het vervolg ervan een paar pagina's verder in de krant.
quote:Uhm nee juist andersom.
Op maandag 2 december 2002 18:13 schreef Zander het volgende:[..]
Telegraaf zeker? In de NRC van vandaag staan maar liefst 6 regeltjes op pagina 3 over deze aanslag in Venlo, terwijl de discotheek-brand in Caracas maar liefst een halve kolom in beslag neemt..
quote:Misschien omdat het in België was ?
Op maandag 2 december 2002 18:26 schreef Refragmental het volgende:[..]
Uhm nee juist andersom.
De aanslag in Venlo werd breeduit over 2!! artikelen beschreven.
Aanslag op de synagoog kwam ergens op een onopvallende plaats waar je echt moet zoeken wil je het vinden.
quote:Ja en?
Op maandag 2 december 2002 18:28 schreef gelly het volgende:[..]
Misschien omdat het in België was ?
quote:Ik weet dat je een halve belg niet, maar normaal gesproken komt belgisch nieuws niet echt bij ons in de krant. Zeker niet pagina breed in de Telegraaf. Maar wat is de Telegraaf nou, een linkse oogkleppen blad ? Wat wil je precies met je opmerking zeggen ?
Op maandag 2 december 2002 18:31 schreef Refragmental het volgende:[..]
Ja en?
quote:Hmmmm, kan me toch echt herinneren dat de laatste tijd veel over die rellen in Antwerpen werd geschreven in de kranten... op de voorpagina's. En nu ook al die AEL rotzooi.
Op maandag 2 december 2002 18:34 schreef gelly het volgende:[..]
Ik weet dat je een halve belg niet, maar normaal gesproken komt belgisch nieuws niet echt bij ons in de krant. Zeker niet pagina breed in de Telegraaf. Maar wat is de Telegraaf nou, een linkse oogkleppen blad ? Wat wil je precies met je opmerking zeggen ?
Maarja, Antwerpen hoort dus niet bij belgie??
Ik heb het trouwens nergens over de Telegraaf gehad, dat maak jij ervan.
quote:Staat de brandbom in Venlo in de belgische kranten ?
Op maandag 2 december 2002 19:02 schreef Refragmental het volgende:[..]
Hmmmm, kan me toch echt herinneren dat de laatste tijd veel over die rellen in Antwerpen werd geschreven in de kranten... op de voorpagina's. En nu ook al die AEL rotzooi.
Maarja, Antwerpen hoort dus niet bij belgie??
Ik heb het trouwens nergens over de Telegraaf gehad, dat maak jij ervan.
quote:???
Op maandag 2 december 2002 19:03 schreef gelly het volgende:[..]
Staat de brandbom in Venlo in de belgische kranten ?
quote:Die rellen waren toch wel iets ernstiger dan de brandbom, dus logisch dat dat hier (uitgebreid) in de krant staat. Vandaar.
Op maandag 2 december 2002 19:12 schreef Refragmental het volgende:[..]
???
Nu draai je het weer helemaal om.
Net zeg je nog dat Belgisch nieuws hier normaal gesproken niet in de krant komt. Ik heb je uitgelegd dat dat dus wel gebeurt... en nu begin je opeens over belgische kranten.
We wonen hier nog altijd in Nederland.
De reden waarom is bij beide niet duidelijk, de dader is bij beide niet bekend.
Het kan de "tegenstander" zijn, het kan zelfs de medestander zijn, die met een Croisetje denkt zijn gelijk te halen.
quote:En terecht. In Caracas kwamen tientallen mensen om, in Venlo was er feitelijk niets gebeurd.
Op maandag 2 december 2002 18:13 schreef Zander het volgende:[..]
Telegraaf zeker? In de NRC van vandaag staan maar liefst 6 regeltjes op pagina 3 over deze aanslag in Venlo, terwijl de discotheek-brand in Caracas maar liefst een halve kolom in beslag neemt..
quote:dit heeft in mijn ogen erg weinig met geloof te maken maar meer met economische vooruitzichten... maar dat moet iedereen nog even doorhebben geloof ik (aan beide kanten)
Op maandag 2 december 2002 22:29 schreef oO_Dennis_Oo het volgende:
Triest, maar een ding weet ik wel. Dit is nog maar het begin. Het zal nog veel erger worden... Waarom kunnen mensen zich wederzijds niet respecteren ongeacht geloof.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Wat mij betreft kunnen we dat.
Op maandag 2 december 2002 19:22 schreef milagro het volgende:
Kunnen we concluderen dat zowel een molotovje op een moskee als op een synagoge gewoon een domme actie is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |