abonnement Unibet Coolblue
pi_163599030
Ik enige topics die ik over Centraal Azië (Oezbekistan, Kirgizië, Kazachstan, Tadzjikistan, en Turkmenistan) vond komen uit de zeer oude doos, dus vandaar dat ik maar een nieuw topic open :)

Ik ben van plan eind augustus naar Centraal-Azië te gaan voor 3,5 week, maar ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten en vooral Oezbekistan lijkt een enorm dubieuze toestand. Ik reis graag in de voormalige Sovjetunie dus vandaar dat ik Oezbekistan, Kirgizië en Kazachstan (en China) wil bezoeken. Ik vlieg naar Bishkek en zal vanuit daar naar Almaty, Tashkent, Samarkand, Bukhara, Osh, Issyk Kul, wederom Osh en via China's meest westelijke grensovergang naar Kashgar (China) gaan. Vanaf Kashgar wil ik naar Urumqi en vervolgens vliegen richting Shanghai of Peking, afhankelijk van hoeveel tijd ik nog heb. Wie kan mij meer vertellen over reizen dit gebied? Ik heb inmiddels wel het nodige research gedaan maar het blijft toch maar een eigenaardige bedoening,

Mijn voornaamste vragen:

- Bereikbaarheid: Hoe werkt het met OV en moet je treintickets voor Oezbekistan en Kazachstan lang op voorhand kopen? Is het ook te doen als je niet echt bekend ben met de lokale taal? Ik spreek heel basis Russisch, maar uitgebreide gesprekken zitten er in die taal niet in. Hoe is het verder geregeld in Kirgizië? Marshrutka's en shared taxi's veronderstel ik? Heeft iemand ervaring met de grens in Irkeshtam en het daarvoor benodigde vervoer tussen Osh en Kashgar?
- Geld: Is pinnen te doen in die landen? Daarnaast lees ik echt de meest waanzinnige zaken over geld in Oezbekistan, een wisselkoers die kunstmatig veel te hoog wordt gehouden waardoor je beter geld kunt gaan wisselen op de zwarte markt. Daarnaast zou het grootste bankbiljet 1000 som zijn, dat is ongeveer 20 cent dus je zou normaliter met een zak geld rondlopen :P
- Corruptie: Ik heb ondanks vakanties Rusland en andere voormalige Sovjetlanden nog nooit echt problemen gehad met corruptie, afgezien van de eerste keer (jaren geleden) in Transnistrië. Hoe zit het daarmee in de landen in Centraal-Azië?
- Visa: Kazachstan en Kirgizië zijn visumvrij, maar wederom Oezbekistan is een andere eend in de bijt. Normaal zou je als Nederlander een uitnodigingsbrief nodig hebben om een visum voor Oezbekistan te kunnen krijgen in Brussel, maar toen ik deze brief wilde gaan kopen (bij een bedrijf genoemd in de fora van Lonely Planet en Tripadvisor) kreeg ik het advies om het eerst zonder te proberen omdat het blijkbaar ook geregeld lukt zonder uitnodiging :') Heeft iemand hier ervaring mee?

In een ander oud topic vond ik nog een collectie foto's uit 2008 van user k_man van Turkmenistan, Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizië:

Turkmenistan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608314568715/
Kazachstan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157609055765315/
Oezbekistan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608570329868/
Kirgizië: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608894967784/

Mijn reis behelst dus enkel Oezbekistan, Kirgizië en Kazachstan, maar voel u vrij om het ook over Tadzjikistan en Turkmenistan (wereldwijd zo'n beetje het meest gesloten land na Noord-Korea) te hebben.
pi_163599435
Ik ben vorig jaar in Oezbekistan geweest. Leuk land! Ik heb twee weken in Oezbekistan besteed, dat was een mooie tijd om het hele land te zien. 3,5 week voor alle drie lijkt me dus wat krap. Hou rekening met lange afstanden, veel wachten, etcetera. Denk ook aan visa, dat kost een hoop moeite in die landen.

V.w.b. je vragen:

quote:
- Bereikbaarheid: Hoe werkt het met OV en moet je treintickets voor Oezbekistan en Kazachstan lang op voorhand kopen? Is het ook te doen als je niet echt bekend ben met de lokale taal? Ik spreek heel basis Russisch, maar uitgebreide gesprekken zitten er in die taal niet in. Hoe is het verder geregeld in Kirgizië? Marshrutka's en shared taxi's veronderstel ik? Heeft iemand ervaring met de grens in Irkeshtam en het daarvoor benodigde vervoer tussen Osh en Kashgar?
Ik heb in Oezbekistan een binnenlandse vlucht genomen (via cheaptickets.nl in Nederland geregeld). Verder geen OV genomen,m aar alles via shared taxi's: dat werkt prima, maar is soms wel een uur of twee wachten op de taxi.

quote:
- Geld: Is pinnen te doen in die landen? Daarnaast lees ik echt de meest waanzinnige zaken over geld in Oezbekistan, een wisselkoers die kunstmatig veel te hoog wordt gehouden waardoor je beter geld kunt gaan wisselen op de zwarte markt. Daarnaast zou het grootste bankbiljet 1000 som zijn, dat is ongeveer 20 cent dus je zou normaliter met een zak geld rondlopen :P
In Oezbekistan kun je niet pinnen. Neem je geld mee in cash, liefst in US Dollars. En inderdaad, de officiele wisselkoers is heel anders dan die op de zwarte markt: Vorig jaar was officieel 1 USD = 2700 Som, en zwart 1 USD = 4200 SOM. Als je alles officieel doet, is het dus 50% duurder.

Overigens is wisselen niet moeilijk, iedereen is bereid je geld te wisselen en niemand kijkt er van op dat dat gewoon op straat gebeurt. Voel je ook niet beschaamd om, als je 100USD wissels, het hele bedrag na te tellen. De biljetten zijn idd max 1000 Som, dus je krijgt honderden biljetten. Het is normaal dat je die natelt.

quote:
- Corruptie: Ik heb ondanks vakanties Rusland en andere voormalige Sovjetlanden nog nooit echt problemen gehad met corruptie, afgezien van de eerste keer (jaren geleden) in Transnistrië. Hoe zit het daarmee in de landen in Centraal-Azië?
Geen enkel probleem mee gehad. Nooit.

quote:
- Visa: Kazachstan en Kirgizië zijn visumvrij, maar wederom Oezbekistan is een andere eend in de bijt. Normaal zou je als Nederlander een uitnodigingsbrief nodig hebben om een visum voor Oezbekistan te kunnen krijgen in Brussel, maar toen ik deze brief wilde gaan kopen (bij een bedrijf genoemd in de fora van Lonely Planet en Tripadvisor) kreeg ik het advies om het eerst zonder te proberen omdat het blijkbaar ook geregeld lukt zonder uitnodiging :') Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een uitnodigingsbrief geregeld via Caravanistan.com (fantastische website trouwens! Al bekeken?) en vervolgens via de ANWB het visum geregeld. Geen enkel probleem gehad.
pi_163599629
Veel te veel voor 3.5 week. Ik zou ook maar eens werk maken van je visa. Ook goed de situatie in de gaten houden in het Westen van China. Soms ben je daar als buitenlandse toerist niet welkom wegens onrusten met de oeigoeren.
pi_163600323
Volgensmij is floor van 3opreis daar weleens doorheen gereisd. Dus misschien interessant om te bekijken als je dat niet al had gedaan
pi_163600356
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Volgensmij is floor van 3opreis daar weleens doorheen gereisd. Dus misschien interessant om te bekijken als je dat niet al had gedaan
Klopt, mooie reis had zij (wel via Iran en Turkmenistan).
pi_163600551
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:01 schreef MCH het volgende:
Veel te veel voor 3.5 week. Ik zou ook maar eens werk maken van je visa. Ook goed de situatie in de gaten houden in het Westen van China. Soms ben je daar als buitenlandse toerist niet welkom wegens onrusten met de oeigoeren.
Ben je zelf in die regio geweest? Ik twijfel nogal over China, ik overweeg dat deel eruit te gooien om zodoende langer in Kirgizië te kunnen blijven. Van Osh naar Bisjkek zou ik overigens vliegen, die weg schijnt nogal link te zijn met ongeventileerde en onverlichte tunnels.
pi_163600575
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:52 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ben je zelf in die regio geweest? Ik twijfel nogal over China, ik overweeg dat deel eruit te gooien om zodoende langer in Kirgizië te kunnen blijven. Van Osh naar Bisjkek zou ik overigens vliegen, die weg schijnt nogal link te zijn met ongeventileerde en onverlichte tunnels.
Nee, wel al tig itineraries voor die regio gemaakt en goed ingelezen. Ga er zeker ooit heen.
pi_163601248
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:53 schreef MCH het volgende:

[..]

Nee, wel al tig itineraries voor die regio gemaakt en goed ingelezen. Ga er zeker ooit heen.
Ik wil er ook al heel lang heen, en het is nu wel een goed moment met lage wisselkoersen en visumvrij Kazachstan en Kirgizië. Het is altijd maar de vraag hoelang zoiets blijft in die regio.
pi_163602538
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:18 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ik wil er ook al heel lang heen, en het is nu wel een goed moment met lage wisselkoersen en visumvrij Kazachstan en Kirgizië. Het is altijd maar de vraag hoelang zoiets blijft in die regio.
Kirgizie zie ik wel visumvrij blijven. Kazachstan iets minder zeker, maar ook een best grote kans dat ze de zeer beperkte vrijstelling waar slechts enkele EU landen onder vallen verlengen. Verder denk ik niet dat de komende 2 jaar de koersen gaan stijgen.
pi_163608782
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 15:09 schreef vaduz het volgende:

[..]

Kirgizie zie ik wel visumvrij blijven. Kazachstan iets minder zeker, maar ook een best grote kans dat ze de zeer beperkte vrijstelling waar slechts enkele EU landen onder vallen verlengen. Verder denk ik niet dat de komende 2 jaar de koersen gaan stijgen.
Nouja, je weet het nooit, Mongolië was ook een tijdje visumvrij voor Nederlanders maar plotseling was het feest weer afgelopen.
pi_163635535
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:49 schreef vive_la_france het volgende:
Ik ben vorig jaar in Oezbekistan geweest. Leuk land! Ik heb twee weken in Oezbekistan besteed, dat was een mooie tijd om het hele land te zien. 3,5 week voor alle drie lijkt me dus wat krap. Hou rekening met lange afstanden, veel wachten, etcetera. Denk ook aan visa, dat kost een hoop moeite in die landen.

In Oezbekistan kun je niet pinnen. Neem je geld mee in cash, liefst in US Dollars. En inderdaad, de officiele wisselkoers is heel anders dan die op de zwarte markt: Vorig jaar was officieel 1 USD = 2700 Som, en zwart 1 USD = 4200 SOM. Als je alles officieel doet, is het dus 50% duurder.

Overigens is wisselen niet moeilijk, iedereen is bereid je geld te wisselen en niemand kijkt er van op dat dat gewoon op straat gebeurt. Voel je ook niet beschaamd om, als je 100USD wissels, het hele bedrag na te tellen. De biljetten zijn idd max 1000 Som, dus je krijgt honderden biljetten. Het is normaal dat je die natelt.

[..]

Ik heb een uitnodigingsbrief geregeld via Caravanistan.com (fantastische website trouwens! Al bekeken?) en vervolgens via de ANWB het visum geregeld. Geen enkel probleem gehad.
Heel erg bedankt voor je antwoorden! Caravanistan had ik al bekeken, inderdaad een goeie website. Hoe had jij het verblijf geregeld? Op voorhand vanuit thuis of ben je ter plekke naar plaatsen gegaan die je had opgezocht?

Ik heb nog een vraag omtrent het geld, hoeveel dollars heb je meegenomen en hoeveel heb je er uiteindelijk gebruikt gedurende die twee weken?
pi_163658205
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 08:53 schreef J.B. het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor je antwoorden! Caravanistan had ik al bekeken, inderdaad een goeie website. Hoe had jij het verblijf geregeld? Op voorhand vanuit thuis of ben je ter plekke naar plaatsen gegaan die je had opgezocht?

Ik heb nog een vraag omtrent het geld, hoeveel dollars heb je meegenomen en hoeveel heb je er uiteindelijk gebruikt gedurende die twee weken?
Ik kwam om middernacht aan in Tashkent, daar had ik wel vooraf een hostel geboekt. Verder heb ik alle hotels op locatie geregeld. Dat ging prima. Één keer zat de door mij uitgezochte al vol, maar de eigenaar hielp me toen netjes naar een ander hotel.

Hou er bij hotels wel rekening mee dat je je daar kunt registreren, dat is verplicht als toerist. Je krijgt dan een klein papiertje mee met daarop de nachten dat je in dat hotel gebleven bent. Als je het land uitgaat wil de douane die papiertjes zien.

Qua geld: ik gaf 30-40 dollar per dag uit. Twee keer een uitspatting toen ik een dag een taxi huurde, die kostte beide keren ca 50-60 doller. Totaal ca 650 dollar uitgegeven in het land (dus exclusief vluchten en visa). Ik had 1000 dollar mee.
pi_163908610
Inmiddels ben ik wat verder in de planning gekomen. Ik heb een nuttige link gevonden voor treinen in Kazachstan, via de eigen echte website worden alleen maar creditcards uit GOS-landen geaccepteerd en is het enkel in Kazachs en Russisch. Via deze andere website van de Kazachse spoorwegen gaat het echter wel:
http://rail-travel.kz/index.php/en/?view=tickets . Die site is min of meer in het Engels, maar voor het invoeren van plaatsen heb je wel weer het cyrillisch schrift nodig :P Desalniettemin werkt het en zo bespaar je wel de extra kosten die reisbureaus normaal rekenen.
pi_164127515
Ik ben afgelopen najaar in Kirgizië en Kazachstan geweest. Gevlogen op Bishkek vanuit Brussel (overstap in Istanboel gemist vanwege een te laat vertrek vanuit Brussel, vervolgvlucht een dag later gepakt). Bishkek zelf vonden we niet heel bijzonder, leuk om eventjes rond te lopen maar geen grote bezienswaardigheden. Vanuit Bishkek met een gids het Ala Archa National Park bezocht. Gewandeld, overnacht in de bergen, erg tof! Hierna decadent gedaan en gevlogen naar Almaty (superkorte vlucht, erg comfortabel! :) Almaty is echt een andere stad dan Bishek, veel groter en westerser. Hier onder andere een markt bezocht waar de rekenmachines bovenop de schapenkoppen en varkensharten liggen :D
Vanuit Almaty weer met een minibusje over de steppes terug naar Bishkek.
Mocht je nog tips willen, vraag gerust!
  donderdag 4 augustus 2016 @ 18:55:20 #15
230320 schoolstudent
Gezegend met kortpittig kapsel
pi_164227672
Volgende week ga ik twee weken naar Kirgizïe. Zin in! Het is een land wat me hiervoor weinig zei, maar een vriend uit Bishkek heeft me overgehaald eens langs te komen. De natuur moet er echt extreem mooi zijn. Voor vragen mag je me ook dm'en. ^O^
pi_164228230
Mevrouw xpompompomx is op het moment met een vriendin door Kirgizië aan het reizen voor 2 weken, daarna gaat ze nog een weekje naar Oezbekistan.
In Kirgizië hebben ze een suv gehuurd voor iets van 50 euro per dag en daarna gaan ze per vliegtuig weer door naar Oezbekistan.

Stiekem ben ik wel jaloers, want hoge bergen met sneeuw in combinatie met woestijn is wel mijn ding :) Daarnaast had ik Samarkand ook wel willen zien! :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_164231428
Ik vlieg zondag 21 augustus naar Almaty, ik blijf daar 4 dagen ik pak vervolgens de nachttrein naar Turkestan, daar blijf ik dan een dag en vervolgens ga ik naar Tasjkent. In Oezbekistan verblijf ik dan een week een daarop volgend ga ik nog twee weken naar Kirgizië; in totaal ga ik dus een kleine maand. China heb ik toch maar geschrapt, dat was toch wat ambitieus. Ik kijk er inmiddels wel heel erg naar uit *O*

Wellicht interessant voor andere mensen die naar Oezbekistan willen: het visum had ik binnen een kwartier. Ik ging naar de ambassade in Brussel met de benodigde documenten en ik kreeg het visum ter plekke uitgeprint en in mijn paspoort geplakt, van een wachttijd van twee weken was dus geen sprake. Het verkrijgen van de uitnodiging kostte me via Stan Tours overigens 8 dagen.

[ Bericht 6% gewijzigd door J.B. op 04-08-2016 21:40:54 ]
pi_164232544
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 19:22 schreef xpompompomx het volgende:
Daarnaast had ik Samarkand ook wel willen zien! :)
Stel je niet teveel voor van Samarkand, dat is een Potemkinstad geworden. Alle sfeer is rond de grote monumenten weggesloopt, ze staan totaal uit hun verband gerukt in grote kale parken.
pi_164238421
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:15 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Stel je niet teveel voor van Samarkand, dat is een Potemkinstad geworden. Alle sfeer is rond de grote monumenten weggesloopt, ze staan totaal uit hun verband gerukt in grote kale parken.
Dit. Bukhara is vele malen mooier
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 19:23:53 #20
154052 RobertVH
I am your father
pi_164249782
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:52 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ben je zelf in die regio geweest? Ik twijfel nogal over China, ik overweeg dat deel eruit te gooien om zodoende langer in Kirgizië te kunnen blijven. Van Osh naar Bisjkek zou ik overigens vliegen, die weg schijnt nogal link te zijn met ongeventileerde en onverlichte tunnels.
Paar jaar geleden reed mijn taxi chauffeur zonder licht en motor uit de afdalingen in de bergen, gewoon de achterlichten en remlichten volgen van de taxi voor ons...
Was ook wel een leuke ervaring :+
pi_164280192
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:27 schreef J.B. het volgende:
In een ander oud topic vond ik nog een collectie foto's uit 2008 van user k_man van Turkmenistan, Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizië:

Turkmenistan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608314568715/
Kazachstan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157609055765315/
Oezbekistan: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608570329868/
Kirgizië: https://www.flickr.com/photos/k_man123/sets/72157608894967784/
Ah, leuk dat die nog steeds bekeken worden. :)
pi_164357685
Ook ik ben in 2014 vier weken in Kirgizië geweest en het is echt prachtig. Allereerst een loop gemaakt gemaakt van Bishkek (incl. Ala Archa) naar Osh (via Suusamyr, Jalal-abad en Arslanbob) en vervolgens terug gevlogen naar Bishkek. Daarna de oostkant ontdekt (Cholpon Ata, Karakol, Kyzyl tuu, Kochkor, Song Kul en Naryn). Vanuit daar de avontuurlijke route genomen over de Torugart pas naar China.

Met name de plaatsen Ala Archa, Arslanbob, Karakol (vooral de omgeving daarvan), Song Kul en de Torugart pas zijn zeker de moeite waard voor de natuurliefhebbers. In suusamyr kan je bij goed weer parapenten, waar het een hele mooie omgeving voor is. Alles is goed te regelen via de bekende CBT's en hun concurrenten (die overigens net zo goed zijn).

In Kyzyl Tuu is trouwens nog een mini dode zee waar je in kan zwemmen. Dit is ook te regelen bij een CBT.
pi_164653046
Ik vertrek aankomende zondag eindelijk naar Kazachstan *O* Ik zou nog wat willen vragen omtrent de registraties in Oezbekistan. Één nacht slaap ik niet in een hotel omdat ik dan de nachttrein pak van Bukhara naar Tasjkent, heeft iemand enig idee hoe het in dat geval met de registratie werkt?
pi_164654171
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:59 schreef J.B. het volgende:
Ik vertrek aankomende zondag eindelijk naar Kazachstan *O* Ik zou nog wat willen vragen omtrent de registraties in Oezbekistan. Één nacht slaap ik niet in een hotel omdat ik dan de nachttrein pak van Bukhara naar Tasjkent, heeft iemand enig idee hoe het in dat geval met de registratie werkt?
Ticket van de nachttrein bewaren, dat is je bewijs.
pi_164706158
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:59 schreef J.B. het volgende:
Ik vertrek aankomende zondag eindelijk naar Kazachstan *O* Ik zou nog wat willen vragen omtrent de registraties in Oezbekistan. Één nacht slaap ik niet in een hotel omdat ik dan de nachttrein pak van Bukhara naar Tasjkent, heeft iemand enig idee hoe het in dat geval met de registratie werkt?
Regelen dat het hotel waar je eerst zit je een dag langer registreerd.
pi_164938327
Inmiddels ben ik aangekomen in het Oezbeekse Samarkand, het Registan en de andere monumenten zijn prachtig maar de stad is mijns inziens wat verpest. De monumenten staan los in het centrum en de bebouwing die er ooit omheen stond is eigenlijk allemaal platgegooid, hier en daar is die vervangen door park maar op de meeste plekken door nieuwe bebouwing.

Ik zal later een uitgebreider verslag proberen te geven van mijn reis, die tot nu toe in ieder geval echt fantastisch is. Voor wie wil gaan heb ik momenteel wel twee tips voor (Android)apps. De eerste is maps.me, werkt offline en is aanzienlijk uitgebreider en nuttiger dan Google Maps in deze regio. De tweede is heel handig voor het wisselen van geld op de zwarte markt: DollarUz. In deze app kan je de koers bekijken van dollar / Oezbeekse Som op de zwarte markt.
pi_165070841
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 14:25 schreef J.B. het volgende:
Inmiddels ben ik aangekomen in het Oezbeekse Samarkand, het Registan en de andere monumenten zijn prachtig maar de stad is mijns inziens wat verpest. De monumenten staan los in het centrum en de bebouwing die er ooit omheen stond is eigenlijk allemaal platgegooid, hier en daar is die vervangen door park maar op de meeste plekken door nieuwe bebouwing.

Ik zal later een uitgebreider verslag proberen te geven van mijn reis, die tot nu toe in ieder geval echt fantastisch is. Voor wie wil gaan heb ik momenteel wel twee tips voor (Android)apps. De eerste is maps.me, werkt offline en is aanzienlijk uitgebreider en nuttiger dan Google Maps in deze regio. De tweede is heel handig voor het wisselen van geld op de zwarte markt: DollarUz. In deze app kan je de koers bekijken van dollar / Oezbeekse Som op de zwarte markt.
Heb jij nu ook het overlijden van Karimov meegemaakt of ben je al teruggekeerd/ verder gereisd?
pi_165073196
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 23:51 schreef vaduz het volgende:

[..]

Heb jij nu ook het overlijden van Karimov meegemaakt of ben je al teruggekeerd/ verder gereisd?
Ik heb het meegemaakt maar ik ben sinds gisteravond gelukkig in Kirgizië aangekomen. Het was echt bizar, alle wegen richting Tasjkent en Samarkand waren gisteren afgesloten maar gelukkig moest ik de andere kant op; dat ging dus wel. Stonden wel ellenlange files voor die checkpoints en er waren eigenlijk alleen maar huilende mensen op de radio :P

Mensen waarmee ik sprak vonden het allemaal een fantastische kerel, zelfs in Andijon. In datzelfde Andijon hadden ze trouwens het hele centrum afgesloten vanwege het overlijden, dus het kostte nog wel wat moeite om vervoer naar de (compleet uitgestorven) grens te komen. Maar goed, ik heb erg sterk de indruk dat mensen niet het achterste van het tong laten zien, al helemaal niet als er andere mensen bij zijn. Afgelopen week was eigenlijk nog vreemder, terwijl het in het westen eigenlijk al bekend was dat hij er heel slecht aan toe was (of zelfs) dood kreeg ik van Oezbeken het antwoord dat hij "een beetje ziek" was en dat hij snel weer beter zou zijn. In Samarkand zei iemand in het hotel dat hij waarschijnlijk wat veel wodka gedronken had :') Maar goed, het is een bijzonder autoritair land en een totalitaire staat, dus het is wel begrijpelijk dat mensen niet veel willen zeggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door J.B. op 04-09-2016 03:19:23 ]
pi_165369541
Vandaag m'n visum afgehaald bij de ambassade in Brussel. Het ging allemaal erg relaxt, niet te vergelijken met een Russisch visum. Nog een weekje en dan vlieg ik naar Tashkent.
pi_165369648
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 18:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag m'n visum afgehaald bij de ambassade in Brussel. Het ging allemaal erg relaxt, niet te vergelijken met een Russisch visum. Nog een weekje en dan vlieg ik naar Tashkent.
Visum krijgen stelde inderdaad niks (meer) voor in Brussel. Overigens reisde ik een gedeelte van de route met een vriend, zijn telefoon is zowel bij binnenkomst als bij vertrek in Oezbekistan helemaal doorgespit; zorg dus dat daar geen rotzooi op staat. Ik zelf ben de dans ontsprongen, maar ik ben meerdere mensen tegengekomen die dezelfde ervaring hadden.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.B. op 16-09-2016 19:13:58 ]
pi_165372280
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2016 18:25 schreef J.B. het volgende:

[..]

Visum krijgen stelde inderdaad niks (meer) voor in Brussel. Overigens reisde ik een gedeelte van de route met een vriend, zijn telefoon is zowel bij binnenkomst als bij vertrek in Oezbekistan helemaal doorgespit; zorg dus dat daar geen rotzooi op staat. Ik zelf ben de dans ontsprongen, maar ik ben meerdere mensen tegengekomen die dezelfde ervaring hadden.
Ik heb een stupidphone, daar kan geen rotzooi op staan. Bij m'n netbook hou ik rekening met buitenlandse reizen.
  FOK!fotograaf zondag 9 oktober 2016 @ 15:19:45 #32
73911 ultra_ivo
pi_165852723
Net terug uit Oezbekistan, dit was m'n 2e bezoek aan dit land. Ik merkte een aantal veranderingen op in vergelijking met 4 jaar geleden:
De politie is wat vriendelijker geworden, de checkpoints in de metro van Tashkent zijn nu helemaal een makkie geworden, een enkele keer werd m'n paspoort gecontroleerd maar meestal bleelf het beperkt tot een korte blik in de tas.
Het is niet meer zo makkelijk om je met Russisch te redden als 4 jaar geleden. Je merkt met name op het platteland dat de jongere generatie nog amper Russisch spreekt. In met name Tashkent merk je dan weer dat meer mensen Engels spreken.
Oezbekistan airways is leuk voor mensen met weinig bagage, dan is het een prima maatschappij. Neem je een fiets mee dan zijn de regels erg onduidelijk wat alle ruimte open laat om afgezet te worden. In mijn geval was dit op het vliegveld van Frankfurt.
Frankfurt heeft als vliegveld voor mij afgedaan. Lange wachtrijen bij zowel checkin als bagage afhalen. Botte securitymensen. De verbinding van het vliegveldstation naar de luchthaven zelf is niet zo goed als bij enkele andere luchthavens. Daarnaast het afgezet worden voor mijn fietsdoos.
De vriendelijkheid van de mensen is nog meer verbeterd.
Fietsen in Tashkent blijft gewoon leuk. Je moet je positie goed houden en dan kan heel veel. Wat vooral opvalt is dat er niemand aan het schelden is op elkaar, een hele tegenstelling met veel andere hoofdsteden.

Een absoluut highlight was m'n accomodatie in Tashkent, het Art Hostel. Goede kwaliteit en supersfeer. Je voelt amper dat het een hostel is, eerder een groep vrienden.
pi_165916569
Vanwege de extreme prijs die ik in Frankfurt voor m'n fietsdoos moest betalen heb ik contact gehad met de ticketagent (tix.nl) en met Frankfurt Airport. Alletwee willen niks doen en wijzen naar Uzbekistan Airways. En Uzbekistan Airways antwoordt niet op emails. Er zijn dus wat bedrijven een klant kwijt.
pi_165917540
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 18:26 schreef ultra_ivo het volgende:
Vanwege de extreme prijs die ik in Frankfurt
Hoe hoog was de schade?
Is het trouwens geen levensgevaarlijke onderneming om in Tashkent te fietsen? :o
Als voetganger ben ik daar al blij als ik een kruispunt veilig heb kunnen oversteken.
pi_165918314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 19:21 schreef vaduz het volgende:

[..]

Hoe hoog was de schade?
Is het trouwens geen levensgevaarlijke onderneming om in Tashkent te fietsen? :o
Als voetganger ben ik daar al blij als ik een kruispunt veilig heb kunnen oversteken.
¤ 240,- op de heenreis, ¤ 85,- op de terugreis. ¤50-100 is redelijk normaal voor een fietsdoos met inhoud, >¤ 200,- is erg veel.
Fietsen in Tashkent ging heel goed. Waar je wel op moet letten is je spoor te houden. Blijf je uiterst rechts fietsen dan kom je er nooit meer tussen en wordt het gevaarlijk. Rij je op een van de middelste rijstroken dan gaat het prima. Dus niet op z'n Nederlands fietsen maar eerder als een Italiaanse Vespa-coureur. De enige keer dat het kritisch werd was toen ik niet vroeg genoeg had voorgesorteerd en behoorlijk haaks moest oversteken.
pi_165918620
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 19:58 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

¤ 240,- op de heenreis, ¤ 85,- op de terugreis. ¤50-100 is redelijk normaal voor een fietsdoos met inhoud, >¤ 200,- is erg veel.
Dat is inderdaad aan de prijs. Zelf had ik het zo op een 120 euro enkele reis geschat. Wel vreemd dat ze op de terugreis flink minder hebben gerekend.

Had je trouwens niet beter via AMS-RIX-TAS kunnen vliegen met AirBaltic? Tijdje terug was dat volgens mij een van de meer voordelige routes (weet niet hoe het op dit moment zit). Ondanks dat AirBaltic niet mijn lievelingsmaatschappij is, verwacht ik dat het met hun toch een stuk makkelijker communiceren is.
pi_165921031
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 20:12 schreef vaduz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad aan de prijs. Zelf had ik het zo op een 120 euro enkele reis geschat. Wel vreemd dat ze op de terugreis flink minder hebben gerekend.

Had je trouwens niet beter via AMS-RIX-TAS kunnen vliegen met AirBaltic? Tijdje terug was dat volgens mij een van de meer voordelige routes (weet niet hoe het op dit moment zit). Ondanks dat AirBaltic niet mijn lievelingsmaatschappij is, verwacht ik dat het met hun toch een stuk makkelijker communiceren is.
Air Baltic had absoluut mijn voorkeur. Maar het stuk RIX-TAS wordt bij hen door Uzbekistan Airways uitgevoerd, met de tarieven van hun. Dit leverde daarmee eerder nadeel op. Mocht Air Baltic weer zelf gaan vliegen op Tashkent dan is dit mijn 1e keuze.
Bij Air Baltic betaal je gewoon een vast tarief voor je fietsdoos en wordt er verder niet gezeurd over overgewicht. In 2012 was dit iets van ¤ 60,- per enkele vlucht.
pi_165937574
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:58 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Air Baltic had absoluut mijn voorkeur. Maar het stuk RIX-TAS wordt bij hen door Uzbekistan Airways uitgevoerd, met de tarieven van hun. Dit leverde daarmee eerder nadeel op. Mocht Air Baltic weer zelf gaan vliegen op Tashkent dan is dit mijn 1e keuze.
Bij Air Baltic betaal je gewoon een vast tarief voor je fietsdoos en wordt er verder niet gezeurd over overgewicht. In 2012 was dit iets van ¤ 60,- per enkele vlucht.
Geen Turkish Airlines? Ik kwam een stel Fransen tegen die 90 euro hadden moeten betalen voor hun fiets, voor mijn gevoel viel dat best mee.
pi_165941107
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 19:57 schreef J.B. het volgende:

[..]

Geen Turkish Airlines? Ik kwam een stel Fransen tegen die 90 euro hadden moeten betalen voor hun fiets, voor mijn gevoel viel dat best mee.
Ik heb tot een vrij laat moment zitten twijfelen tussen Turkish Airlines en Uzbekistan Airlines. Gezien de politieke situatie van het moment dat ik moest beslissen koos ik voor Uzbekistan Airlines. Op het moment van beslissen was het te onduidelijk in welke richting de politieke situatie in Turkije zou gaan.
pi_165941705
Als alles lukt ga ik in Mei 2 weken naar Oezbekistan. Het wordt waarschijnlijk een georganiseerde rondreis, omdat we denken dat alles zelf plannen en regelen daar erg lastig is. Hebben jullie alles zelf geregeld of ook een georganiseerde reis gemaakt?
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_165943781
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
Als alles lukt ga ik in Mei 2 weken naar Oezbekistan. Het wordt waarschijnlijk een georganiseerde rondreis, omdat we denken dat alles zelf plannen en regelen daar erg lastig is. Hebben jullie alles zelf geregeld of ook een georganiseerde reis gemaakt?
Bij mij was het steeds half om half. Centraal punt van mijn beide Oezbekistan reizen was een wielerevenement georganiseerd door een Oezeekse club. Via deze club regelde ik ook mijn uitnodiging. Alles er omheen als vlucht, overnachtingen en de dagen voor en na het evenement regelde ik zelf, soms met behulp van wat tips van de wielerclub.
pi_165950885
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
omdat we denken dat alles zelf plannen en regelen daar erg lastig is.
Spreek je Russisch?
pi_165951900
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
Als alles lukt ga ik in Mei 2 weken naar Oezbekistan. Het wordt waarschijnlijk een georganiseerde rondreis, omdat we denken dat alles zelf plannen en regelen daar erg lastig is. Hebben jullie alles zelf geregeld of ook een georganiseerde reis gemaakt?
Georganiseerd. Niet alleen Oezbekistan, maar ook Turkmenistan, Kazachstan en Kirgizië. Dat is haast niet te doen om zelf te regelen, tenzij je er drie maanden voor uittrekt in plaats van drie weken. :P
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:14:36 #44
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_166030626
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:58 schreef vaduz het volgende:

[..]

Spreek je Russisch?
Geen woord. Georganiseerd lijkt me dus de beste optie als ik het zo lees.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_166030945
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
Als alles lukt ga ik in Mei 2 weken naar Oezbekistan. Het wordt waarschijnlijk een georganiseerde rondreis, omdat we denken dat alles zelf plannen en regelen daar erg lastig is. Hebben jullie alles zelf geregeld of ook een georganiseerde reis gemaakt?
Ik heb vorig jaar alles zelf gedaan, alleen. Transport, hotels, eten, etc. Allemaal daat geregeld behalve de eerste nacht. Ging prima! Ik spreek geen woord Russisch
pi_166033131
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:14 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Geen woord. Georganiseerd lijkt me dus de beste optie als ik het zo lees.
Ik ben in zowel Kazachstan, Oezbekistan als Kirgizië genoeg toeristen tegengekomen die geen woord Russisch spraken en die redden zich allemaal prima. Ik kwam zelfs een Duitse tegen die voor een onderzoek 4 maanden in Oezbekistan gewoond had zonder enige kennis van de taal, dus op zich kan het wel.

Ik heb alleen geen ervaring met Turkmenistan, wellicht kunnen anderen je daar wel wat over vertellen. Daar heb je overigens sowieso verplicht een gids nodig, tenzij je met een transitvisum van Oezbekistan naar Iran zou willen gaan. Bedenk je overigens ook dat het in Kirgizië in de bergen in mei nog behoorlijk koud kan zijn.
pi_166034277
Zijn er hier ook mensen die de Pamir hyw of de Karakoram hwy wel eens hebben gefietst?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  FOK!fotograaf dinsdag 1 november 2016 @ 20:19:09 #48
73911 ultra_ivo
pi_166353764
Na Oezbekistan dit jaar ben ik al na aan het denken over komend jaar. Voorlopig is m'n planning om in Kazachstan en Kirgizistan te gaan fietsen. Start in Alma-Ata, een stukje naar het oosten en dan de grens over. Vervolgens langs het Issik-Köl meer naar Bishkek en dan weer de grens over naar Kazachstan en terug naar Alma-Ata.
Is er al iemand in dit stuk van Centraal-Azië geweest?
pi_166355728
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 20:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Na Oezbekistan dit jaar ben ik al na aan het denken over komend jaar. Voorlopig is m'n planning om in Kazachstan en Kirgizistan te gaan fietsen. Start in Alma-Ata, een stukje naar het oosten en dan de grens over. Vervolgens langs het Issik-Köl meer naar Bishkek en dan weer de grens over naar Kazachstan en terug naar Alma-Ata.
Is er al iemand in dit stuk van Centraal-Azië geweest?
Ja, maar dat is lang geleden. Bishkek en Issik-Kölmeer. Alma-Ata niet.
pi_166367720
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 20:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Na Oezbekistan dit jaar ben ik al na aan het denken over komend jaar. Voorlopig is m'n planning om in Kazachstan en Kirgizistan te gaan fietsen. Start in Alma-Ata, een stukje naar het oosten en dan de grens over. Vervolgens langs het Issik-Köl meer naar Bishkek en dan weer de grens over naar Kazachstan en terug naar Alma-Ata.
Is er al iemand in dit stuk van Centraal-Azië geweest?
Ik, maar ik heb geen meter gefietst :P Schitterend gebied wel, zeker de zuidkant van Almaty en Issyk-Kul en omgeving.
pi_166372960
Ik vergis me, in Almaty ben ik wel geweest. :)
pi_166376034
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 13:22 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ik, maar ik heb geen meter gefietst :P Schitterend gebied wel, zeker de zuidkant van Almaty en Issyk-Kul en omgeving.
Klinkt alvast goed. Is de zuidkant of de noordkant van het meer mooier? M'n instinct zegt me langs de zuidrand te fietsen, dan rij je aan de kant van het meer en heb je niet de strook asfalt er tussen.
pi_166384708
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klinkt alvast goed. Is de zuidkant of de noordkant van het meer mooier? M'n instinct zegt me langs de zuidrand te fietsen, dan rij je aan de kant van het meer en heb je niet de strook asfalt er tussen.
Ik vond de zuidkant een stuk mooier. Weg ligt dichter bij het meer en ook de bergen liggen een stuk dichterbij. Wat ook wel een voordeel is is dat het zuiden een stuk rustiger is, mij lijkt de noordkant niet prettig fietsen.
pi_166384755
Ik zag inderdaad op de kaart dat de weg aan de zuidrand als rustiger ingetekend is. Hoe was de wegkwaliteit daar?
pi_166385286
Kwaliteit van die weg was heel redelijk, het was geen biljartlaken maar er zaten ook geen kuilen in de weg. Ik vond de kwaliteit van hoofdwegen in Kirgizië sowieso wel verrassend goed.
pi_166395875
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 08:37 schreef J.B. het volgende:
Kwaliteit van die weg was heel redelijk, het was geen biljartlaken maar er zaten ook geen kuilen in de weg. Ik vond de kwaliteit van hoofdwegen in Kirgizië sowieso wel verrassend goed.
klinkt goed. Zolang het geen gravelpistes met meer dan 5cm diep gravel zijn is het voor m'n vakantiefiets geen probleem.
pi_166424534
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 19:01 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

klinkt goed. Zolang het geen gravelpistes met meer dan 5cm diep gravel zijn is het voor m'n vakantiefiets geen probleem.
Ik ben afgelopen jaar met een busje van Almaty over de steppes naar Bishkek gereden, zeker in Kazachstan prima wegen (voor de regio). Wel erg rustig en leeg.
pi_166678276
iemand op een transit visa in Turkmenistan geweest? Het land blijf t voor mij trekken, moet er toch een keer van komen nu. Het ruwe idee is nu (kazachstan - Kirgizie)- Oezbekistan-Turkmenistan- Iran of vice versa.

Alle info is welkom :)
pi_166680195
Vandaag een deel van m'n kaartenmateriaal voor volgend jaar binnengekregen. Vooral de Gizi Map van Kirgizistan ziet er goed uit.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 december 2016 @ 20:08:31 #60
73911 ultra_ivo
pi_167151942
Goed nieuws vandaag, vanaf 1 april wordt de visumplicht voor Oezbekistan afgeschaft voor een aantal landen, waaronder Nederland. https://www.gazeta.uz/ru/2016/12/06/visas/
pi_167152221
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Goed nieuws vandaag, vanaf 1 april wordt de visumplicht voor Oezbekistan afgeschaft voor een aantal landen, waaronder Nederland. https://www.gazeta.uz/ru/2016/12/06/visas/
Gratis is het nog niet geworden: Er moet een heffing van 50 USD betaalt gaan worden. Maar in ieder geval een vooruitgang. ^O^ Wel vreemd voor onze Belgische zuiderburen, dat die ouder dan 55 moeten zijn om hier gebruik van te mogen maken.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 december 2016 @ 20:19:29 #62
73911 ultra_ivo
pi_167152282
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:17 schreef vaduz het volgende:

[..]

Gratis is het nog niet geworden: Er moet een heffing van 50 USD betaalt gaan worden. Maar in ieder geval een vooruitgang. ^O^ Wel vreemd voor onze Belgische zuiderburen, dat die ouder dan 55 moeten zijn om hier gebruik van te mogen maken.
50 USD is rond het bedrag dat je voor een uitnodiging moest betalen (afhankelijk van de bron). Daarnaast nog de visumkosten zelf en het reisje naar Brussel. Plus de loonderving van het dagje Brussel. Scheelt toch aardig wat die nieuwe regeling.
pi_167152406
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:19 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

50 USD is rond het bedrag dat je voor een uitnodiging moest betalen (afhankelijk van de bron). Daarnaast nog de visumkosten zelf en het reisje naar Brussel. Plus de loonderving van het dagje Brussel. Scheelt toch aardig wat die nieuwe regeling.
Zeker. Al zou een uitnodiging geen 50 USD moeten kosten, maar dat is een ander verhaal. Verder is het niet verplicht om zelf in persoon naar Brussel te gaan, dus dat kun je uitbesteden, mits de loonderving die kosten rechtvaardigd.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 december 2016 @ 21:47:28 #64
73911 ultra_ivo
pi_167155022
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:23 schreef vaduz het volgende:

[..]

Zeker. Al zou een uitnodiging geen 50 USD moeten kosten, maar dat is een ander verhaal. Verder is het niet verplicht om zelf in persoon naar Brussel te gaan, dus dat kun je uitbesteden, mits de loonderving die kosten rechtvaardigd.
Kun je inderdaad uitbesteden maar de laatste jaren is dat minder interesant geworden vanwege de bezuinigingen bij PostNL als gebruikelijke verzender voor je paspoort. Voor Den Haag is het financieel gezien voor mij te rechtvaardigen om het te laten doen, voor Brussel is dat een ander verhaal (voor mensen die op een andere plek wonen is die verhouding natuurlijk anders).
  woensdag 7 december 2016 @ 07:29:27 #65
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_167161386
De kogel is door de kerk, in Mei gaan we 2 weken naar Oezbekistan. Het is wel de groepsreis geworden, maar wel met een kleine groep.

Zin in!

Lekker ook van dat visum, scheelt toch weer wat geld.

[ Bericht 17% gewijzigd door Tha_Bartman op 07-12-2016 07:34:36 ]
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_167168479
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Goed nieuws vandaag, vanaf 1 april wordt de visumplicht voor Oezbekistan afgeschaft voor een aantal landen, waaronder Nederland. https://www.gazeta.uz/ru/2016/12/06/visas/
Transitvisum voor Turkmenistan wordt dan wel moeilijker vrees ik.
pi_168323206
Afschaffing van de visumplicht is helaas van de baan, anderzijds misschien wel weer goed nieuws voor het transit visa van Turkmenistan.

Ik heb in iedergeval geboekt voor de zomer; de reis zal beginnen in Almaty en als Turkemenistan niet te veel tegenwerkt eindigen in Tehran :)
  zaterdag 21 januari 2017 @ 22:55:43 #68
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_168331661
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 07:29 schreef Tha_Bartman het volgende:
De kogel is door de kerk, in Mei gaan we 2 weken naar Oezbekistan. Het is wel de groepsreis geworden, maar wel met een kleine groep.

Zin in!

Lekker ook van dat visum, scheelt toch weer wat geld.
Interessant kun je al wat meer vertellen over de planning?
BAM dit is 3KB
  zondag 22 januari 2017 @ 09:38:44 #69
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_168336310
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 22:55 schreef Loll het volgende:

[..]

Interessant kun je al wat meer vertellen over de planning?
https://www.sawadee.nl/ro(...)tgebreide-reisroute/

Deze is het geworden :Y
We gaan de optionele excursie naar Shachrisabz ook doen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_173356141
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 09:38 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

https://www.sawadee.nl/ro(...)tgebreide-reisroute/

Deze is het geworden :Y
We gaan de optionele excursie naar Shachrisabz ook doen.
Hoe is het uiteindelijk geweest? Goed bevallen?
pi_183100230
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:58 schreef k_man het volgende:

[..]

Georganiseerd. Niet alleen Oezbekistan, maar ook Turkmenistan, Kazachstan en Kirgizië. Dat is haast niet te doen om zelf te regelen, tenzij je er drie maanden voor uittrekt in plaats van drie weken. :P
Schop! :)
Ik ben van plan om volgend jaar met vrienden naar Iran te gaan en we willen misschien ook Turkmenistan aandoen. Heeft iemand (recent) ervaring met de visumaanvraag voor Turkmenistan? Ik heb gehoord dat visa nog wel eens geweigerd worden... ;(
pi_183100682
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 13:45 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Schop! :)
Ik ben van plan om volgend jaar met vrienden naar Iran te gaan en we willen misschien ook Turkmenistan aandoen. Heeft iemand (recent) ervaring met de visumaanvraag voor Turkmenistan? Ik heb gehoord dat visa nog wel eens geweigerd worden... ;(
met die UAZ? :D
pi_183102903
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 14:07 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

met die UAZ? :D
Helaas (nog) niet, eerst nog eentje op de kop zien te tikken (ze worden nu geïmporteerd naar Nederland en zijn dus te koop! *O*)
pi_183104689
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 15:54 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Helaas (nog) niet, eerst nog eentje op de kop zien te tikken (ze worden nu geïmporteerd naar Nederland en zijn dus te koop! *O*)
ja weet ik, in belgie ook trouwens, maar als je er hier mee wilt rijden, zou ik wel zorgen voor overdekte stalling, anders zitten er binnen 2 jaar gaten in :D
pi_183116113
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 13:45 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Schop! :)
Ik ben van plan om volgend jaar met vrienden naar Iran te gaan en we willen misschien ook Turkmenistan aandoen. Heeft iemand (recent) ervaring met de visumaanvraag voor Turkmenistan? Ik heb gehoord dat visa nog wel eens geweigerd worden... ;(
Vorig jaar in 4 dagen door turkmenistan getrokken (bij Mashad de grens over in Iran en in het noorden van Konye Urgench er weer uit).

Uiteindelijk voor een tourism visum gekozen, omdat een transit visum vaak een coin flip lijkt te zijn (50/50 of je hem krijgt, zonder opgaaf van reden). Voor het tourism visum een lokale club gebruikt voor auto met chauffeur en regelen hotel.

Dat maakte het wat duurder, maar uiteindelijk zonder al te veel gezeik een visum gekregen (lees; kost je nog wel flink wat tijd met een invitational letter, goed invullen van alle formulieren, de juiste foto's, itinerary, en bijv. ook daar om een taxi te regelen naar de grenspost etc.).

Begin hier wel op tijd mee.
  dinsdag 13 november 2018 @ 09:30:26 #76
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_183117156
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 09:17 schreef J.B. het volgende:
Hoe is het uiteindelijk geweest? Goed bevallen?
Ok, deze helemaal gemist. }:|

Toch nog even een reactie: Ja, het was fantastisch. Top geregeld, mooie hotels/guesthouses, leuke reisleider. Vriendelijke mensen overal die ondanks een beperkte beheersing van het Engels toch contact maken, je wodka aanbieden etc. Heb me ook geen moment onveilig gevoeld
Ik vond persoonlijk Khiva het hoogtepunt (wat een leuk stadje is dat, het voelt alsof je op de set van een Aladdin film rondloopt ofzo), daarna Buchara (heerlijk gegeten, vriendin naar een eeuwenoude Hamam geweest, prachtige accommodatie rondom een mooie binnentuin, en daarna de andere steden.

Ik kan het iedereen aanraden om dit land te bezoeken. :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_183133172
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 15:54 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Helaas (nog) niet, eerst nog eentje op de kop zien te tikken (ze worden nu geïmporteerd naar Nederland en zijn dus te koop! *O*)
Misschien kun je er een daarginds op de kop tikken. Zag laatst op YouTube een filmpje van een Nederlander die in Kirgizie een tweedehands buhanka op de kop had getikt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184300083
Groot nieuws en een update waard:

Citizens of 45 More Countries to Get Visa-Free Access to Uzbekistan
https://thediplomat.com/2(...)ccess-to-uzbekistan/

Visa policy of Uzbekistan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Uzbekistan

Voor EU-burgers (waaronder dus Nederland en België) is er vanaf 1 februari geen toeristenvisum meer nodig om 30 dagen in Oezbekistan te blijven ^O^ Na Kirgizië en Kazachstan is Oezbekistan daarmee het derde land in Centraal-Azië waarvoor de visumplicht wordt opgeheven. Voor Tajikistan is enkel een e-visum nodig, Turkmenistan blijft wel een zeer moeizaam proces.
pi_184301015
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:13 schreef J.B. het volgende:
Groot nieuws en een update waard:

Citizens of 45 More Countries to Get Visa-Free Access to Uzbekistan
https://thediplomat.com/2(...)ccess-to-uzbekistan/

Visa policy of Uzbekistan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Uzbekistan

Voor EU-burgers (waaronder dus Nederland en België) is er vanaf 1 februari geen toeristenvisum meer nodig om 30 dagen in Oezbekistan te blijven ^O^ Na Kirgizië en Kazachstan is Oezbekistan daarmee het derde land in Centraal-Azië waarvoor de visumplicht wordt opgeheven. Voor Tajikistan is enkel een e-visum nodig, Turkmenistan blijft wel een zeer moeizaam proces.
Dat is zeker goed nieuws, bedankt voor de update!
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2019 @ 22:39:12 #80
73911 ultra_ivo
pi_184310219
Nu alleen nog een vliegmaatschappij die vriendelijk voor fietsers is op Tashkent laten vliegen.
pi_184311670
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:13 schreef J.B. het volgende:
Groot nieuws en een update waard:

Citizens of 45 More Countries to Get Visa-Free Access to Uzbekistan
https://thediplomat.com/2(...)ccess-to-uzbekistan/

Visa policy of Uzbekistan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Uzbekistan

Voor EU-burgers (waaronder dus Nederland en België) is er vanaf 1 februari geen toeristenvisum meer nodig om 30 dagen in Oezbekistan te blijven ^O^ Na Kirgizië en Kazachstan is Oezbekistan daarmee het derde land in Centraal-Azië waarvoor de visumplicht wordt opgeheven. Voor Tajikistan is enkel een e-visum nodig, Turkmenistan blijft wel een zeer moeizaam proces.
_O_
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184311684
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 22:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Nu alleen nog een vliegmaatschappij die vriendelijk voor fietsers is op Tashkent laten vliegen.
Kun je daar ter plekke geen fiets regelen?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184314068
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 23:43 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Kun je daar ter plekke geen fiets regelen?
Niet van de kwaliteit die ik nodig heb om de afstanden tussen de hotels te overbruggen.
  woensdag 16 januari 2019 @ 13:27:11 #84
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_184434803
ja Hoi!
een central azie topic, wat leuk!

Ik ben van plan om van de zomer een (kazachse) vriendin op te gaan zoeken in Kazachstan. ze woont in Atyrau/Atiraw dus dat is ons start punt. we hebben 2 weken de tijd. nu zal zij ook wel een en andere bedenken, maar zijn er nog plekken in Kazachstan die we gezien MOETEN hebben ? :)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_184435768
Kazachstan is een immens groot, uitgestrekt en leeg land en Atyrau ligt bovendien in een behoorlijke uithoek, dus je zult sowieso moeten gaan vliegen :P Het is eigenlijk afhankelijk waar je van houdt. In het oosten (Altai) en in het zuiden (nabij Almaty) liggen prachtige hooggebergtes, maar grofweg de rest van het land is uitgestrekte steppe met nog wat woestijn rond de Kaspische Zee.

Het is bovendien een land van uitersten, je zou naar het Aralmeer kunnen gaan met complete spookdorpen in de buurt, maar anderzijds is Astana hypermoderne stad met bizarre architectuur. Geschiedenis is er niet veel te vinden, het enige wat in me opkomt is het mausoleum in Türkestan (staat op de UNESCO lijst) maar dat heb je op een paar uur ook wel gezien.

Tijdens mijn reis door Centraal-Azië ben ik vijf dagen in Kazachstan geweest, 4 dagen in en rond Almaty, een ochtend in Türkestan (had de nachttrein genomen) en daarna nog een namiddag in Shymkent. In die laatste stad is in ieder geval helemaal niks te zien, dus die kan je gerust overslaan. Ik ben daarna doorgereisd naar Oezbekistan, dus meer weet ik er niet van. Rond Almaty heb ik Sharyn Canyon, de bergen rond Medeo en de Kolsai Lakes bezocht. Vanuit Almaty kan je ook makkelijk in Kirgizië komen, wat echt een schitterend land is.

[ Bericht 13% gewijzigd door J.B. op 16-01-2019 14:23:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')