Nee, dat gaat niet werken. Wat wel gaat werken is één kabel tussen één tv poort en de switch.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:13 schreef Isane het volgende:
Nu kan ik straks het één en ander regelen met vlans in de nieuwe switch, maar gaat dit werken?
Het netjes weg kunnen werken van kabels in de patchkast.quote:Op donderdag 7 juli 2016 05:41 schreef vaduz het volgende:
Wat is de gedachte van een switch als je een op een de poorten wilt doorzetten?
Naja ik wil alles via de switch laten lopen en vervolgens aansluiten op het patchpaneel. En van het patchpaneel loopt er een kabel naar de slaapkamer waar een entone staat.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:45 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nee, dat gaat niet werken. Wat wel gaat werken is één kabel tussen één tv poort en de switch.
Maar het lijkt er op dat je het alleen gebruikt om het signaal te verlengen? Kan je dan niet beter twee UTP koppelstukjes gebruiken?
* Caiway klant meldtquote:Op woensdag 6 juli 2016 22:13 schreef Isane het volgende:
Ik ben recentelijk verhuist en ik heb nu een patchkastje in mn meterkast hangen. Ik heb Caiway als internet provider met het abonnement Alles-in-1 Glas F250.
Ik heb straks 2 Entone TV ontvangers via UTP aangesloten op TV poort 1 & 2 van het glasvezel modem (ik heb geen coax meer in huis).
[ afbeelding ]
Nu wil ik graag het zo voor elkaar hebben dat ik de Entone aan kan sluiten op de switch. Op deze manier:
[ afbeelding ]
Nu kan ik straks het één en ander regelen met vlans in de nieuwe switch, maar gaat dit werken?
Het tv-netwerk is een intern netwerk in een privébereik (172.25.*) met een eigen DHCP-server. De streams worden in multicast uitgezonden dmv het UDP-protocol. Je kunt de ongecodeerde streams, in dit geval alleen Nederland 1 en nog wat zenders, met VLC bekijken op:quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:08 schreef Isane het volgende:
Hoe data loopt snap ik (via glasvezelmodem -> router -> switch -> pc) maar het TV signaal kan ik niet "normaal" over de switch laten lopen omdat het (waarschijnlijk) een ander VLAN is.
Dus ik moet met vlans gaan werken op de switch?
Thanks voor je uitgebreide uitleg. Het is wel een ingewikkeld verhaal en ik denk dat ik hier niet alleen uit ga komenquote:Op donderdag 7 juli 2016 21:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het tv-netwerk is een intern netwerk in een privébereik (172.25.*) met een eigen DHCP-server. De streams worden in multicast uitgezonden dmv het UDP-protocol. Je kunt de ongecodeerde streams, in dit geval alleen Nederland 1 en nog wat zenders, met VLC bekijken op:
udp://@239.192.100.247:2000
De VLAN's zitten op de glasvezel en worden in de NTU, wat in feite een managed switch is, uit elkaar gehaald naar internet, tv en voip. Wat je met je eigen managed switch in elk geval kan doen is beide netwerken samenvoegen tot 2 VLAN's en ze elders weer met een andere managed switch uit elkaar halen. Je kunt ze dus niet zomaar samenvoegen, want anders is het maar de vraag van welk netwerk jij een DHCP-lease krijgt. Wat wel kan, en wat ik ook gedaan heb, is met een Linux-router beide netwerken apart een DHCP-lease laten ophalen en van het tv-netwerk alleen de multicaststreams proxyen dmv IGMP-proxy naar je eigen LAN-netwerk. Misschien kan zoiets ook met je managed switch als deze uitgebreide mogelijkheden heeft. Welk merk en type is het?
Heb je al een router?quote:Op donderdag 7 juli 2016 22:21 schreef Isane het volgende:
[..]
Thanks voor je uitgebreide uitleg. Het is wel een ingewikkeld verhaal en ik denk dat ik hier niet alleen uit ga komen![]()
Ik zit momenteel te kijken naar een Zyxel GS1900 16 ports. Er zit een Linux kernal in
Helaas niet in Europa te koop maar wel op ebay etc.
Jep de TPLINK TL-WDR3600 met DD-WRT firmware (v24-sp2 (03/25/13) std)quote:
Daar kom je een heel eind mee. Maak een 2e WAN poort aan door deze op een aparte VLAN te zetten. Ik heb bv. poort 1 op VLAN3 gezet en daar vervolgens mijn IPTV-poort op aangesloten. Ik haal door middel van het onderstaande commando het ip-adres op:quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:45 schreef Isane het volgende:
[..]
Jep de TPLINK TL-WDR3600 met DD-WRT firmware (v24-sp2 (03/25/13) std)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 | #!/bin/sh [ -z "$1" ] && echo "Error: should be called with parameter from udhcpc" && exit 1 if [ "$interface" = "vlan3" ]; then # only handle vlan3 here case "$1" in bound) logger vlan3 udhcpc bound request to IP "$ip" NM "$subnet" received /sbin/ifconfig $interface $ip netmask "$subnet" /sbin/route add -host "$router" dev "$interface" nvram set wan2_ipaddr="$ip" nvram set wan2_netmask="$subnet" nvram set wan2_gateway="$router" nvram set wan2_get_dns="$dns" nvram set wan2_server="$serverid" # nvram commit ;; renew) logger vlan3 udhcpc RENEW request to IP "$ip" NM "$subnet" received ;; deconfig) logger vlan3 udhcpc deconfigure request receieved /sbin/ifconfig $interface 0.0.0.0 /sbin/route del -host "$(nvram get wan2_gateway)" dev "$interface" nvram set wan2_ipaddr="0.0.0.0" nvram set wan2_gateway="0.0.0.0" # nvram commit ;; *) logger vlan2 udhcpc unknown "$@" request received ;; esac fi exit 0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | quickleave phyint vlan3 upstream ratelimit 0 threshold 1 phyint br0 downstream ratelimit 0 threshold 1 phyint br0:0 disabled phyint br1 disabled phyint eth0 disabled phyint eth1 disabled phyint eth2 disabled phyint vlan1 disabled phyint vlan2 disabled phyint wl0.1 disabled phyint wl1.1 disabled phyint lo disabled |
Dat zijn routed poorten. In geval van Caiway is het bridged. Met wat handigheid in Linux maak je die routed poorten zelf wat ik dus ook heb nu.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 11:15 schreef thabit het volgende:
een flexpoort noemen ze dat geloof ik, omdat-ie meerdere subnets aankan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |