abonnement Unibet Coolblue
pi_163567622
Het oude topic was vol. Misschien is Fogel's reisverslag een mooi begin van deel 2 over de stad Wenen.

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2016 21:15:21 ]
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 21:16:50 #2
45833 crew  Fogel
pi_163567743
Goed plan. Ik doe het in de herhaling:

Wenen lijkt weinig populair... maar ik was er onlangs dus ik heb maar even de moeite genomen om een klein verslag te schrijven.

Düsseldorf-Wenen met ICE27
09:27 vertrek vanaf Düsseldorf CS. Trein was mooi op tijd.



Enkele minuten na het instappen kwam een vrolijke conducteur mijn reisbewijs bekijken en afstempelen en ze wenste me een goede reis.
De gereserveerde stoel was helemaal voorin de trein, in de stiltecoupe van de 1e klas. Daar zijn maar liefst 6 plekken en ik was de eerste aanwezige. Hele mini-coupe voor mezelf dus, kan ik wel mee leven.



Na korte tijd kwam de conducteur weer langs en bood me watermeloenzuurtjes aan en vroeg of ik wat van het menu wilde. Het is vroeg, dus koffie. En daar kwam ze even later mee aanzetten, een goed formaat mok en kwalitatief hoogwaardige koffie. En dat alles voor maar 2,90 zonder dat ik van mijn stoel af moest.



De stoel heeft een mechanisme waardoor je wat onderuit kan zitten en de rugleuning naar achter kan doen, helemaal prima. Aangezien de stoelen helemaal voorin staan, staan ze ietwat schuin, wat op zich niet zo handig is qua ergonomie als je de klaptafel die aan de stoel voor je vastzit wil gebruiken om je laptop op te zetten, want dan moet je zelf ook scheef gaan zitten. De klaptafel op zich is ook kleiner dan bij de NS.
Tijdens het werken naar buiten kijken is geen straf, het eerste stuk gaat lang de Rhein op en in de bochten zie je de heuvels met kastelen erop.









De conducteur kwam weer eens langs, deze keer met een selectie Duitstalige kranten. Ik heb internet, dus geen behoefte aan een analoge krant in een taal die me overbodig denkwerk oplevert.
Internet schijnt er overigens ook aan boord te zijn via WIFI, maar hier voorin weigert mijn laptop om een connectie te maken. Het telefoonnetwerk biedt soelaas, varierend tussen geen dekking, GPRS (dat was erg lang geleden dat ik dat voor het laatst zag!), Edge, 3G en 4G. De laatste twee opties waren sporadisch voorhanden en af en toe een paar minuten geen internet kan ik prima mee leven. Of de Wifi aan boord gratis is of niet, dat weet ik niet.

Aangezien ik deze reis al een week of 4-6 geleden geboekt had, en omdat er niet veel opties waren om met een directe verbinding tussen DUS en Wenen te reizen per trein, was het geen probleem om een niet-flexibel eerste klas ticket te kopen. De prijs is dan slechts 119 euro, wat op zich geen geld is voor een rit van 9,5 uur. In 2e klas was het 79 euro geweest met dezelfde korting. Als je niet zover vooruit kan plannen ben je al snel een paar honderd euro meer kwijt.

Waarom met de trein? Het duurt misschien wat langer dan met het vliegtuig, maar zogauw je aan boord bent heb je gewoon rust, je kan blijven zitten, je kan werken, je kan rondlopen, je kan het boordrestaurant in etc. Stukken beter dan een reis naar het vliegveld, uur vantevoren security check en vanalles, dan aan boord en de eerste 15-20 minuten niet op je laptop kunnen werken, en zogauw dat wel kan komen ze met eten en drinken wat dan weer in de weg staat en zogauw dat weer weg is, moet je je spullen alweer inpakken omdat de daling is ingezet. Dan weer (evt) op een koffer wachten en transport naar het centrum. Je spaart wat uren, maar rustigaan doen is er niet echt bij omdat het steeds kleine tijdseenheden zijn, te klein om werk gedaan te krijgen.

Onweerschade op het traject van Koblenz-Mainz, en we moeten omrijden. Info alleen in het Duits overigens.
Na 2,5 uur van de rit (dat ging snel!) kwam de conducteur wederom langs met watermeloenzuurtjes.
Uiteindelijk kwam er ook informatie in het Engels, nadat ze van personeel gewisseld hadden ergens. We begonnen vanaf Frankfurt (? weet het niet zeker meer) opeens achteruit te rijden....
Ook geen probleem. En, iemand vroeg aan het personeel of de "panorama mode" aan mocht... en ja, dat kon! De wand die tussen ons en de machinist in zat was na een druk op een knop opeens doorzichtig! *G*





De vertraging was ruim een halfuur door de omweg, maar aan het eind van de met slechts 10 minuten vertraging aangekomen in Wenen. En ja, hier ontbreekt opeens een stuk verhaal omdat ik toch aan het werk gegaan ben :P

En werk gaat wat soepeler als je geen dorst hebt O-)


Wenen zelf… ik was er voor mijn werk, maar heb toch een paar dingen kunnen doen. Na aankomst bij de Sacher Stube een Turkse koffie genuttigd onder andere.
De verkeerslichten bij de opera zijn geinig:


De dag erna bij Sacher Confiserien een koffie met likeur en een paar vorken Sachertorte (had maar 1 punt besteld, collega was er blij mee, ze had het nog nooit eerder op maar ze vond dat ik mee moest helpen… ik vind het nog steeds maar een matige chocoladetaart). Daarna een paar bier bij Hard Rock cafe en toen door naar een of ander Schnitzelhuis. Idioot grote vleeslappen en voor de zekerheid maar twee. Ik kreeg ze niet beiden weg :D

Uitzicht eerder op de dag, vanaf het 3e district.


Volgende dag diner in (of naja, buiten) het Schweizerhaus alwaar deze kleine jongen genuttigd werd. Gedeeld met een collega, en nog was het veelsteveel :’)


Bierchocolade na. Wilde eigenlijk een Bieramisu, maar dat was op.


Daarna een ronde in het Prater Riesenrad. Prima uitzicht vanaf daar!


Ik dacht dat Prater echt alleen maar een reuzenrad was een beetje voor zichzelf, maar nee, het is een compleet pretpark ala Tivoli in Kopenhagen.
Heel veel ronddraaidingen waar helaas geen tijd voor was.






Al met al een prima trip. Terug heb ik wel het vliegtuig gepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 06-07-2016 21:50:59 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  One tough cookie woensdag 6 juli 2016 @ 21:47:54 #3
169210 liesje1979
pi_163568951
Dat stoplicht. _O_ Je zou je bijna bezwaard voelen om in je uppie over te steken en een willekeurige voorbijganger bij de hand pakken om naar de overkant te huppelen. :')
pi_163568997
quote:
17s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:47 schreef liesje1979 het volgende:
Dat stoplicht. _O_ Je zou je bijna bezwaard voelen om in je uppie over te steken en een willekeurige voorbijganger bij de hand pakken om naar de overkant te huppelen. :')
Dit was het eerste wat ik dacht _O-
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 21:56:27 #5
45833 crew  Fogel
pi_163569157
quote:
17s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:47 schreef liesje1979 het volgende:
Dat stoplicht. _O_ Je zou je bijna bezwaard voelen om in je uppie over te steken en een willekeurige voorbijganger bij de hand pakken om naar de overkant te huppelen. :')
Zou een leuk sociaal experiment zijn om dat te doen :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_163569175
Zit me al de hele tijd af te vragen waar de machinist is op de tweede cabinefoto. De trein is daar toch bewegende?
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 21:58:31 #7
45833 crew  Fogel
pi_163569214
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:57 schreef MCH het volgende:
Zit me al de hele tijd af te vragen waar de machinist is op de tweede cabinefoto. De trein is daar toch bewegende?
De trein gaat de andere kant op dus de machinist zit aan de andere kant.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_163569271
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:58 schreef Fogel het volgende:

[..]

De trein gaat de andere kant op dus de machinist zit aan de andere kant.
Lol, dat was best een domme vraag.
  One tough cookie woensdag 6 juli 2016 @ 22:09:51 #9
169210 liesje1979
pi_163569679
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:00 schreef MCH het volgende:

[..]

Lol, dat was best een domme vraag.
Ja. :6
pi_163569714
Man, ik krijg honger van zo'n knusprige Schweinehaxe.
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 22:13:44 #11
45833 crew  Fogel
pi_163569845
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:10 schreef MCH het volgende:
Man, ik krijg honger van zo'n knusprige Schweinehaxe.
Ze noemen het daar Hintere Schweinsstelze maar het komt op hetzelfde neer.
Dat zwoerd was echt :9~ :9~ :9~
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 6 juli 2016 @ 22:17:27 #12
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163569990
1ste klasse is internet gratis, maar niet overal is netwerk.
De panorama mode doen machinisten soms ook bij het naar voor rijden, altijd vragen!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 juli 2016 @ 22:19:45 #13
862 Arcee
Look closer
  woensdag 6 juli 2016 @ 22:29:19 #14
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163570444
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:19 schreef Arcee het volgende:
Deel 1 in de top 10 van langzaamste topic ooit op FOK! :Y)
Er zijn wel andere wenen topics geweest in die jaren, geen idee of ze populair waren... Maar ik heb volgens mij 'regelmatig' restaurant tips in Wenen gegeven.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 22:34:04 #15
45833 crew  Fogel
pi_163570593
quote:
99s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:29 schreef XL het volgende:

[..]

Er zijn wel andere wenen topics geweest in die jaren, geen idee of ze populair waren... Maar ik heb volgens mij 'regelmatig' restaurant tips in Wenen gegeven.
Deel 1 was volgens http://zoeken.fok.nl/zoek/?searchmode=advanced&tab=forum (met de zoekopdracht Wenen in TT en beperkt tot TRV) het topic van de 22 hits met de meest recente reactie, vandaar dat ik ervoor koos om die te schoppen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 7 juli 2016 @ 16:05:17 #16
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163582209
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Deel 1 was volgens http://zoeken.fok.nl/zoek/?searchmode=advanced&tab=forum (met de zoekopdracht Wenen in TT en beperkt tot TRV) het topic van de 22 hits met de meest recente reactie, vandaar dat ik ervoor koos om die te schoppen.
Blij dat je het gedaan hebt hoor. Wenen is zo ondergewaardeerd. Heerlijke stad.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_163582660
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2016 16:05 schreef XL het volgende:

[..]

Blij dat je het gedaan hebt hoor. Wenen is zo ondergewaardeerd. Heerlijke stad.
Klopt helemaal. Heb vorig jaar nog heerlijk liggen zonnen in de tuin van de Hofburg
I wander in my time...
pi_163587521
Morgenavond komt Before Sunrise op Canvas. Sowieso een mooie film, maar voor mij destijds dé reden om naar Wenen te gaan.
pi_163598112
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 20:37 schreef k_man het volgende:
Morgenavond komt Before Sunrise op Canvas. Sowieso een mooie film, maar voor mij destijds dé reden om naar Wenen te gaan.
Heerlijke film - stukken beter dan de twee films die daarna kwamen.
I wander in my time...
  Moderator woensdag 13 juli 2016 @ 10:09:25 #20
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163707970
quote:
99s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:29 schreef XL het volgende:

[..]

Er zijn wel andere wenen topics geweest in die jaren, geen idee of ze populair waren... Maar ik heb volgens mij 'regelmatig' restaurant tips in Wenen gegeven.
Figlmüller?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 13 juli 2016 @ 10:51:25 #21
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163708583
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:09 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Figlmüller?
Als je je schnitzel zo wil hebben kun je beter naar Gmoakeller.

Het is zo'n ding he, dat Gutbürgerliche essen in Duitsland en Oostenrijk. Zo'n Schnitzel groter dan je bord krijg je nergens beter dan bij Gmoakeller. In die keuken is er echter heel veel en bijvoorbeeld Gasthaus zu den 3 hacken in de Singerstraße is mijn favoriet. Veel authentieker en minder toeristisch.

Vond deze post van mezelf ergens over wenen, is allemaal in een andere categorie.

quote:
99s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 09:25 schreef XL het volgende:
Wenen niet hip? Ik vind het superhip, een van de hipste steden in Europa wat mij betreft.

Voor restaurantjes kun je natuurlijk op de Naschmarkt gaan eten. Je ziet vanzelf wel wat de moeite is en wat niet. Ik adviseer vooral ontbijt, maar er zit ook een fantastisch joods restaurant. Ik weet de naam alleen niet, als het überhaupt een naam heeft. Aan (maar niet op) de Naschmarkt zit nog On Market op Linke Wienzeile, dat is ook een hippe toko. Ulrich aan de St. Ulrich Platz is ook gericht op jonge klanten en doet moeite voor de inrichting. Skopik und Lohn is ook interessant. Das Engel aan de Große Pfarrgasse.

Uitgaan is nogal breed natuurlijk. Levendige DJ-scene, via Facebook ofzo even uitzoeken waar iets naar je smaak draait en gaan.

Muurschilderingen/Openbare kunst zou ik zo niet kunnen zeggen. Het oude gerenoveerde centrum op zich is wel prachtig natuurlijk en veel metrostationnetjes vind ik erg mooi. Ik zou daarvoor het centrum een beetje verlaten en eens kijken hoe het echte wenen is. Waarschijnlijk vind je wel wat.
Dat joodse restaurant wat ik bedoelde heet Neni
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 30 oktober 2016 @ 21:07:09 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166312237
Voor de liefhebbers van Wenen en het Accent



Winter(s)zeit in Wien

Steht da Raureif auf den Straß'n,
friert da Tropf'n an da Nas'n.
Steht da Raureif auf 'em Wein,
konn's ka' guada Tropfen sein.

Aus dem Gully dompft die Scheissn,
auf den Straß'n fressen's Maronen heiße,
erbroch'na Glühwein am Straßenrand,
ham's glei' am Geruch erkannt.

Es is Winterzeit, es is Winterzeit, es is Winterzeit in Wien.
Es is Winterzeit, es is Winterzeit, es is Winterzeit in Wien.

A Fiaker fohrt üba'a Kotz'n,
und die Kotz'n die tut plotz'n,
heraus fliegen hirn un G'därm',
gell da kömma uns scheen wär'm.

Mei Mutta war a Rentnarin,
die zog's imma zum B'rater hin,
doch in da kalten Jahreszeit,
schaffte sie's nicht mehr so weit.
Sie is erfror'n auf halber Strecken,
sie tat beim Südbahnhof verrecken.

Es is Winterzeit, es is Winterzeit, es is Winterzeit in Wien.
Es is Winterzeit, es is Winterzeit, es is Winterzeit in Wien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 21:09:31 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166312340
Der Zentralfriedhof in Wenen is trouwens absoluut een bezoek waard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 21:11:19 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166312417
Net als de Kaisergruft trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166315465
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Der Zentralfriedhof in Wenen is trouwens absoluut een bezoek waard
Zelfde status als Pere Lachaise?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')