Ik vind je een beetje hinderlijk zo, natuurlijk vind ik het belangrijk dat mensen een fatsoenlijk inkomen hebben zodat ze in alle degelijkheid kunnen leven.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dank u voor deze bevestiging.
Vader en zoon met een boerderij.... Opnieuw beginnen met vermogen opbouwen? Of ben je dan gewoon werknemer van de overheid die de boerderij in bezit heeft? Het idee is veel te gek zo een 100% erfbelasting.... Er is een reden waarom ik al een aantal keer gezegd heb dat centrale planning om de hoek komt kijken bij zulke vermogensverschuivingen richting de overheid.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Erfrecht ligt vaak wat genuanceerder dan lekker profiteren. Als een getrouwd stel bijvoorbeeld een koophuis heeft, is de helft van beide partners. Komt één van de twee te overlijden, dan zal de ander dus opeens de helft van zijn of haar huis moeten afstaan aan de overheid.
Er is geld zat.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en we werken nu gemiddeld 30 uur per week en kunnen onze ouderen nauwelijks goed verzorgen omdat de werkdruk daar fucking hoog ligt en er weinig geld is voor meer personeel.
Dat ligt aan de kracht van mijn argumenten.quote:
Maar je wil er niets voor regelen, dat is lekker goedkoop.quote:, natuurlijk vind ik het belangrijk dat mensen een fatsoenlijk inkomen hebben zodat ze in alle degelijkheid kunnen leven.
Dat is een mooie nuance. Laten we het dan zo doen dat dat pas gebeurt als de andere partner ook overlijdt. Nog even afgezien van dat een huis uiteraard wel waarde vertegenwoordigt maar dat die waarde niet zodanig vloeibaar is dat je daar delen van kunt afstaan.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Erfrecht ligt vaak wat genuanceerder dan lekker profiteren. Als een getrouwd stel bijvoorbeeld een koophuis heeft, is de helft van beide partners. Komt één van de twee te overlijden, dan zal de ander dus opeens de helft van zijn of haar huis moeten afstaan aan de overheid.
Ik ben voorstander van een gedeeltelijk basisinkomen hier hè, dat ik niks voor ze wil regelen klopt ook niet, maar het liefste laat ik mensen zelf beslissen wat ze doen met het geld dat ze krijgen. I.p.v. dat er een overheid vertelt dat ze het moeten uitgeven aan eten / zorg / huis.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt aan de kracht van mijn argumenten.
[..]
Maar je wil er niets voor regelen, dat is lekker goedkoop.
... Juist.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een mooie nuance. Laten we het dan zo doen dat dat pas gebeurt als de andere partner ook overlijdt. Nog even afgezien van dat een huis uiteraard wel waarde vertegenwoordigt maar dat die waarde niet zodanig vloeibaar is dat je daar delen van kunt afstaan.
Dat kan niet. We leven in een gemeenschap met een overheid. Er worden zaken centraal geregeld en daar betalen we belasting voor.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben voorstander van een gedeeltelijk basisinkomen hier hè, dat ik niks voor ze wil regelen klopt ook niet, maar het liefste laat ik mensen zelf beslissen wat ze doen met het geld dat ze krijgen. I.p.v. dat er een overheid vertelt dat ze het moeten uitgeven aan eten / zorg / huis.
Ik snap niet wat hier staat.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geld zat.
NWS / Panama Papers: 'Megaschandaal' belastingontduiking #3
Maar we hadden het over mensen die een vermogen verdienden en dat nodig hadden omdat ze anders niet productief genoeg waren en ze daarom dat vermogen aan hun kinderen moesten vererven. Waarom verander je van onderwerp, ben je bang om de discussie te verliezen?
Ik was meer op zoek naar de vraag hoe lang een "langere period" en "korte termijn" bij jou is om je argument te wegen dat zaken tijd nodig hebben....quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mensen stoppen met vermogen accumuleren omdat ze geen vermogen kunnen doorschenken aan de kinderen. Een incentive om te werken en een incentive om te investeren wordt vernietigd. De enige mogelijkheid vanuit eigen belang wat je nog kunt doen met je vermogen is opmaken aan consumeren, eerder stoppen met werken,allerlei zaken met kortdurend rendement, of zaken die de productie echt niet doen vergroten in een land. Je boet daarmee in op een stukje welvaart. Eigenlijk een gek iets want mensen willen graag werken voor hun kinderen. Liever wel dan niet.. Maak het even onmogelijk zeg.
Ik vind Friedman en zijn clan, er rare (tegenstrijdige en vooral amorele) geprivilegieerde gedachten op na houden. Lees Naomi Klein er maar 's op na en denk je maar 's in waarom we al die rare financiële crises hebben.quote:[..]
Kijk nou maar gewoon. Het is 1 onderwerp en dat is 100% erfbelasting. Lijkt me redelijk van toepassing op waar we het nu over hebben...
Zucht....quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan niet. We leven in een gemeenschap met een overheid. Er worden zaken centraal geregeld en daar betalen we belasting voor.
Het aardige is dat liberalen zoals Cort van der Linden voorstander waren van dergelijke belastingen, omdat het de meritocratie stimuleert.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vader en zoon met een boerderij.... Opnieuw beginnen met vermogen opbouwen? Of ben je dan gewoon werknemer van de overheid die de boerderij in bezit heeft? Het idee is veel te gek zo een 100% erfbelasting.... Er is een reden waarom ik al een aantal keer gezegd heb dat centrale planning om de hoek komt kijken bij zulke vermogensverschuivingen richting de overheid.
Ja, en jij begint over iets anders. We hadden het over mensen die enorme vermogens verdienden en jij gaat zeuren over mensen die nauwelijks rond kunnen komen. Je vervuilt de discussie.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik snap niet wat hier staat.
We hadden het over 100% erfbelasting.
Langere periode: voorbij iemands leven in dit geval, het gaat over erfbelasting dus dat gaat over na de erfenis. Mensen die bij leven geld opzij zetten voor hun kinderen investeren in hun kinderen. Korte periode bedoel ik mee dat ze hun geld tijdens hun leven verbrassen aan onzin. Want het geld moet immers op voordat je de pijp uitgaat. Dat terwijl de kinderen er misschien wel hele goede dingen mee kunnen doen en geld nodig hebben om hun ideeën te verwezenlijken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:39 schreef Vallon het volgende:
Ik was meer op zoek naar de vraag hoe lang een "langere period" en "korte termijn" bij jou is om je argument te wegen dat zaken tijd nodig hebben....
Dus opnieuw, hoe lang is "lang" of "kort" ?
Wanneer die periode langer is dan zeg een mensenleven (zeg 75 jaar) of generatie (25 jaar) is een nuttige vermogensvergaring imho irreëel.
Ik ben je helemaal kwijt, probeer het opnieuw zou ik zeggen, maar kom dan met iets inhoudelijks.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, en jij begint over iets anders. We hadden het over mensen die enorme vermogens verdienden en jij gaat zeuren over mensen die nauwelijks rond kunnen komen. Je vervuilt de discussie.
Misschien moet je je eigen posts nog eens terug lezen. Je wringt je expres in bochten.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben je helemaal kwijt, probeer het opnieuw zou ik zeggen, maar kom dan met iets inhoudelijks.
Dat is voor de overheid geen bezwaar hoor. Als je bijvoorbeeld als meerderjarig kind een deel van je ouderlijk huis erft, dan was de kans redelijk aanwezig dat je daar belasting over moest betalen. Tegenwoordig is de vrijstelling volgens mij iets ruimhartiger.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een mooie nuance. Laten we het dan zo doen dat dat pas gebeurt als de andere partner ook overlijdt. Nog even afgezien van dat een huis uiteraard wel waarde vertegenwoordigt maar dat die waarde niet zodanig vloeibaar is dat je daar delen van kunt afstaan.
Ik geloof dat Milton Friedman een prima oprecht mens was. Hij schiet mij ook door in zijn liberalisme maar zijn gedachtegang qua economie zijn goed navolgbaar en dat maakt hem een goede leraar.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:39 schreef Vallon het volgende:
Ik vind Friedman en zijn clan, er rare (tegenstrijdige en vooral amorele) geprivilegieerde gedachten op na houden. Lees Naomi Klein er maar 's op na en denk je maar 's in waarom we al die rare financiële crises hebben.
Dat we al het goede te danken hebben omdat we zorgen voor onze familie. Quatsch en rechtvaardigen dat ongelijkheid op basis van geboorterechten goed is voor de mensen.
Wat betekent dat concept voor hen die geen familie hebben of niet in welopgevoede gouden wiegjes zijn geboren, laat hij maar even weg. Het gaat ver weg van het BI maar komt ook juist dichtbij de justificatie waarom juist een basisinkomen er moet komen.
Bijna lachwekkend hoe hij de "erfbelasting" ridiculiseert en definieert als slecht voor de economie.... Ja, slecht voor de economie van vermogenden die daar mee de machts-incentive verliezen om meer vermogen te vergaren dan zij zelf (kunnen) consumeren.
Dat word expres gedaan om de belastingen te ontlopen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:46 schreef Monolith het volgende:
Overigens zal bij de meeste grotere erfenissen het merendeel van de erfenis niet heel erg liquide zijn.
Dat is volgens mij inderdaad de insteek van Milton F. En daarom vonden Reagan en Thatcher (en George Bush en Ayn Rand, en Paper_Tiger) dit zo geweldig.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:39 schreef Vallon het volgende:
Bijna lachwekkend hoe hij de "erfbelasting" ridiculiseert en definieert als slecht voor de economie.... Ja, slecht voor de economie van vermogenden die daar mee de machts-incentive verliezen om meer vermogen te vergaren dan zij zelf (kunnen) consumeren.
Dus dan mag jan met de pet er voor bloeden?quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:21 schreef ludovico het volgende:
Waar ik wel in geloof is dat als wij efficiënt produceren dat onze goederen meer worden afgenomen. Dus bij lagere productiekosten (wat kan middels lagere lonen) wordt er meer geëxporteerd en minder geïmporteerd.
Niet echt, dat wordt net zo goed belast.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat word expres gedaan om de belastingen te ontlopen.
Ik vind niet dat Jan met pet of zonder pet waar dan ook voor moet bloeden.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:49 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Dus dan mag jan met de pet er voor bloeden?
Als er nou tegen over staat dat er meer basisloon wordt betaald ter compensatie van de lagere lonen om dit te bereiken wat jij gelooft kan het misschien heel misschien een kans van slagen hebben.
Ook hier is elders al veel over nagedacht. Wanneer je partner dood gaat, gaat bij 100% erfbelasting, simpelweg de helft naar de staat wat voor ondeelbare zaken, heel goed een uitgesteld recht kan zijn waarover de achterblijver een vorm van huur betaald voor het vruchtgebruik.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Veel mensen verrichten arbeid en ontvangen daar inkomsten van die ze niet zelf gaan besteden maar hun kinderen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het aardige is dat liberalen zoals Cort van der Linden voorstander waren van dergelijke belastingen, omdat het de meritocratie stimuleert.
Ik ben er absoluut geen voorstander van, maar de vraag was of een dergelijke maatregel een netto negatief effect zou hebben de incentive om te werken. Daar heb ik mijn twijfels bij.
En dat wisten we eigenlijk al wel. Zoals gezegd ben je prima bezig.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind niet dat Jan met pet of zonder pet waar dan ook voor moet bloeden.
Ik denk dat een gedeeltelijk basisinkomen (tegemoetkoming primaire levensbehoeften) en lage loonbelasting voor de lage belastbare inkomens een goed idee is.
Basisinkomen heeft iets sterks qua ongelijkheid over zich heen en armoede etc. Dus ik snap wel dat er zaken als vermogensbelasting / erfbelasting om de hoek komen kijken, dat zijn stuk voor stuk zaken waarbij er flink herverdeelt wordt.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat wisten we eigenlijk al wel. Zoals gezegd ben je prima bezig.
Alleen swingt de discussie (komt niet door jou) weer zoals gebruikelijk alle kanten op.
Dat is best leuk maar ook heel lastig voor iedereen.
Maar waarom moeten het nou precies "je kinderen" zijn? Je kunt dat ook breder trekken en het zo zien dat iedereen die jou overleeft "je kinderen" zijn. Dat is wel een mooi sociaal gebaar na je dood. En je merkt daar zelf w.s. niets van. Een prachtig gebaar richting "de mensheid" vind ik dat wel.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:55 schreef ludovico het volgende:
Als je inkomsten ontvangt en de mogelijkheid wordt ontnomen om dat te laten overerven dan kun je geen vermogen vergaren voor je kinderen en zul je het zelf gaan uitgeven.
Howdy Cartman.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:57 schreef JimmyDean het volgende:
Ugh, hippies die om basisinkomen zeuren is zo 2015.
Okay, maar dat kan jij vinden. Die incentive om de belastingdienst te spekken heeft gemiddelde burger niet, de incentive om de eigen kinderen een beetje geld te schenken bestaat wel en is heel sterk.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:59 schreef Bart2002 het volgende:
Maar waarom moeten het nou precies "je kinderen" zijn? Je kunt dat ook breder trekken en het zo zien dat iedereen die jou overleeft "je kinderen" zijn. Dat is wel een mooi sociaal gebaar na je dood. En je merkt daar zelf w.s. niets van. Een prachtig gebaar richting "de mensheid" vind ik dat wel.
Ja, het ontbreekt je kennelijk aan het vermogen om de posts van anderen ook daadwerkelijk te lezen. Ik geef je nou al meermaals aan dat ik je redenering wel snap, maar dat hij incompleet is.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Veel mensen verrichten arbeid en ontvangen daar inkomsten van die ze niet zelf gaan besteden maar hun kinderen.
Als je inkomsten ontvangt en de mogelijkheid wordt ontnomen om dat te laten overerven dan kun je geen vermogen vergaren voor je kinderen en zul je het zelf gaan uitgeven. Waarom dood gaan met 500.000 euro aan bezit als je dit had kunnen besteden aan allerlei zaken... Maar ik verval in de herhaling.
In principe, als we dat in de toekomst nog wat meer reguleren en de vinger aan de pols houden, komt dat iedereen ten goede. Ik ben geen aanhanger van het idee dat de "roverheid" belasting heft en dat dat eigenlijk "diefstal" is. Van belastingopbrengsten kan men zeer nuttige dingen doen voor de mensheid. Zoals gezegd: goed opletten en gegraai streng afstraffen.quote:
quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien moet je je eigen posts nog eens terug lezen. Je wringt je expres in bochten.
quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben je helemaal kwijt, probeer het opnieuw zou ik zeggen, maar kom dan met iets inhoudelijks.
Want waarom is die incompleet?quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, het ontbreekt je kennelijk aan het vermogen om de posts van anderen ook daadwerkelijk te lezen. Ik geef je nou al meermaals aan dat ik je redenering wel snap, maar dat hij incompleet is.
Omdat je enkel één zijde van het potentiële effect van erfenissen en erfbelasting op de incentive om te werken aanhaalt, namelijk het potentiële aan de kant van de overledene. Er is net zo goed een potentieel effect aan de kant van de erfgenamen, in de literatuur ook wel het 'Carnegie-effect' genoemd.quote:
Wanneer een mensenleven voldoende is om eigen vermogen te kunnen scheppen is erfbelasting dus geen beperkende factor voor (jouw) continuïteit van jouw investeringen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Langere periode: voorbij iemands leven in dit geval, het gaat over erfbelasting dus dat gaat over na de erfenis. Mensen die bij leven geld opzij zetten voor hun kinderen investeren in hun kinderen. Korte periode bedoel ik mee dat ze hun geld tijdens hun leven verbrassen aan onzin. Want het geld moet immers op voordat je de pijp uitgaat. Dat terwijl de kinderen er misschien wel hele goede dingen mee kunnen doen en geld nodig hebben om hun ideeën te verwezenlijken.
Waarom zou vermogensvergaring irreëel zijn? Het is toch gewoon mogelijk om voor je kinderen te weken of ben ik gek? Geld opzij te zetten.
Gaat dat over dit?quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Omdat je enkel één zijde van het potentiële effect van erfenissen en erfbelasting op de incentive om te werken aanhaalt, namelijk het potentiële aan de kant van de overledene. Er is net zo goed een potentieel effect aan de kant van de erfgenamen, in de literatuur ook wel het 'Carnegie-effect' genoemd.
Mja ik erken dat probleem best, je weegt altijd zaken af, maar dit soort zaken moet je dus met progressieve belastingen oplossen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Omdat je enkel één zijde van het potentiële effect van erfenissen en erfbelasting op de incentive om te werken aanhaalt, namelijk het potentiële aan de kant van de overledene. Er is net zo goed een potentieel effect aan de kant van de erfgenamen, in de literatuur ook wel het 'Carnegie-effect' genoemd.
Misschien wel even goed om pas op de plaats te maken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja ik erken dat probleem best, je weegt altijd zaken af, maar dit soort zaken moet je dus met progressieve belastingen oplossen.
Dat heeft verder weinig met elkaar van doen. Als iemand iets erft, dan heeft hij al kapitaal. Je zou inkomsten uit kapitaal progressief kunnen belasten, maar ik zie niet in wat dat van doen heeft met de incentive om te werken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja ik erken dat probleem best, je weegt altijd zaken af, maar dit soort zaken moet je dus met progressieve belastingen oplossen.
Het is voldoende om het te kunnen scheppen.............. Mensen willen alleen best meer vermogen opbouwen dan ze zelf opmaken in hun leven, dus produceren effectief iets voor de toekomstige generaties..... De erfbelasting verlaagd private investeringen omdat A het vermogen van privaat naar publiek wordt geschoven en B omdat private investeringen voor de toekomstige generatie ophouden met bestaan.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wanneer een mensenleven voldoende is om eigen vermogen te kunnen scheppen is erfbelasting dus geen beperkende factor voor (jouw) continuïteit van jouw investeringen.
Zodat de opties die zij hebben waarvoor vermogen nodig is groter worden, zodat de inkomsten vanwege de rendementen van het kapitaal hoger zijn... Nee mensen voelen zich niet hun slaaf, maar ze voelen zich een ouder en willen graag het beste voor hun kinderen. Ook een opleiding is niet gratis trouwens, heel veel ouders investeren dan ook graag in de opleiding van hun kind, uiteraard kunnen ze dat zelf betalen met leuke leningen enzo.. Hoewel... Als de overheid daarin niet mee financieert wordt de mobiliteit van voornamelijk de armeren richting de Universiteiten knap lager, dit heeft alles met een tekort aan geld te maken... Kom je weer op het punt centrale planning, private personen weten beter wat ze willen met geld dan een overheid, maar een tekort aan geld is ook weer een issue.quote:De aanname dat kinderen goede dingen zullen doen met geërfd vermogen is meer een kwestie van ijdele hoop dan van enige zekerheid.
Het draait weer om gevoel......en het irreële van vemogensvergaring voor je kinderen.
Waarom zou JIJ werken voor je volwassen kinderen die immers zelfstandig zijn ?
Ben of voel je je hun slaaf ? Investeer eerst in je kinderen door aandacht wanneer ze dat nodig hebben, geef ze een opleiding, geef ze levenservaring, geef ze inzicht en laat ze vooral los. etc.etc.
Moeten doneren is het niet, het is een vrije incentive die mensen van nature voelen.quote:Wanneer je weloverwogen meent je vermogen te moeten doneren en dat uitsluitend in het belang van jouw kinderen doet... ben ik benieuwd waarom jij denkt dat jouw kinderen jouw hulp nodig hebben bij hun zelfstandig ingevuld leven ?
Dat je ze af en toe's als suikeroom 's ¤1000 toestopt, houdt het veelal gezellig en zorgt dat je op feestdagen harmonieus onder de pannen bent.
Neh, de psycholoog moet niet zo idioot denken in dat geval en bedenken dat ouders het beste voor hebben met hun kinders. Ook al zijn ze volwassen.quote:Een psycholoog kan het werken voor volwassen kinderen verklaren dat ouders schuldig zijn aan de aanwezigheid van hun kroost, hun betrokken "afwezigheid" tijdens de opvoeding en zich zo dan kunnen revancheren. Ik was er niet maar hier heb je een miljoen, ben ik nu goed voor je ?
Ja zou kunnen, of ze hebben een puik idee waar ze kapitaal voor nodig hebben en geven hun geld daaraan uit.quote:Of zo: sorry dat ik je gemaakt heb, ik zal tot mijn dood voor jou zorgen... op mijn voorwaarden.... of je dat nu wilt of niet.
Vraag desnoods je kinderen of zij behoefte hebben aan jouw geld. Wanneer je kinderen zelfstandig en zelfvoorzienend zijn, is de kans imho groot dat ze zeggen "hee ouwe, maak het lekker op en geniet er van".
Bij progressieve belastingen blijft de incentive bestaan om je geld zo goed mogelijk te investeren, ligt de focus niet op al je vermogen verbrassen voor je dood maar kun je het laten zitten zodat je nageslacht er gebruik van kan maken. De progressieve vermogensstructuur zorgt ervoor dat dit mogelijk blijft zonder dat de verschillen in eigendom per persoon te groot worden en de rijken steeds rijker worden.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Misschien wel even goed om pas op de plaats te maken.
- waarom progressieve belastingen
- wat is precies het voordeel van bovenstaande en het nadeel van de alternatieven
Graag in hooguit 3 zinnen. Dan hebben we dat duidelijk en streng afgebakend.
Werken voor inkomen dat je niet zelf kunt besteden maar puur voor de toekomstige generatie is bedoelt is een incentive om te werken. De vergelijking gaat over 100% erfbelasting waarbij die incentive is vernietigd. Dus progressief vermogensbelasten i.p.v. 100% erfbelasting is op dat vlak beter voor de incentive om te werken. Verder mag er ook best een scheiding gemaakt worden tussen een klein kapitaal erfen of meerdere miljoenen..... Gelijk 100% voor iedereen en nog wat is niet nodig, een beetje ongelijkheid is prima... Naar mijn idee zorgt dat voor meer welvaart vanwege bovengenoemde. Verder is er ook een rechtvaardigheidsgevoel dat erbij komt kijken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat heeft verder weinig met elkaar van doen. Als iemand iets erft, dan heeft hij al kapitaal. Je zou inkomsten uit kapitaal progressief kunnen belasten, maar ik zie niet in wat dat van doen heeft met de incentive om te werken.
Progressieve belastingen zouden volgens dezelfde redenatie overigens net zo goed de incentive om te werken reduceren. Sterker nog, dat zie ik in mijn omgeving ook veel gebeuren. Mensen kiezen ervoor om een dagje minder te gaan werken, mede omdat het ze slechts tien procent minder oplevert, terwijl ze twintig procent minder gaan werken.
Al is het natuurlijk de vraag of dergelijke effecten op grote schaal significant zijn en niet ook grotendeels worden beïnvloed door de relatief hoge arbeidsparticipatie van vrouwen en dergelijke.
Je kan idd lang praten over (werkelijk ?) redenen waarom "ouders", alleen hun eigen kinderen willen bevoordelen om zo het vermogen binnenin in de familie te laten groeien.quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:00 schreef ludovico het volgende:
[..... dispuut ludovico<>Vallon waarom mensen hun kinder willen/moeten/menen te voordelen....]
Waar het vandaan komt dat erfbelasting iets met het communisme te maken heeft, blijft mij verbazen.quote:Het kind van de boer die de boerderij wilt overnemen. Hoe denk je continuiteit te garanderen als het vermogen waarmee het kapitaal is gefinancieerd opeens overboekt naar de belastingdienst? Moet de belastingdienst dan maar de aandeelhouder worden? Private personen zijn echt beter in staat om kansen te zien en efficienter te werken, als het niet je eigen geld is wat in de zaak is gestopt en het rendement uit je werken niet jezelf toekomt dan werk je er minder hard voor en heb je ook minder incentives om er iets moois van te maken.
Ja het gaat richting communisme omdat het gaat over gigantische vermogensverschuivingen richting de overheid die ik niet terug zie komen in de private sector 1-2-3.
En als je allerlei zaken daarbij wilt indammen en uitzonderingen wilt maken voor de boer en zijn zoon dan is het hek van de dam... Socialisme in die vorm is inefficientie ten top.
Uitstekend antwoord.quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bij progressieve belastingen blijft de incentive bestaan om je geld zo goed mogelijk te investeren, ligt de focus niet op al je vermogen verbrassen voor je dood maar kun je het laten zitten zodat je nageslacht er gebruik van kan maken. De progressieve vermogensstructuur zorgt ervoor dat dit mogelijk blijft zonder dat de verschillen in eigendom per persoon te groot worden en de rijken steeds rijker worden.
Goede post.quote:
quote:'Gemeenten krijgen vrijheid om te experimenteren met bijstand' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Gemeenten krijgen toch de vrijheid om te experimenteren met een 'regelluwe' bijstand, meldt Het Financieele Dagblad.
Staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) zegt desgevraagd tegen het FD dat ze hiertoe de mogelijkheid wil bieden.
Een deel van de bijstandsgerechtigden hoeft dan in elk geval tijdelijk niet meer te solliciteren en een re-integratietraject te volgen. Anderen mogen bijverdienen zonder dat hun loon wordt gekort op de uitkering.
Klijnsma praat al sinds het najaar van 2015 intensief met Utrecht, Tilburg, Groningen en Wageningen over de mogelijkheid om te experimenteren met een lichter bijstandregime, zegt ze tegen de krant.
Volgens deze vier gemeenten zijn de huidige bijstandsregels veel te rigide en werken ze soms averechts. De creativiteit van bijstandsgerechtigden om zelf iets van hun leven te maken, wordt gesmoord in bureaucratie. Gemeenten zijn veel tijd kwijt met de controles en maatwerk is niet goed mogelijk.
Utrecht, Tilburg, Groningen en Wageningen willen dan ook samen met hun universiteiten onderzoeken of bijstandgerechtigden juist sneller aan het werk gaan als zij minder achter de broek worden gezeten en meer "vertrouwen" krijgen.
Tegen het FD zegt Klijnsma dat het wetenschappelijk beoordelingskader van de vier universiteiten inmiddels klaar en gecontroleerd is. Voor haar was dit een voorwaarde om in te stemmen met de experimenten.
Klijnsma heeft een algemene maatregel van bestuur geschreven die deze zomer aan de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten wordt voorgelegd voor de uitvoeringstoets. Als na het zomerreces de ministerraad en de Eerste en Tweede Kamer snel akkoord gaan, kunnen de vier gemeenten mogelijk al in januari 2017 beginnen.
Bron: www.nu.nl
THX. Ik zie al weer een subsysteem ontstaan wat met twijfelachtig goed bedoelingen, zal verzanden.quote:
Ontken ik ook nergens. Maar de grote chaos van mensen die hun eigen egoistische belangen nastreven zorgen voor meer welvaart voor de armeren dan de centrale planning van de semi-communist.quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:29 schreef Vallon het volgende:
Je kan idd lang praten over (werkelijk ?) redenen waarom "ouders", alleen hun eigen kinderen willen bevoordelen om zo het vermogen binnenin in de familie te laten groeien.
Ik hou het er op dat ouders helemaal niet zo altruïstisch zijn en gewoon datgene plegen te doen wat hun macht t.o.v. hun kinderen (en anderen), het beste uitkomt.
Dat zij die generatie op generatie vermogen hebben (opgebouwd en het daar willen houden), dat weloverwogen doen in het wereldse belang van 99% minderbedeelden; kan van mij mij direct door het toilet.
Lekker rechtvaardig.... Werk je je hele leven op de boerderij van je vader, gaat die dood, vervroegd, kun je nooit daar blijven werken waar je in bent opgegroeid en wat je passie is... Hoe dan ook, ik ben van mening dat een zoon die zijn hele leven op zo een bedrijf werkt het veel meer toekomt dan willekeurige bieder. In het idee met 100% erfbelasting zal de boer sowieso zijn bedrijf in aandelen al gedurende zijn leven aan zijn zoon doorverpatsen om die erfbelasting sowieso te ontwijken. Het stuk communisme heeft er mee te maken dat de vermogensverschuiving richting de overheid gewoon zo gigantisch is. Hoe komt dat geld terug in de private sector? Nauwelijks belastingen betalen verder?quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:29 schreef Vallon het volgende:
Waar het vandaan komt dat erfbelasting iets met het communisme te maken heeft, blijft mij verbazen.
Wanneer een boer dood gaat en zijn bezit vervalt aan de staat, garandeer ik je dat er een andere enthousiaste boer (zonder dat diens vader boer was) zal klaar staan om het dan te veilen bedrijf over te nemen. Komt er geen koper, zakt de prijs totdat er wel iemand komt die het voor een appel en een ei, koopt. Kortom, de markt bepaalt de prijs.
De koper kan dat bijvoorbeeld kopen door spaargeld er in te stoppen & desnoods een torenhoge lening te nemen. Alleen zij die over voldoende vaardigheden - lijken te - beschikken om dan de aflossing te (kunnen/gaan terug)betalen, zullen een private (desnoods crowdfund) lening kunnen verkrijgen.
Mensen die beschikken over (enig) spaargeld hebben kennelijk al wat vertrouwenwekkende vaardigheden om hun passie daarmee zorgvuldig tot verdere wasdom te (willen) brengen.
Reken er maar op dat een koper z'n stinkende best (en meer) zal doen, het nieuwe bezit te laten floreren om z.s.m. daarvan te (willen / kunnen) genieten.
Lukt dat aflossen niet, gaat die persoon failliet met het uitzicht dat hij/zij tenminste een onvoorwaardelijk basisinkomen heeft. Na 10 jaar of zo, vervalt z'n BKR notering en kan hij/zij opnieuw al werkende proberen te sparen etc.
Gaat die persoon eerder dood dan dat is afbetaald..... worden de schulden - zover mogelijk - vanuit nagelaten boedel betaald en vervalt de rest aan de staat waarna het proces opnieuw kan beginnen.
NB: Het hele verhaal omtrent 100% erfbelasting kwam naar voren om dat op die wijze het basisinkomen (en imho alles qua belasting) kan worden gefinancierd.
Nee, maar je moet ergens beginnen. Het gevaar zit er alleen in dat met met slechte experimenten wil bewijzen dat een basisinkomen geen goed idee is.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 00:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
THX. Ik zie al weer een subsysteem ontstaan wat met twijfelachtig goed bedoelingen, zal verzanden.
Goed bedoeld, wie weet komt er wat uit..... waarbij ik vermoed dat het doel vooral is wat je kunt doen om mensen uit de bijstand te "helpen".
Dit "experiment" komt imho niet eens in de buurt van wat met een basisinkomen wordt beoogd.
In principe ben ik tegen 100% erfbelasting als er multinationals ed zijn die weinig tot geen belasting betalen. Ik denk dat dat eerst goed aangepakt moet worden dat er meer belasting weg gehaald kan worden bij de rijke elite alvorens makkelijk te grijpen naar 100% erfbelasting.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:37 schreef Vallon het volgende:
je duwt beter alles weg in de inkomstenbelasting of mijn meritocratisch paradepaartje, je betaalt alles dubbel en dwars door 100% erfbelasting in te stellen. Niks geen verdere belasting, pas na je dood vervallen al je bezittingen (minus eventueel een heel klein deel) aan de staat.
BTW, compli's voor je interesse en voor mij leuk om (wederwijds) denkbeelden te toetsen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:06 schreef ludovico het volgende:
....
Lekker rechtvaardig.... Werk je je hele leven op de boerderij van je vader, gaat die dood, vervroegd, kun je nooit daar blijven werken waar je in bent opgegroeid en wat je passie is... Hoe dan ook, ik ben van mening dat een zoon die zijn hele leven op zo een bedrijf werkt het veel meer toekomt dan willekeurige bieder. In het idee met 100% erfbelasting zal de boer sowieso zijn bedrijf in aandelen al gedurende zijn leven aan zijn zoon doorverpatsen om die erfbelasting sowieso te ontwijken. Het stuk communisme heeft er mee te maken dat de vermogensverschuiving richting de overheid gewoon zo gigantisch is. Hoe komt dat geld terug in de private sector? Nauwelijks belastingen betalen verder?
Mja grappig trouwens, de mens heeft hier echt geen behoefte aan sowieso, dat ga je ook zien aan het effect van je idee. Als iemand veel vermogen heeft zet die zijn zoon/dochter op de loonlijst en geeft die hem/haar een riant salaris. Stopt eerder met werken allicht, dunno.
Kvind het idee 3x niks.
Kzou de overheid buiten bedrijfsmatige beslissingen willen houden..... Het gaat sowieso gepaard met inefficienties, met "bedrijfsvoering van de overheid" en corruptie.
Tis echt zo een noodoplossing die gewoon nooit nodig is als je de belasting een beetje fatsoenlijk indeelt.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
In principe ben ik tegen 100% erfbelasting als er multinationals ed zijn die weinig tot geen belasting betalen. Ik denk dat dat eerst goed aangepakt moet worden dat er meer belasting weg gehaald kan worden bij de rijke elite alvorens makkelijk te grijpen naar 100% erfbelasting.
Mag ik stellen dat je principe (klinkt nl. vastbesloten als overtuiging) komt vanuit een gevoel..... of wantrouwen dat het anders niet goed kan gaan ?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
In principe ben ik tegen 100% erfbelasting als er multinationals ed zijn die weinig tot geen belasting betalen. Ik denk dat dat eerst goed aangepakt moet worden dat er meer belasting weg gehaald kan worden bij de rijke elite alvorens makkelijk te grijpen naar 100% erfbelasting.
Tegen welk bedrag? Het kapitaal vervalt in de handen van de overheid he....quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:47 schreef Vallon het volgende:
Nee hoor, die boerenzoon zal ws. meegewerkt hebben, BI + aanvullend loon krijgen, zo wat kunnen sparen en zeer waarschijnlijk met z'n vaardigheden en passievolle toekomstbelofte, makkelijk een aanvullende lening krijgt om zo de boerderij te kunnen (over)kopen.
Boeren bevinden zich in een markt van volkomen concurrentie, meer concurerend dan wat de boeren nu hebben ga je nergens vinden. Nouja, misschien dat vissers nog tellen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:47 schreef Vallon het volgende:
Door het proces van erfbelasting i.c.m. basisinkomen zullen de prijzen cq. (loon)kosten flink dalen, ook voor wat nodig is aan investering van een boerderij en omdat de vertrekkende boer als snel (met BI) voldoende inkomen zal hebben.
En natuurlijk het feit dat nu soms werkende mensen minder kunnen verdienen dat niet werkende, hoe belachelijk is dat.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef alwaysbenice het volgende:
Het experimenteren is een stap in de goeie richting maar het is niet eens nodig:
We weten al dat bijstandssystemen goed werken voor de economische en maatschappelijke welvaart en nu zijn we op een punt gekomen dat door de exponentiële groei in de technologische ontwikkeling er zo veel banen zijn verloren, en zeker verloren gaan door de automatieschering.
En dat is fantastisch, eindelijk hoeven we niet meer de hele dag in fabriek werk te staan maar doen de machines het meeste werk.
Maar wat te doen met de werklozen?
Is vrijheid een belangrijk? Is vrije tijd waardevol? Zijn innovatie, studie en zelf-ontplooiing en recreatie waardevol? Tijd met je familie en vrienden?
Dan kies je voor een basis inkomen.
Is nog meer luxe, en het feit dat mensen geforceerd iets moeten doen belangrijker?
Dan kies je ervoor om elke werkloze achter de broek aan te zitten, te laten zoeken naar banen die er niet zijn, geforceerd 'vrijwillgers' werk te laten doen of ze elke stoep te laten schrobben.
Twee fouten (nofi):quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tegen welk bedrag? Het kapitaal vervalt in de handen van de overheid he....
En daar komt corruptie om de hoek kijken.
Waarom? Kamer 200/300 Euro. Eten 150-200.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:37 schreef LionPopChoc het volgende:
Dus het basisinkomen is dan 800 euro per maand?
Daar kom je toch niet van rond? als de uitkeringen en toeslagen vevallen ( die hoger dan dat liggen) hebben de arbeidsongeschikten het dus best moeilijk lijkt mij?
Dat is nu eenmaal de markt. Als semi-kapitalist en voorstander van vrij ondernemerschap zeg ik dat in een concurrerende markt altijd wat te verdienen, te verbeteren en daarmee te ondernemen valt. Het moet je passen, je moet het kunnen en je moet het vooral willen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Boeren bevinden zich in een markt van volkomen concurrentie, meer concurerend dan wat de boeren nu hebben ga je nergens vinden. Nouja, misschien dat vissers nog tellen.
Om die redden kun je nooit over "snel voldoende inkomen hebben" spreken binnen deze markt, als je veel wilt verdienen moet je het beter doen dan je concurrent en aangezien gemiddelde boer gemiddeld presteert zal hij/zij een gemiddeld loon verdienen. De efficientere boeren eventueel uitbreiden en de inefficiente boeren gaan failliet.
Je zit nu in de invullingsmodus.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:45 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Waarom? Kamer 200/300 Euro. Eten 150-200.
Als te veel mensen op kamers gaan wonen gaan de huur prijzen ook weer omlaag.
Wel zou ik graag gratis OV en scholing willen zien met het basis inkomen. Die investering is altijd voor iedereen goed.
Naarmate de technologische vooruitgang toe neemt zal er ook meer ruimte zijn voor een een verhoging (of de prijzen zullen dalen).
Nou nee, hoelang moet het in de uitverkoop zijn? Veiling? Serieus? Komt er even niemand opdagen bij zo een veiling en verkoopt zo een boerderij zich voor drie pinda's. Mja en die ambtenaar heeft wel een paar vriendjes die dit soort kansjes graag oppakken... Dus verkoopt de boerderij lekker goedkoop aan zijn vrienden door en sluit de veiling.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Twee fouten (nofi):
• de overheid is imho slechts de partij die het verkoopt/veilt, in een open markt zal dat gaan tegen de markprijs.
• corruptie ontstaat pas wanneer de overheid voordeel/controle wil houden.... wat je juist zo uitsluit.
Totdat het verkocht is kan ik mij voorstellen dat er bedrijven, werknemers of zzp'ers zijn die het in afwachting van verkoop beheren, zodat het niet teloor gaat. Het verkopen zal imho snel kunnen gaan omdat de prijs zal blijven zakken/stijgen totdat er iemand "mijn" zegt.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het absoluut niet over nationaliseren van bedrijven. De overheid moet niet als doel hebben om bedrijven in eigendom te hebben laat staan die te draaien. De overheid heeft alleen de coördinatie van gemeenschappelijke zaken w.o. het innen van belasting.
mijn huur is rond de 600 euro, en om nou te gaan verhuizen naar een kamer ( wat me echt vreselijk lijkt sorry) is ook niet handig. Verhuizing kost ook geld.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:45 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Waarom? Kamer 200/300 Euro. Eten 150-200.
Als te veel mensen op kamers gaan wonen gaan de huur prijzen ook weer omlaag.
Wel zou ik graag gratis OV en scholing willen zien met het basis inkomen. Die investering is altijd voor iedereen goed.
Naarmate de technologische vooruitgang toe neemt zal er ook meer ruimte zijn voor een een verhoging (of de prijzen zullen dalen).
Of je verhuurt een kamertje. Misschien moet het wel hoger, maar liever dat dan dit.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:24 schreef LionPopChoc het volgende:
[..]
mijn huur is rond de 600 euro, en om nou te gaan verhuizen naar een kamer ( wat me echt vreselijk lijkt sorry) is ook niet handig. Verhuizing kost ook geld.
Basisinkomen is een mooi ideaal maar het moet wel werken.
Die draai snap ik echt niet, mogelijk omdat ik het zakelijk benader, alles is te verkopen voor de prijs die het waard is. Je wurmt je in moeilijke abstracties die erg simpel kunnen werken.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 16:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nee, hoelang moet het in de uitverkoop zijn? Veiling? Serieus? Komt er even niemand opdagen bij zo een veiling en verkoopt zo een boerderij zich voor drie pinda's. Mja en die ambtenaar heeft wel een paar vriendjes die dit soort kansjes graag oppakken... Dus verkoopt de boerderij lekker goedkoop aan zijn vrienden door en sluit de veiling.
Die mag je mij uitleggen...quote:Dat sluit je niet zo uit, maakt een ernstige denkfout dat grote kapitaalinvesteringen zich net zo liquide gedragen als een aandelen markt. dat zijn ze niet.
Mwuah tenzij iemand in me badkamer wilt slapen is daar niet echt ruimte voorquote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:30 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Of je verhuurt een kamertje. Misschien moet het wel hoger, maar liever dat dan dit.
Wanneer jij met met een BI, je (evt. kleine) woning wil verhuren... be your guest.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:30 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Of je verhuurt een kamertje. Misschien moet het wel hoger, maar liever dat dan dit.
Het heeft niet zo zeer met wantrouwen oid te maken, maar ik vind dat het erg makkelijk is om geld weg te halen bij mensen die er hard voor gewerkt hebben en er al div belastingen over betaald hebben.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
[quote]Mag ik stellen dat je principe (klinkt nl. vastbesloten als overtuiging) komt vanuit een gevoel..... of wantrouwen dat het anders niet goed kan gaan ?
dat is dus precies mijn punt, laat die maar eerst eens 100% hun belasting betalen.quote:Met het systeem van 100% erfbelasting hoef je niets extra dan nu weg te halen bij bedrijven.... die al of niet in aandeel, het bezit zijn van mensen die (ooit) dood gaan.
Het enig wat je moet doen is dat elk bedrijf, trust, alles wat private vermogens vertegenwoordigd ..... traceerbaar in eigendom is van personen.
quote:Idd. De naamloze postbusfirma's met als doel "weinig belasting" betalen omdat vage constructies (n)ergens niet verboden zijn, moeten aangepakt worden. Kan je (en ik) ook een - best interessant - topic over vullen. Het geld dat je daarmee binnenhaalt, zal imho onvoldoende zijn om een BI te financieren. Immers bij gedegen controle, verdwijnen die bedrijvenconstructies omdat het niet rendabel is.
Ik vind het gewoon te gemakkelijk om dan maar 100% erfbelasting in te voeren.quote:het zijn niet allen de naamloze postbusfirma's , maar ook de rijke elite die hun geld wegsluizen en constructies bedenken om maar zo weinig mogelijk belasting te hoeven betalen.
... Mensen geven een euro van zichzelf een stuk bedachtzamer uit dan een euro van een ander.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die draai snap ik echt niet, mogelijk omdat ik het zakelijk benader, alles is te verkopen voor de prijs die het waard is. Je wurmt je in moeilijke abstracties die erg simpel kunnen werken.
Alerte ondernemers kunnen geluk hebben dat ze iets voor een zacht prijsje (op)kopen. Da's ondernemen en hadden andere ka(r)pers maar beter moeten opletten.
Iedereen in een open markt heeft hierbij gelijk zicht en daarmee dezelfde biedkansen.
De overheid, in haar moverende belang van belastinginner (hoe meer, hoe beter), slechts een coördinerende rol om het juist aan de hoogstbiedende te verkopen. Wanneer je er vanuit gaat dat de overheid hierbij kan corrumperen, dan snap je controlerende rol van haar electoraat niet. Iets wat verkocht wordt onder de marktprijs is simpelweg fraude. Boven de marktprijs is goed voor de overhied, immers er komt meer erfgeld binnen.
De markt is hier niet liquide genoeg voor. De markt bepaald de prijs? Nee... De duur van de veiling, het juiste verkoopmoment.... Dat moet allemaal bepaalt worden door een ambtenaar. Hoe in hemelsnaam denk je dat een ambtenaar meer belang heeft bij het maximale uit de verkoopprijs halen dan een private ondernemer... Want dat heeft de ambtenaar niet. Om de reden dat je genoeg zaken kunt beinvloeden bij de verkoop leidt het tot situaties waarin je gemakkelijk corruptie kan gaan toepassen. Eigenlijk met alles waarbij ambtenaren de touwtjes in handen hebben...quote:Dat een ambtenaar op een veiling iets onderhands kan verkopen aan een vriendje is ten ene male onmogelijk omdat die ambtenaar niets beslist. De markt bepaald de prijs. Juist die transparantie alsmede de vrije (internet) informatievoorziening maakt dat nepotisme ten ene male onmogelijk.
Maar dan is het een nodig kwaad. Hoe minder hoe beter.quote:Nogmaals, de verkoop van bezit is één grote veiling waar iedereen op kan bieden.
Dat beheer als zijpaadje, eigenaar is dood, is niks anders dan tijdelijk de honeurs waarnemen. Ik kan mij goed voorstellen dat er bedrijfjes zijn, zoals bijv in Frankrijk, die dat voor een fee willen doen. In feite doet een curator (of notaris of executeur) bij ons precies hetzelfde. In afwachting van verkoop (wat met veilen snel kan) als een goed huisvader de bezittingen onderhouden.
... Wie bepaalt dit allemaal dan? De ambtenaar die niet over zijn eigen centen beslist dus, om welke reden denk je dat je dit niet met centrale planning moet vergelijken? Waarom denk je dat een ambtenaar die beslist over zaken niet te corrumperen valt? Wie zegt dat de ambtenaar niet veel minder goed werk levert dan een persoon dat direct risico loopt met zijn eigen vermogen....quote:Een "kapitaalinvestering" kan je zo nodig prima opsplitsen in hapklare brokken. De verkoop van een snackkar zal daarbij sneller kunnen verlopen dan het v/d Valk concern.
Maar wanneer voor v/d Valk er geen kopers zijn, gaat het toch echt worden opgesplitst desnoods tot en met de tafeltjes aan toe. Dat "vd Valk"dan na het overlijden van de eigenaar als concern verdwijnt, is absoluut mogelijk. Niets mis mee, als het niet te verkopen is, heeft het z'n functie gehad.
Het concurrentiegat wordt razendsnel opgevuld, mensen die zonder werk krijgen een BI en gaan wel weer ergens anders hun diensten aanbieden of zelf een BNB beginnen.
Welk groot aandelenpakket? Mensen maken hun vermogen wel op voordat ze dood gaan. Maar dat heb ik ook al een aantal keer vertelt.... Mensen werken met 100% erfbelasting niet meer voor de volgende generatie.quote:Wanneer een groot aandelenpakket wordt verkocht van een overledene, gaat het linea recta naar de beurs om daar verhandeld te worden. De markt zoekt het maar uit en ja, een enorm aanbod van plots vrijgekomen aandelen zal de markt eventjes doen sch(r)okken en daarmee weer kansen scheppen voor nieuwkomers.
De open markt betaalt imho altijd de prijs wat iets waard is en zal zo altijd inspelen op buitenkansjes.
[/quote]quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Het heeft niet zo zeer met wantrouwen oid te maken, maar ik vind dat het erg makkelijk is om geld weg te halen bij mensen die er hard voor gewerkt hebben en er al div belastingen over betaald hebben.
[..]
dat is dus precies mijn punt, laat die maar eerst eens 100% hun belasting betalen.
[..]
[..]
Ik vind het gewoon te gemakkelijk om dan maar 100% erfbelasting in te voeren.
Mja, we hebben het hier over BI en hoe je dat structureel zou kunnen financieren nl. bij de bron:.
1) Direct: een hogere Inkomsten & vermogensbelasting & BTW
- in iedergeval het innen van de verschuldigde belasting zonder vage constructies ed.
2) Indirect: (vergroten) bedrijfbelastingen
- Het hoeft niet vergroot te worden maar eerlijk betaald en ge-int.
3) Uitgesteld: Erfbelasting
- Als er geen andere oplossingen zijn dan kan hier best naar gekeken worden maar niet voor de volle 100%
Of zijn er meer smaken..... buiten geen basisinkomen en dan doordobberen.
- Panamapapers
- drugs legaliseren
Een basisinkomen gaat over inkomen en ik zou dus eigenlijk de initiele situatie altijd gaan vergelijken met inkomstenbelasting en niet iets anders. Als je vermogensbelasting gaat gebruiken om een basisinkomen te financieren had je beter de initiele situatie kunnen handhaven met een vermogensbelasting erbij i.p.v. een basisinkomen.quote:
Dan ga je dus ook het geld weghalen bij de individu en niet het bedrijf.quote:Met het systeem van 100% erfbelasting hoef je niets extra dan nu weg te halen bij bedrijven.... die al of niet in aandeel, het bezit zijn van mensen die (ooit) dood gaan.
Het is idee is wat hard maar da's meer omdat onze "cultuur" meent dat doden bezitsrechten hebben. De overledenen zullen er niets van merken dat hun erfenis ten goede komt aan de samenleving.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Het heeft niet zo zeer met wantrouwen oid te maken, maar ik vind dat het erg makkelijk is om geld weg te halen bij mensen die er hard voor gewerkt hebben en er al div belastingen over betaald hebben.
Ik ben voor dat bedrijven hun (evt. meer) belasting betalen. Dat kom echter als boemerang terug. Ze zullen wat ze nu nog kunnen ontduiken simpelweg doorbelasten aan de consumentenquote:dat is dus precies mijn punt, laat die maar eerst eens 100% hun belasting betalen.
Waarom.... is het te gemakkelijk ?. Het geniale zit 'm juist in de eenvoud.quote:Ik vind het gewoon te gemakkelijk om dan maar 100% erfbelasting in te voeren.
Nofi maar dat zijn allemaal variaties op bedrijvenbelastingen en met drugs maak je gebruikers weerloos om ze (imho: op een schofterige wijze) hun geld afhandig te maken.quote:Of zijn er meer smaken..... buiten geen basisinkomen en dan doordobberen.
- Panamapapers
- drugs legaliseren
We hebben al redelijk uitgewerkt dat het financieren van een basisinkomen vanuit de inkomsten en/of vermogensbelasting sfeer, niet zal werken.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:13 schreef ludovico het volgende:
Of beide zijn in dat geval beter, of geen van beide. Maar ik ben van mening dat een basisinkomen d.m.v. een inkomstenbelasting dus opgehoest zou moeten kunnen worden anders zou je er niet aan moeten beginnen.
Nope, erfbelasting wordt ingehouden na je dood en vermogensbelasting tijdens je leven.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:36 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
... ik ben van mening dat een basisinkomen d.m.v. een inkomstenbelasting dus opgehoest zou moeten kunnen worden anders zou je er niet aan moeten beginnen.
100% erfbelasting is ook vermogensbelasting.
Ik spreek mijzelf niet tegen, ik haak alleen soms in op variaties om die vanwege de opmerking in context weer te geven. Elders, kan dat idd tot verwarring leiden.quote:Dit is nog effe een stukje uit je vorige quote.
[..]
Dan ga je dus ook het geld weghalen bij de individu en niet het bedrijf.
Nofi,op een openbare veiling bepaalt de private markt de prijs die wordt betaald......wat snap je daar niet aan ?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
... Mensen geven een euro van zichzelf een stuk bedachtzamer uit dan een euro van een ander.
Datzelfde geldt voor de overheid, de overheid bepaalt of iets een geode prijs is.... Maar beslissen daar de mensen die er een direct belang bij hebben dat de hoogste prijs wordt betaalt? Nee, natuurlijk niet.
Herhaling van je eerdere argumenten en wantrouwen van ambtenaren.quote:De markt is hier niet liquide genoeg voor. De markt bepaald de prijs? Nee... De duur van de veiling, het juiste verkoopmoment.... Dat moet allemaal bepaalt worden door een ambtenaar. Hoe in hemelsnaam denk je dat een ambtenaar meer belang heeft bij het maximale uit de verkoopprijs halen dan een private ondernemer... Want dat heeft de ambtenaar niet. Om de reden dat je genoeg zaken kunt beinvloeden bij de verkoop leidt het tot situaties waarin je gemakkelijk corruptie kan gaan toepassen. Eigenlijk met alles waarbij ambtenaren de touwtjes in handen hebben...
Zolang niet is geveild, moet het te verkopen bezit tot moment van overdracht beheerd worden.quote:Maar dan is het een nodig kwaad. Hoe minder hoe beter.
Die mag je mij uitleggen...
Prima toch dat opmaken, want dan blijft het geld lekker rollen en zorgt elke generatie voor z'n eigen vermogen. Mogelijk is dat geen ¤1000M binnenin één familie maar wellicht wel 100 gezinnen die elke ¤10M kunnen opbouwen.quote:Welk groot aandelenpakket? Mensen maken hun vermogen wel op voordat ze dood gaan. Maar dat heb ik ook al een aantal keer vertelt.... Mensen werken met 100% erfbelasting niet meer voor de volgende generatie.
Die grootaandeelhouder gaat ooit dood waarna z'n pakket op de beurs verkocht wordt. De beurs is sws in feite een veiling van aandelen.quote:Gemiddelde particulier heeft niet bepaald invloed op de beurs.... Dan mag je wel echt groot aandeelhouder zijn.
Ik kan mij niet herinneren dat ik zoiets gezegd heb?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:36 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
100% erfbelasting is ook vermogensbelasting.
Dit is nog effe een stukje uit je vorige quote.
[..]
Dan ga je dus ook het geld weghalen bij de individu en niet het bedrijf.
Ome Milton Friedman zou gezegd hebben: Bedrijven betalen geen belasting, mensen betalen belasting.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:58 schreef Vallon het volgende:
Ik ga wat kort door de bocht maar het verhogen van bedrijfsbelastingen zal per definitie de consument raken. De arme consument kan het dure product niet (meer) kopen en welvarende consument zal soms pogen wat goedkoper te gaan leven. Netto effectief wordt er dan minder verkocht waarmee de slang in z'n staart hapt.
Je slaat mij voor mijn kop door nu te zeggen dat het nergens op gebaseerd is. Ik kan niet vaak genoeg herhalen dat erfrecht een hoop welvaart heeft gezorgd omdat mensen iets opbouwen waar zij niet de vruchten van gaan plukken maar de volgende generatie pas. Nee het erfrecht is niet ontstaan om een of andere specifieke reden. Mensen erven al vanaf de eerste beschavingen, immers.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:58 schreef Vallon het volgende:
Laat de nergens op gebaseerde ingehamerde veronderstelling weg dat het overerven goed en nodig is voor de mensheid. Het erfrecht is ontstaan en uitsluitend bedoeld om extreme vermogensmacht selectief binnen (bepaal)de familie/clans te (kunnen) houden.
Zelfs verlichte rijken zouden graag afstand doen van dat erfjuk,.
....quote:Op vrijdag 8 juli 2016 20:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
We hebben al redelijk uitgewerkt dat het financieren van een basisinkomen vanuit de inkomsten en/of vermogensbelasting sfeer, niet zal werken.
Je komt in een spiraal, mensen houden weinig resultaat over met wat ze verdienen.....laat staan dat ze vermogen voor hun oude dag kunnen opbouwen..
Het BI wordt dan betaald door mensen die werken (die zijn nl IB plichtig) en niet door de groep die het serieuze geld heeft. Los van wat VRH dat je bij substantiële bedragen eenvoudig (onzichtbaar) offshored.
Doe mij maar vermogensrendementheffing. Evenals de rest van Nederland.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 20:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nope, erfbelasting wordt ingehouden na je dood en vermogensbelasting tijdens je leven.
Uiteindelijk betaal je idd maar beter wanneer je dood bent dan nog leeft.
Wat is jouw voorkeur ?
InkomstenBbeaslting/VermogenRendementHeffing bij leven of ErfBelasting nadat je dood bent ?
Ik heb ook al 100x kenbaar gemaakt dat markten niet volledig liquide zijn en dat dit soort bedrijven ook totaal niet doorzichtig zijn. De enige die de waarde van het bedrijf echt juist op waarde kan schatten is de ondernemer zelf die met het kapitaal werkt. Die het risico loopt om een slechte prijs te krijgen bij de verkoop en dan maar wacht met de verkoop.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Nofi,op een openbare veiling bepaalt de private markt de prijs die wordt betaald......wat snap je daar niet aan ?
Mensen die wat kopen op een veiling zijn doorgaans goed op de hoogte van de (intrinsieke) waarde en zullen alleen de door hun gewenste prijs gaan betalen.
Wat de overheid ook suggereert of bepaalt. Indien blijft dat de overheid de veiling heeft gemanipuleerd (wat snel wordt opgemerkt), pleegt zij dus bestuursfraude en hebben ze een parlementair onderzoek aan de broek.
Wanneer ik iets koop op een openbare veiling, telt sws alleen het hoogste bod.
Met welke incentive dan... De winst wordt bij de overheid gestort..... Je idee is echt vernietigend voor de economie. Ik begrijp er niks van dat je dit soort ideeën kan hebben.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Herhaling van je eerdere argumenten en wantrouwen van ambtenaren.
Van mijn part mag je ook het commerciële Christey's de veilingen standaard binnen een maand na overlijden laten doen. Zolang de opbrengst maar wordt afgestort bij de overheid. Niemand weet wanneer iemand precies dood gaat waarbij het moment van verkoop random wordt.
Ben je nu aan het trollen?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
De verkopende partij (in dit geval overheid) heeft belang bij een hoge verkoopprijs van gefiscaliseerde erfenissen. De kopende partij (in dit geval private partij) bij een lage aankoopprijs van de nieuwe bezittingen. Dat houdt elkaar lekker scherp.
Ik heb geen wantrouwen in mensen, ik weet gewoon dat mensen hun eigen egoistische belangen nastreven en als ze iemand daar niet echt pijn mee doen dan zullen ze dat gewoon ten uitvoer brengen. Een bedrijf voor een tonnetje goedkoper verkopen aan een bekende? Prima. Het project een maandje eerder uit de veiling? Prima. De informatie over het bedrijf onvolledig maken en waardetoevoegende zaken weglaten? Kan best.... Ik vind je gewoon ronduit naiief dat je kunt denken dat een overheid niet super veel efficiëntie vernietigd op dit soort manieren. Mensen die over hun eigen centen beslissen zijn altijd bedachtzamer met hun centen dan mensen die over het geld van een ander beslissen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Hoe dan ook beluister ik behoorlijk wat wantrouwen jegens ambtenaren wat (zeker in NL) veelal onterecht is. Wanner iedereen een basisinkomen heeft en we erfbelasting invoeren, kan trouwens een flink deel van overheidsambtenaren iets anders gaan doen.
En dan praat je erover dat ik het moeilijk maak... Gelukkig zitten mensen niet op je idee te wachten zeg! Maar ik sta ervan te kijken hoe sterk dit idee in je hoofd gezonken zit. Je bent er echt niet vanaf te praten hè?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Zolang niet is geveild, moet het te verkopen bezit tot moment van overdracht beheerd worden.
Het tijdelijk beheren van eventuele nalatenschappen is simpel onderdeel van afwikkeling erfenis, niet meer en minder. Zodra het verkocht is, de nieuwe eigenaar heeft betaald , stopt na overdracht het beheer. Maakt dit deel van inning "100% erfbelasting" niet moeilijker dan nu al het feitelijk is. In de praktijk duurt het vaak een jaar voordat een erfenis is afgehandeld.
... Ja aan entertainment, geen zaken die de totale economie vergroten en een investering in de toekomst zijn waar mensen later pas de vruchten van plukken. Begrijp nou eens dat die kapitaalinvesteringen ingewisseld worden voor consumentisme, entertainment, hoeren, coke. (ja dan overdrijf ik misschien met hoeren en coke, maar je zal je geld uitgeven aan zaken waar geen maatschappelijk nut achter steekt)quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Prima toch dat opmaken, want dan blijft het geld lekker rollen en zorgt elke generatie voor z'n eigen vermogen. Mogelijk is dat geen ¤1000M binnenin één familie maar wellicht wel 100 gezinnen die elke ¤10M kunnen opbouwen.
Juist........................................quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Het is echt pertinente onzin (wat het mispunt Friedman & Co onjuist poneert) dat het voor economische voorspoed noodzakelijk is dat vermogen (laat staan belastingvrij) in de familie zelf wordt geërfd.
Ja heel leuk...quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
Die grootaandeelhouder gaat ooit dood waarna z'n pakket op de beurs verkocht wordt. De beurs is sws in feite een veiling van aandelen.
Wanneer die grootaandeelhouder een bedrijf is, heeft dat bedrijf uiteindelijk toch weer ergens personen als aandeelhouder die, je raadt het al, ooit dood zullen gaan waarna hun aandelenbezit voor de koers wordt verkocht.
wil jij wel eens van die dikke joints afblijvenquote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nofi,op een openbare veiling bepaalt de private markt de prijs die wordt betaald......wat snap je daar niet aan ?
Mensen die wat kopen op een veiling zijn doorgaans goed op de hoogte van de (intrinsieke) waarde en zullen alleen de door hun gewenste prijs gaan betalen.
Wat de overheid ook suggereert of bepaalt. Indien blijft dat de overheid de veiling heeft gemanipuleerd (wat snel wordt opgemerkt), pleegt zij dus bestuursfraude en hebben ze een parlementair onderzoek aan de broek.
Wanneer ik iets koop op een openbare veiling, telt sws alleen het hoogste bod.
[..]
Herhaling van je eerdere argumenten en wantrouwen van ambtenaren.
Van mijn part mag je ook het commerciële Christey's de veilingen standaard binnen een maand na overlijden laten doen. Zolang de opbrengst maar wordt afgestort bij de overheid. Niemand weet wanneer iemand precies dood gaat waarbij het moment van verkoop random wordt.
Verwar een veiling niet met een beursgang waar moment, sentiment laat staan mistige prospectussen invloed de malversaties bepalen voor een intekenprijs. Allen de beurs kan en zal bepalen wat de juiste koers is.
De verkopende partij (in dit geval overheid) heeft belang bij een hoge verkoopprijs van gefiscaliseerde erfenissen. De kopende partij (in dit geval private partij) bij een lage aankoopprijs van de nieuwe bezittingen. Dat houdt elkaar lekker scherp.
Hoe dan ook beluister ik behoorlijk wat wantrouwen jegens ambtenaren wat (zeker in NL) veelal onterecht is. Wanner iedereen een basisinkomen heeft en we erfbelasting invoeren, kan trouwens een flink deel van overheidsambtenaren iets anders gaan doen.
[..]
Zolang niet is geveild, moet het te verkopen bezit tot moment van overdracht beheerd worden.
Het tijdelijk beheren van eventuele nalatenschappen is simpel onderdeel van afwikkeling erfenis, niet meer en minder. Zodra het verkocht is, de nieuwe eigenaar heeft betaald , stopt na overdracht het beheer. Maakt dit deel van inning "100% erfbelasting" niet moeilijker dan nu al het feitelijk is. In de praktijk duurt het vaak een jaar voordat een erfenis is afgehandeld.
[..]
Prima toch dat opmaken, want dan blijft het geld lekker rollen en zorgt elke generatie voor z'n eigen vermogen. Mogelijk is dat geen ¤1000M binnenin één familie maar wellicht wel 100 gezinnen die elke ¤10M kunnen opbouwen.
Het is echt pertinente onzin (wat het mispunt Friedman & Co onjuist poneert) dat het voor economische voorspoed noodzakelijk is dat vermogen (laat staan belastingvrij) in de familie zelf wordt geërfd.
Dat mensen niet veel zullen werken met 100% erfbelasting, ook goed want werk is er - zeker op termijn - sws te weinig. De incentive wordt imho niet langer geld vergaren maar vooral (en da's nieuw) een zinnige bijdrage leveren waarbij je je prettig voelt.
[..]
Die grootaandeelhouder gaat ooit dood waarna z'n pakket op de beurs verkocht wordt. De beurs is sws in feite een veiling van aandelen.
Wanneer die grootaandeelhouder een bedrijf is, heeft dat bedrijf uiteindelijk toch weer ergens personen als aandeelhouder die, je raadt het al, ooit dood zullen gaan waarna hun aandelenbezit voor de koers wordt verkocht.
Je hebt erven en erven.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je slaat mij voor mijn kop door nu te zeggen dat het nergens op gebaseerd is. Ik kan niet vaak genoeg herhalen dat erfrecht een hoop welvaart heeft gezorgd omdat mensen iets opbouwen waar zij niet de vruchten van gaan plukken maar de volgende generatie pas. Nee het erfrecht is niet ontstaan om een of andere specifieke reden. Mensen erven al vanaf de eerste beschavingen, immers.
Wauw... Denk je daadwerkelijk dat erven ontstaan is omdat de super welvarende families hun voorrecht willen behouden?
Wet van behoud, wat je er ook van vindt, zegt dat inkomen betaald uit directe belastingen onhoudbaar zal zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
....
Voor mij geldt een hele andere conclusie, namelijk dat het prima betaalbaar is.
Wat is je punt met deze inhoudelijke bijdrage ?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 04:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wil jij wel eens van die dikke joints afblijven
Dus alleen de verkoper... cq ondernemer weet wat zijn (te verkopen) bedrijf waard is ........?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 00:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb ook al 100x kenbaar gemaakt dat markten niet volledig liquide zijn en dat dit soort bedrijven ook totaal niet doorzichtig zijn. De enige die de waarde van het bedrijf echt juist op waarde kan schatten is de ondernemer zelf die met het kapitaal werkt. Die het risico loopt om een slechte prijs te krijgen bij de verkoop en dan maar wacht met de verkoop.
De hoogste bieder is leuk, als een markt volledig liquide is.... Dat is die niet.
Ja, en wie bepaalt dat de ambtenaar zijn werk goed doet.... Je denkt echt dat je dit niet een beetje kunt manipuleren?
De direct incentive blijft aanwezig.... ik heb geld verdiend waarmee ik NU leuke dingen kan doen. De incentive dat ik het bewaar om mijn kinderen te begunstigen treed pas op NA mijn dood.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 00:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met welke incentive dan... De winst wordt bij de overheid gestort..... Je idee is echt vernietigend voor de economie. Ik begrijp er niks van dat je dit soort ideeën kan hebben.
Dit is beledigend en jou onwaardig in je (des)kundigheid.quote:[..]
Ben je nu aan het trollen?
De ambtenaar staat in dienst van de overheid (wij, met z'n allen) krijgt daarvoor een salaris en heeft geen enkel financieel belang bij welke transactie dan ook... tenzij men denkt dat ambtenaren een percentage opstrijken wat dan corruptie is.quote:Waarom zou de overheid een belang hebben bij een hoge verkoopprijs? Ziet de ambtenaar iets van dat geld terug dan?
Het systeem van 100% erfbelasting zelf is uiterst eenvoudig.quote:En dan praat je erover dat ik het moeilijk maak... Gelukkig zitten mensen niet op je idee te wachten zeg! Maar ik sta ervan te kijken hoe sterk dit idee in je hoofd gezonken zit. Je bent er echt niet vanaf te praten hè?
Volwassen kinderen, die het op hun wijze goed hebben, hoeven niet geholpen te worden.quote:....
Noodzakelijk is een groot woord, we zijn een welvarend land immers al. Maar je onderschat écht heel erg hoe sterk de incentive wel niet is van familie, om ervoor te zorgen dat de kinderen het beter hebben.... Je hebt een blok voor je kop als je dit niet kan inzien.
Dat mensen hun vermogen voortijds uitgeven is goed voor de economie en dat bedoel ik uiterst serieus. Ze zullen dingen (ver)kopen of mensen voor zich laten werken, hyperloops bouwen, aids gaan oplossen of standbeelden oprichten. What-ever, alles is goed zolang zij niet andere mensen (willen) onderdrukken.quote:[..]
Ja heel leuk...
Wie zegt dat iemand dood gaat met een gigantisch vermogen als er 100% erfbelasting is? Denk je echt dat mensen er niet voor gaan zorgen dat ze zo arm mogelijk sterven?
Sorry als de toon bij mijn bericht niet zo leuk is of overkomt. Ik heb er echt moeite mee om je heel serieus te nemen.. Je idee is écht écht heel slecht voor de maatschappij.
Daarnaast willen mensen het gelukkig ook niet
Zeer zeker. Zoals gezegd zullen de belanghebbenden wat tegenstribbelen. Zij zullen het diefstal noemen. Dat zijn meestal dezelfden die belasting eveneens diefstal noemen. Het zijn de "haves" die graag "haves" willen blijven of willen worden (door de erfenis) en die gunnen anderen het licht in de ogen niet. Er zal nog behoorlijk wat bloed door de straten moeten vloeien voordat het zover is. Maar uiteindelijk zal het er wel van komen.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 16:42 schreef Vallon het volgende:
We hebben (terug bij af) de keuze het "onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen", wel of niet te willen financieren. 100% Erfbelasting, ongeacht de moraliteit, is imho een manier dat te betalen.
Volg je verstand en je gevoel... en lees nog's wat je zelf zegt.....quote:Op zaterdag 9 juli 2016 05:35 schreef Monopoly het volgende:
Ik moet econoom of psychiater zijn als ik alle reacties wil begrijpen
Zonder grappen:
Welke cijfers geven de modellen aan als je het even in de basis houdt? Ipv alle toeslagen, een vast bedrag p/m, tegenover de huidige situatie?
Op zich is het altijd goed om de bureaucratie te verminderen. Ipv meerdere soorten uitkerings/toeslagen instanties, alles onder 1 dak, automatisch.
Lijkt mij zwart-wit gezien niet uit te kunnen komen, maar als je dan outside of the box denkt:
- Die mensen van de toeslagen kan je bijvoorbeeld omscholen naar controleurs van belastingdienst (daar was toch een tekort aan?). Behoud van werk en op een betere plaats, aangezien de belastingdienst een van de weinige overheidstakken is die daadwerkelijk geld binnenharkt.
Op die manier dicht je het gat toch ook wel weer een beetje? De secundaire inkomsten laat maar zeggen.
Ik ben absoluut geen econoom, een simpele arbeider. Ik heb er verder bar weinig verstand van...
Precies, dat denk ik dus ook.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 16:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Volg je verstand en je gevoel... en lees nog's wat je zelf zegt.....
Bedenk waarom er zo veel mensen moeten zijn die toeslagen controleren, waarom zijn er zoveel ambtenaren nodig om de belasting te controleren...... wat is het doel.... en verder waarom zo doorgaan wanneer al die mensen daarvoor niet langer nodig zijn.
Met een computer en een paar honder personeelsleden kan je alles in onze (bijna 100% geautomatiseerde) economie volgen & controleren.
je moet sprookjesboeken gaan schrijvenquote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat is je punt met deze inhoudelijke bijdrage ?
Wat en vertel mij wat er een sprookje is ?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 18:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet sprookjesboeken gaan schrijven
Welke cijfers en/of model wil je aangereikt hebben ?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 17:46 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Precies, dat denk ik dus ook.
Maar ben wel benieuwd naar de huidige cijfers/modellen die er zijn. Om een tekort van hoeveel gaat het? Zijn er trouwens wel harde cijfers van onderzoeken of iets dergelijks?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |