abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juli 2016 @ 17:01:25 #1
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_163514938
Vroeger was ik voorstander van referanda. Een vooruitstrevend middel om de burger direct bij de politiek te betrekken. In 2005 kwam er een referendum over de Europese Grondwet, die is door een overgrote meerderheid van de bevolking verworpen. De politiek greep in en het Verdrag van Lissabon kwam er als vervanger. Nu is er dus het Oekraïne-referendum gekomen. Door spelregels als 30%-opkomst is de uitslag echt volledig onduidelijk geworden. 60% heeft zich niet uitgesproken, 20% is tegen, 10% is nadrukkelijk voor. De tegenstanders van het Oekraïne-verdrag gebruiken (of misbruiken) de uitslag om zich tegen de regering en diens beleid uit te spreken en schreeuwen keihard dat het Oekraïne-verdrag niet van kracht mag worden.

Nu is er het Brexit-referendum. Een krappe meerderheid van de burgers heeft zich uitgesproken voor uittreden uit de Europese Unie, terwijl veruit de meeste deskundigen erover eens zijn dat een Brexit ronduit onverstandig is. Beurzen zijn onderuit gegaan, bedrijven gaan weg uit de UK en het land verkeerd in diepe crisis. Alles dankzij de koppigheid van de burger. De politiek was geen voorstander van een Brexit.

Als je kijkt naar landen die veel referenda houden (Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Denemarken) zie je een bepaalde ontwikkeling. Alle vier de landen hebben geen euro en het prijsniveau ligt een stuk hoger dan bijv. Duitsland of Nederland. Zwitserland en Noorwegen zitten niet eens in de EU dankzij referenda en zijn de duurste landen ter wereld. Totaal onaantrekkelijk voor de gewone student of arbeider om er op vakantie te gaan, terwijl het prachtige landen zijn en daarbij ligt Zwitserland nog niet eens zo ver van Nederland vandaan, er rijdt zelfs een directe trein van Amsterdam naar Basel. Zwitserland maakt dankzij referenda niet eens deel uit van de Europese Economische Ruimte en de verhouding tussen de EU en Zwitserland is geregeld via ingewikkelde verdragen.

Dankzij referenda zijn Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Denemarken uit de markt geprezen. Deze landen hadden gewoon bij de EU en de eurozone gemoeten. Hieruit kun je concluderen dat referenda slecht zijn voor de ontwikkeling van een land. Veel burgers zijn nogal conservatief ingesteld en vinden veranderingen eng en laten zich door referenda uitspreken tegen veranderingen, dat terwijl veranderingen, zoals toetreding tot de EU en eurozone soms goed kan zijn voor een land.

In de lokale politiek kunnen referenda wel werken, bijv. burgers maken gebruik van bepaalde infrastructuur (wegen). Door middel van referenda hebben de gebruikers van deze infrastructuur rechtstreeks inspraak over beleid van deze infrastructuur. Ik heb in mijn eigen omgeving gezien dat op kruisingen stoplichten zijn weggehaald, maar het niet veiliger is geworden. Door referenda konden de stoplichten wellicht blijven, wat wellicht beter is geweest.

Kortom, referenda in de lokale politiek kunnen wel werken, in de (inter)nationale politiek moet je ver weg van referenda blijven. Tot zover mijn klacht.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_163514999
Slechte klacht
pi_163515036
TS is slachtoffer van de pro-Europa propaganda :')
pi_163515126
--

[ Bericht 100% gewijzigd door probeer op 04-07-2016 17:17:40 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_163515210
Hoop beweringen zonder ondersteuning, overtrokken conclusies, en verkeerde gevolgtrekkingen.

Vooral je vermeende causaliteit tussen referenda en het prijsniveau van een land is .. bijzonder. Heb je dat ergens gelezen, gewoon verzonnen, of was je aan het zoeken naar eenzelfde stok om mee te slaan nadat je besloten had een anti-referenda post te maken?
"Pools are perfect for holding water"
pi_163515280
Wat een hoop dramatalk weer. Ik ben benieuwd of je over een maand of 3 nog in de veronderstelling bent dat het UK het er zo slecht af heeft gebracht.
  maandag 4 juli 2016 @ 17:26:48 #7
405562 Erno-BE
pi_163515406
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 17:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wat een hoop dramatalk weer. Ik ben benieuwd of je over een maand of 3 nog in de veronderstelling bent dat het UK het er zo slecht af heeft gebracht.
Ik had in de openingspost aangegeven dat de twee West-Europese landen die niet in de EU zitten tot de duurste landen ter wereld behoren, dat is slecht voor bijv. De export en het toerisme.

Ik blijf erbij dat een groot-EU blok toch beter is. Grote interne markt en de wetgeving van verschillende landen kunnen geharmoniseerd worden. Zo kan men beter concurreren tegen bijv. De VS, Rusland of China.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_163515900
quote:
Beurzen zijn weer stabiel
http://www.wisselkoers.nl/britse_pond
Kijk eens bij 4 jaar, niets aan het handje dus en ik denk dat over een jaar of 2 europa de grote verliezer is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_163516050
je vergeet 1 ding TS. landen zoals zweden kunnen zich prima redden ondanks dat ze niet echt bij de EU horen.

dus. :6
pi_163516409
Ik wil een referendum of we TS van FOK! moeten bannen
pi_163516535
En nog het volgende, Nederland zal als het aan het kabinet ligt als een van de laatste vertrekken, als een van de rijkste landen zal onze schade vele malen groter zijn dan van welk zuidelijk land dan ook.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_163518073
quote:
Nigel Farage heeft er iig geen zin meer in en die Boris nogwat (met dat haar) wil ook geen premier worden, gaat goed joh
Ga weg
  maandag 4 juli 2016 @ 19:24:48 #13
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163518164
quote:
Wat een hoop dramatalk weer.
Fijn dat je het even voor me samenvat. Hoef ik de OP niet helemaal te lezen.
pi_163518545
Democratie, lastig hé?
paypal.me/taaladvies
  maandag 4 juli 2016 @ 19:46:55 #15
405562 Erno-BE
pi_163518612
quote:
10s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:44 schreef Taaladvies het volgende:
Democratie, lastig hé?
Democratie is niet altijd positief
Ein Volk, Ein Unie, Eine Führerin is ook niet verkeerd
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  maandag 4 juli 2016 @ 20:16:16 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163519361
Als kleine broekemans is ts bang voor verandering. Het valt natuurlijk ook niet mee, eerst van de kleuterschool naar de lagere school en dan de grote sprong naar de middelbare school. Zo'n referendum waarbij een land dan zo maar uit de EU gaat is dan net een beetje te veel voor z'n bolletje. Paps en mams, the Voice en de EU zijn toch een beetje de peilers onder het bestaan van zo'n joch.
pi_163526365
Terechte klacht. Mensen zijn debielen.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 09:50:42 #18
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_163529434
Referenda, enorm complexe materie verwateren tot 'voor' of 'tegen', en dan kijken welke populistische lamlul het hardst kan schreeuwen. Met een gepolariseerde samenleving als gevolg :')

Nuance is wat ik mis.. ;(

[ Bericht 6% gewijzigd door Gehenna op 05-07-2016 10:13:38 ]
Robert Moog died for our synths
  dinsdag 5 juli 2016 @ 09:58:36 #19
286575 Roces18
Chef de party
pi_163529569
Erno, jammer hoor.
Ik kan schaakmat argumenten verzinnen voor beide kanten.
Maar dat je jouw kant (pro-EU) als de enige waarheid ziet stelt me diep teleur.
Het lijkt of je een roze bril op hebt nu.

En dat je nu opeens niet meer democratisch bent als de uitslagen niet bij jouw gedachten passen. Dat had ik al helemaal niet verwacht.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')