abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:19:52 #176
451157 MarieAlice
MarieAlice
pi_163542119
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 18:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Opvallend dat het eerst vooral de bejaarden en hoogbejaarden (70+) waren die zelfmoord pleegden en dat dat nu geheel verschoven is naar 40-60 jarigen... Toch iets te maken met de bezuinigingen, de hoge (uitzichtloze) werkloosheid in die groep en de participatiewet?

Of zit die babyboomgeneratie ertussen in?
Ik vind het niet meteen terug, maar ik herinner me dat het dalende relatieve aantal 80+ers ook te maken heeft met het feit dat mensen sneller dan vroeger in een rusthuis belanden. Vroeger was dat echt alleen als de bomma compleet dement was, en zelfs dan namen veel mensen haar in huis, nu gebeurt dat veel minder. En in een rusthuis is er meer sociale controle. Zelfs als je bij de kinderen woont, zijn die vaak wel weg en is er meer mogelijkheid of ruimte om jezelf wat aan te doen.

De toename naar 40-60 zou ook samenhangen met het feit dat mensen in die periode de kinderen uit huis zien gaan en het leven een herbestemming moeten geven of met menen dat door de leeftijd bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn. De befaamde mid-life crisis.

Dat van die herbestemming van het leven, merk je ook door het grote aantal zelfdodingen tussen 20 en 30 jaar. Als je de pogingen erbij zou opnemen, zou je, denk ik, in België althans wel, zien dat de meeste pogingen (al of niet leidend tot zelfmoord) gedaan worden tussen 14 en 30 jaar. Een leeftijdsfase waarin je je plek in de wereld begint te zoeken, op de middelbare school, eventueel op voortgezet onderwijs, in de beroepswereld en algemeen sociaal. Vaak vinden mensen dat niet meteen, zijn ze zoekende en dat creëert een wanhoop die, gecombineerd met andere factoren het risico doet toenemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')