abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163416274
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.

Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011

Wat is wijsheid?
Zijn er mensen hier met ervaringen of die meer van De Deur weten?

Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
pi_163416316
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 18:49 schreef Ice2015 het volgende:

Wat is wijsheid?
Niet afhankelijk zijn van (religieuze) organisaties voor je geluk.

En of het een sekte is of niet maakt natuurlijk niet zoveel uit. Het christendom is ook een sekte maar dan eentje met veel mensen :P
Conscience do cost.
pi_163417439
Wat ik zo 1, 2, 3 kan vinden is het onderdeel van een bredere stroming uit Amerika. Het is evangelisch met veel invloeden van de pinksterbeweging en het charismatische christendom. Het heeft een flink verleden met de hippies, veel hippies zijn tot geloof gekomen en hebben zich er bij aangesloten. Wat ik zo nu kan lezen is het geen sekte of iets wat daar op lijkt. Qua geloof is het een normale protestants-christelijke denominatie.

Meer informatie om te lezen in spoilers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.

In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.

Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.

Misschien meer informatie?
pi_163418007
quote:
Wat is wijsheid?
Zelf de Bijbel(NBV/NBG/HSV, zolang het maar geen vertaling is van Jehova getuigen of Mormonem) lezen, als ze iets zeggen wat niet overeenkomt weet je hoe laat het is (niet dat ik dat in grote lijnen verwacht, buiten de bekende verschillen tussen de bepaalde denominaties). Verder kun je bepaalde dingen bij je vriendin (en andere Christenen) staven.
pi_163418270
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Wat ik zo 1, 2, 3 kan vinden is het onderdeel van een bredere stroming uit Amerika. Het is evangelisch met veel invloeden van de pinksterbeweging en het charismatische christendom. Het heeft een flink verleden met de hippies, veel hippies zijn tot geloof gekomen en hebben zich er bij aangesloten. Wat ik zo nu kan lezen is het geen sekte of iets wat daar op lijkt. Qua geloof is het een normale protestants-christelijke denominatie.

Meer informatie om te lezen in spoilers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.

In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.

Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.

Misschien meer informatie?
Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in Nijmegen

[ Bericht 0% gewijzigd door Ice2015 op 30-06-2016 20:24:13 (Typefout) ]
pi_163418592
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
pi_163418720
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:

[..]

Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maandag is in Ede en ik woon in Nijmegen
Katholiek en een mengelmoesje van de protestantse charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging-stromingen is dan wel heel anders vergeleken met elkaar.
Geen idee hoe oecumenisch De Deur is en hoe essentieel het geloof in de katholieke vorm voor je vriendin is. Je zou met die persoon kunnen spreken in een persoonlijk gesprek, hoe ze daar tegenover staan.

Indien je ongeveer hetzelfde wil binnen het katholicisme. Dan raad ik meer een charismatische katholieke beweging aan. Is eigenlijk bijna hetzelfde het zijn de charismatische/evangelische/pinksterbeweging-achtige katholieken binnen de katholieke kerk. Kom ergens tegen dat ze blijkbaar jaarlijks een dag hebben dat de charismatische katholieken samenkomen in Ede bij de Schuilplaats. Grappig toeval.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
Kan wel natuurlijk.

Maar als ze katholiek is, kan het zijn dat ze liever naar de kerk gaat binnen het framework van de katholieke kerk. Ik zeg verder niet dat TS naar de kerk wil voor zijn vriendin of iets dergelijke.

Maar praat er eens over met je vriendin en ga eens in gesprek met die man. Het kan goed dat ze redelijk oecumenisch ingesteld zijn en dat ze het helemaal okee vinden dat iemand van een andere christelijke overtuiging is en deze ook wil blijven naleven, maar de diensten leuker vindt bij De Deur bijvoorbeeld.

Het verschil zit 'm in een hoop zaken. Maar de diensten bij De Deur zullen naar wat ik verwacht dan wel makkelijker uit te zitten te zijn dan de gemiddelde stoffige katholieke dienst.

Edit: Google over de Amerikaanse tak.
'The church is classified as Pentecostal however the church does not participate in what they call "counterfeit themes", such as the Toronto Blessing or the Pensacola Outpouring. It also doesn't participate in "interdenominational services" (this is where several different denominations periodically have a joint church service together), though individual members are free to do so. The fellowship also is opposed to certain aspects of the Ecumenical Movement such as the attempts to reconcile Protestantism and Roman Catholicism, as it believes that the teachings of the latter are contrary to the Bible.[10]'

De Amerikaanse tak is niet zo van de oeccumenie, dus geen idee hoe dat bij De Deur zit.

[ Bericht 7% gewijzigd door TserrofEnoch op 30-06-2016 21:08:56 ]
pi_163428861
Als je er gelukkig van wordt en het voor je hout snijdt, zou ik niet weten waarom je er niet mee bezig zou gaan. Zolang je je relativeringsvermogen maar niet verliest :P
  vrijdag 1 juli 2016 @ 10:48:44 #9
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_163430237
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Of geen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 1 juli 2016 @ 10:53:06 #10
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_163430312
quote:
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.

Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011

Wat is wijsheid?

Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
Wat is voor jou de overweging om hier eventueel bij te willen? Heb je ergens al het idee dat er een god moet bestaan en ben je op zoek naar het juiste clubje? Voel je je welkom bij deze groep en is het vnl. een sociale keuze? Of denk je dat deze mensen de juiste god aanhangen en uit het aanbod van duizenden afsplitsingen precies de juiste interpretatie aanhangen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_163430737
quote:

Wat is wijsheid?

Wijsheid? Get out while you can. :o
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_163432228
Ik heb er ook even vluchtig over hun website gekeken.
En het klinkt wel goed vertrouwd, met name natuurlijk de visie over het geloof etc.

Verder kan ik alleen maar adviseren: kijk goed wat bij je visie past en als het vertrouwd aanvoelt bij de deur bijvoorbeeld en je voelt je er welkom kun je er gerust blijven.
Zolang Het maar bijbels gezien klopt en desnoods zoek je het thuis ofzo nog even na hoe het er staat. De bijbel zegt ook dat je alles moet onderzoeken en het goede daarvan behouden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_163434029
Je zegt dat je niet gelovig bent, maar is dat wel echt zo? Analyseer de boodschap eens in haar kern.

http://www.dedeur.nl/pages/wat-wij-geloven/

Dat zijn 5 korte alinea's en het grootste deel is klinkklare onzin. Herstel, ik heb het nog een keer gelezen, het is įllemaal onzin! Er is geen enkele aanwijzing dat ook maar 1 zin van hun geloofsbelijdenis 'waar is.'

(tongentaal, wereld geschapen in 6 dagen , eeuwig leven, waterdoop, etc)

Wat trekt jouw als ongelovige aan in zulke fantasieėn? De belofte van dat eeuwige leven? Ben je bang voor de dood? Zo bang dat je daar de logica en de rede voor wilt opgeven?

Muziek en rituelen kunnen indrukwekkend zijn, religie is een vorm van kunst. Het kan best mooi zijn. Maar besef dat het niet meer dan dat is. Vind je het nog steeds waardevol als je die toeters en bellen even aan de kant schuift en naar de kern van wat zulke mensen zeggen te geloven kijkt? Wil je echt bij een clubje geestelijke gnomen horen die denken dat de wereld in 6 dagen geschapen is? Het kunnen de allerliefste mensen zijn, maar je kunt ook zingeving vinden op een wat meer intellectuele manier.

Als je je aangetrokken voelt tot religieuze rituelen is dit een goed boek voor je:

Alain de Botton laat zien dat niet alles van religie onzin is, en hoe je ook in een moderne wereld de waardevolle zaken van religie kunt blijven benutten, zonder je te hoeven verliezen in infantiele sprookjes...
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:12:55 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163436390
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:

[..]

Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in Nijmegen
Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin. Klinkt alsof de zoektocht naar waarheid vooral heel gemakkelijk moet zijn.

(indien het een zoektocht naar gemeenschap is heb ik niks gezegd natuurlijk)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:43:41 #15
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163437209
Doen ze aan tongentalen en handoplegging?
pi_163437818
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:43 schreef Manke het volgende:
Doen ze aan tongentalen en handoplegging?
Naar wat ik gelezen heb zit die kans er wel in. De Amerikaanse tak in ieder geval wel.
pi_163441073
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
  vrijdag 1 juli 2016 @ 19:32:02 #18
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163441555
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:06 schreef Ice2015 het volgende:
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
hier kan je in ieder geval alvast rustig beginnen:
http://www.verhoevenmarc.be/johannesevangelie.htm
  vrijdag 1 juli 2016 @ 19:33:38 #19
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163441589
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Naar wat ik gelezen heb zit die kans er wel in. De Amerikaanse tak in ieder geval wel.
moet je mee oppassen heb ik me laten vertellen. de geestesgaven mogen geen hoofdzaak zijn, dat is wel zo bij charismaten en pinksters
pi_163442659
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Je zegt dat je niet gelovig bent, maar is dat wel echt zo?
TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).
quote:
Dat zijn 5 korte alinea's en het grootste deel is klinkklare onzin. Herstel, ik heb het nog een keer gelezen, het is įllemaal onzin!
Wie ben jij om dat te bepalen? Omdat het niet overeenkomt met jouw geloof is het onzin?
pi_163442704
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin.
Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God? 8)7
  zaterdag 2 juli 2016 @ 05:51:08 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163452633
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God? 8)7
Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.
Als er overeenstemming was dan waren er ook geen denominaties, hea.
pi_163452661
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:

[..]

De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.
pi_163452665
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 05:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.
Als er overeenstemming was dan waren er ook geen denominaties, hea.
Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:17 schreef ATON het volgende:

[..]

De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.
Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben
  zaterdag 2 juli 2016 @ 06:35:41 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163452679
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:21 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.
Er is natuurlijk maar 1 god en stiekem zijn alle religies die god aan het aanbidden. Toch? Zelfs hindu's die denken dat ze meerdere goden aanbidden zijn eigenlijk verschillende facetten van onze christelijke god aan het aanbidden.

quote:
[..]

Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben
Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden. Je argumenten zijn nogal arbitrair.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')