abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 juli 2016 @ 23:50:35 #51
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_163474879
Wat moet ik me bij een portfolio voorstellen?
pi_163475831
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 23:50 schreef Kyara het volgende:
Wat moet ik me bij een portfolio voorstellen?
het is eigenlijk een bordfolio.
De werkjes die ze maken staat online. Er staan regelmatig foto's met wat de kinderen doen en er staat een stuk tekst over het kind.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 3 juli 2016 @ 08:51:35 #53
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163478580
Hier is het een map.

Maar gewoon idd, echt een portfolio. Het kind laat aan de ouders zien welke werkjes ze maken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163478722
Bij ons is het een map met allerlei werkjes, foto's en stukje uitleg van de leerkrachten wat ze hebben gedaan voor taal of rekenen. Ze moeten aan het einde van het schooljaar er een presentatie over geven aan de eigen ouders, opa's, oma's. Richten ze zelf een marktkraampje in. Echt heel leuk doen ze dat.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  zondag 3 juli 2016 @ 10:37:31 #55
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_163479734
Hier een rapport met daarin deels kruisjeslijsten (van onvoldoende tot goed in 5 stappen) en bij elk blok kruisjes(taal/rekenen/motorisch/sociaal/kosmisch onderwijs etc) een vak voor verhaaltjes. En aan het eind een groot vak voor een algemeen verhaaltje. Daar staat vaak niet zoveel. Bij Daan dat hij goed meedeed in de klas, dat hij leuke vriendjes heeft, en dat hij volgend jaar best eens letterlesje mag vragen..

Werkjes krijgen ze in de loop van het jaar mee, of zoals bij Daan niet, als je ze niet maakt :P

Hier krijgen ze een rapport mee als ze minimaal 6 maanden op school zitten. Iedereen die direct na de kerstvakantie is gestart kreeg er nog eentje. Alles erna niet meer..
Ze hebben al die najaarskinderen, waaronder Daan, ook weer in groep 1 gezet. Ze kijken dan in de loop van komend schooljaar wie in groep 2 blijft (lang kleuteren) en wie naar groep 3 gaat (kort kleuteren). Maar Daan zie ik wel lang kleuteren, spelen is veel te leuk..
pi_163493252
Hier weer anders. Eva krijgt een rapport. Met enerzijds vinkjes bij matig/gemiddeld/goed
(Geen idee of dat de termen zijn, maar daar komt het in het kort op neer). Alles is gemiddeld. Heel stom, maar bij zo'n score vraad ik me altijd af of ze ook echt nagedacht hebben of het allemaal wel best vonden en maar 'gewoon' gemiddeld hebben ingevuld.
Daarnaast ook nog een verhaaltje
Hieruit kon ik wel goed opmaken dat ze haar plekje in de klas nu goed gevonden heeft en lekker meedraait met de klas. Ze is heel behulpzaam en luistert goed. Vindt het alleen nog moeilijk om zelf wat te vertellen in de kring. Verbaasd me niks. Ze staat niet zo graag in het middelpunt.

Daarnaast ook een portfolio. Dat is een map met de mooiste werkjes. De tussendoor kleurplaten komen mee naar huis. De portfolio moet (net als het rapport) weer terug naar school.
En over naar groep 2 :+
pi_163496408
Wij hebben een portfolio die blijft op school, daar stoppen de leerkrachten af en toe iets in wat ze gemaakt hebben en we mogen van huis uit ook dingen aanleveren. Er gaan vaak kopietjes van diploma's enzo in volgens mij.

Eerder kregen we af en toe de vraag om iets te maken, maar de mappen verdwenen steeds dus heeft school dat afgeschaft. Terwijl het eigenlijk best een prettig geheugensteuntje was.
Laatst voor jongste een fotoverslagje van het karate-examen erin gedaan.
Voor de oudste van de week ook nog een paar foto's uitprinten van haar spreekbeurt (we konden even meegluren ;) dus ook een paar foto's gemaakt).

Rapport is hier heel zakelijk.
Bij ons stond er vroeger nog wel eens een kort verhaaltje in, maar dat doen ze hier eigenlijk niet echt. Dat vind ik wel jammer.
Maar de meiden hadden weer een mooi rapport. Jongste met lezen nog niet helemaal soepeltjes, maar dat heeft blijkbaar iets meer tijd nodig. We blijven een beetje oefenen in de vakantie zodat ze niet terugzakt.
Ze zijn allebei over naar groep 4 en groep 6. En hopelijk weten we van de week ook wie ze als leerkrachten krijgen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 4 juli 2016 @ 09:23:57 #58
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_163504265
Hier was het rapport zelf ingevuld door Draak.
Welke lichaamsdelen ze kon benoemen, hoeveel puzzelstukjes ze kan leggen, tot welk getal ze kan tellen etc. Op de laatste bladzijde stond een klein stukje van de juf, ook in de 'ik' vorm.
Een heel persoonlijk rapport dus, waar je eigenlijk niet uit kan halen hoe het zich verhoud ten opzichte van de rest.
Maar ze gaat naar groep 2, en de juffen zijn ook al bekend. Op ma/di/wo dezelfde juf, op do/vrij een nieuwe juf.

Verder heb ik vorige week weer eens de 'zeikouder' uitgehangen :'). Toen Draak uit het klimrek sprong was er geen toezicht op de speelplaats terwijl dit wel moest. Dit heb ik toen ook aangegeven aan de IB-er en dit zou doorgecommuniceerd worden. Afgelopen donderdag waren de kleuters wederom alleen op de speelplaats, zonder toezicht. Dus ben ik naar binnen gegaan, heb ik eerst de juf van 1/2 eraan gezeten, daarna de juf die eigenlijk toezicht moest houden en de IB-er heb ik er ook van langs gegeven.Dus ik ben benieuwd of de boodschap nu wel doorgekomen is.
pi_163504454
Dat vind ik geen zeikouder, NTS, dat is gewoon niet zoals het hoort vanuit school.
pi_163505403
Oei, NTS, het is inderdaad niet de bedoeling dat kleuters alleen gelaten worden.

Wat leuk hoe ze bij jullie het rapport vormgeven NTS en Estrys.
Bij ons is het heel zakelijk met een heel kort stukje (twee zinnen, ofzo) over hoe het gaat. N heeft geen goed rapport, helaas. Maar hij gaat gelukkig wel over naar groep 4.
Hij komt volgend jaar in een groep 4-5 combinatieklas met 32 kinderen (!). Ze zijn wel van plan de kinderen die meer hulp nodig hebben 3 keer per week 's morgens uit de klas te halen voor een RT-groepje. Ik weet nog niet of N daarvoor in aanmerking komt.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 4 juli 2016 @ 11:54:42 #61
100412 mefke79
komt goed!
pi_163506710
Twinkly wat is er mis met zijn rapport? Hebben ze ook cito gedaan en hoe is dat? En pff, zo'n grote combi klas lijkt me echt niet prettig, zeker niet als je kind eigenlijk net wat extra ondersteuning nodig heeft.

Bij ons krijgen ze geen rapport en ook geen portfolio. Bij ons krijgen ze een kindverslag waarin in woorden wordt omschreven hoe het gaat, op welke terreinen er groei is en wat de doelen zijn voor de komende periode. Dit krijgen we elk half jaar (rond verjaardag en dan half jaar erna). De beschrijvingen van beide mentoren zijn zo treffend, dat alleen al daaruit blijkt hoe goed ze de jongens kennen. Naast dit kindverslag kunnen we inloggen op een systeem waarin we toetsresultaten zien. Tienus heeft zijn eerste cito gemaakt, maar nog geen idee van de resultaten. Oudste heeft ze ook gemaakt, maar ook nog niet gezien. Daar is de cito lezen spannend, hij was de vorige keer erg langzaam, wat een slechte score gaf. Dat zou nu beter moeten zijn.

Mentoren blijven nog twee jaar (oudste) en een jaar (jongste) hetzelfde, al gaat de juf van jongste wel met zwangerschapsverlof. School heeft inmiddels een wachtlijst, dus ik verwacht ook niet heel spannende dingen in de groepssamenstellingen. De basis blijft iig gelijk.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_163507421
Ik zie net dat er een film van de GVR uitkomt binnenkort O+
Pathe heeft trouwens een paar films voor een 'kinder-zomer-aktie' voor 5 euro de komende tijd. Even een tip tussendoor.
Met een meidenkwartet
pi_163507438
Hier zijn de rapporten ook al klaar en ze moeten nog drie weken naar school. Nog drie weken lanterfanteren. Mijn kinderen worden er niet vrolijker van.
Met een meidenkwartet
pi_163508316
Ook vroeg dan, nu al het rapport cathmar!

Hier heeft ie vrijdag zijn rapport gekregen. Helemaal klaar voor groep 3 :D
Vrijdag vakantie, alleen deze week geen taakjes meer, maar tot vorige week nog gewoon.

Her rapport is hier een opsomming van wat ze moeten kunnen in groep 1/2, met daarbij wanneer ze het moeten kunnen. Er staat 1 t/m 5 voor de vaardigheden. In groep 1 krijgen ze bv. 2 rapporten en dan moeten ze dus bij rapport 1 de dingen kunnen waar een 1 voor staat. Er kan dan een -, +- en + staan. Floris had nu bij alles een +, behalve bij interesse in tekenen en schilderen :D dat klopt ook wel ;)

Woensdag gaan ze een uurtje doorschuiven naar de volgende groep. Snel gegaan die 2 jaar!

Woensdag ook zijn kinderfeestje en maandag wordt ie alweer 6 :o
pi_163509428
Op N's vorige school kregen de kleuters geen rapport, dat vind ik wel jammer. Alleen een portfolio met knutselwerkjes, maar die maakte hij amper.

Mefke, hij scoort IV's op de Cito's, behalve op woordenschat, en hij kan nog niet zelfstandig werken.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 4 juli 2016 @ 13:38:08 #66
56471 pinquit
oh my lama!
pi_163509588
Jemig wat een grote klas Twinkly. Misschien voor N wel heel fijn dat er een hogere groep bij zit.
Jammer van zijn rapport. Wat zei zijn juf?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_163509785
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 13:38 schreef pinquit het volgende:
Jemig wat een grote klas Twinkly. Misschien voor N wel heel fijn dat er een hogere groep bij zit.
Jammer van zijn rapport. Wat zei zijn juf?
Ik heb vanmiddag een gesprek met zijn juffen, dus ik ben benieuwd.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 4 juli 2016 @ 13:57:55 #68
56471 pinquit
oh my lama!
pi_163510188
Heb je sinds hij op deze school zit thuis nog verandering gezien eigenlijk?

Hier zijn rapport en 10minutengesprek weer goed.
Ik vind het een beetje lastig alleen, want om de week zit Max tijdens de weeksluiting in de klas om zijn weektaak af te maken. Hij is zo slecht in doorwerken, wordt elke keer afgeleid. Door alles. Door een pen in zijn hand bijvoorbeeld :') Of een vlieg. Ik herken dat thuis ook heel erg, vooral tijdens het avondeten rent hij wel 10 keer zijn stoel af om op de bank te gaan springen. Hij weet 9 van de 10 keer niet wat hij voor huiswerk moet maken, en heel vaak vergeet hij zijn opdrachtenvel mee naar huis te nemen of raakt het zelfs kwijt op school. :{
Maargoed, de juf vindt dat geen probleem, want het doet niet af aan zijn resultaten. Toen ik vroeg waarom hij voor de tweede keer dit jaar naast zijn beste klassevriend in t tafelgroepje zat (ze wisselen na elke vakantie van tafelgroep), zei ze lachend dat ze dat wel gezellig voor ze vond. Maar ze beaamde wel dat hij daardoor nóg meer afgeleid is. Hij is eigenlijk de afgelopen twee jaar dat hij in deze klas zit totaal niet gegroeid daarin.

Nouja, ik geloof dat hij zei dat hij in groep 7 (!!!! :o ) een hele strenge juf krijgt, misschien helpt dat? :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_163510314
Oh my, gaat hij naar groep 7!! :o Dat klinkt wel heul groot!

Ja, ik merk dat N sinds hij op deze school zit beter in zijn vel zit. Het is een hele goede beslissing geweest om van school te wisselen. Op de vorige school namen ze ons en hem niet serieus en zagen ze een kind dat jong gedrag vertoonde. Hij moest vooral langer kleuteren, dan zou alles goedkomen.
Verder klinkt hij precies zoals Max :D
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 4 juli 2016 @ 15:30:59 #70
100412 mefke79
komt goed!
pi_163512644
Hier nog eentje die echt never nooit stil zit. Zelfs bij tv kijken of op de tablet spelen is hij daarnaast nog met iets anders bezig. Op school maken ze er geen probleem van, wat natuurlijk ook kan omdat ze geen vaste plek hebben. En er is extra gym voor diegenen die het motorisch nodig hebben (check) of als je gewoon meer behoefte hebt aan bewegen (check). Docenten geven wel aan dat als ze oudste zouden laten lanterfanten hij ook werkelijk alleen maar overal zou gaan kletsen, dat vindt hij wel zo gezellig. Ik denk dat hij in het normale onderwijs dus ook een Max of een N. zou zijn. Nu gaat het goed omdat er ruimte voor is.
Jongste is ook wel bewegelijk, maar die heeft echt de concentratie om met de lego te gaan zitten bouwen. Is dan ook echt een hele poos alleen zoet. Oudste speelt wel met de lego, maar bouwt niet, het gaat hem om de poppetjes waar hij hele verhalen mee speelt.

Wel fijn Twinkly dat die overstap van school zo goed geweest is. Dat lijkt me namelijk een knap lastige beslissing.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_163521247
Twinkly, hoe is het gesprek met de juffen gegaan?

Ik heb hier best wel wat moeite met het feit dat de jongste al naar gr4 gaat. Hij heeft veel minder vriendjes gehad in groep 3, de meeste bleven nog in gr2. Zij zullen dus nu naar gr3 gaan en ik had hem daar veel beter tussen zien passen. Vorige week gesprek gehad met de juf, maar zijn leerprestaties zijn prima, hij kan zich juist heel goed concentreren en ze ziet absoluut geen reden om hm niet naar groep 4 te laten gaan. Hij is daar echt de jongste van de klas, een aantal zijn of worden er dit jaar alweer 8. Vooral het leeftijdsverschil en verschil in belevingswereld vallen op.
Ze zou het wel met zijn nieuwe juf bespreken zodat ze evt wat invloed uit kan oefenen bij wie ze hem in een groepje zet.

Oudste gaat naar groep 7. Ook een vroege leerling, maar bij hem had ik er echt minder moeite mee. Hij oogt ook wat ouder...

Hier een rapport met kruisjes (o-m-v-rv-g) en een stukje tekst. Verder de cito uitslagen erbij.

[ Bericht 5% gewijzigd door Meimeltje op 04-07-2016 21:40:20 ]
  maandag 4 juli 2016 @ 21:37:31 #72
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_163521439
Wat een verschillen in rapporten. Ik heb ook een map in moeten leveren voor werkjes dus waarschijnlijk hebben ze hier ook een "portfolio". Ook moeten ze voor elk rapport eenzelfde tekening maken, van groep 1 t/m groep 8. En de rest zie ik vrijdag dan wel.

Ik heb ook wel het idee dat M wel wat op jouw N lijkt Twinkly. Hoe is het gesprek op school gegaan?
pi_163522627
Het gesprek verliep prettig :)
De reden dat N zo slecht scoorde op de CITO's is dat hij bij iedere vraag waarop hij niet meteen 100% zeker was van het antwoord een vraagteken heeft gezet. Volgens de juffen duidelijk een gebrek aan doorzettingsvermogen, maar volgens mij zit daar een heel duidelijke fixed mindset (bang om fouten te maken: angst om door de mand te vallen) onder.
Verder raakte hij enorm afgeleid omdat de vragen voorgelezen worden en ze dan moeten wachten tot iedereen klaar is voordat de volgende vraag voorgelezen wordt. Ruim de tijd om ergens anders naartoe te gaan met je gedachten en de volgende vraag niet te horen dus.
Op de drie-minuten-toets heeft hij zo slecht gescoord omdat hij constant ging kletsen over de woordjes en volgens de juf zelfs bij ieder woordje dat hij las associeerde :')
Positief is dat de juffen de CITO's niet als een leidraad voor zijn schoolse functioneren zien, ze weten wel dat hij beter kan.
Ze gaan zich hard maken om hem volgend jaar in de RT-groep te krijgen en hij zal aangepast werk krijgen: minder herhaling in de basisstof en hij krijgt daarbij verplichte verrijking. Daarbij gaan ze kijken of het mogelijk is om hem top-down te benaderen (uitleggen waarom hij iets moet leren en waar hij naartoe werkt).

[ Bericht 3% gewijzigd door Twinkly op 04-07-2016 22:20:59 ]
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 4 juli 2016 @ 22:25:16 #74
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_163523372
Fijn dat het een prettig gesprek was en dat school het zo positief benaderd. Dit soort dingen die ik hier ook wel gebeuren. M is behoorlijk faalangstig en perfectionistisch. Als iets niet in 1 keer lukt dan wil hij niet meer. Best lastig want sommige dingen moet je nu eenmaal eerst oefenen/leren/proberen voordat het lukt.
pi_163523495
quote:
2s.gif Op maandag 4 juli 2016 22:25 schreef Kyara het volgende:
Fijn dat het een prettig gesprek was en dat school het zo positief benaderd. Dit soort dingen die ik hier ook wel gebeuren. M is behoorlijk faalangstig en perfectionistisch. Als iets niet in 1 keer lukt dan wil hij niet meer. Best lastig want sommige dingen moet je nu eenmaal eerst oefenen/leren/proberen voordat het lukt.
Ja, herkenbaar :{ Lastig om te begeleiden, he? Ik complimenteer sowieso voor inzet, doorzettingsvermogen, oefenen, proberen, etc., maar het heeft nog niet echt effect.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')